Ook Fiat komt met dubbele koppeling

Kijk hier voor nieuws over Fiat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeemeeuw
Nuovo Arrivato
Berichten: 40
Lid geworden op: di jul 24, 2007 21:59
Locatie: alblasserdam

Ook Fiat komt met dubbele koppeling

Bericht door zeemeeuw »

Uitgegeven op dinsdag 29 januari 2008 om 09:53:00
bron nieuws.nl

Dat meldt Automotive News. Fiat noemt de transmissie DDC, wat een afkorting is voor Dual Dry Clutch. Het voordeel van de droge koppeling is dat deze minder weegt en minder koeling nodig heeft dan de traditionele ‘natte’ koppeling.
Fiat gaat de DDC-transmissie gebruiken voor de Grande Punto en de basisversies van de Bravo. Ook De kleine Alfa Romeo’s en Lancia’s krijgen de beschikking over de transmissie. Geïnteresseerden zullen nog wel even geduld moeten betrachten: de nieuwe transmissie komt pas in september 2009. Fiat Powertrain Technologies gaat de transmissie maken in de Verrone-fabriek (75 kilometer van Turijn).
GP sport | 1.4 T-jet 120 PK | 17 inch | climat | cruise control | 5 deurs | ESP-ASR-HBA-Hill holder
Gebruikersavatar
Korakal
Nuovo Arrivato
Berichten: 60
Lid geworden op: di okt 24, 2006 18:45
Locatie: Amersfoort

Bericht door Korakal »

Ha, het DSG van Fiat dus...

Nog wat aanvullende info:

In 2010 volgt er een 3e, automatische variant. Fiat hanteert voor deze transmissiefamilie de aanduiding ‘C635’.
De bak met dubbele koppelig kan een koppel tot 343 Nm aan en is bestemd voor de compacte en middenklasse modellen van het Fiat concern. Hierbij moet gedacht worden aan de Alfa Romeo 149, de Fiat Bravo en de volgend generatie Lancia Ypsilon. Het Italiaanse autoconcern plant een productiecapaciteit van 800.000 exemplaren van de 3 'C635' varianten per jaar. De fabricage vindt in eigen land plaats.
Het is de verwachting dat in de toekomst nog meer automerken zullen volgen aangezien een transmissie met dubbele koppeling niet alleen sneller plus vloeiender schakelt, maar daarnaast efficiënter en zuinige is dan een conventionele automaat. Zeker voor kleinere motoren, die minder schakellui gereden kunnen worden dan krachtbronnen met een grote cilinderinhoud kunnen sterk profiteren van de ‘DDC’. En juist dat type motoren heeft de toekomst.
Grande Punto 1.3MJD90 Dynamic Dualogic
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Nou, Alfa Junior met 1.4 turbo motor als in de Abarth SS en DDC ... lijkt me wel!
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Rob84
Senior Stato
Berichten: 826
Lid geworden op: di nov 13, 2007 17:57
Locatie: Wieringerwerf

Bericht door Rob84 »

Komt mooi uit, tegen die tijd mag ik weer een nieuwe uit zoeken :D

Ik heb laatst met een Golf met DSG gereden en das toch wel leuk en makkelijk.
I've joined the dark side...
Jacob
Junior Stato
Berichten: 456
Lid geworden op: ma jul 09, 2007 20:38
Locatie: Hengelo

Bericht door Jacob »

Dat lijkt me ook wel wat! Ook mooi dat de bak wat vermogen aan kan, dan ligt hij niet alleen in de minder snelle varianten :)

Wellicht een optie voor de volgende wagen!
GP T-Jet Sport 3d | Exotica Red | Sport leder | CS velgen | Cruise control | Regensensor | Privacy Glass | Anti-Whiplash
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Jacob schreef:Dat lijkt me ook wel wat! Ook mooi dat de bak wat vermogen aan kan, dan ligt hij niet alleen in de minder snelle varianten :)
Ik weet niet in hoeverre je een Bravo JTD 150 geen snelle auto vind, maar die gaat toch ernstig richting de genoemde 343nm ;)
Seat Leon 1.9 TDi
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Ik verwacht al in een nieuwe auto te rijden in september 2009 8)

Maar ik ga dit topic verplaatsen naar een algemeen Fiat topic.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Mathijs
Membre D'Oro
Berichten: 1205
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 21:49
Locatie: Lelystad

Bericht door Mathijs »

Goed nieuws! Lijkt mij echt heerlijk rijden zo'n bak met dubbele koppeling.
Auto: Coupé Fiat (1998) Afbeelding
Mijn Fiat Coupé
Plaats reactie