Fiat Powertrain Technologies, Nieuws van Genève

Kijk hier voor nieuws over Fiat.
Plaats reactie
Rob84
Senior Stato
Berichten: 826
Lid geworden op: di nov 13, 2007 17:57
Locatie: Wieringerwerf

Fiat Powertrain Technologies, Nieuws van Genève

Bericht door Rob84 »

Vanaf de Autoweek website
Fiat Powertrain Technologies, de aandrijflijntak van de Fiat Groep, heeft op de Autosalon van Genève ons een kijkje in de keuken gegund. Zodoende weten we meer over de toekomstplannen van het concern.
Wat betreft de CO2-reductie hebben de Italianen heldere doelstellingen geformuleerd: het concern wil de uitstoot van de benzinemotoren met zeven procent verminderen. Downsizing en de invoering van de directe injectie moeten helpen om dit te bewerkstelligen. Voor de dieselmodellen mikt Fiat Powertrain Technologies op een reductie van twee procent, die gerealiseerd moet worden met het gebruik van nieuwere dieseltechnologie.
De 1,8-liter turbomotor, die geïntroduceerd is in de Lancia Delta, komt de komende tijd in meerdere varianten. De basisversie krijgt 180 pk mee, de topper vindt zijn weg naar de nieuwe kleine Alfa Romeo (‘Junior’) en levert 230 pk. Aan de andere kant van het spectrum vinden we een 0,9-liter tweecilinder turbomotor, die tussen de 65 en 110 pk gaat leveren. Met het toepassen van de Multiair-technologie op de benzinemotoren wil Fiat de emissies met maar liefs t 50 procent terugdringen.
Voor de stad zet FPT in op kleine benzinemotoren met hybridetechnologie en een versnellingsbak met dubbele koppeling.
Ook op dieselgebied roert het concern zich: aan de bovenkant van het motorenpalet komen twee nieuwe turbodiesels. De kleinste van de twee is een exemplaar met een cilinderinhoud van 2,5 liter, met een vermogen tussen de 200 en 220 pk en een maximumkoppel van ongeveer 400 Nm. De dieseltopper wordt de 3.0 V6, die tussen 240 en 260 pk op zal hoesten en een koppel tussen de 450 en 500 Nm ophoest. Opvallend genoeg acht Fiat deze motor cruciaal voor een doorbraak op de Amerikaanse markt, terwijl de Verenigde Staten traditioneel niet bepaald bekendstaat als een land van dieselliefhebbers.
Best wel interessant nieuws :) Dus ook hybride voor fiat. Ik ben benieuwd hoe snel ze dat kunnen waarmaken...
I've joined the dark side...
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Volgende leasebak dus een Alfa Hybride Junior met 14% bijtelling voor de prijs van de GP 8)
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Fraaie motoren ;-) maar svp iets meer informatie over de modellen/motoren met hybridetechniek. En hopelijk binnen een jaar op de markt :twisted:
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Fiat Powertrain Technologies, Nieuws van Genève

Bericht door jpkramer »

Fiat Multiair Technology

Fiat heeft op de Salon van Genève de nieuwe ’Fiat Multiair Technology’ geïntroduceerd, een systeem van volledig variabele inlaatklepregeling, waarbij de inlaatnokkenas vervalt en de hoeveelheid lucht in de cilinders volledig elektrohydraulisch wordt geregeld. Het systeem, dat qua effect vergelijkbaar is met BMW’s Valvetronic, zal dit najaar debuteren op de 1.4 Fire-motoren en succesievelijk worden uitgebreid. Fiat claimt door de verminderde ’pompverliezen’ in de inlaat niet alleen 10% brandstofbesparing, maar ook 15% meer koppel en 10% meer vermogen.

