half vermogen turbo spoelt maar half op

Plaats reactie
Smijtkabouter
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: di dec 17, 2013 17:21
Locatie: zoetermeer

half vermogen turbo spoelt maar half op

Bericht door Smijtkabouter »

Beste mede Punto'ers,

Ik heb ineens dat tijdens het gas geven er lucht ontsnapt uit mijn bov. Dit geldt alleen als ik stevig het gas in druk en dat je merkt dat er kracht op de systemen komt te staan om weg te trekken. omdat ik hierna een hard geblaas onder de motorkap hoor mis ik ook vermogen. Het duurde even (na check voor eventueel scheur in 1 van de slangen in het luchtcircuit) kwam ik er achter dat de lucht uit de BOV ontsnapte.
Rijden lukt wel, alleen kan niet te enthausiast wegtrekken want dan gaat ie sissen en mis ik vermogen.

Ik heb de BOV eraf gehaald en de slang weer teruggestoken in het systeem. Nu is het gesis weg alleen het halve vermogen blijft. hij houdt ontzettend in. bij wegrijden spoelt de turbo maar half op omdat ie (voor mijn gevoel) wordt tegengehouden door de recirculatie-tegen-druk dat er ineens ontstaat.

Heeft iemand dit al eens eerder gehoord of meegemaakt? zo ja, wat zou het eventueel kunnen zijn?
BlueTurbo
Berichten: 3
Lid geworden op: do feb 20, 2014 23:22
Locatie: Zaandam

Re: half vermogen turbo spoelt maar half op

Bericht door BlueTurbo »

Hallo,

Met je BOV eraf gaat je turbodruk het pad van de minste weerstand zoeken, dat is in dit geval via je recirculatie leiding. Dit zorgt ervoor dat er minder druk richting je inlaatspruitstuk gaat. Infeiten is je turbo lucht aan het rondpompen, maar je motor kan er geen gebruik van maken. Dit verklaart je vermogensverlies op dit moment. Voor de rest klinkt het alsof je BOV lek/gescheurt is.
Je BOV moet er terug in, omdat dit een bescherming is van je turbo. Zonder BOV met open leiding is je turbo waardeloos en de leiding afdopen is ook geen plan, want elke keer dat je achakelt wordt je turbo stil gezet, door de turbodruk achter de turbo die niet wegkan, en dat wil je ook niet want dan kan je turbo niet uitdraaien om ze thermische warmte kwijt te kunnen. Plus dan krijg je meer last een turbogat o.dat je turbo elke weer opnieuw helemaal moet worden aangeslingert.
2007 Punto Grande T-jet Sport Electric Blue
JanNL
Berichten: 2
Lid geworden op: za mei 21, 2022 19:35

Re: half vermogen turbo spoelt maar half op

Bericht door JanNL »

Hoe is het uiteindelijk afgelopen?
Plaats reactie