Pagina 1 van 1

Stijgend oliepeil en stank in cabine

Geplaatst: ma jan 21, 2019 17:45
door schoof
Na 230K probleemloze en heerlijke kilometers heeft onze geliefde Punto Evo uit 2010 kuren gekregen.

Bij stationair draaien en lage snelheden stinkt het in de cabine behoorlijk naar diesel/uitlaatgassen. Ik vond hierna een erg hoog oliepeil. Er zat duidelijk diesel bij gemengd, dit was te ruiken en de olie was een stuk dunner. Foute boel dus. De auto vervolgens naar de garage van een bekende gebracht. De brandplaatjes zijn allemaal vervangen en de brandstofpomp is (zonder toestemming) gereviseerd.

Het probleem blijkt nu enkele dagen na reparatie onverminderd aanwezig te zijn. Dus voor niks een dikke rekening betaald. Omdat ik het vertrouwen een beetje begin te verliezen ontvang ik graag suggesties!

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Geplaatst: ma jan 21, 2019 20:14
door Cobus
Zou mogelijk kunnen zijn dat hij het regenereren van de roetfilter niet af heeft kunnen maken door regelmatig korte stukjes te rijden.
Dus bij elke keer als hij het regenereren niet af heeft kunnen maken gaat hij bij een volgende start weer opnieuw beginnen.
Dit is voorzover de enigste verklaring die ik zelf ook heb mee gemaakt.
Maar dan met een Renault.

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Geplaatst: ma jan 21, 2019 20:19
door schoof
Die beredenering zie ik meer terug op internet. Echter wordt er 80% snelweg gereden met stukken van 60km. Ik heb ook geen melding gehad dat het regeneren niet is afgerond.

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Geplaatst: di jan 22, 2019 8:28
door Cobus
Weet niet of je daar een melding van krijgt.
Bij de Renault in ieder geval niet.

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Geplaatst: di jan 22, 2019 17:48
door Jasper3011
Roetfilter zit vol waardoor die constant aan het regenereren is, ooit gelezen dat een roetfilter gemiddeld 160 dkm meegaat. De gemiddelde afstand tot regeneratie kan worden uitgelezen met de multiecuscan. Een andere mogelijkheid is een scheurtje in een van de 2 rubber slangetjes naar de de drukverschil sensor, waardoor de ecu denkt dat het roetfilter vol zit en dus gaat regenereren.

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Geplaatst: wo jan 23, 2019 11:04
door willeme1
Ja dat kan, uitlezen om de hoeveel km kan indicatie zijn voor bovengenoemde. als er een lichte tik in de motor zit bij weinig gasgeven of constant rijden kan het ook nog zuigerslijtage zijn van 1 of meer zuigers. een van de nadelen der dunne olieen die gebruikt worden.

Roetfilter schoonmaken helpt niet of slechts tijdelijk, als het dat mocht zijn, enige remedie is of vervangen of verwijderen en software uitschrijven (makkie)

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Geplaatst: za nov 14, 2020 22:26
door Lars EVO
@willeme1

Roetfilter schoonmaken helpt niet of slechts tijdelijk, als het dat mocht zijn, enige remedie is of vervangen of verwijderen en software uitschrijven

- in het verleden zelf gedaan maar de uitlaatgassen stinken hierna extreem...

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Geplaatst: ma nov 16, 2020 12:26
door detroit_diesel
Ik heb het probleem van stank in de cabine ook al 1,5 jaar en wordt steeds erger. (nu 200k km op de teller) Gelukkig geen stijgend oliepijl.
Ik ben de meest waarschijnlijke oorzaken langsgegaan maar heb daar niets gevonden (brandplaatjes, uitlaatpakkingen, DPF sensorslangetjes, carterventilatie)

Wel trof ik een roetspoor aan waar het stangetje van de variabele vanes de turbo uit komt. Binnekort wil ik dan ook het binnen werk van de turbo vervangen om te kijken of het hiermee opgelost is. (Meat & Doria maakt deze, heeft iemand hier ervaring mee?)

@willeme1
Welke Olie zou jij aanraden voor een punto evo 1.3 mjet? (2011). Ik gebruik nu altijd SAE 5W-30 met FIAT 9.55535-S1 certification omdat het in het boekje staat maar weet niet of dit wel nodig is/achterhaald is.

Re: Stijgend oliepeil en stank in cabine

Geplaatst: ma nov 16, 2020 23:04
door willeme1
5W40 Rij zonder EGR en DPF

Idd stank achter uit de uitlaat als je zonder DPF rijdt. Komt door de directe inspuiting.

Denk dat stank bij koude start te maken heeft met inwendige vervuiling van de motor daar zijn direct ingespoten motoren berucht om
Heb zelf de motor geflusht en inlaat traject gereinigt met EGR cleaner omdat er bij de koude start zonder de DPF een blauwe pluim uit de uitlaat kwam gedurende een tot 3 seconden. Heeft iets geholpen en denk dat de kleppen enzo nog wat vervuild zijn. Ooit nog maar eens goed reinigen met geschikt product om de kleppen te reinigen.
Auto verbruikt trouwens geen spat olie dus blauwe rook door inwendige vervuiling van sludge enz.

Dat zorgt M.I. voor de stank bij de koude start, motor kan dan de gassen niet goed kwijt en lekt langs pakkingen en de sluitring van turbo/DPF. Opnieuw goed monteren van die sluitring helpt soms enorm