Fiat Punto 1.4 T-Jet: meer lucht voor meer kracht

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Fiat Punto 1.4 T-Jet: meer lucht voor meer kracht

Bericht door tonyvandenbroek »

Tot nu toe liep het programma van de Grande Punto waar het om benzinemotoren gaat tot slechts een 1,4 liter die met 16 kleppen tot een vermogen komt van 96 pk. Dat is voor de gemiddelde koper een prima optie, maar er zijn altijd mensen die meer willen wat betreft prestaties en souplesse en juist op die vraag speelt Fiat met de 1.4 T-Jet uitstekend in.


Bij de ontwikkeling is in principe uitgegaan van de bestaande 1,4 liter motor, die op veel details is aangepast. De enige manier om het vermogen en koppel radicaal te laten toenemen is door het toevoegen van een turbo. Daardoor kan er als basis een relatief kleine motor worden gebruikt, die bij lage en gelijkblijvende toerentallen als een gewone 1,4 liter functioneert met het bijbehorende gunstige brandstofverbruik.

Vlot accelereren
Als de bestuurder even vlot wil accelereren of snel wil inhalen, wordt de turbo aangesproken die zorgt voor een aanzienlijk hoger vermogen en koppel. Fiat past bij deze T-Jet motor bovendien een intercooler toe die ook een aantal extra pk’s op zijn conto mag schrijven. Het resultaat is beslist verrassend: 120 pk, 206 Nm, top 195 km/h en acceleratie van 0 tot 100 in 8,9 sec. De souplesse kan worden vergeleken met een moderne diesel. Met het licht fluitende geluid van de compressor op de achtergrond, komt de Punto T-Jet bijzonder overtuigend van zijn plek. Al vanaf stationair pakt de motor prima op. Er hoeft relatief weinig geschakeld te worden, omdat bij aanraken van het gaspedaal de turbo al meteen weet wat hem te doen staat. Het gemiddelde brandstofverbruik is bij deze motor sterk afhankelijk van de rijstijl. Fiat geeft zelf 1 op 15 op, maar in de praktijk komt het eerder rond de 1 op 12,5 tot 1 op 13 uit.

Vijfdeurs carrosserie
De Fiat Grande Punto is een indrukwekkende auto in zijn segment. Vooral als vijfdeurs komt deze Italiaan uitermate fors over en dat komt deels door de oplopende carrosserielijn en het lage front dat trekjes heeft van een Maserati. In het geval van onze testauto wordt de auto nog extra sportief gemaakt door 17 inch wielen met tien spaken, dorpelskirts en een dakspoiler. De meegespoten portiergrepen en mistlampen in de voorbumper zijn al vanaf minder rijke uitvoeringen standaard.
De profiteren vier tot eventueel vijf personen. De optionele vijfdeurs carrosserie geeft een betere toegankelijkheid. En naast een flinke binnenruimte biedt de auto ook nog eens een bagagevolume van 275 tot 1030 liter. Dat betekent dat we het hier over een prima gezinsauto hebben die multifunctioneel kan worden ingezet. Een gezinsauto die afhankelijk van het uitrustingsniveau en met deze T-Jet motor ook bijzonder sportief is. De Sport-uitgave heeft stoelen die een uitstekende zijdelingse ondersteuning bieden. Tegelijk is ook gezorgd voor comfortabele details zoals onder meer de middenarmsteun voorin, een volledig automatische klimaatbeheersing en Blue & Me mobiele communicatie. Het systeem is samen met Microsoft ontwikkeld en herkent gesproken commando’s en leest bijvoorbeeld een SMS-bericht voor. Jammer alleen dat het stemmetje erg onnatuurlijk klinkt en dat gesproken commando’s niet altijd vlekkeloos worden begrepen.

Hill Holder
De Sport-versie van de Grande Punto heeft een stuggere afstemming van het onderstel en dat kan deze Fiat goed hebben. Wie ten volle van de T-Jet motor wil genieten zal er blij door verrast zijn. Ook de genoemde, grote wielen zorgen voor een wat stugger gedrag. Bij al deze sportiviteit hoort tevens ESP en een Hill Holder die bij wegrijden op een helling ervoor zorgt dat de auto niet achteruit rolt. De Sport-versie heeft dezelfde McPherson voorwielophanging en de torsie achteras als de overige varianten met uitzondering van de vering die stugger is afgestemd.
Fiat start de Grande Punto met T-Jet motor in de Dynamic uitvoering vanaf 15.995 euro met een driedeurs carrosserie. De vijfdeurs komt op 16.595 euro. Opmerkelijk is dat de verschillende stappen in uitrustingsvarianten geen enorme financiële consequenties hebben en dat de zeer complete Sport als vijfdeurs op 19.095 euro uitkomt.

