22000 km op LPG
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
22000 km op LPG
Wordt op zich een saai verhaal. De T-Jet draait nu 10 maanden/22000km op LPG. Geen enkel probleem ondervonden. De relatief kleine gastank zorgt er wel voor dat ik elke 380 km op zoek moet naar een lpg-tankstation. Een piepje geeft aan dat de tank leeg is en de auto op benzine is overgeschakelt. In de loop van de maanden begon de motor al soepeler te draaien en is nu denk ik op zijn best. De soepele motor neigt tot een enthousiaste rijstijl, het verbruik is dan ook eerder gestegen dan gezakt en hangt nauw samen met de bewegingen van de rechtervoet. In de stad wordt nauwelijks 1 op 10 gehaald, op de snelweg bij "normale" omstandigheden richting de 1 op 12, gemiddeld verbruik 1 op 11. Echt goedkoop is een T-jet in verbruik dus niet. Met de huidige ervaringen zou de volgende auto weer een GP kunnen zijn, maar dan zeker geen Sport versie, ik vind ze veels te hard in de veren. Dezelfde motor maar dan wat meer comfort. Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn van de ombouw naar een normaal verenpakket ?
Doordat de lpg-installatie na den koude start pas bij 45 graden koelvloeistoftemperatuur overschakelt, wordt gemiddeld de eerste 2 km op benzine gereden. Gemiddeld wordt elke maand 10 ltr benzine getankt. Het overschakelen voel je nauwelijks (het management schakelt niet onder de 1500 toeren).
Uiteindelijk is een gasinstallatie bedoelt om het rijden goedkoper te laten worden. Na 4 jaar wordt de T-Jet ingeruild en zal dan iets minder dan een ton gedraaid hebben. De besparing (volgens http://www.gasfx.nl ) is dan 500 euro per jaar. De volgende eigenaar rijdt pas echt goedkoop. Als je een lpg-installatie overweegt, ga op zoek naar kwaliteit t.a.v. de installatie, de inbouwer en de service. Die laatste paar honderd euro op een auto van twintig ruggen maken het verschil. Zelf heb ik de auto bij aflevering laten voorzien van een lpg-installatie, flink proefgereden en daarna afgerekend. Tot nu toe probleemloos. Het tankt ook zo lekker.....
Doordat de lpg-installatie na den koude start pas bij 45 graden koelvloeistoftemperatuur overschakelt, wordt gemiddeld de eerste 2 km op benzine gereden. Gemiddeld wordt elke maand 10 ltr benzine getankt. Het overschakelen voel je nauwelijks (het management schakelt niet onder de 1500 toeren).
Uiteindelijk is een gasinstallatie bedoelt om het rijden goedkoper te laten worden. Na 4 jaar wordt de T-Jet ingeruild en zal dan iets minder dan een ton gedraaid hebben. De besparing (volgens http://www.gasfx.nl ) is dan 500 euro per jaar. De volgende eigenaar rijdt pas echt goedkoop. Als je een lpg-installatie overweegt, ga op zoek naar kwaliteit t.a.v. de installatie, de inbouwer en de service. Die laatste paar honderd euro op een auto van twintig ruggen maken het verschil. Zelf heb ik de auto bij aflevering laten voorzien van een lpg-installatie, flink proefgereden en daarna afgerekend. Tot nu toe probleemloos. Het tankt ook zo lekker.....
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: 22000 km op LPG
Leuk te horen dat de LPG installatie goed zijn best doet in de t-jet.
Wat ik wel opmaak is dat je niet zo tevreden bent met het comfort. De stuggere ophanging van de GP is niet enkel de veren van de Sport versie. Als de volgende GP wederom een t-jet wordt voor je, moet ik je teleur stellen wat betreft een andere versie met meer comfort. Voorheen waren bijna alle modellen leverbaar met een t-jet sport. Nu nog enkel de Sport versie, die met stuggere ophanging.
en 380km met een gastank is leuk voor de: free-bees, airmiles, of de zegeltjes die lekker bij elkaar spaart zo.
