3-deurs of 5-deurs

Panja
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: zo sep 07, 2008 20:02

3-deurs of 5-deurs

Bericht door Panja »

Goede avond! :)

Ik ben totaal nieuw hier maar heb het een en ander al gelezen.
Hopelijk ga ik zeer binnenkort mijn lease auto bestellen en mijn oog is op de Punto gevallen.

Ben bij de dealer geweest en een offerte laten maken.
Alleen kreeg ik het idee dat de jongen die mij hielp (overigens was hij wel erg aardig) niet alles helemaal wist.
Vandaar dat ik hier bij de experts nog even wat vragen neer leg. :D
Ik ben dus zeer aan het twijfelen welke versie ik wil hebben, Het wordt iig een Grande Punto Sport 120pk 16v.
Alleen twijfel ik zeer of het een 3 of 5 deurs gaat worden.

In alle boekjes en op sites zie ik alleen de 3 deurs met z'n kleine 2008 facelift.
Geldt deze facelift ook voor de 5 deurs? Dus ook de donkere koplamp units etc voor de 5 deurs?

Voor de facelift was ik ook bij een Fiat dealer geweest en die kon mij vertellen dat je geen (fabriek af) leer kon nemen op een 5 deurs, alleen maar op de 3 deurs.
Is dit nog steeds het geval met de "nieuwe" versie?

Ik heb gehoord dat het Skydome (open dak) wat problemen geeft in de zomer.
Er zou te veel zon naar binnen komen waardoor de airco volle toeren moet draaien. Airco zou dat niet helemaal aankunnen...
Klopt dat?

En wat zou je me aanraden, 3 of 5 deurs? Ik begrijp dat dat een persoonlijke kwestie is maar (onderbouwde) reacties zijn welkom en maken mijn keuze misschien makkelijker. :)

Thanks alvast!

[update]
Ik heb nog een vraag... :)
De optie: parkeer-sensoren, zijn die mooi weg gewerkt? Zelfde kleur als de bumper of zijn dit van die lelijke "zwarte punten" in je bumper?
[/update]
Laatst gewijzigd door Panja op zo sep 07, 2008 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Rob84
Senior Stato
Berichten: 826
Lid geworden op: di nov 13, 2007 17:57
Locatie: Wieringerwerf

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Rob84 »

Allereerst welkom! :-]

Om wat vragen te beantwoorden
De 5 deurs heeft ook de facelift gehad, alleen de 3 deurs wordt marketing technisch meer gebruikt omdat deze er wat sportiever uitziet.

Wat betreft de skydome, ik heb er drie weken geleden in italie een halve dag mee gereden en heb juist ondervonden dat de airco minder hard hoeft te werken, de warmte kan er juist makkelijker uit. (ook wel logisch als je er over nadenkt, warme lucht stijgt op.) Dit was met een buitentemperatuur van 38 graden en een zwarte test auto.
Maar er zijn genoeg mensen die hier langer dan een halve dag ervaring hebben.

Wat ik je zou aanraden, dat is heel persoonlijk, ik heb een drie deurs, ook in de lease. Persoonlijk vind ik de drie deurs een stuk mooier. Maar als je vaak dingen moet meenemen, nette kleding ofzo, dan is een 5 deurs veel makkelijker.

En wat betreft het leer, persoonlijk vind ik de kwaliteit van af fabriek leer zwaar tegenvallen. En zeker in de lease zou ik dit gewoon achteraf laten doen, je hebt dan ook nog wat meer keuze, kwaliteit is beter, en je hoeft er geen bijtelling over te betalen als je de auto ook prive gaat gebruiken.

Succes met kiezen ;)
I've joined the dark side...
Panja
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: zo sep 07, 2008 20:02

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Panja »

Bedankt voor je snelle antwoord en je welkom! :mrgreen:

Misschien een niet zo slimme vraag (domme vragen bestaan niet ;) ).
Hoe gaat het achteraf in laten zetten van leer in z'n werking?
Bedoel je dat je dit uit "eigen portemonee" betaald omdat je er geen bijtelling over betaald?

