GP 1.4 T-Jet p0301 (cil 1 misfire), geen vermogen, vreemd geluid

Bizzle
Berichten: 1
Lid geworden op: vr okt 06, 2023 8:38

GP 1.4 T-Jet p0301 (cil 1 misfire), geen vermogen, vreemd geluid

Bericht door Bizzle »

Goedemorgen, excuus voor dat mijn eerste post uit een vraag bestaat, maar ik probeer erachter te komen wat er met mijn Fiat is.

Afgelopen mei heb ik deze 2ehands gekocht, heeft nu 105k op de klok. Kort daarna viel me op dat bij koud starten de motor 20seconden een beetje stroef liep, verder liep het eigenlijk perfect. Als die stroef liep en ik gaf gas kreeg ik een p0301, cilinder 1 misfire code. Ik kreeg het niet zo snel gefixt, maar gezien de auto verder prima leek te lopen ben ik verder gereden. Ik heb 2 keer een oliewissel gedaan, omdat er wel 1x een paar metalen deeltjes in de oliepan lagen (maar niet in het filter). Dit leek geen lagermateriaal te zijn, en iom een bevriende monteur wel verder gereden gezien er verder geen rijproblemen waren met de motor.

Afgelopen weekend tijdens een terugrit verloor ik vermogen en ging het motorlampje branden, wederom dezelfde code P0301 cil 1 misfire. Sindsdien heb ik geprobeerd het te fixen (omdat ik nu wel vermogensverlies heb), maar het is nog niet gelukt. Wat ik heb gedaan is:
- Alle bougies vervangen (ngk iridium zoals de bedoeling is)
- Cilinder 1 bobine vervangen
- Alle bougies / bobines gewisseld met elkaar om uiit te sluiten of het daaraan lag, dat was niet.
- Compressie getest: cil 1: 170, cil 2: 185. Lijkt in orde (andere cilinders nog niet getest)
- De vonk van cilinder 1 leek soms goed, soms niet helemaal, dus:
- De ecu vervangen met een gereviseerd exemplaar, omdat ik dacht dat dat het enige kon zijn.

Sinds dit weekend klinkt de motor ook luider, het klinkt niet als een klopgeluid maar eerder als de nokkenas / iets dergelijks. Het probleem is er nog steeds na alles wat ik geprobeerd heb, en ik ben me op het moment aan het voorbereiden om mijn auto naar de garage te slepen. Vanavond zal ik de oude ECU terugzetten en wil ik de kabel naar de bobine een keer checken. Verder weet ik niet meer wat het zou kunnen zijn.

Heeft iemand nog een goed idee wat ik kan testen? Mijn dank is groot.
Plaats reactie