Rij-impressie Fiat Grande Punto

Admin GPC
Junior Stato
Berichten: 464
Lid geworden op: di feb 07, 2006 12:46
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Rij-impressie Fiat Grande Punto

Bericht door Admin GPC »

Rij-impressie Fiat Grande Putno.

Afbeelding

Fiat heeft met de nieuwe Croma bewezen best in staat te zijn kwaliteit te leveren. Alleen zit het grote publiek van dit merk traditioneel in een ander segment. Tijd dus voor een nieuwe, degelijke en vooral sportieve Punto.

Fiat realiseert zich dat het een achterstand heeft in te lopen als het gaat om kwaliteit. ?Let wel, kwaliteitsperceptie?, haast een van de ingenieurs zich te zeggen. ?De werkelijkheid is nu op niveau, alleen moeten we het gat tussen de perceptie en de werkelijkheid nog zien te dichten.? Al eerder schreven we lovende woorden over de vooruitgang die Fiat op dit gebied heeft geboekt met de Croma, een eerste kennismaking met de nieuwe Punto maakt duidelijk dat de Italianen van plan zijn de stijgende lijn door te zetten. Met name vanbinnen is de auto opgebouwd uit betere materialen dan we van dit merk tot dusverre gewend waren.

Afbeelding


Agressief

Al lijkt Fiat de degelijkheid van de Duitse concurrenten nu aardig onder de knie te hebben, van de saaiheid daarvan blijft het merk gelukkig verre. Het interieur van de Punto verwar je geen moment met dat van welke ander auto dan ook. Het meest in het oog springend is het fel metallic-oranje paneel dat over de volle breedte van het dashboard loopt, en waarvan de kleur terugkomt in de zittingen en portierbekleding. Toegegeven, je moet er van houden en dat zal niet iedereen doen, maar het is in elk geval eens wat anders. En wie het niks vindt, zal daar de Punto niet voor hoeven laten staan. Je kiest namelijk gewoon voor een andere kleurstelling van het interieur, en dan krijg je datzelfde paneel in een ingetogenere soort lichtblauw of een bijna saai grijs. Vanaf de voorruit komt in een vloeiende lijn een soort lip naar voren die over de klokken heen ligt. Een mooi detail dat de cockpit iets agressiefs geeft. Minder enthousiast zijn we over het extra ruitje in de A-stijl, zoals je dat normaal gesproken alleen bij MPV?s tegenkomt. Door de schuin liggende voorruit en de korte neus is het een obligaat detail; anders zouden de voorportieren en de voorste wielkasten met elkaar in conflict komen. Maar net als bij MPV?s kun je vanaf de bestuurdersplaats net niet door het linker ruitje heen kijken, waardoor bochten naar links soms onbedoeld spannend worden.
Fiat claimt dat de nieuwe Punto een stuk ruimer is dat het huidige model. In cijfers klopt dat in elk geval, maar de ervaring is minder. Voorin kun je inderdaad lekker ruim zitten, maar achterin betaal je de tol voor de ranke, gedrongen buitenlijnen van de auto. Het dak komt wel erg dicht bij je hoofd.

Afbeelding

Goedmoedig
Ook de buitenkant van de nieuwe Punto staat er voor garant dat je de auto niet snel zult verwarren met de concurrentie. De snel oplopende taillelijn geven de auto een gespierd uiterlijk en laten geen twijfel bestaan over zijn verwantschap met de Stilo. De driedeurs Stilo, welteverstaan. Want anders dan bij die auto heeft Fiat bij de Punto niet de fout gemaakt om de mooie lijnen bij de vijfdeurs variant dood te laten slaan. De neus van de Punto komt onmiskenbaar uit dezelfde koker als de nieuwe Croma; dezelfde wat stompe lijn, met druppelvormige, ver over de spatborden en motorkap doorlopende koplampen. Het geeft de auto een wat goedmoediger uiterlijk dan de Stilo.
Dat uiterlijk bedriegt, in elk geval voor wat betreft de besturing. Die is ook in de Punto niet messcherp, maar toch een stuk prettiger en directer dan in de Stilo. De bekrachtiging houdt zich aangenaam op de achtergrond, maar wie toch liever het Gameboy-gevoel wil, zet de besturing gewoon op de city-stand; ook makkelijk voor krap inparkeren. De vering is vrij zacht, waardoor de Punto geen sportauto is. Toch is de demping goed voor elkaar. We rijden onze testkilometers voor het grootste deel over de vrijwel verlaten kronkelweggetjes in de heuvels boven Turijn, en daarbij blijkt de Punto best lekker speelgoed.
Helaas zaten de motoren daarbij wat in de weg. We reden eerst met de 1.3 Multijet diesel met 90 pk. Knap om zoveel vermogen uit zo?n klein motortje te persen, maar aan het sportieve uiterlijk van deze Punto doet hij toch net iets tekort. Hij moet er zwaar aan tillen en dat ontgaat je niet; met deze motor is de Punto ronduit rumoerig. Ook irritant is het gerammel links achter wanneer we over slecht wegdek rijden. Toch weer dat kwaliteitsduiveltje? Gelukkig blijkt het iets incidenteels, want de 1.4 benzine die we daarna aan de tand voelen, heeft dat rammeltje niet. Jammer dat ook deze motor ons niet enthousiast maakt. Fiat zegt zich te realiseren dat de huidige Punto voornamelijk door ouderen of jonge vrouwen wordt gekocht, en wil met de nieuwe meer mannen trekken. Dan zullen ze toch echt forsere motoren moeten gaan bieden. Gelukkig gebeurt dat ook. De 1.9 Multijets hebben alles in zich om van dit lichte autootje een feestbeest te maken en ook zijn er plannen voor sterkere benzineversies. De nieuwe Punto staat op hetzelfde platform als de volgende Opel Corsa, maar is wel volledig naar Fiat-smaak gefinetuned, legt ons Cristina Siletto uit. Zij is als hoofdingenieur verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Punto: ?We hebben ook met elkaars auto?s gereden, maar de Punto rijdt volkomen anders dan de Corsa, ondanks hetzelfde platform.?

Gekleurde punt
We hebben het steeds over de oude en de nieuwe Punto, maar eigenlijk is dat niet helemaal juist. De oude blijft namelijk nog even in productie. Fiat vindt het verschil in formaat daarvoor groot genoeg. Waarom dan toch de naam Punto? Dat heeft te maken met het feit dat die naam erg gesetteld is, vonden de marketingdeskundigen. Bijna net zo sterk als de merknaam Fiat. Om toch het verschil met de oude Punto duidelijk te maken, heet de nieuwe Grande Punto. Maar voor eventjes, vermoeden wij. Want achterop staat gewoon Punto. En verder niets. Ook geen motorisering of uitvoering, want dat vinden ze bij Fiat maar ontsierend op deze auto. Alleen de kleur van de punt boven de ?P? verraadt de uitvoering. Subtiel. Die uitvoering is overigens dik in orde, zoals we dat van Fiat gewend zijn. Er is keuze uit Active, Dynamic, Emotion en Sport. De licht gemotoriseerde Punto?s beschikken over een handgeschakelde vijfbak, vanaf 90 pk wordt standaard een zesbak geleverd. In december komt de nieuwe Punto naar Nederland. De prijzen zijn nog niet definitief vastgesteld, maar Fiat Nederland mikt op een instapprijs van 12.995 euro. Een diesel moet er komen vanaf 17.500 euro.

Afbeelding

Bron:
www.Autoweek.nl
Plaats reactie