Veel automerken hebben de laatste 20 jaar met dit soort volledig variabele inlaatsystemen geëxperimenteerd, waarbij onder meer met elektomagnetische regeling en volledig mechanisch werkende systemen (BMW) is gewerkt. Het eerste is volgens Fiat niet helemaal ’fail safe’ en kost tamelijk veel energie, terwijl mechanische systemen qua flexibiliteit niet optimaal zouden zijn.

Fiats Multiair Technology werkt elektrohydraulisch en deels ook nog mechanisch. Een hefboom (bediend door een extra nok op de uitlaatnokkenas) staat in verbinding met een zuigertje dat al dan niet druk opbouwt in een hydraulische kamer. Die kamer is voorzien van een elektromagnetisch klepje. Wanneer dat klepje dichtstaat wordt er hydraulische druk uitgeoefend op de inlaatkleppen en wordt het inlaatklepliftschema gewoon gevolgd. Door het klepje te openen valt de druk weg en blijft de klep dicht. Dat alles wordt elektronisch geregeld, waarbij alle mogelijke tussenvormen mogelijk zijn en er een geheel variabele klepopening onder alle omstandigheden ontstaat. De mate van klepopening bepaalt de hoeveelheid lucht die in de cilinders wordt toegelaten, zodat de gasklep kan vervallen en er dus bij deellast geen onderdruk meer heerst in het inlaatspruitstuk, oorzaak van genoemde ’pompverliezen’.

Fiat zegt dat Multiair Technology zowel op benzinemotoren met als zonder turbo gebruikt kan worden. Ook heeft het systeem een verdere positieve invloed op de verbranding bij dieselmotoren, zodat het ook op die motoren gebruikt zal gaan worden. De CO2-uitstoot wordt door het 10% lagere verbruik bij benzinemotoren met eenzelfde percentage verminderd. In de opwarmfase van de motor wordt de uitstoot van HC (koolwaterstoffen) en NOx (stikstofoxiden) met 40% en 60% verminderd.

Nadat Multiair Technology dit najaar op de 1.4 Fire-motor zal debuteren, zal het volgend jaar ook op de nieuwe 0,9 liter tweecilinder SGE-motoren (Small Gasoline Engine) van Fiat gebruikt gaan worden. Voor de CNG-versie (aardgas) van die motor claimt Fiat minder dan 80 g/km CO2-uitstoot. Het ligt voor de hand dat ook Lancia en Alfa Romeo het systeem gaan gebruiken. Over de kosten van het systeem heeft het Italiaanse merk nog geen mededelingen gedaan.
Bron: Autotelegraaf
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Fiat Powertrain Technologies, Nieuws van Genève

Bericht door jpkramer »

Ik heb dit nog niet op een Nederlandse site gevonden, dus daarom maar in het Engels:

Fiat Powertrain Technologies is investing 400 million euro to extend its Bielsko-Biała factory in Poland to produce 500,000 petrol engines annually from the end of next year.
Bielsko-Biała, located in south-central Poland, is already home to the joint Fiat/GM Powertrain operation that builds diesel engines including the award-winning 1.3 Multijet 16v turbodiesel, and this unit will now be joined by the 900cc SGE (Small Gasoline Engine) in the factory from next year, with full production slated at half a million units per year.
The SGE engine will be a ground-breaking powerplant in terms of compact size, efficiency and technology and will include the incorporation of Multiair a the new electro-hydraulic system of engine valves for dynamic and direct control of air and combustion, cylinder by cylinder and stroke by stroke that results in 10 percent more power and 10 percent less fuel. It was announced last week at the 79th Geneva Motor Show.
The Bielsko-Biała factory, built earlier this decade, last year produced 575,000 units, and in 2007 a record 700,000 units. The slowing output of the Fiat/GM operation means that staff will be moved from diesel engine production to the new petrol engine facility, meaning that staffing levels will remain at around 1,400. The factory primarily feeds the local Fiat Auto Poland assembly plant which currently manufactures the Fiat 500, 600 and Panda, as well as providing engines for export to countries including Italy and Turkey.
Fiat Powertrain Technologies is the Fiat Group Company including all the Powertrain activities previously carried on in Fiat Group Automobiles (Fiat Powertrain), Iveco (Iveco Motors) and Fiat Research Centre and Elasis. With its annual output of around 3.1 million engines and 2.5 million transmissions and axels, 20,000 employees, 16 plants and 11 research centres in 9 countries, FPT is one of the most significant players in the powertrain sector on a worldwide basis. Furthermore, a network of dealers and service centres ensures the presence of our brand and products in over 100 countries. Almost 3,000 highly skilled engineers are dedicated to the development and engineering of innovative technologies. The quality and reliability of this effort are confirmed by more than 40 patents filed each year.
Bron: Italiaspeed.com
Leon
Senior Stato
Berichten: 565
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 21:20
Locatie: Doesburg

