Cruise Control

Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Cruise Control

Bericht door Maxximum »

Hoe gebruiken jullie de Cruise Control?
Als je hem aanzet, op een bepaalde snelheid,
en je wilt afremmen op de motor (uitbollen)
- trap je op de rem,
- trap je de koppeling even in,
- zet je de cruise uit (schakelaar omzetten)

Ik heb zelf nog niet echt een passende keuze kunnen maken.
Vind het een beetje dom om steeds je rem aan te tikken want de mensen achter je denken dan, heeey.... die remt.

De koppeling intrappen en weer op laten komen vind ik ook niets...
Graag had ik gehoord wat jullie in zo'n geval doen.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik mis ook inderdaad de "pauze" knop op de CC.
Als ik snelheid wil minderen voor een verkeerslicht o.i.d. tik ik heel lichtjes op de koppeling. Dit is net genoeg om de CC te de-activeren.
Om daarna weer op dezelfde snelheid verder te gaan, druk ik op de knop op de kopse kant van de CC.

Verder is de CC ideaal, op de pauze knop na dan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
suus
Junior Stato
Berichten: 246
Lid geworden op: vr feb 23, 2007 14:24
Locatie: Moerdijk

Bericht door suus »

Ik gebruik de cc op de zelfde manier als Tony, alleen mis ik de pauze knop niet want dit is mijn eerste cc op een auto en heb me gelijk aangeleerd om de koppeling licht in te trappen.
Wagenparkbeheerder van 2 Grande Punto's, een 1.4 t-jet Sport en een 1.3 mtj Actual. De een is chemical grey en de ander underground grey.
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

antciperen met je hoofd schakelaar (qliquenateur) dus denk ik dat ik abrupt moeten remmen ala dan rem ik ook wel en anders gebruik ik de schakelaar (hoe noem ik dat ding eigenlijk :? ) :wink:
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Rob84
Senior Stato
Berichten: 826
Lid geworden op: di nov 13, 2007 17:57
Locatie: Wieringerwerf

Bericht door Rob84 »

Voor het uitrollen naar een stoplicht/rotonde o.i.d. gebruik ik ook de koppeling aantik methode. Eventueel zelfs als ik rond de 80 rij schakel ik gewoon van z'n 6 naar zijn 5.

Op de snelweg duw ik het stokkie van de CC gewoon naar beneden als ze voor me langzamer rijden o.i.d. en als ik er voorbij ben ga ik zelf met gewoon gas geven weer naar mijn kruissnelheid en geeft ik het stokkie van de cc weer een tik naar boven.
I've joined the dark side...
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Bericht door scoop »

Ik zet meestal de cruise control uit met de schakelaar en daarna direct weer aan. Niet bijster praktisch, maar wel doeltreffend.
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

Sporting raymon schreef:(hoe noem ik dat ding eigenlijk :? ) :wink:
stokkie dus :lol:
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Net als een aantal andere forumleden, druk ik heel licht op de koppeling. Je voelt 'm dan direct uitschakelen. Voordeel daarbij is dat de ingestelde snelheid is onthouden en je 'm weer kunt oppikken.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Bericht door swans »

gebruik ook de koppeling om hem uit te zetten...

moet wel zeggen dat als het redelijk druk is op de weg hij bijna niet te gebruiken is (of het ligt aan mij dat kan ook)
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Ik ben dus iemand die bijna altijd op de cc kan rijden. Als je 80 mag gaat de wijzer op 85 en de cc aan. Heerlijk relaxed. Al 2 jaar lang. Dus ik denk dat je eigen beleving er zeker bij komt kijken.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Bericht door Maxximum »

Ik gebruik hem ook bijna altijd, meteen als ik op de max snelheid (of er iets boven) zit.

Heb je zo dan niet meer slijtage aan de koppeling cq koppelingsplaten?
De dealer noemde die knop de reset/resume knop.

Ik zou het toch mooi vinden dat je die knop in kon tikken om hem uit te schakelen, en erna weer te resumen.

Maargoed, that's me...
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Ik heb zelf het idee dat de koppeling nog niet wordt ingedrukt als je alleen de cc er af haalt. De electronica van de cc ziet al heel snel dat je op het pedaal zit.

Inderdaad zou het heel prettig zijn als de resume knop zich zou gedragen als een pauze/resume.

Presoonlijk vind ik de cc van de laatste megane erg lekker. 4 knoppen op het stuur. harder, zachter, aan/resume, pauze.
En met harder en zachter hoeft het niet op gevoel, maar je ziet in de display welke snelheid je instelt. (ik geloof in stappen van 2km/u)
Ideaal!
Had ook een GP met allemaal specificaties.
joedelta

Bericht door joedelta »

De eerste auto met CC die ik had was een Stilo 1.6 16V Multiwagon. Daar gebruikte ik hem vrij vaak. Bij de vorige GP (1.4 StarJet 16V Emotion) zat de CC er standaard op, maar gebruikte ik hem al opvallend minder dan op de Stilo.
Nu op de T-Jet Sport heb ik de CC als optie er maar weer bij genomen, maar ik gebruik hem haast nooit meer.
Reden hiervoor is deels dat het zelf constant rijden met de GP veel makkelijker gaat dan bij de Stilo. Ook heb ik het idee dat ik zelf veel nauwkeuriger ben met gas loslaten en dan weer een beetje gas bij geven dan wanneer ik de CC gebruik.

...of misschien ben ik gewoon CC-moe?

....of wil ik gewoon graag sommige dingen zelf in de hand houden?
(de dual-zone climate control (die ik ook sinds de Stilo in mijn auto's heb) gebruik ik namelijk ook nooit. Het ziet er mooi uit, maar ik bepaal zelf graag hoe hard hij blaast en hoe koud etc. Op mijn vorige GP had ik een regensensor, maar dat heb ik nu niet meer genomen, want ik werd het nooit eens met de sensor; ik bepaal het gewoon liever zelf.)
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Bericht door Bennink »

Ik denk dat je gewoon eigenwijs bent...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
joedelta

Bericht door joedelta »

Bennink schreef:Ik denk dat je gewoon eigenwijs bent...
....zou je denken? :wink:
Plaats reactie