Schakelprobleem met de Dualogic | Auto terug! Pag.3

Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Schakelprobleem met de Dualogic | Auto terug! Pag.3

Bericht door Mathijs »

Beste forummers,

We hebben al ongeveer 950 km probleemloos rond gereden met onze Grande Punto 1.4 8v Dualogic.

Alleen het eerste probleem staat op de stoep. De (semiautomatische-)bak schakelt niet meer van de eerste versnelling naar de tweede versnelling. Heel lastig. Zodra de bak wilt schakelen van 1 naar 2 hoor je eerst het geluid van knarsende delen in de bak tegenelkaar, het geluid dat je zonder te koppelen wilt schakelen. En vervolgens gooit de bak hem in z'n neutraal.

Wat kan dit probleem zijn? Er zal vast niet een oplossing voor zijn die we hier gewoon voor de deur kunnen oplossen, want waarschijnlijk gaat de auto (per autoambulance) toch naar de garage. Maar ik ben gewoon benieuwd wat het nou kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten van Mathijs.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mathijs op do apr 19, 2007 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Bericht door walpunto »

dat is nbalen zeg lijkt erop dat er wat tandwielen niet goed zitten.
sterkte en huo ons opn de hoogte.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Schakelprobleem met de Dualogic.

Bericht door Sporting raymon »

Mathijs schreef:Beste forummers,

We hebben al ongeveer 950 km probleemloos rond gereden met onze Grande Punto 1.4 8v Dualogic.

Alleen het eerste probleem staat op de stoep. De (semiautomatische-)bak schakelt niet meer van de eerste versnelling naar de tweede versnelling. Heel lastig. Zodra de bak wilt schakelen van 1 naar 2 hoor je eerst het geluid van knarsende delen in de bak tegenelkaar, het geluid dat je zonder te koppelen wilt schakelen. En vervolgens gooit de bak hem in z'n neutraal.
Wat kan dit probleem zijn? Er zal vast niet een oplossing voor zijn die we hier gewoon voor de deur kunnen oplossen, want waarschijnlijk gaat de auto (per autoambulance) toch naar de garage. Maar ik ben gewoon benieuwd wat het nou kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten van Mathijs.
¨

Klinkt niet echt lekker Mathijs :?
ik denk ook niet dat veel mensen vd club hier ervaring mee kunnen hebben omdat ik denk dat je 1 vd weinige bent met Duallogic

Ons allom gewardeerd clublid en mechanieker Bartike weet mischien wel wat het zou kunnen zijn

grt,
SR
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

walpunto schreef:Dat is balen zeg. Het lijkt erop dat er wat tandwielen niet goed zitten.
Dan zou dat dus betekenen dat de hele versnellingsbak uitelkaar gehaald moet worden, of dat er gewoon een hele nieuwe versnellingsbak gemonteerd wordt?

En als de tandwielen niet goed zitten, hoe komt het dan dat het probleem zich nou -na zo'n 950 km- pas voordoet?

To be continued...
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

walpunto schreef:Dat is balen zeg. Het lijkt erop dat er wat tandwielen niet goed zitten.
de tandwielen zitten altijd goed , die draaien inelkaar. zodra je schakeld verzet de schakelmof zich naar de juiste versnelling en dergelijke. te moeilijk om allemaal neer te typen vind ik :P

maar dat wat je daar beschrijft lijkt wel op een mechanish probleem. misschien een syncromesch die tegenwringt. want hij de robot wil schakelen maar krijgt hem niet in de gevraagde versnelling waardoor hij weer naar neutraal gaat.

heb het zelfde ongeveer ook eens voorgehad met een 1.3JTD duallogic maar dat was dan van 2 naar 3 en dat zat achteraf in de versnellingsbak :wink:
Afbeelding
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Ik heb het probleem ook op het forum van Autoweek.nl gezet, mocht er interesse zijn dan kunnen jullie daar ook meelezen.

De link: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,2804200
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Re: Schakelprobleem met de Dualogic.

Bericht door bartike »

Mathijs schreef:Beste forummers,

We hebben al ongeveer 950 km probleemloos rond gereden met onze Grande Punto 1.4 8v Dualogic.

Alleen het eerste probleem staat op de stoep.
ik vind dit wel een beetje negatief over komen. zo van wat staat er ons nog te wachten :? :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Bericht door walpunto »

bartike schreef:
walpunto schreef:Dat is balen zeg. Het lijkt erop dat er wat tandwielen niet goed zitten.
de tandwielen zitten altijd goed , die draaien inelkaar. zodra je schakeld verzet de schakelmof zich naar de juiste versnelling en dergelijke. te moeilijk om allemaal neer te typen vind ik :P

maar dat wat je daar beschrijft lijkt wel op een mechanish probleem. misschien een syncromesch die tegenwringt. want hij de robot wil schakelen maar krijgt hem niet in de gevraagde versnelling waardoor hij weer naar neutraal gaat.

heb het zelfde ongeveer ook eens voorgehad met een 1.3JTD duallogic maar dat was dan van 2 naar 3 en dat zat achteraf in de versnellingsbak :wink:
bedoel ook meer wat jij hier schrijft bart ik weet alleen niet al die benamingen.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Re: Schakelprobleem met de Dualogic.

