De GP eindigt op de tweede plaats voor de Corsa en achter de Yaris. Natuurlijk vind ik dat de GP eerste had moeten worden, maar met een tweede plaats (voor de Corsa ) kan ik ook wel leven (wat ziet zo'n Yaris er trouwens belabberd uit zeg )
Op zich is er over diverse punten van de GP lof in het artikel, maar natuurlijk is er weer sprake van het breed uitmeten van de minpunten van de GP (voorzover het echte minpunten zijn). Net als in de "tests" in AutoReview kloppen ook bij Autoweek de prijs- en uitrustingsgegevens weer niet.
Dit heeft me weer zo geïrriteerd dat ik maar weer eens een mail naar de redactie heb gestuurd:
Leren ze niets van...geven vast weer de schuld aan de importeur of zo (doet AutoReview in ieder geval wel)....maar goed, ik heb mijn best weer gedaan.Geachte redactie,
Met veel interesse las ik de triotest in uw blad tussen de Opel Corsa 1.3 CDTi, Toyota Yaris 1.4 D4-D, en FIAT Grande Punto 1.3 Multijet.
Laat ik er niet om heen draaien, ik ben een echte FIAT-liefhebber en bezit zelf momenteel een Grande Punto 1.4 StarJet 16V in Emotion uitvoering.
Wat mij in de tekst opviel is dat er nogal wat positieve punten te noemen waren over de Grande Punto. Aan het vermelden van de pluspunten van Italiaanse auto's ontbreekt het nogal eens in de Nederlandse autobladen.
Toch waren er een aantal punten die mij irriteerden. Bent u zich er bewust van dat veel mensen die vluchtig door uw blad lezen (en dat zijn er mijns inziens veel) met name de tekst bij de plaatjes lezen, of in ieder geval met name die tekst onthouden? Juist de tekst bij de plaatjes valt nogal ongenuanceerd uit:
* Bij de Grande Punto wordt specifiek gemeld dat het zicht bij de A-stijl ondanks het extra ruitje matig is en dat je hoe je je stoel ook af stelt er niet door heen kunt kijken; de Opel Corsa heeft echter precies datzelfde ruitje. Juist rond de A-stijl is goed te zien dat de Grande Punto en de Corsa van dezelfde basis uit gaan. Toch wordt deze misser bij FIAT gemeld en blijft hij bij Opel onvermeld. Overigens is het zo dat dit alleen op gaat voor de linkerzijde van de auto. Aan de rechterzijde kun je vanaf de bestuursplaats wel door het ruitje kijken.
* Wederom wordt het ontbreken van een handgreep op de achterklep als minpunt opgerakeld. In de praktijk is dit totaal geen minpunt. Van de door u vermelde vuile handen heb ik nog nooit last gehad. Ik ken nogal wat andere personen die ook een Grande Punto bezitten en niemand heeft er last van.
* Bij de Opel Corsa staat vermeld dat de motor (die dezelfde FIAT motor is als in de Grande Punto) minder dorstig is dan in de FIAT (een pluspunt); bij de FIAT wordt specifiek melding gemaakt van het turbogat (minpunt). Waarom deze wijze van vermelden? Op deze manier valt het velen niet op dat de Grande Punto sneller en stiller is dan de Opel en ook nog eens een lagere CO2 uitstoot heeft. Jammer!
Tot slot zie ik wederom (het is al vaker gebeurt) dat de prijs- en optiegegevens niet kloppen. Ik heb de gegevens van de Corsa en Yaris niet gecheckt, maar van de Grande Punto klopt het één en ander niet.
* De basisprijs van de door u gereden 3-deurs Grande Punto 1.3 MultiJet in Edizione Blue&Me uitvoering is geen € 20.395, maar € 21.095. Het door u genoemde bedrag is de basisprijs van de 5-deurs 1.3 MultiJet in Edizione Cool uitvoering. (Maar daarmee is de Grande Punto nog steeds goedkoper dan de Yaris en Corsa.)
Slordig, maar het is nog niet alles. Volgens uw lijstje zijn een aantal zaken niet aanwezig en/of verkrijgbaar op de Grande Punto, maar helaas blijkt dat u uw huiswerk niet goed heeft gedaan.
* Er zou geen stabiliteits/tractiecontrolesysteem leverbaar zijn: dit is niet correct, het ESP/ASR/MSR/Hill Holder systeem is leverbaar voor € 695 (bij Opel kost dit € 750), bovendien krijg je daar dan ook meteen de remassistent bij die volgens uw opgave ook niet beschikbaar is.
* Een parkeersensor en regensensor zou niet mogelijk zijn op de Grande Punto; niets is minder waar: deze zijn gewoon af-fabriek leverbaar voor respectievelijk € 295 (Opel: € 450) en € 195 (Opel: 225).
Ik vind het erg spijtig dat u door deze punten de Grande Punto minder goed voor de dag doet komen dan hij is.
Met vriendelijke groet,