Bron: autokopen.nl
Afbeelding
joedelta

Bericht door joedelta »

Wat een mooi artikel....ik ben het er gewoon mee eens, geloof ik.......weet je zeker dat er niet "advertentie" bij stond? :wink:
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

haha

ik zal de bron wel even hier voor je neerzetten, kun je het zelf bekijken

KLIK HIER VOOR BRON
Afbeelding
Gebruikersavatar
zeemeeuw
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di jul 24, 2007 21:59
Locatie: alblasserdam

Bericht door zeemeeuw »

geweldig verhaal. Precies de mijne ik heb ook deze versie. tot nu toe vind ik er geen woord van gelogen.
GP sport | 1.4 T-jet 120 PK | 17 inch | climat | cruise control | 5 deurs | ESP-ASR-HBA-Hill holder
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

die 0-100 acceleratie is met 15" he....maar als je een T-Jet koopt dan heb je toch wat met sportiviteit en neem je toch ook 17"?
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
joedelta

Bericht door joedelta »

ExTaxi schreef:die 0-100 acceleratie is met 15" he....maar als je een T-Jet koopt dan heb je toch wat met sportiviteit en neem je toch ook 17"?
tenzij je Buxol heet en wilt gaan voor een T-jet Dynamic met 15", zodat je sneller bent dan de T-Jet Sports :wink: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

joedelta schreef:
ExTaxi schreef:die 0-100 acceleratie is met 15" he....maar als je een T-Jet koopt dan heb je toch wat met sportiviteit en neem je toch ook 17"?
tenzij je Buxol heet en wilt gaan voor een T-jet Dynamic met 15", zodat je sneller bent dan de T-Jet Sports :wink: :lol: :lol: :lol:

op zijn buxol's WHEHEHE :wink:
Afbeelding
mrhanky

Bericht door mrhanky »

Ik haat dit artikel, nu wil ik de t-jet weer hebben :evil:
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Bericht door ineke »

Een heel mooi verhaal Tony.
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

ineke schreef:Een heel mooi verhaal Tony.
komt niet van mij Ineke, maar autokopen.nl :D
Afbeelding
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Bericht door ineke »

Ja weet ik.
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
Gebruikersavatar
Michel
Nuovo Arrivato
Berichten: 130
Lid geworden op: do aug 09, 2007 14:54
Locatie: Delft

Bericht door Michel »

Nieuwe generatie turbomotoren van Fiat: de T-JET
Kleine, krachtige motoren met veel trekkracht en laag verbruik

Met de commonraildiesel gaf Fiat de autowereld een nieuw gezicht. De T-JET neemt dat stokje over. De eerste van deze generatie compacte, krachtige, zuinige en betaalbare benzinemotoren zijn te vinden in de Grande Punto en de Fiat Bravo.

Fiat loopt met T-JET motoren vooruit op de toekomst. Je zou bijna zeggen dat de nieuwe
1.4 liter T-JET benzinemotoren het stokje overnemen van de commonraildieselgeneratie waarmee Fiat de autowereld een nieuw gezicht gaf. Direct ingespoten dieselmotoren – een uitvinding van Fiat Auto - zijn al jaren niet meer weg te denken en op dezelfde wijze zullen compacte turbomotoren als de T-JET de toekomst van benzinemodellen bepalen.
Met de introductie van zijn T-JET krachtbronnen in de Grande Punto en Bravo neemt Fiat zodoende wederom een voorschot op de toekomst. De 1.4 liter T-JET versies zijn ‘fun to drive’ en staan borg voor indrukwekkende prestaties. Tegelijkertijd hebben ze een bijzonder laag gemiddeld brandstofverbruik en gedragen zich ook in andere opzichten zeer milieuvriendelijk. Als klap op de vuurpijl zijn de 120 pk Grande Punto 1.4 16V T-JET en de 150 pk sterke Fiat Bravo 1.4 16V T-JET bijzonder scherp geprijsd, zodat de toekomstgerichte techniek voor een groot publiek bereikbaar is. Ook in de zakelijke markt zal de nieuwe dynamische en toch economische generatie benzinemotoren zeker van zich doen spreken. De 120 pk Grande Punto T-JET is al te leasen vanaf €309 . De 150 pk Bravo 1.4 T-JET kent leaseprijzen vanaf € 448.