Re: Fiat Powertrain Technologies, Nieuws van Genève

Bericht door Leon »

Fiat neemt afscheid van de gasklep, resultaat: meer vermogen en minder uitstoot.
Fiat presenteert een nieuwe manier om de inlaatkleppen variabel te bedienen: Multiair. Met deze technologie kan de hoeveelheid inlaatlucht nauwkeurig gedoseerd worden zodat een gasklep (een flinke verliespost in het inlaatkanaal) niet langer nodig is waardoor de prestaties verbeteren en de uitstootwaarden dalen.
De Italianen claimen met de toepassing van Multiair een vermogensstijging van maximaal 10 procent en een hoger maximumkoppel bij lage toeren van 15 procent. Ook de gasrespons zou beter worden. Vergeleken met motoren met de zelfde cilinderinhoud liggen de CO2-uitstoot en het verbruik 10 procent lager.

Het geheim van Multiair schuilt in een regelbare hydraulische cilinder die tussen de nokkenas en de kleppen zit. Hierdoor kan zowel de opening als de openingstijd van de klep bepaald worden. De uitvoering is net iets anders, maar qua resultaat is het vergelijkbaar met BMW’s Valvetronic.
Nog voor het eind van dit jaar moet de eerste auto met een Multiair-motor in de verkoop gaan, dat zal dan de Alfa Romeo Mito zijn met een 135 pk sterke 1,4 liter viercilinder die dan de huidige 120 pk T-Jet-motor vervangt. Volgend jaar zullen we kennismaken met een tweecilinder Multiair-motor op aardgas.

Bron: Autoweek
Jammer dat ze het blok als eerste in de MiTo leggen.. Ene kant wel slim, mocht het afbranden, dan is het een MiTo en geen GP -]
Sinds 20-01-2009
Fiat Grande Punto 1.4 16v 'Racing', Exotica Red, BMC CDA airbox, custom koplampen met LED angel eyes+5000k xenon, getinte ramen achter, Blue&Me navigatie, 17" black Monaco Mirabeau velgen, Cruise Control
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Fiat Powertrain Technologies, Nieuws van Genève

Bericht door jpkramer »

Video van Fiat over de Multiair technologie:
http://www.youtube.com/watch?v=B82dRiYdCYs
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Fiat Powertrain Technologies, Nieuws van Genève

Bericht door Hellfire »

Afgezien van de marketingpraat en de leuke info over de technologie, valt op dat ze het interieur van een Grande Punto hebben gebruikt voor het filmpje en een gerenderde carosserie met velgen die duidelijk van de GP zijn en lijnen die een klein beetje overeenkomen, maar verder meer op een Mitsubishi lijkt.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Re: Fiat Powertrain Technologies, Nieuws van Genève

Bericht door Dupje »

Wieldoppen ;)
Maar inderdaad, interieur van de GP viel me ook al op. Waarschijnlijk omdat de GP de eerste Fiat wordt met deze techniek?
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Fiat Powertrain Technologies, Nieuws van Genève

Bericht door tonyvandenbroek »

Of misschien de nieuwe NEUS van de GP :|
Afbeelding
Plaats reactie