Defecte 1.3 jtd motor?
Geplaatst: di apr 25, 2017 20:04
Beste leden
Ik zit met een dilemma waar ik jullie mening over zou waarderen.
Vorig jaar Juli heb ik een Punto Evo 1.3 jtd gekocht uit 2011 met 159dkm op de teller. Hij is nagekeken en afgeleverd, met nieuwe apk, grote beurt, en alle 4 de verstuivers voor levering vervangen want bij de proefrit rook ik een diesel lucht.
Voor mijn werk als service monteur rij ik ongeveer 3 a 4000km per maand in deze auto. Tot nu toe zonder problemen.
Afgelopen vrijdag ging de auto niet meer aan na een start-stop bij het stoplicht. Hij maakte een loeiend/snerpend geluid bij het starten. Start-stop gaf het op, en met de hand lukte het na aardig wat gas geven met moeite de motor weer draaiende de krijgen. Bij een benzine station ben ik toen gestopt want ik hoorde een enorm gekletter en geratel onder de motorkap vandaan komen. De ANWB heeft geconstateerd dat misschien de distributie ketting los zat en gespannen moest worden, hij zou worden afgesleept naar de garage want doorrijden was uiteraard niet verantwoord.
Vanochtend kreeg ik van de garage het bericht dat de motor kapot is, gewoon simpel weg stuk. Hij loopt nog wel maar volgens de garage zit er een hoge carterdruk in de motor (?) ook bij lage toeren, wat zou duiden op zuigerschade. Ook is de distributie naar z'n grootje, oftewel motor kapot. Hij zegt ook dat dit bij alle 1.3 jtd's ooit gaat gebeuren, of ze nu in een opel zitten, alfa of fiat. Volgens de man is de motor total-loss, een betere ga ik niet vinden want allemaal gaan ze stuk. De motor is te klein voor het vermogen dat deze heeft te verduren volgens hem.
Ik weet even niet zo goed wat ik er mee aan moest, en heb de dealer gebeld waar ik hem zo'n 9 maanden geleden heb gekocht. Deze zeggen dit niemand te gunnen maar niks voor me te kunnen doen, in ben immers 3 maanden over de garantie heen. Ik heb de auto gekocht met de gedachte hier zeker 3 jaar in te kunnen rijden, de auto heeft naar mijn en dealer weten altijd z'n beurten gehad, onlangs in Januari nog toen ik er 30.000 mee had gereden en het service lampje ging branden. De auto heeft nu totaal 204.xxx km gelopen.
Hiervoor had ik een Stilo 1.9JTD, deze heb ik weg gedaan met 402dkm, deze was toen echt op en mij is altijd verteld dat de Multijet 2 (mits onderhouden en waar ik niet op bespaar) nog beter zou zijn. Volgens de garage eigenaar zijn ze waardeloos.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hiermee aan moet, of dat m'n vertrouwen in de fiat motoren nu zo is gezakt, of dat ik nu serieus echt pech heb gehad?
Dank alvast.
Ik zit met een dilemma waar ik jullie mening over zou waarderen.
Vorig jaar Juli heb ik een Punto Evo 1.3 jtd gekocht uit 2011 met 159dkm op de teller. Hij is nagekeken en afgeleverd, met nieuwe apk, grote beurt, en alle 4 de verstuivers voor levering vervangen want bij de proefrit rook ik een diesel lucht.
Voor mijn werk als service monteur rij ik ongeveer 3 a 4000km per maand in deze auto. Tot nu toe zonder problemen.
Afgelopen vrijdag ging de auto niet meer aan na een start-stop bij het stoplicht. Hij maakte een loeiend/snerpend geluid bij het starten. Start-stop gaf het op, en met de hand lukte het na aardig wat gas geven met moeite de motor weer draaiende de krijgen. Bij een benzine station ben ik toen gestopt want ik hoorde een enorm gekletter en geratel onder de motorkap vandaan komen. De ANWB heeft geconstateerd dat misschien de distributie ketting los zat en gespannen moest worden, hij zou worden afgesleept naar de garage want doorrijden was uiteraard niet verantwoord.
Vanochtend kreeg ik van de garage het bericht dat de motor kapot is, gewoon simpel weg stuk. Hij loopt nog wel maar volgens de garage zit er een hoge carterdruk in de motor (?) ook bij lage toeren, wat zou duiden op zuigerschade. Ook is de distributie naar z'n grootje, oftewel motor kapot. Hij zegt ook dat dit bij alle 1.3 jtd's ooit gaat gebeuren, of ze nu in een opel zitten, alfa of fiat. Volgens de man is de motor total-loss, een betere ga ik niet vinden want allemaal gaan ze stuk. De motor is te klein voor het vermogen dat deze heeft te verduren volgens hem.
Ik weet even niet zo goed wat ik er mee aan moest, en heb de dealer gebeld waar ik hem zo'n 9 maanden geleden heb gekocht. Deze zeggen dit niemand te gunnen maar niks voor me te kunnen doen, in ben immers 3 maanden over de garantie heen. Ik heb de auto gekocht met de gedachte hier zeker 3 jaar in te kunnen rijden, de auto heeft naar mijn en dealer weten altijd z'n beurten gehad, onlangs in Januari nog toen ik er 30.000 mee had gereden en het service lampje ging branden. De auto heeft nu totaal 204.xxx km gelopen.
Hiervoor had ik een Stilo 1.9JTD, deze heb ik weg gedaan met 402dkm, deze was toen echt op en mij is altijd verteld dat de Multijet 2 (mits onderhouden en waar ik niet op bespaar) nog beter zou zijn. Volgens de garage eigenaar zijn ze waardeloos.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hiermee aan moet, of dat m'n vertrouwen in de fiat motoren nu zo is gezakt, of dat ik nu serieus echt pech heb gehad?
Dank alvast.