Fiat komt met een technisch zeer geavanceerde tweecilinder turbomotor. Die is voor de gelegenheid in de Panda gelepeld. Op de IAA staat de Panda Aria concept met een 80 pk versie van de nieuwe motor die ook loopt op een mix van methaan en waterstof.
Met de nieuwe tweecilinder wil Fiat in de toekomst de huidige, lichte viercilindermotoren gaan vervangen. In de Panda Aria, die in Frankfurt te bewonderen is, levert de motor met turbo en een elektronisch inlaatkleppencontrolesysteem 80 pk. Een gasklep ontbreekt bij deze motor. Voordelen van de nieuwe tweecilinder zijn natuurlijk het lagere verbruik en de lagere uitstoot, bovendien is de motor 20 procent lichter dan een viercilinder. Een ideale motor, niet alleen voor de Panda, maar ook voor de 500 die ’m in 2009 zal krijgen.
Overigens claimt Fiat dat er maximaal 105 pk uit de tweepitter te halen valt, er komt ook een versie met 65 pk. En dan bestaat er nog de mogelijkheid om de nieuwe krachtbron via een ’dual fuel’ managementsysteem op benzine en een mix van methaan (70 procent) en waterstof (30 procent) te laten lopen. Dat is het geval bij de Panda Aria. Verder is de tweecilinder voorzien van een Stop & Startsysteem en gekoppeld aan een gerobotiseerde handbak. Al die fraaie techniek leidt tot een uiterst lage CO2 uitstoot van 69 gram per kilometer.
Panda Aria met tweecilinder turbo
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Tja... die tweecilinder geeft gewoon meer vermogen dan mijn 1400 4-cilinder... maar toch vind ik de mijne mooier.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
met een vermogen tot 105 pk is dit een mooie vervanger voor de 1.2 8V, 1.4 8V en zelfs de 1.4 StarJet 16V.....bovendien is het blok lichter, dus dat zou ook nog eens de prestaties en de wegenbelasting positief kunnen beïnvloeden.Bennink schreef:Tja... die tweecilinder geeft gewoon meer vermogen dan mijn 1400 4-cilinder... maar toch vind ik de mijne mooier.
Tja, dan rammel je met een tweecilinder.... ik weet uit ervaring dat een driecilinder niet lekker loopt en kan me niet voorstellen dan een 2-cilinder beter loopt...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
maar die 3-cilinder was van VW, dus daar heb je al een verschilBennink schreef:Tja, dan rammel je met een tweecilinder.... ik weet uit ervaring dat een driecilinder niet lekker loopt en kan me niet voorstellen dan een 2-cilinder beter loopt...
je hebt trouwens wel gelijk als je zegt: eerst zien, dan geloven.