Uitgegeven op dinsdag 29 januari 2008 om 09:53:00
bron nieuws.nl
Dat meldt Automotive News. Fiat noemt de transmissie DDC, wat een afkorting is voor Dual Dry Clutch. Het voordeel van de droge koppeling is dat deze minder weegt en minder koeling nodig heeft dan de traditionele ‘natte’ koppeling.
Fiat gaat de DDC-transmissie gebruiken voor de Grande Punto en de basisversies van de Bravo. Ook De kleine Alfa Romeo’s en Lancia’s krijgen de beschikking over de transmissie. Geïnteresseerden zullen nog wel even geduld moeten betrachten: de nieuwe transmissie komt pas in september 2009. Fiat Powertrain Technologies gaat de transmissie maken in de Verrone-fabriek (75 kilometer van Turijn).
Ook Fiat komt met dubbele koppeling
Ook Fiat komt met dubbele koppeling
GP sport | 1.4 T-jet 120 PK | 17 inch | climat | cruise control | 5 deurs | ESP-ASR-HBA-Hill holder
Ha, het DSG van Fiat dus...
Nog wat aanvullende info:
In 2010 volgt er een 3e, automatische variant. Fiat hanteert voor deze transmissiefamilie de aanduiding ‘C635’.
De bak met dubbele koppelig kan een koppel tot 343 Nm aan en is bestemd voor de compacte en middenklasse modellen van het Fiat concern. Hierbij moet gedacht worden aan de Alfa Romeo 149, de Fiat Bravo en de volgend generatie Lancia Ypsilon. Het Italiaanse autoconcern plant een productiecapaciteit van 800.000 exemplaren van de 3 'C635' varianten per jaar. De fabricage vindt in eigen land plaats.
Het is de verwachting dat in de toekomst nog meer automerken zullen volgen aangezien een transmissie met dubbele koppeling niet alleen sneller plus vloeiender schakelt, maar daarnaast efficiënter en zuinige is dan een conventionele automaat. Zeker voor kleinere motoren, die minder schakellui gereden kunnen worden dan krachtbronnen met een grote cilinderinhoud kunnen sterk profiteren van de ‘DDC’. En juist dat type motoren heeft de toekomst.
Nog wat aanvullende info:
In 2010 volgt er een 3e, automatische variant. Fiat hanteert voor deze transmissiefamilie de aanduiding ‘C635’.
De bak met dubbele koppelig kan een koppel tot 343 Nm aan en is bestemd voor de compacte en middenklasse modellen van het Fiat concern. Hierbij moet gedacht worden aan de Alfa Romeo 149, de Fiat Bravo en de volgend generatie Lancia Ypsilon. Het Italiaanse autoconcern plant een productiecapaciteit van 800.000 exemplaren van de 3 'C635' varianten per jaar. De fabricage vindt in eigen land plaats.
Het is de verwachting dat in de toekomst nog meer automerken zullen volgen aangezien een transmissie met dubbele koppeling niet alleen sneller plus vloeiender schakelt, maar daarnaast efficiënter en zuinige is dan een conventionele automaat. Zeker voor kleinere motoren, die minder schakellui gereden kunnen worden dan krachtbronnen met een grote cilinderinhoud kunnen sterk profiteren van de ‘DDC’. En juist dat type motoren heeft de toekomst.
Grande Punto 1.3MJD90 Dynamic Dualogic
Ik verwacht al in een nieuwe auto te rijden in september 2009
Maar ik ga dit topic verplaatsen naar een algemeen Fiat topic.
Maar ik ga dit topic verplaatsen naar een algemeen Fiat topic.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.