DFP lampje blijft branden?!

Plaats reactie
Kayleeeb
Berichten: 3
Lid geworden op: di dec 13, 2016 16:47

DFP lampje blijft branden?!

Bericht door Kayleeeb »

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over mijn fiat Punto emo 1.3 multijet diesel uit 2011.
Een maand geleden heb ik deze via marktplaats gekocht, helemaal blij want hij rijd super! Na 2 weken begon het DFP lampje te branden. In het boekje opgezocht kan voorkomen niks aan de hand. Lampje ging na lang rijden weer uit. 2 dagen later ging het weer aan, weer lang rijden en het ging weer uit. Telkens als het lampje aan ging ging dit gepaard met dikke witte rookwolken uit de uitlaat.. + hij reed totaal niet zuinig meer (1/9 bij 110km/h).
Wat mij toch enigszins irriteerde (andere weggebruikers einde, toeterde etc.). Toen ben ik naar de garage geweest en de auto laten uitlezen. Hier kwam niet zo veel uit en hij zei geef maar eens goed gas op de snelweg boven de 2000 toeren dan gaat dat roet vanzelf weg.
Dit heb ik gedaan en inderdaad hij ging weer zuinig rijden en het lampje bleef 1 week uit. Helaaas het lampje begon weer te branden en het roken kwam weer terug (dit is dus alleen tijdens het regeneratieprogramma). Afspraak voor vandaag gemaakt bij de garage. En opeens ging gister ochtend het olie lampje knipperen.. Nog meer paniek... Vanochtend de auto bij de garage gezet. Kleine onderhoudsbeurt en handmatige regeneratie laten doen en hun dachten dat het daarmee wel was opgelost. Helaas niet zegt de garage. Hun denken dat er misschien ooit verkeerde brandstof in is gegaan waardoor er iets kan zijn met de injectoren ( de vorige eigenaar zegt dat dit nooit gebeurt is) of dat de egr klept vast zit.. En ook constateerde ze dat het olie pijl 1 liter te hoog was. Vorige eigenaar heeft dit zelf vervangen vlak voor de verkoop.

Ik weet niet meer zo goed hoe en wat. Wat kan ik het beste laten controleren/schoonmaken/vervangen en hebben jullie misschien een idee van wat het kan zijn? De garage zegt dat het zoeken naar een spelt in de hooiberg kan zijn... Ik hoop dat het snel opgelost kan zijn!
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: DFP lampje blijft branden?!

Bericht door walpunto »

waarschijnlijk is die het roetfilter aan het genereren maak dit af en vermoedelijk is het dan weg zoniet kost het een nieuw roetfilter. check ook je carter ventilatie of die schoon is
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
WillyNie
Nuovo Arrivato
Berichten: 66
Lid geworden op: do jul 10, 2014 16:35

Re: DFP lampje blijft branden?!

Bericht door WillyNie »

Denk dat je toe bent aan een nieuw roetfilter
walllie
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: vr okt 09, 2015 13:47
Locatie: arnhem, gelderland

Re: DFP lampje blijft branden?!

Bericht door walllie »

Heel simpel

Bel ff met savali onze huis tuner

Die kan je egr software matig dichf zetten en foutcode weg schrijven
En blijft je problemen met dpf houden er uit met die handel en ook dpf fout code wegschrijven

Dit alles bij elkaar is goedkoper als een niet dpf filter

Succes
Pevo 1.3mjet okt2011
Opties toegevoegd
15"winter staal/15" lichtmetaal oem
oem leer pookhoes/pookknop/sportstuur witte stiksels
oem arm steun/k&n filter inleg/Philips WhiteVision/sonni boys
Oem deur paneel met alu/Oem Dorpels met alu punto
Kayleeeb
Berichten: 3
Lid geworden op: di dec 13, 2016 16:47

Re: DFP lampje blijft branden?!

Bericht door Kayleeeb »

Dank voor jullie reactie's!
Toch wel die roetfilter, raar dat de garage daar niks meer over gezegd heb.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: DFP lampje blijft branden?!

Bericht door ing_BRW »

Als je DPF lampje gaat branden is er niets mis met je injectoren.
Gechargeerd gezegd: als je het controle lampje voor een kapot lampje gaat branden moet je de oplossing niet gaan zoeken in de bandenspanning.

Het belangrijkste is dat je de auto pas uitzet zodra hij klaar is met regenereren.
Dit is wat de handleiding erover zegt:
Afbeelding

De praktijk leert wel dat naarmate de roetfilter ouder wordt deze sneller verzadigd raakt waardoor vaker regenereren noodzakelijk is. Gemiddeld genomen gaat een roetfilter 80.000 tot 140.000km mee.
En zoals met veel Nederlandse mileu maatregelen is verwijderen vaak goedkoper dan vervangen. Let wel op, nu kan verwijderen nog binnen de regeltjes maar hoe het over een paar jaar is...?
Kayleeeb
Berichten: 3
Lid geworden op: di dec 13, 2016 16:47

Re: DFP lampje blijft branden?!

Bericht door Kayleeeb »

Ja precies dat dacht ik zelf ook. Dit lampje gaat alleen zo vaak aan. Als ik rij en hij gaat aan duurt het zeker 2 dagen voordat hij uit gaat. Wanneer hij dan eindelijk uit is duurt het +- een halve dag en dan springt hij weer aan.
Daarnaast heeft de garage gister een handmatige regeneratie uitgevoerd. Is dit dan niet de oplossing van een eventuele verstopping van het roetfilter? Hun zeggen dat de storing er nog zit maar het lampje brand niet meer. Heb gezegd dat ik het even afwacht voordat ze naar de egr klep n/of injectoren mogen kijken aangezien mijn gevoel zegt dat dat er niet zo veel mee temaken zou kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door Rudabroda op wo dec 14, 2016 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige Quote verwijderd, zie voorwaarden.
Gebruikersavatar
Sjoerd H.
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1252
Lid geworden op: di mei 27, 2014 8:04

Re: DFP lampje blijft branden?!

Bericht door Sjoerd H. »

Ik rij nu al 2 jaar een 1.3 uit 2011 en heb maar één keer het lampje constant gehad branden, gepaard met motor controleren melding en de bekende gele driehoek..
Voor de rest ging hij nooit aan bij het regenereren.

Gewoon even vol gassen bij op de snelweg, flesje DPF reiniger er eens in gooien en anders: eruit halen die handel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: DFP lampje blijft branden?!

Bericht door Odelot »

Bij mij heeft het nog nooit gebrand. En heb er nu 161k km op staan. Dpf kan dus veel langer mee dan 80-140K km.
Als ik problemen krijg met het filter rij ik wel langs Ronald. Ga er echt geen nieuwe in laten zetten.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie