Panda Aria met tweecilinder turbo

Kijk hier voor nieuws over Fiat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Panda Aria met tweecilinder turbo

Bericht door tonyvandenbroek »

Fiat komt met een technisch zeer geavanceerde tweecilinder turbomotor. Die is voor de gelegenheid in de Panda gelepeld. Op de IAA staat de Panda Aria concept met een 80 pk versie van de nieuwe motor die ook loopt op een mix van methaan en waterstof.
Afbeelding
Met de nieuwe tweecilinder wil Fiat in de toekomst de huidige, lichte viercilindermotoren gaan vervangen. In de Panda Aria, die in Frankfurt te bewonderen is, levert de motor met turbo en een elektronisch inlaatkleppencontrolesysteem 80 pk. Een gasklep ontbreekt bij deze motor. Voordelen van de nieuwe tweecilinder zijn natuurlijk het lagere verbruik en de lagere uitstoot, bovendien is de motor 20 procent lichter dan een viercilinder. Een ideale motor, niet alleen voor de Panda, maar ook voor de 500 die ’m in 2009 zal krijgen.
Overigens claimt Fiat dat er maximaal 105 pk uit de tweepitter te halen valt, er komt ook een versie met 65 pk. En dan bestaat er nog de mogelijkheid om de nieuwe krachtbron via een ’dual fuel’ managementsysteem op benzine en een mix van methaan (70 procent) en waterstof (30 procent) te laten lopen. Dat is het geval bij de Panda Aria. Verder is de tweecilinder voorzien van een Stop & Startsysteem en gekoppeld aan een gerobotiseerde handbak. Al die fraaie techniek leidt tot een uiterst lage CO2 uitstoot van 69 gram per kilometer.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Tja... die tweecilinder geeft gewoon meer vermogen dan mijn 1400 4-cilinder... maar toch vind ik de mijne mooier.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
joedelta

Bericht door joedelta »

Bennink schreef:Tja... die tweecilinder geeft gewoon meer vermogen dan mijn 1400 4-cilinder... maar toch vind ik de mijne mooier.
met een vermogen tot 105 pk is dit een mooie vervanger voor de 1.2 8V, 1.4 8V en zelfs de 1.4 StarJet 16V.....bovendien is het blok lichter, dus dat zou ook nog eens de prestaties en de wegenbelasting positief kunnen beïnvloeden. :D
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Tja, dan rammel je met een tweecilinder.... ik weet uit ervaring dat een driecilinder niet lekker loopt en kan me niet voorstellen dan een 2-cilinder beter loopt...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
joedelta

Bericht door joedelta »

Bennink schreef:Tja, dan rammel je met een tweecilinder.... ik weet uit ervaring dat een driecilinder niet lekker loopt en kan me niet voorstellen dan een 2-cilinder beter loopt...
maar die 3-cilinder was van VW, dus daar heb je al een verschil :wink:

je hebt trouwens wel gelijk als je zegt: eerst zien, dan geloven.
Plaats reactie