Voor de Techneuten:Wat kan er zoal getuned worden T-jet 120

Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Voor de Techneuten:Wat kan er zoal getuned worden T-jet 120

Bericht door Sporting raymon »

GP vrienden..ik wil zodra mijn T-jet geleverd is en goed is ingereden de auto laten chippen (door een gerenommeerd bedrijf) echter wat kan er motorisch nog getuned worden mbt , evt andere turbo (veranderen turbodruk??) intercooler,nokken as....whatever..

en wat is ong het maximaal haalbare pk's wat je kunt winnen..

mischien kan bartike wat vertellen..??

bvd

SR
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Jelte
Junior Stato
Berichten: 362
Lid geworden op: zo dec 10, 2006 18:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jelte »

Met chippen zou ik de eerste tijd nog oppassen totdat er wat testkonijnen zijn geweest. Bij de JTD's ging er in het begin nogal wat mis met computers die naar de hemel gingen.

Basis is een open sportluchtfilter en andere uitlaat. Grotere winsten moet je inderdaad zoeken in het verhogen van de turbo- en benzinedruk.
Nadeel is dat waarschijnlijk het meeste wel electronisch geregeld is ondertussen, het is geen Uno Turbo meer. Er zal ongetwijfeld ruimte zijn in de drukinstellingen, maar je zult een wijziging vooral merken in het benzineverbruik ipv in het veel sneller rijden in het huidige verkeer.

MCC Sport in Veghel verdiept zich altijd goed in de tuningsmogelijkheden, wellicht kun je hen eens contacten.

Groeten,

Jelte
Grande Punto Sport 1.3 16V JTD
Caribean Orange, skydome, privacy glass, cruise control, radio mp 3 speler
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

idd, beetje met uitkijken in't begin

er zal wel wat voor op de markt komen. maar zou niet het eerste het beste nemen. ff wachten tot er andere zotten je voor zijn geweest en die dingen hebben getest ofzo.

tegenwoordig kun je nog maar heel weinig zelf doen. enkel andere luchtfilter steken en andere uitlaat zoals Jelte zegt.
de rest is allemaal elektronisch gestuurd .
Afbeelding
johnny t-jet
Nuovo Arrivato
Berichten: 25
Lid geworden op: do aug 23, 2007 9:12
Locatie: overijssel
Contacteer:

Bericht door johnny t-jet »

De vraag is of de 120 pk versie hetzelfde is als de 150 pk versie , op de software na dan. Ik denk het wel , kosten technisch wel zo aannemelijk .
Ook omdat de Abarth SS middels een andere, grotere , Turbo aan de 180 pk moet komen.
De tijd zal het leren , de software voor de T-jet komt dan vanzelf . Of deze dan ook van Fiat komt betwijfel ik , marketing zal hier veel te zeggen hebben. Maar goed, anderen kunnen het ook :wink:
voorheen johnny jtd !
Jelte
Junior Stato
Berichten: 362
Lid geworden op: zo dec 10, 2006 18:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jelte »

De basis zal hetzelfde zijn, maar de verschillen kunnen minimaal maar cruciaal zijn. Bijvoorbeeld een andere kop of andere koppakking. Daarnaast wil Fiat wel eens verschillen met luchtmassameters. Hier ligt wel een stukje ruimte voor tuning mits je er juist mee omgaat.
Zoals Bart al zei, wat op andere zotten die eea gaan uittesten.

Groeten,

Jelte
Grande Punto Sport 1.3 16V JTD
Caribean Orange, skydome, privacy glass, cruise control, radio mp 3 speler
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

kommentaar

Bericht door ed.de.vries »

:?: Ik ben het helemaal eens met Bartike en Jelte.
In een eerdere topic gaf ik al aan,ff te wachten met eea,ook de
einddemper ff nog niet vervangen,kreeg deze week van
Fiat Welt de een soort gelijke mail.
Zij adviseerden om geduld te hebben met zg:chippen.
Ook gaven zij aan dat alleen Regazzon momenteel een einddemper
voor de T-Jet aan het maken is.
Misschien een hint om daarop ff te wachten,daarbij dan nog een
inleg luchtfilter(uitwasbaar)en je bent dan deels verzekerd van een
optische achterzijde,en wat meer geluid,maar verwacht er verders
niet teveel van.
Chippen: ff wachten is het beste.
Voorlopig heeft de T-Jet 120 toch genoeg power voor in NL een
bekeuring op te lopen.
Tot zover mijn idee.
:der alte: uit Grevenbicht.
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: kommentaar