Snel, zuinig en schoon
Compacte en zeer efficiënte benzinemotoren zullen een cruciale rol spelen om de komende jaren aan steeds verder ‘opgeschroefde’ milieu- en verbruiksnormen te voldoen. Maar hoe zit het dan met typisch Italiaanse waarden als sportiviteit en dynamiek? De nieuwe Grande Punto 1.4 T-JET en Fiat Bravo 1.4 T-JET bewijzen dat het heel goed mogelijk is om het beste van beide werelden in één krachtbron te verenigen. Ze zijn gemiddeld zuinig en dragen zodoende bij aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. Fiat werkt al jaren aan schonere motoren en auto’s met als gevolg dat het Italiaanse merk al geruime tijd haar doelstellingen voor 2008 heeft gehaald (internationale afspraak tussen autofabrikanten) op het gebied van het terugdringen van CO2. De T-JET speelt optimaal in op het actuele milieuvraagstuk zonder in te boeten qua prestaties. De T-JET is zowel bij optrekken als tijdens een inhaalspurt bijzonder sterk en soepel. Kortom de T-JET is snel, zuinig en schoon.

Dankzij een verfijnde combinatie van turbotechniek en een geavanceerde elektronische motorregeling leveren de beide T-JET uitvoeringen veel vermogen en liefst 206 Nm trekkracht. Een waarde die je voorheen eerder bij een 2-litermotor verwachtte. Dankzij die enorme trekkracht welke uniek is in zijn segment, is inhalen in elke versnelling een peulenschil.
De T-JET levert zijn power in alle rust en over een zeer breed toerengebied. Dat vergroot het rijcomfort geweldig, al was het maar omdat driftig schakelen beslist niet nodig is.
De Fiat Bravo 1.4 T-JET en Grande Punto 1.4 T-JET accelereren in respectievelijk 8,2 en 8,9 seconden naar de 100 kilometer per uur. Minstens even indrukwekkend is hun topsnelheid: 212 en 195 kilometer per uur. In dat licht bezien, is het extra opvallend dat de T-JET in de 150 pk sterke Bravo en de 120 pk Grande Punto toch een gemiddeld normverbruik van respectievelijk slechts 7,1- en 6,6 liter op 100 kilometer laat noteren. Omgerekend naar de klassieke waarde zoals die door velen nog steeds wordt gebruikt:
1 liter op 14,1 kilometer en 1 liter op 15,2 kilometer.

Turbo-overdruk voor extra vermogen
Om die ogenschijnlijk tegenstrijdige eigenschappen – gespierd en toch zuinig – met elkaar te verenigen, ontwikkelde Fiat wederom een motorconcept dat in de rest van de autowereld zonder twijfel navolging zal vinden. Zoals dat eerder al gebeurde na de introductie van baanbrekende JTD commonrail-techniek door Fiat Auto.
Deze minstens even belangrijke generatie T-JET benzinekrachtbron is compleet nieuw ontwikkeld. De cilinderinhoud zal de kenners wellicht bekend in de oren klinken, maar dat heeft vooral te maken met een efficiënt productieproces. Fiat heeft er namelijk alles aan gedaan om de krachtbronnen aanzienlijk goedkoper te kunnen aanbieden dan vergelijkbaar presterende ‘klassieke’ motoren met een veel grotere cilinderinhoud.
Alles is nieuw, van de afmetingen van de motor via componenten (als de lagers en drijfstangen) tot de zuigers en de cilinderkop met alles dat daarin aan het werk is. Ook de interne koeling is geoptimaliseerd. De kleine krachtbron levert zijn prestaties mede dankzij geavanceerde turbotechniek met interkoeler, een geregelde wastegate (overdrukklep voor de turbodruk in het inlaatsysteem) en nieuw ontwikkelde regelelektronica. Een ander belangrijk detail is dat de beide laatste componenten de mogelijkheid van ‘maatwerk’ uitvoeringen met zich meebrengen. Zo heeft de Bravo 1.4 T-JET Sport onder volle acceleratie extra veel trekkracht (230 Nm). Dat wordt mogelijk doordat de regeltechniek kortstondig – 90 seconden om precies te zijn – iets meer turbo overdruk toestaat dan alle andere T-JETs al kennen. Met zijn aangepaste sportonderstel, aërodynamica pakket en brede sportbanden op 17 inch lichtmetalen wielen onderscheidt de Sport zich niet alleen in design, maar ook door een extra portie dynamiek. Waarbij de volle trekkracht vooral tot zijn recht komt bij inhaalspurts en het accelereren uit bochten.

