T-jet houdt een klein beetje in

BartFransen
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: za sep 19, 2015 18:59

T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door BartFransen »

Sinds een maand of 8 rijd ik met veel plezier rond in een Grande Punto T-jet van 2008 zonder opzienbarende problemen, echter af en toe lijkt het de motor een beetje in houdt.
Dit is het best merkbaar in een hogere versnelling dan de 1ste versnelling.
Neem bijvoorbeeld de 3de versnelling met ongeveer 1500 rpm en dan volgas geven (ik rijd overigens niet vaak met meer dan 3500rpm,maar wel het pedaal helemaal onderin) dan merk ik af en toe dat er een kleine hapering in de vermogens afgifte zit.

-Is dit bij meer mensen ooit opgemerkt met een t-jet?
-is dit normaal doordat de turbo simpelweg moet opspoelen en dit gepaard gaat met een kleine hapering
-zo nee, wat zijn mogelijk oorzaken en oplossingen?

mvg

Bart
Gebruikersavatar
Tropic
Nuovo Arrivato
Berichten: 60
Lid geworden op: vr feb 19, 2016 21:57

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door Tropic »

Bij een laag toerental vol gas geven is slecht voor de motor omdat je hem beveelt meer te doen dan die kan. De turbo moet inderdaad 'opwinden' en zal werken bij 2000 rpm. Dat zul je ook wel merken als je vol gas geeft dat hij vanaf 2000-2500 ineens veel sneller accelereert. Dus als je snel wilt optrekken moet je even terugschakelen of gewoon harder de bochten door zodat je in de versnelling kunt blijven :p
Afbeelding GP 1.4 T-Jet Sport 2008 | Triumph Street Triple 2007
AGH1965
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: za okt 04, 2014 16:12

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door AGH1965 »

Tropic schreef:Bij een laag toerental vol gas geven is slecht voor de motor omdat je hem beveelt meer te doen dan die kan.
Wat een onzin. Je kan een motor niet bevelen om meer te doen dan dat hij kan. Althans, niet met je gaspedaal. (Mondeling kan het wel, maar dat heeft weinig nut.) Vol gas is simpelweg het maximum. Bij turbomotoren legt de fabrikant het maximale koppel per toerental zo dat je ongestraft vol gas kan geven.
LightningNL
Nuovo Arrivato
Berichten: 31
Lid geworden op: di aug 09, 2016 12:06

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door LightningNL »

Bij mij hielp om motorolie bij te vullen? Maar ik neem aan dat je dat al gecontroleerd heb?
Gebruikersavatar
Christ
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 550
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 22:26
Locatie: Den Haag

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door Christ »

Héé Bart,

Houdt-ie echt in of wordt-ie met flink gas een stukje sneller rond de 2700 rpm? Als ik het goed heb springt bij de onopgevoerde T-Jet de turbo er overduidelijk bij.
Over dat gasgeven. In een lage versnelling vol gas is niet aan te bevelen, ja een keertje dan. 't Is niet goed voor met name koppeling en bak.

Vanuit Den Haag aan het strand,

Chris :)
Had GP 1.4 Edizione Prima '05,
GP T-Jet Sport '09/RVCorse tuned.
Heb Abarth GP Esseesse '09/RV Corse tuned
BartFransen
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: za sep 19, 2015 18:59

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door BartFransen »

Bedankt voor de reacties,

Hetgeen ik probeer te beschrijven is niet het turbogat. Wel vindt ik het vreemd dat ik steeds hoor dat de turbo pas opspoelt bij 2700rpm. Ik voel hem bij 2000rpm al. Ik vermoed dat hetgeen ik probeer te beschrijven zal wel de tijd zijn voordat de turbo op gaat spoelen. Ik denk dat er niks aan de hand is...

