Stijgend oliepeil en stank in cabine

Plaats reactie
schoof
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jan 21, 2019 17:37

Stijgend oliepeil en stank in cabine

Bericht door schoof »

Na 230K probleemloze en heerlijke kilometers heeft onze geliefde Punto Evo uit 2010 kuren gekregen.

Bij stationair draaien en lage snelheden stinkt het in de cabine behoorlijk naar diesel/uitlaatgassen. Ik vond hierna een erg hoog oliepeil. Er zat duidelijk diesel bij gemengd, dit was te ruiken en de olie was een stuk dunner. Foute boel dus. De auto vervolgens naar de garage van een bekende gebracht. De brandplaatjes zijn allemaal vervangen en de brandstofpomp is (zonder toestemming) gereviseerd.

Het probleem blijkt nu enkele dagen na reparatie onverminderd aanwezig te zijn. Dus voor niks een dikke rekening betaald. Omdat ik het vertrouwen een beetje begin te verliezen ontvang ik graag suggesties!
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Bericht door Cobus »

Zou mogelijk kunnen zijn dat hij het regenereren van de roetfilter niet af heeft kunnen maken door regelmatig korte stukjes te rijden.
Dus bij elke keer als hij het regenereren niet af heeft kunnen maken gaat hij bij een volgende start weer opnieuw beginnen.
Dit is voorzover de enigste verklaring die ik zelf ook heb mee gemaakt.
Maar dan met een Renault.
schoof
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jan 21, 2019 17:37

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Bericht door schoof »

Die beredenering zie ik meer terug op internet. Echter wordt er 80% snelweg gereden met stukken van 60km. Ik heb ook geen melding gehad dat het regeneren niet is afgerond.
Gebruikersavatar
Cobus
Nuovo Arrivato
Berichten: 165
Lid geworden op: zo nov 11, 2018 10:38
Locatie: De Ronde Venen

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Bericht door Cobus »

Weet niet of je daar een melding van krijgt.
Bij de Renault in ieder geval niet.
Jasper3011
Nuovo Arrivato
Berichten: 54
Lid geworden op: ma okt 03, 2016 21:18

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Bericht door Jasper3011 »

Roetfilter zit vol waardoor die constant aan het regenereren is, ooit gelezen dat een roetfilter gemiddeld 160 dkm meegaat. De gemiddelde afstand tot regeneratie kan worden uitgelezen met de multiecuscan. Een andere mogelijkheid is een scheurtje in een van de 2 rubber slangetjes naar de de drukverschil sensor, waardoor de ecu denkt dat het roetfilter vol zit en dus gaat regenereren.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Bericht door willeme1 »

Ja dat kan, uitlezen om de hoeveel km kan indicatie zijn voor bovengenoemde. als er een lichte tik in de motor zit bij weinig gasgeven of constant rijden kan het ook nog zuigerslijtage zijn van 1 of meer zuigers. een van de nadelen der dunne olieen die gebruikt worden.

Roetfilter schoonmaken helpt niet of slechts tijdelijk, als het dat mocht zijn, enige remedie is of vervangen of verwijderen en software uitschrijven (makkie)
Lars EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 11:44

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Bericht door Lars EVO »

@willeme1

Roetfilter schoonmaken helpt niet of slechts tijdelijk, als het dat mocht zijn, enige remedie is of vervangen of verwijderen en software uitschrijven

- in het verleden zelf gedaan maar de uitlaatgassen stinken hierna extreem...
detroit_diesel
Nuovo Arrivato
Berichten: 67
Lid geworden op: ma dec 03, 2018 15:33

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Bericht door detroit_diesel »

Ik heb het probleem van stank in de cabine ook al 1,5 jaar en wordt steeds erger. (nu 200k km op de teller) Gelukkig geen stijgend oliepijl.
Ik ben de meest waarschijnlijke oorzaken langsgegaan maar heb daar niets gevonden (brandplaatjes, uitlaatpakkingen, DPF sensorslangetjes, carterventilatie)

Wel trof ik een roetspoor aan waar het stangetje van de variabele vanes de turbo uit komt. Binnekort wil ik dan ook het binnen werk van de turbo vervangen om te kijken of het hiermee opgelost is. (Meat & Doria maakt deze, heeft iemand hier ervaring mee?)

@willeme1
Welke Olie zou jij aanraden voor een punto evo 1.3 mjet? (2011). Ik gebruik nu altijd SAE 5W-30 met FIAT 9.55535-S1 certification omdat het in het boekje staat maar weet niet of dit wel nodig is/achterhaald is.
willeme1
Nuovo Arrivato
Berichten: 172
Lid geworden op: wo mar 21, 2018 18:00

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Bericht door willeme1 »

5W40 Rij zonder EGR en DPF

Idd stank achter uit de uitlaat als je zonder DPF rijdt. Komt door de directe inspuiting.

Denk dat stank bij koude start te maken heeft met inwendige vervuiling van de motor daar zijn direct ingespoten motoren berucht om
Heb zelf de motor geflusht en inlaat traject gereinigt met EGR cleaner omdat er bij de koude start zonder de DPF een blauwe pluim uit de uitlaat kwam gedurende een tot 3 seconden. Heeft iets geholpen en denk dat de kleppen enzo nog wat vervuild zijn. Ooit nog maar eens goed reinigen met geschikt product om de kleppen te reinigen.
Auto verbruikt trouwens geen spat olie dus blauwe rook door inwendige vervuiling van sludge enz.

Dat zorgt M.I. voor de stank bij de koude start, motor kan dan de gassen niet goed kwijt en lekt langs pakkingen en de sluitring van turbo/DPF. Opnieuw goed monteren van die sluitring helpt soms enorm
Plaats reactie