Fiat punto evo Multi-air 135 PK (RATEL GEVONDEN)
Geplaatst: zo aug 02, 2020 16:09
Hallo forumleden,
Helaas heeft er niemand op mijn vorige bericht gereageerd dus ben ik zelf maar op onderzoek uitgegaan. Gisteren heb ik samen met een vriend het hitteschild van mijn motor verwijdert om te zien of de ratel van de "wastegate actuator" vandaan komt. Ik heb hiervan een video gemaakt (https://www.youtube.com/watch?v=O7DS0RbMPnw" onclick="window.open(this.href);return false;).
Het lijkt erop dat het actuator stangetje meetrilt met de motor waardoor er een geratel ontstaat. Op internet wordt als oplossing aangedragen om de actuator stang iets aan te draaien zodat er minder speling inzit. Ik ben echter bang dat ik hiermee ook de turbodruk verhoog met alle gevolgen van dien.
Ik heb inmiddels zon 1000 kilometer met de auto gereden zonder problemen. De turbo pakt op rond de 2500 toeren maar dit lijkt mij vrij normaal.
Is het schadelijk om deze ratel door te rijden of hoef ik me nergens zorgen over te maken?
Graag hoor ik van iemand, zou me enorm helpen.
Helaas heeft er niemand op mijn vorige bericht gereageerd dus ben ik zelf maar op onderzoek uitgegaan. Gisteren heb ik samen met een vriend het hitteschild van mijn motor verwijdert om te zien of de ratel van de "wastegate actuator" vandaan komt. Ik heb hiervan een video gemaakt (https://www.youtube.com/watch?v=O7DS0RbMPnw" onclick="window.open(this.href);return false;).
Het lijkt erop dat het actuator stangetje meetrilt met de motor waardoor er een geratel ontstaat. Op internet wordt als oplossing aangedragen om de actuator stang iets aan te draaien zodat er minder speling inzit. Ik ben echter bang dat ik hiermee ook de turbodruk verhoog met alle gevolgen van dien.
Ik heb inmiddels zon 1000 kilometer met de auto gereden zonder problemen. De turbo pakt op rond de 2500 toeren maar dit lijkt mij vrij normaal.
Is het schadelijk om deze ratel door te rijden of hoef ik me nergens zorgen over te maken?
Graag hoor ik van iemand, zou me enorm helpen.