Bericht door Sporting raymon »

ed.de.vries schreef::?: Ik ben het helemaal eens met Bartike en Jelte.
In een eerdere topic gaf ik al aan,ff te wachten met eea,ook de
einddemper ff nog niet vervangen,kreeg deze week van
Fiat Welt de een soort gelijke mail.
Zij adviseerden om geduld te hebben met zg:chippen.
Ook gaven zij aan dat alleen Ragazzon momenteel een einddemper
voor de T-Jet aan het maken is.
Misschien een hint om daarop ff te wachten,daarbij dan nog een
inleg luchtfilter(uitwasbaar)en je bent dan deels verzekerd van een
optische achterzijde,en wat meer geluid,maar verwacht er verders
niet teveel van.
Chippen: ff wachten is het beste.
Voorlopig heeft de T-Jet 120 toch genoeg power voor in NL een
bekeuring op te lopen.
Tot zover mijn idee.
:der alte: uit Grevenbicht.
Raggazon is een gerenommeerd itraliaans merk ..was al van plan deze onder de t-jet aan te schaffen .. wel de dual performance
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: kommentaar

Bericht door ExTaxi »

ed.de.vries schreef: Chippen: ff wachten is het beste.
Voorlopig heeft de T-Jet 120 toch genoeg power voor in NL een
bekeuring op te lopen.
dit vind ik toch altijd zo raar. Net of je met een auto die 30 pk meer heeft meteen zoveel harder gaat rijden, het gaat om de drivability van de auto, dat je NOG lekkerder van onderuit de toeren kan trekken, Schakellui rijden.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
joedelta

Re: kommentaar

Bericht door joedelta »

ExTaxi schreef:
ed.de.vries schreef: Chippen: ff wachten is het beste.
Voorlopig heeft de T-Jet 120 toch genoeg power voor in NL een
bekeuring op te lopen.
dit vind ik toch altijd zo raar. Net of je met een auto die 30 pk meer heeft meteen zoveel harder gaat rijden, het gaat om de drivability van de auto, dat je NOG lekkerder van onderuit de toeren kan trekken, Schakellui rijden.
Dat heeft een T-Jet dan helemaal niet nodig is mijn idee. :P
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: kommentaar

Bericht door ExTaxi »

joedelta schreef:
ExTaxi schreef:
ed.de.vries schreef: Chippen: ff wachten is het beste.
Voorlopig heeft de T-Jet 120 toch genoeg power voor in NL een
bekeuring op te lopen.
dit vind ik toch altijd zo raar. Net of je met een auto die 30 pk meer heeft meteen zoveel harder gaat rijden, het gaat om de drivability van de auto, dat je NOG lekkerder van onderuit de toeren kan trekken, Schakellui rijden.
Dat heeft een T-Jet dan helemaal niet nodig is mijn idee. :P
joedelta, wat Fiat heeft kwa motoren is nog niks. Mijn (ex) Seat-dealer heeft nu een Seat Leon Cupra met enkel alleen een chip, uitlaat en airbox en die levert 345 pk. Dus wat op het forum hier snel wordt gevonden (tijden van 0-100 in 9 sec en een top van 200 is echt penauts in autoland.

M.a.w. laat die 200 pk Abarth maar komen :wink:
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
joedelta

Re: kommentaar

Bericht door joedelta »

ExTaxi schreef: joedelta, wat Fiat heeft kwa motoren is nog niks. Mijn (ex) Seat-dealer heeft nu een Seat Leon Cupra met enkel alleen een chip, uitlaat en airbox en die levert 345 pk. Dus wat op het forum hier snel wordt gevonden (tijden van 0-100 in 9 sec en een top van 200 is echt penauts in autoland.

M.a.w. laat die 200 pk Abarth maar komen :wink:
Ik pretendeer ook niet dat je het met een getunde Leon Cupra moet gaan vergelijken......de T-jet is in ieder geval wel sneller dan de doorsnee auto op de Nederlandse wegen en met name de driveability en de mogelijkheid om schakellui te rijden is prima voor elkaar.

