Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Plaats reactie
JP6782
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 28, 2016 16:30

Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door JP6782 »

Beste leden,

Met plezier rij ik al bijna twee jaar in een witte Fiat Grande Punto rond. Tot ik afgelopen zomervakantie een piepje hoorde met daarin in het display van mijn auto het bericht: "Lage", "motoroliedruk", "Stoppen en", "motor afzetten". Dit gebeurde nadat mijn auto 1,5 dag stilgestaan had en ik wegreed. Gelijk heb ik de motor gestopt en de motoroliepijl gecontroleerd, wat in orde was. Vervolgens ben ik naar een Fiat dealer in de buurt gereden, terwijl ik onderweg meerder keren deze melding kreeg. En toen zij in mijn auto reden kregen ze helemaal geen melding. Ze hebben de auto van onder geïnspecteerd, motorolie gepeild, uitgelezen met de computer maar ze konden niks vinden.

Nadat ik weggereden was kreeg ik na 15 minuten rijden weer de melding meerdere keren. Vervolgens ben ik vanuit vakantie gewoon 200KM naar huis gereden, met meerdere keren de melding onderweg. Eenmaal thuis kwam de melding dagelijks en na een paar weken steeds minder (maar wel elke week wel een keer). Dus negeerde ik deze melding gewoon.

Tot een halfjaar later ik van huis reed en ik in 10 minuten tijd de pieper meer dan 20 keer afging en het bericht in het display verscheen. Waarop ik een afspraak met mijn eigen garage gemaakt had. Die de melding wel zagen, maar geen oorzaak vonden. Ze hadden ook gebeld met de Fiat dealer die vertelde dat het geen kwaad kon, want anders had ik allang stil gestaan. De garage wilde wel verder zoeken naar het probleem, maar konden niet garanderen dit te kunnen vinden, en dit zal me dan dus aardig wat geld kosten. Dus besloten de melding te blijven negeren.

De melding blijft dagelijks meerdere keren komen, wat erg hinderlijk is (vooral de pieptoon) :( . Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Gr. JP
Gebruikersavatar
Java kriel
Nuovo Arrivato
Berichten: 127
Lid geworden op: za sep 26, 2015 19:40
Locatie: Top je van Fryslan

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door Java kriel »

Mischien de sensor is na laten gaan. Of misschien zit er ergens een kabelbreukje dat zo nu en dan contact maakt
Grande Punto 1.3 multijet. Als je hem wast is hij wit maar na 2 minuten zwart....
√ Originele cruise control achteraf ingebouwd
√ Originele mist lampen achteraf ingebouwd
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door Mario TT »

Zoek je druksensor eens op en kijk of je er wat aan kan meten. Je olie lampje knippert niet?

Die gaat wel aan als je het contact aanzet voordat je de motor start? En gaat netjes uit als de motor loopt?
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door Rado »

Oliedrukschakelaar (laten) vervangen: deze kost ca. € 10,- en zit vaak op het huis van de oliefilter.
Als je deze laat vervangen kan de garage ook eenvoudig via dezelfde aansluiting de daadwerkelijke oliedruk meten met een drukmeter.
JP6782
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 28, 2016 16:30

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door JP6782 »

Ik had ook al het vermoeden dat het een kabelbreukje was. Maar de garage vertelde me niks te kunnen zien aan de kabel.

Mijn olielampje gaat aan voordat ik de motor start en uit als de motor loopt. Maar zodra het probleem zich weer voor doet brand of knippert het olielampje.

Is de sensor een oliedrukschakelaar of is het een oliedruk transmitter (analoog signaal)? Want als het een schakelaar is kan ik er zelf gemakkelijk aan meten lijkt me (ik ben elektrisch opgeleid maar weet helaas weinig van auto's).

Kan iemand me vertellen hoe ik bij deze sensor kom? En hoe ik deze herken. Moet die grote zwarte kap (oid) van de motor af bv?
Mario TT
Nuovo Arrivato
Berichten: 131
Lid geworden op: di sep 27, 2016 16:41

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door Mario TT »

Even voor de zekerheid, weet je zeker dat de goede olie in de motor zit? Niet een te dunne olie? Het is niet ontstaan vlak na een beurtje?

Ga als volgt te werk:

Vervang sensor -> geen oplossing?
Controleer bedrading -> geen oplossing?
werkt alles naar behoren? Controleer je daadwerkelijke oliedruk

Je kan wel last hebben van je melding maar als je motor echt een olie druk probleem heeft dan loopt je motor echt veel schade op. Dat hoef je niet altijd meteen te merken. Hou dat in je achterhoofd!
JP6782
Berichten: 3
Lid geworden op: wo dec 28, 2016 16:30

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door JP6782 »

Een week voordat dit probleem zich voordeed zijn mijn brandstof verstuivers aangedraaid. Een grote beurt had hij 3 maanden daarvoor al gehad. Toen is er 15W30 MC3 olie in gegaan, geen idee of dit goed is!?

Bedankt voor het meedenken!
Ron66
Nuovo Arrivato
Berichten: 153
Lid geworden op: za okt 24, 2015 9:30

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door Ron66 »

hallo als we praten over een 1.3vmultijet diesel dan is dat niet de goede oil moet 5w30 zijn
savali tuning jtd 100pk best lekker
Aprilialennart
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: di mar 29, 2016 21:01

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door Aprilialennart »

Motorolie dikte voor de w is de dikte in koude toestand. Het getal na de W is de dikte in koude toestand
Nu het winter is is de koude toestand wel belangrijker omdat het veel langer duurt voordat de olie op temperatuur is. Voor de turbo is goede smering van belang net als de motor.
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door keizerh »

Ik zou niet te lang wachten.
Bij mij was de pomp kapot
Jetje
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 6
Lid geworden op: zo jan 14, 2018 16:36

Re: Hinderlijke melding "Lage motoroliedruk"

Bericht door Jetje »

Direct na verversing?
Plaats reactie