Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poetsen?

Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poetsen?

Bericht door Neon »

Sorry voor mijn lange verhaal. Ik heb even een auto dip.

Paar weken geleden mijn auto gekocht. Niet erg dat er wat minpuntjes aan zaten, want dat kunnen we zelf fixen (denk aan rem, slangetje lek, plekje in de lak)
Inmiddels heeft hij op de brug gestaan en bij het loshalen van kapjes, komen er steeds weer dingen te voorschijn die opgelapt moeten worden. Dat zijn dingen die je bij aankoop niet ziet, want dan haal je niet de hele auto uit elkaar.
Nog maar deels open gehad, al 500,- aan onderdelen moeten bestellen.
Ik als vrouw, zonder kennis, voel me hierbij alsof alleen de boven en onderkant het doen en alles ertussenin vervangen moet worden.

Ik rij er wel mee hoor, rijd ook echt lekker, maar ik ben er van overtuigd dat hij een tikkie vlotter zou kunnen. (Er is bijv 1 bobine stekker stuk en de bougies moeten nog bekeken worden), maar nu is van de week ook de distributieriem bekeken die er ruim een half jaar geleden nieuw op is gelegd waarvan we ons nu afvragen of dat wel zo is, omdat deze in zo'n staat was dat hij direct vervangen moet worden. Ik kan voor de veiligheid nu dus alleen kleine stukjes rijden.

Of het nog niet genoeg is, ben ik me nu ook nog eens af gaan vragen of mijn rijkunsten misschien niet sporen. Ik ben er even helemaal klaar mee.

Als ik de koppeling indruk klinkt er halverwege het indrukken een bonk.
Doe ik het te snel? Niet snel genoeg? Heb ik mijn gas er nog bij?
Ik beschulgde mezelf van vanalles.
Vervolgens geprobeerd op te letten eerst het gaspedaal helemaal los te laten en dan pas de koppeling intrappen.
En idd, geen bonk meer.
Toch vraag ik me dan af, als ik heel vlot van rollen naar 100 zou willen gaan, dan gaat het voetenwerk toch veel te snel om je rechtervoet helemaal los te hebben?
Mijn vraag: moet het rechtervoetje er idd eerst helemaal af voordat de koppeling in gaat, of is er weer een nieuw mankementje?

Tevens heb ik bij het in zijn achteruit zetten (6 versn + achteruit met klip die omhoog moet) 2 dingen die gebeuren.
De ene keer gaat hij er goed in, maar springt een seconde later de klip die je omhoog moet doen aan de pook, weer terug. Ofwel, hij zit er niet in dan.
En de andere keer gaat hij er wel in, maar tandenpoetsend.
Kan ik nu ook al niet meer schakelen? Je gaat het je allemaal afvragen.
Nu las ik hier op het forum dat dat achteruit een dingetje is die sommige ook herkennen en leken op te lossen door de koppeling in te drukken, de pook eerst naar de 1 te bewegen en dan in de achteruit.
Ik moest toch naar de supermarkt om de hoek waar je achteruit het parkeervak uit moet, dus deze manier meteen maar getest dan. Leek te werken.
Wat gek zeg. Mijn vorige auto had dat niet. Mijn man zijn auto (ook met klipje op de achteruit) werkt zo niet. Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Komt een grande punto met gekke gebruiksaanwijzing, of is dit toch een mankementje?

Ik twijfel momenteel aan mijn auto, ik twijfel aan mezelf, ik ben het type dat van stukjes rijden houdt, maar heb nu even het plezier er in verloren.
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door J.V. »

Balen, ik heb een vergelijkbaar verhaal met mijn GP meegemaakt tijdens de garantieperiode... viewtopic.php?t=14165" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat voor bonk is het precies? Heel hard of redelijk zacht?
Die van mij doet dat ook een beetje bij snel op laten komen van de koppeling (zowel koppeling als vliegwiel zijn vorig jaar vervangen, dus daar zou het niet vandaan moeten mogen komen). Misschien is het wel normaal, maar dat weet ik ook niet.

Ik weet natuurlijk niet of het hetzelfde is als bij jouw GP, maar ik ben van plan om zeer binnenkort tijdens de onderhoudsbeurt ook de achterste motor-/versnellingsbaksteun te laten vervangen (offerte bij officiële FIAT dealer is net geen €90,- incl. montage en BTW). Het schijnt dat die steun ook dit soort bijgeluiden kan veroorzaken. Let wel dat die steun bij jouw auto - omdat je een andere motor en versnellingsbak hebt - waarschijnlijk anders is en een ander onderdeelnummer heeft!
FIAT-onderdeel_51794078.jpg
Met betrekking tot het schakelen kan ik je niet echt verder helpen (heb zelf 5 versnellingen, niet 6), maar dat het in de achteruit zetten niet altijd even soepel gaat is inderdaad een bekend iets bij de GP. Schijnt normaal te zijn, maar of het bij jouw auto ook normaal is weet ik dus niet. :wink:
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Algon
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 406
Lid geworden op: wo jun 07, 2017 17:04
Locatie: Sittard

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door Algon »

Bij mij word deze motorsteun als het goed is ook komende woensdag vervangen. Zodra ik het gas loslaat, bij lagere snelheden tot 40km/h zoiets, voel je een soort schok. Super irritant. Hopelijk is dit dan ook voorbij. :D
Fiat Grande Punto T-jet 2008
LED headlights - Savali - Skytune - K&N
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door Neon »

Ik heb je hele draadje gelezen. Wat is er een boel aan gedaan zeg. En dan nog altijd die tok.
Ben je al eens naar een apk keurstation geweest? Eentje waar ze uitgebreide apparatuur hebben.

