Pagina 1 van 2

Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: di apr 25, 2017 20:04
door bbrother
Beste leden

Ik zit met een dilemma waar ik jullie mening over zou waarderen.

Vorig jaar Juli heb ik een Punto Evo 1.3 jtd gekocht uit 2011 met 159dkm op de teller. Hij is nagekeken en afgeleverd, met nieuwe apk, grote beurt, en alle 4 de verstuivers voor levering vervangen want bij de proefrit rook ik een diesel lucht.

Voor mijn werk als service monteur rij ik ongeveer 3 a 4000km per maand in deze auto. Tot nu toe zonder problemen.

Afgelopen vrijdag ging de auto niet meer aan na een start-stop bij het stoplicht. Hij maakte een loeiend/snerpend geluid bij het starten. Start-stop gaf het op, en met de hand lukte het na aardig wat gas geven met moeite de motor weer draaiende de krijgen. Bij een benzine station ben ik toen gestopt want ik hoorde een enorm gekletter en geratel onder de motorkap vandaan komen. De ANWB heeft geconstateerd dat misschien de distributie ketting los zat en gespannen moest worden, hij zou worden afgesleept naar de garage want doorrijden was uiteraard niet verantwoord.

Vanochtend kreeg ik van de garage het bericht dat de motor kapot is, gewoon simpel weg stuk. Hij loopt nog wel maar volgens de garage zit er een hoge carterdruk in de motor (?) ook bij lage toeren, wat zou duiden op zuigerschade. Ook is de distributie naar z'n grootje, oftewel motor kapot. Hij zegt ook dat dit bij alle 1.3 jtd's ooit gaat gebeuren, of ze nu in een opel zitten, alfa of fiat. Volgens de man is de motor total-loss, een betere ga ik niet vinden want allemaal gaan ze stuk. De motor is te klein voor het vermogen dat deze heeft te verduren volgens hem.

Ik weet even niet zo goed wat ik er mee aan moest, en heb de dealer gebeld waar ik hem zo'n 9 maanden geleden heb gekocht. Deze zeggen dit niemand te gunnen maar niks voor me te kunnen doen, in ben immers 3 maanden over de garantie heen. Ik heb de auto gekocht met de gedachte hier zeker 3 jaar in te kunnen rijden, de auto heeft naar mijn en dealer weten altijd z'n beurten gehad, onlangs in Januari nog toen ik er 30.000 mee had gereden en het service lampje ging branden. De auto heeft nu totaal 204.xxx km gelopen.

Hiervoor had ik een Stilo 1.9JTD, deze heb ik weg gedaan met 402dkm, deze was toen echt op en mij is altijd verteld dat de Multijet 2 (mits onderhouden en waar ik niet op bespaar) nog beter zou zijn. Volgens de garage eigenaar zijn ze waardeloos.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik hiermee aan moet, of dat m'n vertrouwen in de fiat motoren nu zo is gezakt, of dat ik nu serieus echt pech heb gehad?

Dank alvast.

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: di apr 25, 2017 20:30
door damted
Ik kan je helaas niet helpen.
Gevalletje dikke pech vrees ik.

Misschien toch maar weer op zoek naar een 1.9 diesel.
2de hands weet je nooit de geschiedenis en na 160k kan er toch wel wat (bijna) stuk zijn.

Schrale troost: je hebt er wel 30k mee kunnen rijden, maar dat zijn dan wel dure kilometers zo.

P.S. Trouwens welkom hier op het forum.

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: wo apr 26, 2017 7:24
door Rado
De motor loopt nog wel terwijl de distributie naar zijn grootje is?
Wat is er precies vastgesteld en op welke manier?
Het is moeilijk te zeggen wat er aan de hand is en wat de oorzaak is; misschien een smering probleem.

Mijn advies: iedere 15.000km nieuwe olie en filter, iedere 60.000km complete EGR reinigen en daanaast het gewone onderhoud.

Start-stop schakel ik trouwens altijd uit.

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: wo apr 26, 2017 8:56
door Skrymger
Ik vind dat ook knap, wellicht is die inderdaad een tandje versprongen, maar dat zou gewoon op te lossen moeten zijn. Blokjes zijn namelijk oersterk van de 1.3, alleen de ketting is een zwak punt. Meerdere op het forum hebben dat al ondervonden.

Vorige week heb ik bij mijn 1.3mjet een nieuwe ketting er omheen gelegd. Loop weer als een zonnetje. De spanner zat bij de oude ketting met 165k op 80% uit, bij de nieuwe nog geen 2mm. Kreeg hem niet eens om het tandwiel met spanner en geleiders gemonteerd zo strak...

Indien er goed onderhoud uitgevoerd wordt moeten ze makkelijk 3-4 ton mee kunnen. Maat van me die bij een garage werkt heeft 2 doblo's met 1.3mjets in onderhoud, 1 met 6 ton en de andere met ruim 7 ton op de teller. Stond echt versteld dat ze dat gewoon halen.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: wo apr 26, 2017 14:01
door BramvE
Ik zou een 'second opinion' bij een andere garage laten doen.

Zoals jij de woorden van de garage vertelt klinkt het echt alsof ze gewoon geen idee hebben dus maar roepen dat 'alles naar z'n grootje' is. En dat dit bij alle 1.3 jtd's gaat gebeuren is al helemaal een slap verhaal.

