lage oliedruk bij warme motor rond 2000 rpm en een soort van afblazend geluid, betreft 1.3 jtd

Menno2
Berichten: 1
Lid geworden op: ma dec 19, 2022 18:07

lage oliedruk bij warme motor rond 2000 rpm en een soort van afblazend geluid, betreft 1.3 jtd

Bericht door Menno2 »

Beste Punto liefhebbers,

Heb mij net aangemeld en hierbij een korte introductie.

Eigenlijk hoor ik niet hier te zijn... Wel van de Italiaanse auto's maar dan Lancia. Voor dagelijks gebruik een Lybra sw 1.9 jtd, Als hobby een delta hf integrale. En dan nog een Citroën Nemo met de bekende/beruchte 1.3 jtd... Het valt mij op dat dit forum op technisch vlak het meest actief is, vooral ook met betrekking tot deze motor.

Er is in onze Nemo een andere motor geplaatst ivm motorschade als gevolg van schade aan carterpan en oliedruk weggevallen (afgebroken zuigleiding in carter). Er zit 6 maanden garantie op maar garage wil er niet naar handelen (dit is in Wallonië, België). Loopt nu een zaak via rechtsbijstand. Dit duurt allemaal erg lang maar al heel lang geen rijdende bestelauto. Auto bij huis staan ondertussen.

Probleem is als volgt. Als motor koud is, lijkt alles goed te werken. Is alles op temperatuur dan gaat het oliedruklampje aan bij ongeveer 2000 rpm. Ga je van het gas af dan gaat het lampje weer weg. Als je dit bij stilstand controleert: Je voert heel rustig de toeren op van stationair tot rond de 2000 rpm en goed luistert dan hoor je eerst een raar soort van "afblazend" geluid, gevolgd door oplichten oliedruklampje.

Garage zegt oliedruk is goed, maar bij hem is wel 2 keer een turbo gesneuveld. Ik heb wel het idee dat oliedruk naar lagers inderdaad goed is. Hij kan het probleem niet vinden maar is ook niet eerlijk met het probleem en heb je dus niets aan. Garagist negeert het een beetje. Ik heb hem ook geconfronteerd met het mechanische geluid ten tijde van oplichten oliedruklampje.

Zelf verdenk ik dat er misschien iets niet goed gaat in het oliefilterhuis? Zitten daar nog iets van klepjes/veertjes in?

Hopelijk is er iemand bekend met dit probleem? Herkent en herinnert wat er aan de hand was?

Alvast mijn hartelijk dank!

grt Menno
Plaats reactie