Grande Punto 1.2 valt uit tijdens rijden

Plaats reactie
Leggias
Berichten: 1
Lid geworden op: di jul 05, 2022 15:15

Grande Punto 1.2 valt uit tijdens rijden

Bericht door Leggias »

Beste GP eigenaren.

Omdat dit mijn eerste post is zal ik me even voorstellen. Ik ben Alexander Kievits en woonachtig in Panningen. Ik heb sinds 3 jaar een Grande Punto 1.2 Dynamic uit 2007 met 100k op de teller.
Hier heb ik behalve het nodige onderhoud nooit problemen mee gehad, tot een week geleden. Toen ik met een constante snelheid reed en wilde schakelen naar de 5e versnelling merkte ik dat ik totaal geen vermogen meer had. Het gaspedaal reageerde nergens meer op en toen ik de koppeling intrapte om terug te schakelen merkte ik dat de motor uitviel.
Ik heb en aantal keer opnieuw proberen te starten en naar een keer of 3 sprong de auto weer aan. Het vreemde is dat er geen foutmelding is opgeslagen in de ECU, daarnaast ging het motormanagment-lampje ook niet branden. Het lijkt er dus op dat de auto zelf geen fout(melding) heeft gedetecteerd. Nu heb ik het probleem eergister nogmaals gehad, maar toen starte de auto gelijk weer zonder problemen. Nu ben ik aan het pijnzen wat het probleem kan zijn. Ik zelf denk namelijk aan de brandstofpomp, het viel me op dat deze sinds een tijd ook (kleine) verschillende brandstofniveau's weergeeft. Daanaast loopt de auto soms niet heel constant stationair, dan zie je hem zichtbaar in de toeren schommelen ( 600-1000 toeren). Soms heb ik ook moeite met starten wanneer de auto nog niet helemaal afgekoeld is, dan heeft hij flink wat moeite met aanslaan. Dit is echter niet wanneer de motor koud of goed warm is (wel ruik ik dan soms benzine).

Kan dit zoals ik vermoed een probleem zijn aan de brandstofpomp of moet ik aan andere dingen denken? Ik zelf denk namelijk dat wanneer het een sensor is de computer van de auto een foutmelding moet hebben gekregen/opgeslagen en deze is er niet.

Ik hoor graag wat jullie er van denken, voordat ik de brandstofpomp voor niks vervang.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Antonio2010
Berichten: 4
Lid geworden op: wo jul 13, 2022 21:06

Re: Grande Punto 1.2 valt uit tijdens rijden

Bericht door Antonio2010 »

Nokkenaspositiesensor evt een optie? Ook ooit gehad op een 'niet Fiat'. Volgens velen kan zo een sensor niet flippen. Of hij is stuk of hij werkt gewoon. Nu ik kan zeggen dat deze wel kan flippen. Kostte me destijds 37€ voor het onderdeeltje en 2 minuten van mn tijd en het probleem was opgelost. Wie weet....
Plaats reactie