Overigens ga ik binnenkort naar squadra op hem nog wat te optimaliseren (t.o.v. Origineel wat hij nu nog is)
AGH1965
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: za okt 04, 2014 16:12

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door AGH1965 »

OK, als je de auto laat tunen, dan worden de waarschuwingen over vol gas plotseling wel zinvol. Je zal niet de eerste zijn die zijn koppeling om zeep helpt. De reparatie is duurder dan het hele chiptunen. Voor mij een reden om niet te laten tunen. Ik heb immers een luie rijstijl en rij voornamelijk op koppel, dus zelden boven 3500 tpm, maar wel relatief veel vol gas. Met een ongetunede motor is dat geen enkel probleem; met een getunede vaak wel. (Ja, ik weet dat mijn rijstijl zeker niet de snelste manier van rijden is, maar ik vind dat gewoon lekker relaxed.)
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door Sjoerd H. »

AGH1965, niet direct waar. Als je laat tunen met verstand en gevoel voor de versnellingsbak, kan.vol gas geen enkel kwaad. Als je naar zo'n allemanstuner gaat die je 50 pk meer geeft en je koppel naar 350NM (bak kan max 300 aan geloof ik) knalt, ga je inderdaad problemen krijgen. Ronald bij savali tuned met verstand en zal dan ook nooit meer dan de maximale koppel erop zetten. Zo kun je vol vertrouwen vol gas geven.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BartFransen
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: za sep 19, 2015 18:59

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door BartFransen »

Om die reden heb ik besloten om naar squadra te gaan (ravali was voor mij gelijkwaardig).
En ik zal ook vragen of het echt geen kwaad kan om bij laag toerental vaak volgas te rijden

Ps. Tot nu toe is mijn ervaring met de standaard t-jet geen enkel nut heeft om 4000+ rpm te draaien, wil je snel rijden.
AGH1965
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: za okt 04, 2014 16:12

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door AGH1965 »

Sjoerd, een bak of een koppeling die gemaakt is voor 300 Nm bij 2500+ tpm, kan bij een veel lager toerental al bij een veel lager koppel kapotgaan. Dit komt doordat het vliegwiel naarmate het toerental zakt steeds slechter in staat is om de individuele verbrandingsklappen om te zetten in een egaal koppel. Waarschuwingen zoals hierboven van Tropic zijn daarom niet helemaal ongegrond. Toch moet 1500 tpm vol gas met een ongetunede motor gewoon kunnen. Op de website van Ronald is niet te zien of hij onder 2000 tpm ook iets aanpast. Doet hij dat wel, dan zou daar toch een risico kunnen zitten, ook als het koppel daar ver onder de 300 Nm blijft. (Ik neem even aan dat de door jou genoemde grens van 300 Nm klopt.)

Bart, laat je ons Ronalds antwoord weten over dat vaak vol gas bij lage toerentallen rijden? Om verwarring te voorkomen bij je vraag aan Ronald wel duidelijk aangeven dat je 1500 tpm (of nog lager?) bedoelt.
BartFransen
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: za sep 19, 2015 18:59

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door BartFransen »

AGH1965; dat ga ik doen (volgens mij is het alleen niet Ronald die werkt bij squadra...)
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door tcp461 »

:-) :-) die doet iets bij savali

Verstuurd vanaf mijn K007 met Tapatalk
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
AGH1965
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: za okt 04, 2014 16:12

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door AGH1965 »

BartFransen schreef:volgens mij is het alleen niet Ronald die werkt bij squadra...
Oeps, sorry, ik had je vorige bericht niet goed gelezen. Vraag het dan uiteraard aan Stephan.
Gebruikersavatar
Blu Magnetico
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 233
Lid geworden op: di aug 12, 2014 22:57

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door Blu Magnetico »

Bij de T-jet komt de turbo er bij circa 2000 toeren in, zowel voor als na de verwenbehandeling door Savali.
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport 3d. Savali 121 pk > 146 pk
BartFransen
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: za sep 19, 2015 18:59

Re: T-jet houdt een klein beetje in

Bericht door BartFransen »

Op dit topic zou ik nog even terug komen;

-Squadra tuning geeft het volgende aan (als ik het goed verwoord) "rijden bij lage toerentallen is niet erg, zolang de motor maar kan klimmen in toeren" m.a.w. rijden in laag is toerental rijden in de 1, 2 en 3de versnelling kan niet echt kwaad (met uitzondering van steile helling opwaarts natuurlijk).

-Verder is het 'inhouden' zoals bovenaan dit topic beschreven minder geworden sinds de sessie bij squadra. Wel merk ik zelf (of het zit tussen de oren) dat wanneer ik v-power of aral 102 tank, de motor fijner rijd dan op de gewone shell euro 95.

over de chiptuning algemeen;
-Het grootste verschil (lees; verbetering) is de gaspedaal response / reactie deze is vele male strakker dan origineel
Plaats reactie