Thanks!
Rob84
Senior Stato
Berichten: 826
Lid geworden op: di nov 13, 2007 17:57
Locatie: Wieringerwerf

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Rob84 »

Panja schreef:Bedankt voor je snelle antwoord en je welkom! :mrgreen:

Misschien een niet zo slimme vraag (domme vragen bestaan niet ;) ).
Hoe gaat het achteraf in laten zetten van leer in z'n werking?
Bedoel je dat je dit uit "eigen portemonee" betaald omdat je er geen bijtelling over betaald?

Thanks!
Nee, je kan dit gewoon bij je werkgever/lease maatschappij aangeven.
Het wordt wel meegerekend met het lease bedrag (wat je werkgever per maand aan de lease maatschappij betaald)
Maar het valt niet onder de cataloguswaarde, daar betaal je bijtelling over.
Voor dit soort dingen kan je het beste gewoon even bij je wagenparkbeheerder langs gaan. Bij elk bedrijf is de regeling weer anders.
I've joined the dark side...
Panja
Nuovo Arrivato
Berichten: 36
Lid geworden op: zo sep 07, 2008 20:02

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Panja »

Ahhh ok!
Kijk zo leer je nog eens wat, en dat op zondag avond! ;)

Thanks voor je antwoord, zeer duidelijk.
Zal het meenemen tijdens mijn gesprek als ik de auto ga bestellen.
noname87
Junior Stato
Berichten: 369
Lid geworden op: do jul 03, 2008 11:09

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door noname87 »

Ik persoonlijk wilde per sé een 5 drs. Ik rij vaak met ouders of anderen mee. Ook heb ik vaak grote tassen (sport, werk) bij me en ik vind het heerlijk om niet moeilijk te hoeven doen om mijn bestuurdersstoel naar voren te halen. Het ziet er misschien minder sportief uit, al vind ik de mijne sportief genoeg, maar het is voor mijn idee een stuk gemakkelijker. Carpool je met je auto... en moet er iemand eerder uitstappen, dan moet jij of je bijrijder uitstappen om de passagier op de achterbank eruit te kunnen laten... als het lekker weer is, is 't niet erg, maar als het regent blijf ik liever zitten ;)
Gebruikersavatar
Gios
Junior Stato
Berichten: 365
Lid geworden op: di jan 22, 2008 1:38

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Gios »

Als je vaak mensen meeneemt is een 5 drs. handiger. Bij de 3 drs. kan ik mijn arm lekker laten rusten in het portier.
Bij de 5 drs. kwam mijn arm tegen die spijl aan. Gewoon eens testen bij de dealer !
Mito 1.3 Jtd - Bianco spino - Nav - Bose - 115 pk by Savali
Gebruikersavatar
Paulus
Junior Stato
Berichten: 229
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 18:14
Locatie: Zaandijk

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Paulus »

Gios schreef:Als je vaak mensen meeneemt is een 5 drs. handiger. Bij de 3 drs. kan ik mijn arm lekker laten rusten in het portier.
Bij de 5 drs. kwam mijn arm tegen die spijl aan. Gewoon eens testen bij de dealer !
Hoever zit jij dan naar achteren ? Ik zit ook redelijk ver naar achter, maar mijn arm komt niet tegen de middenstijl aan. 8)

Betreft voordelen 5-deurs t.o.v. 3-deurs: Bij een 3-deurs is de instap voor de achterpassagiers wat krap. En persoonlijk vind ik een 5-deurs inderdaad makkelijker v.w.b. spullen achterin leggen en zo.
Grande Punto T-Jet Sport 5d - Crossover Black - Alweer over de 30k...
Gebruikersavatar
Maxximum
Membre D'Oro
Berichten: 1553
Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
Locatie: NL, Sint Jansteen

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Maxximum »

Gios schreef:Als je vaak mensen meeneemt is een 5 drs. handiger. Bij de 3 drs. kan ik mijn arm lekker laten rusten in het portier.
Bij de 5 drs. kwam mijn arm tegen die spijl aan. Gewoon eens testen bij de dealer !
Ik heb dat ook!
Dat komt omdat een deur van de 5deurs korter is.
Hij komt niet echt tegen de middenstijl, maar in ieder geval kun je niet volledig je arm in het portier leggen zegmaar...
als je dichter bij het stuur kruipt, dan zou het wel kunnen... maar dat rijdt niet lekker...
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
Afbeelding
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door tonyvandenbroek »