Motor te klein voor het vermogen is ook onzin, sterker nog, een 1.3 is relatief groot in vergelijking met de 1.0 en 0.9 twee- en drie cilinders die tegenwoordig de standaard zijn.

Wel is de distributieketting niet zo slijtvast als wordt beweerd en kan het zomaar zijn dat deze door oprekken inderdaad wat tanden heeft overgeslagen, waardoor zuigerschade is ontstaan. In dat geval is het dikke pech, hoewel het verstandig zou zijn geweest om de distributieketting eens te vervangen.

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: do apr 27, 2017 10:00
door evospark
bbrother, ik sluit me volledig aan bij de commentaren van de andere leden hierboven. Als je spaak loopt met deze motor is het dan wellicht geen optie om een revisie motor te plaatsen. Wellicht kun je je eigen motor inruilen en bij een demontage bedrijf een vervanger vinden. Er rijden zoveel punto's rond dat spare parts volop te vinden zijn.

Rest alleen de vraag of iemand hem voor je kan inbouwen. Wellicht is dit een optie voor je, en dan eerst goed onderhoud laten uitvoeren voor je gaat rijden. Succes met je keuzes en de punto...

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: do apr 27, 2017 10:06
door evospark
Wat ik je tevens nog wil mee geven is dat de suggestie van BramvE voor een second opinion een slimme keuze is. Het onderhoud wat er jl. op je auto is uitgevoerd trek ik erg in twijfel, wellicht is hierdoor een probleem ontstaan en kun je hier je defect aan toe kennen. Nogmaals...Succes!

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: do apr 27, 2017 11:51
door Odelot
Mijne heeft nu 170k gelopen en nog geen enkel probleem. Wel goed onderhouden altijd.

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: vr apr 28, 2017 16:42
door BiGRoN
De mijne heb ik bij 199.000 km laten chippen en geef ik echt op z'n donder! Wel bij aankoop (kmstand 191.000 km) de distributieriem laten vervangen! Blokje loopt weer als een zonnetje. En elke 10 a 15 K olie verversen!

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: vr apr 28, 2017 17:18
door J.V.
Deze heeft toch een ketting i.p.v. riem? :?:

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: vr apr 28, 2017 19:59
door Skrymger
Ja, de 1.3 jtd heeft een ketting, de 1.9 jtd een riem als ik t me goed herinner.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: vr apr 28, 2017 22:08
door BiGRoN
Ik bedoelde inderdaad ketting haha

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: za apr 29, 2017 10:51
door Punto Evo
Hoi,

Is de complete EGR reining enkel een flesje erin gooien? Hoevaak doe je dat en welk merk?
Is het verstandig om mijn ketting eens te laten vernieuwen want er staat nu 200.000km op. Heb trouwens nergens last van en de motor en auto rijden nog heerlijk! Wat kost een ketting laten vernieuwen?


Frank

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: za apr 29, 2017 13:29
door Skrymger
Er staat ergens een HOW TO om de egr te reinigen, t zou kunnen dat die in het vip forum gedeelte staat. Dit is wel echt de boel open schroeven.

Even een copy paste van een PM zodat andere er wellicht ook wat aan hebben ^^

Ik heb de ketting samen met een maatje gedaan, die is technisch specialist bij een Bosch garage en heeft zelf ook een brug, en dat is echt een must!

Alles zat echt tegen en het heeft 2 dagen geduurd incl het reinigen van 2 injectoren met nieuwe brandplaatjes. Als je monteur meer ervaring met 1.3 mjetjes heeft en je hoeft geen injectoren schachten te reinigen is het wel binnen een dag te doen. Ik heb ook de waterpomp, spanrol, multiriem en alle koelvloeistof, olie en oliefilter vervangen.

Toevallig was er een 8% korting op alles boven een bepaalde besteding op mister-auto.nl. voor de waterpomp, Distributieset incl een olieleiding voor de distributie (set van skf: pakking, ketting, 2 tandwielen, spanner, 2 geleiders, olieleiding, krukaskeering) waterpomp, multiriem en spanrol was ik ca. 200 euro kwijt. De 5L olie en 7L koelvloeistof met GPC VIP korting bij brezan voor ca. 75 euro en een lock setje zodat de boel op tijd blijft staan was 40 euro.

Maat van me had nog vloeibare pakking voor de carterpan. Let er wel op dat de linker Motorsteun en ook de onderste transmissie steun los moeten. Je moet dus iets van support hebben om de motor op z'n plek te houden. Wij hebben en heftruck gebruikt. Ook heb je een torx dop nodig, een omgedraaide torx bit zegmaar. Die is uit me hoofd maatje 20 of 22 van de krukasbout. Met dop 14 luktdat overigens niet voor de beunhazen onder ons dan draait de bout kop kapot! Er staat 235nm kracht op die bout.

Ik was voor net iets meer dan 300 kwijt voor alle onderdelen en spullen bij elkaar.

Op het forum is een ISO van het werkplaatshandboek te vinden. Hier staat alle aanhaalmoment in, ook een must!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk

Re: Defecte 1.3 jtd motor?

Geplaatst: zo apr 30, 2017 9:20
door BiGRoN
Ik was 700 euro kwijt voor distributiewissel + schoonmaken van de EGR en inlaattraject en grote beurt. Hier zat ongeveer 15 uur werk bij van mijn beunhaas. Onderdelen voor de distributiewissel kwamen incl VIP korting op ongeveer 150 euro bij Tuynder uit m'n hoofd.