Om de sportiviteit van de Bravo Sport te benadrukken, is deze uitgerust met een zogenaamde sportknop op het dashboard. Na activering accelereert de auto nòg sneller en reageert de motor nog sneller op het gaspedaal. Tevens verzwaart de sportstand de besturing wat zorgt voor een optimaal stuurgedrag. Ook van de Grande Punto is een Sport uitvoering beschikbaar. Net als de Bravo onderscheidt die zich met name op het gebied van onderstel, styling en uitrusting. Noem het een Gran Turismo accent. Het is geen geheim meer dat er later dit jaar nog veel sterkere en snellere Abarth T-JET uitvoeringen van Bravo en Grande Punto worden voorgesteld.
De Fiat Bravo 1.4 T-JET (150 pk) is er vanaf 22.795 euro. Leasing vanaf 448 euro per maand op basis van 48 maanden en 20.000 kilometer per jaar. De Fiat Grande Punto 1.4 T-JET (120 pk) is leverbaar vanaf 15.995 euro.

Kleine turbomotor extreem efficiënt
Kleine turbo benzinemotoren hebben een grote toekomst, zo bewijst de nieuwe T-JET krachtbron van Fiat. Door hun compacte bouw en moderne techniek slaat hij twee vliegen in een klap. Het lage gewicht en hoge rendement helpen mee om het brandstofverbruik terug te dringen en geven de T-JET uitstekende mogelijkheden om ook aan toekomstige extreem strenge Europese milieu- en verbruiksnormen te voldoen.
Opmerkelijk genoeg hoeft de automobilist daarvoor niets in te leveren. Integendeel. Zoals de Bravo 1.4 T-JET en Grande Punto 1.4 T-JET in de praktijk bewijzen, houdt Fiat het prijskaartje opmerkelijk laag. Toch worden ook souplesse en dynamiek bij deze ‘motorgeneratie van de toekomst’ met hoofdletters geschreven. Hoe effectief de turbotechniek werkt, wordt misschien nog het meest treffend duidelijk wanneer je de trekkracht en prestaties van bijvoorbeeld de Bravo 1.4 T-JET 150 pk naast die van de Fiat Croma 2.2 liter houdt. Ook die heeft zich immers bewezen als een hightech motor die bijzonder soepel en efficiënt zijn werkt doet. Toch moet hij bij wijze buigen voor de 1.4 T-JET. Dankzij de geavanceerde turbotechniek levert die over het hele toerenbereik een goed vergelijkbaar vermogen, ondanks het feit dat hij het opneemt tegen een krachtbron die de helft groter is. Sterker nog: de T-JET heeft zelfs iets meer paardenkrachten – of zo u wilt kiloWatts – in huis. Op het gebied van souplesse en rijgemak blinkt de nieuwe krachtbron nog meer uit. Over het hele gebied van zo’n 2.000 toeren tot rond de 5.400 toeren heeft de T-JET een hoger koppel dan zijn grotere broeder. Zoals de kenners weten, mag je de vakterm ‘koppel’ rustig vervangen door het meer algemeen gebruikte begrip ‘trekkracht’. Het zal duidelijk zijn dat je in de praktijk van alledag juist in het genoemde toerengebied rijdt. Met andere woorden: de Bravo 1.4 T-JET en Grande Punto 1.4 T-JET komen met groot gemak uit de startblokken en hebben vervolgens een uitstekende inhaalspurt in huis. Veelvuldig schakelen is daarbij niet nodig omdat de beide motorversies, zoals gezegd, over een zeer breed gebied grote spierballen in huis hebben. Ze lenen zich zodoende bij uitstek voor de milieuvriendelijk rijstijl waarbij vlot wordt opgeschakeld naar de hogere versnellingen. Een duw op het gaspedaal is altijd voldoende om veel trekkracht te mobiliseren. Overigens mag je daar uit opmaken dat de nieuwe generatie krachtbronnen zich bij uitstek leent als caravantrekker. Of andere trekautoklusjes. Ondanks hun compacte afmetingen is hun kracht en souplesse fenomenaal.
Fiat verwijst het klassieke gezegde uit de caravanwereld - ‘een zware is je ware’ - zodoende resoluut naar de geschiedenis-boeken. Ook voor normaal dagelijks gebruik zonder trekhaak.

bron: http://www.fiatclubnederland.nl/tjet/
Plaats reactie