Cruise Control valt uit?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jraider
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: do aug 17, 2017 19:50
Locatie: Zutphen

Cruise Control valt uit?

Bericht door Jraider »

Goedemiddag :)

In mijn Punto (1.4 8V Dynamic uit 2007) zit, voor zover ik weet, een OEM Cruise Control (ik benoem dit omdat je dit volgens mij achteraf kan inbouwen?) in ieder geval. Deze doet het.... maar soms ook niet. Soms is het zo dat deze gewoon wegvalt en ik zelf moet gassen.

Wat er kan gebeuren:
1: doet het gewoon "normaal", bij remmen gaat hij tijdelijk uit, koppeling intrappen idem en Off is ook echt Off
2: doet het gewoon "normaal" bij remmen gaat hij tijdelijk uit, geen meldingen op het scherm, lampje gaat uit en doet niets meer
3: gaat helemaal niet aan? Schakelaar naar ON maar geen controle lampje en geen Cruise Control...ingeschakeld in het scherm..

Soms zie ik onder het rijden met de cruise control dat deze uit zichzelf is uitgeschakeld. Ik zie dan het ...uitgeschakeld in het scherm verschijnen

Even wat literatuur onderzoek:
- http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 84&t=13223" onclick="window.open(this.href);return false; kan een oplossing bevatten echter, werkt het wel maar valt zo nu en dan uit? Dus of het een schakelaar of weerstand is betwijfel ik?
- http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=151885" onclick="window.open(this.href);return false; hier wordt gesproken over stoppen CC tgv een probleem of storing. Zover ik weet heeft mijn punto geen ESP of TCS? (heb er geen verstand van) hier wordt gesproken over het loshalen van de accupool om de boel te resetten.. is een poging waard... (wil eerst verder kijken).

Edit: ik heb verder gekeken op GPC en kwam deze thread tegen: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 84&t=13692" onclick="window.open(this.href);return false; (waarom die met Googlen niet naar boven kwam?) maar dit lijkt mijn probleem te zijn. Even een uitlees afspraak maken...

Iemand die hier ervaringen mee heeft?

Was van de week bagger, eind naar Amersfoort rijden en dan zonder een CC die het doet :cry:
Fiat Grande Punto 1.4 8V Dynamic '07
~The Extraordinary Is In What We Do, Not Who We Are~
Mrjraider @GoT
zwahiel
Nuovo Arrivato
Berichten: 11
Lid geworden op: di mei 03, 2016 22:41

Re: Cruise Control valt uit?

Bericht door zwahiel »

Hoe oud is je accu?

Als je de schakelaartjes gecheckt hebt, is dat de volgende boosdoener. Nogal een vaak voorkomend issue bij Fiat, electronische gremlins. Die verhelp je door een nieuwe accu erin te zetten.

Ik had ook een random werkende cruise control, soms bleef hij aan, dan ging hij niet meer aan, of uit, terwijl op 't dashboard 't lampje aan was deed de cc het helemaal niet, etc, etc.

Bij mij bleek het schakelaartje op het koppelingspedaal stuk te zijn. De fiat dealer heeft me dat vervangen nadat ik zelf het koppelingspedaal afgebroken had in een poging het zelf te doen. (Tip het is een klote plek om bij te komen, pas op!). Daarna deed die het weer, maar de cc bleef gek doen.

Nadat ik de accu vervangen had, alles opgelost! Dus check die accu eens, bij de GP luistert het best wel nauw qua spanning en power van de accu.
Plaats reactie