Meer wilde ik niet beweren......je hebt altijd baas boven baas.....lekker belangrijk toch, zolang jouw auto maar biedt wat je wilt en je je er lekker in voelt. :D
Gebruikersavatar
chrispino
Membre D'Oro
Berichten: 1451
Lid geworden op: di aug 29, 2006 20:15
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: kommentaar

Bericht door chrispino »

ExTaxi schreef:
joedelta schreef:
ExTaxi schreef:
ed.de.vries schreef: Chippen: ff wachten is het beste.
Voorlopig heeft de T-Jet 120 toch genoeg power voor in NL een
bekeuring op te lopen.
dit vind ik toch altijd zo raar. Net of je met een auto die 30 pk meer heeft meteen zoveel harder gaat rijden, het gaat om de drivability van de auto, dat je NOG lekkerder van onderuit de toeren kan trekken, Schakellui rijden.
Dat heeft een T-Jet dan helemaal niet nodig is mijn idee. :P
joedelta, wat Fiat heeft kwa motoren is nog niks. Mijn (ex) Seat-dealer heeft nu een Seat Leon Cupra met enkel alleen een chip, uitlaat en airbox en die levert 345 pk. Dus wat op het forum hier snel wordt gevonden (tijden van 0-100 in 9 sec en een top van 200 is echt penauts in autoland.

M.a.w. laat die 200 pk Abarth maar komen :wink:
Het oog wil ook wat Ed.
johnny t-jet
Nuovo Arrivato
Berichten: 25
Lid geworden op: do aug 23, 2007 9:12
Locatie: overijssel
Contacteer:

Bericht door johnny t-jet »

Het ''gevaar'' met dit soort discussies is nu eenmaal dat de buurman van ...zoveel pk heeft en .......
Ik denk dan dat je de opzet van de T-jet niet begrijpt : pk''s uit een auto halen is eigenlijk het meest simpele voor een fabrikant. Moeilijker is wat oa. Fiat heeft gedaan , een kleine cilinderinhoud (en dus minder inwendige wrijving) met relatief veel vermogen maar vooral de horizontale koppelkromme vanaf zeg 2000 toeren.
Heerlijk dan ook de TDI en D5 rijders in vertwijfeling bij het stoplicht achter te laten (mede dank aan de 15 inch.. :wink: )
Ze willen (en moeten) aan de Co2 emissie eisen voor de toekomst meedoen . Als daarnaast het verbruik ook nog eens goed is m.i.
( gemidd. 1.13.5) heb je het goed gedaan.
voorheen johnny jtd !
Jelte
Junior Stato
Berichten: 362
Lid geworden op: zo dec 10, 2006 18:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jelte »

Goed commentaar Johnny.
Daarnaast kun je nog toevoegen dat een fabrikant ook een auto in de markt wil zetten die voor een breed publiek toegankelijk is. Dat kun je van een 345PK sterke Leon niet bepaald zeggen.

Groeten,

Jelte
Grande Punto Sport 1.3 16V JTD
Caribean Orange, skydome, privacy glass, cruise control, radio mp 3 speler
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

johnny t-jet schreef:Het ''gevaar'' met dit soort discussies is nu eenmaal dat de buurman van ...zoveel pk heeft en .......
Welnee, ik geef alleen maar aan dat een 120 pk auto niet zoveel meer voorstelt. Weet je nog? Honda Civic VTEC? 16 jaar geleden met een 1.6 160 pk. Atmosferisch ook nog eens.....
johnny t-jet schreef: Ik denk dan dat je de opzet van de T-jet niet begrijpt : pk''s uit een auto halen is eigenlijk het meest simpele voor een fabrikant. Moeilijker is wat oa. Fiat heeft gedaan , een kleine cilinderinhoud (en dus minder inwendige wrijving) met relatief veel vermogen maar vooral de horizontale koppelkromme vanaf zeg 2000 toeren.
Zoals VAG dat doet met 170 pk uit een 1.4 bedoel je?
johnny t-jet schreef: Heerlijk dan ook de TDI en D5 rijders in vertwijfeling bij het stoplicht achter te laten (mede dank aan de 15 inch.. :wink: )
Je weet ook dat je een D5 inmiddel al niet meer voorblijft en TDI's inmiddels ook de 140 pk TDI nagenoeg net zo snel is?

Natuurlijk is het voor het geld een erg snel autootje, maar de pk-strijd is al wat jaartjes bezig en sowieso bij Seatjes zijn er weinig nog die er standaard rondrijden.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Plaats reactie