Maxximum schreef:
Gios schreef:Als je vaak mensen meeneemt is een 5 drs. handiger. Bij de 3 drs. kan ik mijn arm lekker laten rusten in het portier.
Bij de 5 drs. kwam mijn arm tegen die spijl aan. Gewoon eens testen bij de dealer !
Ik heb dat ook!
Dat komt omdat een deur van de 5deurs korter is.
Hij komt niet echt tegen de middenstijl, maar in ieder geval kun je niet volledig je arm in het portier leggen zegmaar...
als je dichter bij het stuur kruipt, dan zou het wel kunnen... maar dat rijdt niet lekker...

Tenzij je weer wat kleiner bent, dasn zit je en dicht op het stuur, en kan je de arm kwijt in de deur. :mrgreen:
Afbeelding
joedelta

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door joedelta »

tonyvandenbroek schreef:
Maxximum schreef:
Gios schreef:Als je vaak mensen meeneemt is een 5 drs. handiger. Bij de 3 drs. kan ik mijn arm lekker laten rusten in het portier.
Bij de 5 drs. kwam mijn arm tegen die spijl aan. Gewoon eens testen bij de dealer !
Ik heb dat ook!
Dat komt omdat een deur van de 5deurs korter is.
Hij komt niet echt tegen de middenstijl, maar in ieder geval kun je niet volledig je arm in het portier leggen zegmaar...
als je dichter bij het stuur kruipt, dan zou het wel kunnen... maar dat rijdt niet lekker...

Tenzij je weer wat kleiner bent, dasn zit je en dicht op het stuur, en kan je de arm kwijt in de deur. :mrgreen:
Nou, ik ben 1.91 m, maar herken dit "probleem" bij de 5-deurs totaal niet. Mijn arm kan gewoon rusten op de armsteun in de deur.

Maar eigenlijk doe je dat toch haast niet? Met je handen op het stuur kom je toch helemaal niet op de steun. OK, als ik sta te wachten voor het verkeerslicht, dan leg ik mijn rechter arm wel op de midden armsteun, maar links houd ik altijd gewoon aan het stuur, tenzij ik in een nonchalante bui ben, maar dat heb ik niet vaak :wink:
Gebruikersavatar
Gios
Junior Stato
Berichten: 365
Lid geworden op: di jan 22, 2008 1:38

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Gios »

Het is niet echt lastig. Mijn vorige T-jet was een 5-drs en nu heb ik een 3-drs en dan valt het op dat je meer armruimte
hebt. In ieder geval zit ik niet boven op mijn stuur :D
Mito 1.3 Jtd - Bianco spino - Nav - Bose - 115 pk by Savali
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Hellfire »

De linkerhand is bij mij meestal de hand die altijd aan het stuur blijft. De bijbehorende arm ligt dus bijna nooit in de deur, maar zijnde klein van stuk en met een 3 deurs zal dat nooit een probleem zijn. ;)

Overigens leg ik in mijn non-chalante houding m'n elleboog meestal op de bovenrand van het plastic deel van de deur. De Ford Capri houding, zeg maar, maar dan met het raam dicht. En zonder het rechterhand-midden-op-het-stuur. Dat houd ik namelijk in die houding nog steeds met twee handen vast.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door tonyvandenbroek »

Hellfire schreef: De Ford Capri houding, zeg maar, maar dan met het raam dicht. En zonder het rechterhand-midden-op-het-stuur.

Geweldige uitdrukking. Ik noemde het altijd de (SL)opel Manta houding.
Daarom hebben ze die auto's ook zo SMAL gemaakt. Kun je met 2 armen uit het raam hangen :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gios
Junior Stato
Berichten: 365
Lid geworden op: di jan 22, 2008 1:38

Re: 3-deurs of 5-deurs

Bericht door Gios »

Ja, en dan ook lekker tegen de zijkant van de stoel aanhangen.
En nu komt het: met de palm van je hand sturen :D
Maar dan wel met de cityknop uit !
Mito 1.3 Jtd - Bianco spino - Nav - Bose - 115 pk by Savali
Plaats reactie