Mijn bonk hoor ik niet, maar voel ik als ik mijn koppeling indruk. Halverwege op het aangrijppunt. Alleen bij het opschakelen, niet bij het terugschakelen. Ik merk niks als ik de koppeling weer loslaat.
Het is er als ik zonder nadenken rijd.
Ik had dus zitten denken, laat ik misschien het gaspedaal niet helemaal los, trap ik de koppeling te snel in..
Dus geprobeerd, gas zeker weten los, koppeling normaal in. Geen bonk meer.
Mijn man heeft ook gereden en naast hem voelen hoort hij die bonk ook. Hij merkt hem ook lichtjes op op het aangrijppunt bij het loslaten van de koppeling.

Een slippende koppeling heb ik niet.
Een gare motorsteun gaan we iig wel onderzoeken want dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Ik heb het geluk dat het me alleen onderdeken kost en geen uren, want het kost genoeg.
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door J.V. »

Ik ben naar een andere garage geweest waar ik nu weer voor onderhoud kom. Zeer kundige mensen - géén dealer - die alle moeite doen om zo goedkoop mogelijk de oorzaak te vinden. Helaas konden zij het probleem ook niet echt aanwijzen. Hoogstwaarschijnlijk zit het ‘m in de toplagers en/of schokbrekers, maar dat is pas zeker als ze los zijn. Heb het voor nu maar gelaten voor wat het is; het ‘getok’ is er telkens enkel in de winter...

Vreemd van die bonk; dat is dan toch wat anders dan wat ik heb. Ik zou inderdaad de motorsteunen eens bekijken.
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door Odelot »

Als het de toplagers zouden zijn dan moet je die horen met parkeren. Als je langzaam rijdt en je draait je stuur. Dan hoor je een tikkend geluid. Bij mijn evo zijn ze 2x onder garantie vervangen. De laatste keer door exemplaren met beschermingsrubbers. Die zaten er eerst dus blijkbaar niet op. Dan komt er stof in en gaan ze stuk. Maar bonken deden ze bij mij niet...
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door Neon »

Hij gaat vanavond weer op de brug, om de distributieriem(en dus de waterpomp) te vervangen.
Ding zou er ruim een half jaar opliggen en het x aantal kilometers zullen er ook nooit mee gereden zijn in die tussentijd, maar toen wij thuis de kap open legde bleek de distributieriem zodanig versleten dat deze heel rap vervangen moest worden.

Er gaat tevens gekeken worden naar de motorsteunen.
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door willeme1 »

Je schrijft dat er een bobine steker stuk is. Wel als je auto af en toe wat vonkjes mist bij die cilinder is het niet vreemd dat er af en toe wat bonkt. Kan me zo voorstellen dat er bij wat hogere toeren wel vonkjes komen en bij lagere niet.
Op drie poten lopen bonkt en schud, stekkertje repareren maar en dan verder kijken
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door Neon »

Bobine had ik al binnen en als ik me niet vergis werd gisteren gezegd dat de bougies ook vervangen worden.
Het wordt allemaal in de eigen tijd gedaan en de distributieriem gaat nu even voor op de rest en die slokt ook best wat tijd op, dus is het is even afwachten wat en of er nog meer gedaan kan worden.
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door Neon »

Helaas liep het werk uit waardoor er nog niet gestart is, maar er is wel gekeken naar de motorsteun en inderdaad in slechte staat.

De mannen komen een voor een een kijkje nemen naar mijn toet. Vinden hem allemaal leuk. Zo wil de ene het plekje gaan wegwerken. Wil een ander deukjes die ik eventueel heb fixen. Ze willen de velgen spuiten.
Gekkigheid *gaat maar vast taartjes bakken denk ik* :-] :mrgreen:
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door J.V. »

Ideaal dat je die mensen zo kunt inzetten! :P
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door Neon »

Zeker. Super lief van ze. Maar dat zijn schadeherstellers en momenteel vind ik de binnenkant belangrijker dan de buitenkant.

Na een bak koffie gaat zometeen het werk aan de distributieriem beginnen.
Ik ben benieuwd
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door J.V. »

Succes! :-]
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Neon
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: di jun 19, 2018 11:15

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door Neon »

Nieuwe distributieriem zit er op. Nog wat andere dingetjes gedaan. Sleutel foto's op FB
Oei oei een vrouw achter het stuur.
Grande Punto 1.4 16v 2006 zwart
Gebruikersavatar
J.V.
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1751
Lid geworden op: do jul 28, 2016 14:43
Contacteer:

Re: Koppeling intrappen = bonk? In achteruit = tandjes poets

Bericht door J.V. »

Heb je een linkje?
Kan ze niet direct vinden en ben toch wel een beetje benieuwd. :P
Van 03-08-2016 tot 10-04-2020 in mijn bezit:
Grande Punto 1.4 T-JET Sport - bj. 2009

Sindsdien de trotse eigenaar van een Alfa Romeo Brera. 8)
Plaats reactie