Bericht door Mathijs »

bartike schreef: ik vind dit wel een beetje negatief over komen. zo van wat staat er ons nog te wachten :? :wink:
Ik probeer alles met een glimlach te bekijken. Alleen de auto is net nieuw, en dat er zich dan vervolgens na ongeveer 950 km al problemen gaan voordoen, dat is wel een beetje snel vind je niet?

Ik mag de vergelijking misschien niet trekken, maar we hebben hier ook een Volvo voor de deur staan die al zo'n 278000 km heeft gedraaid en daar hebben we nog nooit iets mee gehad.
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

nou Mathijs mijn tip is...........niet verder gaan zoeken maar gelijk naar de dealer ermee.

je hebt garantie en als er iets mis is willen ze natuurlijk dat je dat direct meld.

als je ermee blijft rijden en er onstaat vervolgschade zou deze wel eens voor eigen rekening kunnen zijn :roll:
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Re: Schakelprobleem met de Dualogic.

Bericht door hannes »

Mathijs schreef:
bartike schreef: ik vind dit wel een beetje negatief over komen. zo van wat staat er ons nog te wachten :? :wink:
Ik probeer alles met een glimlach te bekijken. Alleen de auto is net nieuw, en dat er zich dan vervolgens na ongeveer 950 km al problemen gaan voordoen, dat is wel een beetje snel vind je niet?

Ik mag de vergelijking misschien niet trekken, maar we hebben hier ook een Volvo voor de deur staan die al zo'n 278000 km heeft gedraaid en daar hebben we nog nooit iets mee gehad.
ik heb al 15500 km op de teller en heb nog steeds een probleem dat nog niet is opgelost mathijs.

zoiets kan voorkomen maar is NOOIT leuk.
maar ik blijf gewoon naar de dealer gaan ermee en eens zal het toch verholpen moeten worden.
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

@Walpunto, ik vermoede het al :P :wink:

@Mathijs, tegenwoordig zit er zoveel elektronika in een wagen dat er altijd wel iets stuk kan gaan ookal is hij nieuw of binnen 20jaar 20 jaar oud. zoiets kun je nooit uitsluiten.

en het toffe eraan is, als dat bij een italiaan gebeurd is het een probleem auto. en valt het overal te lezen.
gebeurt zoiets bij een ander merk hoor je er zeer weinig van omdat de mensen er dat gewoon bijnemen. :P :wink:
Afbeelding
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Om toch nog een beetje technisch gerelateerd te blijven, het komt er dus op neer dat het een mechanisch probleem is.

En dat elektronische- en systeemdruk problemen zijn uitgesloten. Want er wordt geen storing weergegeven op het display van de boordcomputer (wat dus niet duidt op een elektronisch probleem), en het motortje -die de dualogic op druk brengt- horen we gewoon nog (wat dus niet duidt op een systeemdruk probleem), .
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

Mathijs schreef: en het motortje -die de dualogic op druk brengt- horen we gewoon nog (wat dus niet duidt op een systeemdruk probleem), .
dan kan het nog steeds de pomp zijn, als die binnenin niet goed is en de druk niet kan behouden durft hij soms ook niet schakelen.
maar dan maakt hij geen lawaai als hij wil schakelen :wink:
Afbeelding
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Inmiddels de dealer te Apeldoorn gebeld, die stuurde vervolgens een mannetje van de ANWB (dat in samenwerking met Fiat-service gaat schijnbaar). Dat mannetje had de volgende notities gemaakt.

" Versnellingsbak (automaat) schakelt niet naar behoren. Auto schiet uit versnelling en/of schakelt niet goed door. Advies elektronische componenten controleren ".

Volgens die monteur zou het dus met de elektronica te maken hebben, en is er schijnbaar mechanisch niks mis. Maar dan blijf ik het toch raar vinden dat de boordcomputer er dan geen melding van maakt.

Als de auto het niet doet, is de standaard regel van de ANWB altijd dat ze de auto naar de dichtsbijzijnde (eigen merk)garage slepen/vervoeren. Alleen omdat wij niks meer met de dealer te Lelystad te maken willen hebben wordt de auto dus naar Apeldoorn meegenomen.

Dit gebeurd gewoon per trailer, ze zullen voordat ze uit Apeldoorn vertrekken een auto op de trailer zetten die wij dan tot de reparatie is voltooid kunnen lenen.

To be continued...


PS: Woensdag wordt de auto meegenomen.
Plaats reactie