Wat ik wel opmaak is dat je niet zo tevreden bent met het comfort. De stuggere ophanging van de GP is niet enkel de veren van de Sport versie. Als de volgende GP wederom een t-jet wordt voor je, moet ik je teleur stellen wat betreft een andere versie met meer comfort. Voorheen waren bijna alle modellen leverbaar met een t-jet sport. Nu nog enkel de Sport versie, die met stuggere ophanging.
en 380km met een gastank is leuk voor de: free-bees, airmiles, of de zegeltjes die lekker bij elkaar spaart zo.
![Afbeelding](http://i53.photobucket.com/albums/g46/tonyvandenbroek/avatar/tony_signature_NEW_zps3f76876b.jpg)
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4980
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31
Re: 22000 km op LPG
Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn van de ombouw naar een normaal verenpakket ?
Ik weet niet of het alleen in de veren zit of ook in de schokbrekers. Ik vind van de eerste 6 verscillende typenummers en van de 2de 3.
Veren 51812162 51812161 51787394 51812165 55703711 55703709 voor t-jet. Waarvan er dan weer 1tje opduikt bij de 1.4 8v. (De weer nog 7 andere nummers heeft)
Schokbreker heeft 2 andere versies extra.
Arbeid is ongeveer 1,5 uur.
Ik ben trouwens reuze blij dat ik van dat vage nagedein af ben met mijn verlaging....
Ik weet niet of het alleen in de veren zit of ook in de schokbrekers. Ik vind van de eerste 6 verscillende typenummers en van de 2de 3.
Veren 51812162 51812161 51787394 51812165 55703711 55703709 voor t-jet. Waarvan er dan weer 1tje opduikt bij de 1.4 8v. (De weer nog 7 andere nummers heeft)
Schokbreker heeft 2 andere versies extra.
Arbeid is ongeveer 1,5 uur.
Ik ben trouwens reuze blij dat ik van dat vage nagedein af ben met mijn verlaging....
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
Re: 22000 km op LPG
Dus alleen een T-Jet in de sportversie ? Zal marketing technisch wel over nagedacht zijn, maar wel vreemd.tonyvandenbroek schreef:Leuk te horen dat de LPG installatie goed zijn best doet in de t-jet.
Wat ik wel opmaak is dat je niet zo tevreden bent met het comfort. De stuggere ophanging van de GP is niet enkel de veren van de Sport versie. Als de volgende GP wederom een t-jet wordt voor je, moet ik je teleur stellen wat betreft een andere versie met meer comfort. Voorheen waren bijna alle modellen leverbaar met een t-jet sport. Nu nog enkel de Sport versie, die met stuggere ophanging.
en 380km met een gastank is leuk voor de: free-bees, airmiles, of de zegeltjes die lekker bij elkaar spaart zo.
Het comfort zal idd wel een combinatie zijn van veren en schokbrekers en laten we de banden niet vergeten. Zou een iets hogere band helpen ? (als die er onder passen)
- Maxximum
- Membre D'Oro
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
- Locatie: NL, Sint Jansteen
Re: 22000 km op LPG
Wat een shop naar boven zeg!
Ik vroeg me af of Bemerpunto nog steeds zijn T-jet op LPG heeft, en wat zijn ervaringen nu zijn, na een heeel dik jaar later!
(gelijk met deze post gaat er een pb naar bemerpunto om hem dit onderwerp onder de aandacht te brengen)
Ik vroeg me af of Bemerpunto nog steeds zijn T-jet op LPG heeft, en wat zijn ervaringen nu zijn, na een heeel dik jaar later!
(gelijk met deze post gaat er een pb naar bemerpunto om hem dit onderwerp onder de aandacht te brengen)
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
- Bemerpunto
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma okt 08, 2007 17:37
Re: 22000 km op LPG
Leuk, toevallig kijk ik weer eens op dit forum. Mijn dame rijdt tegenwoordig in de GP, dus de interesse is wat minder geworden. Ik vroeg me af of het mogelijk is om 195/50/17 banden op de GP te zetten ipv 205/45/17. Vandaar mijn bezoek aan het forum.Maxximum schreef:Wat een shop naar boven zeg!
Ik vroeg me af of Bemerpunto nog steeds zijn T-jet op LPG heeft, en wat zijn ervaringen nu zijn, na een heeel dik jaar later!
(gelijk met deze post gaat er een pb naar bemerpunto om hem dit onderwerp onder de aandacht te brengen)
De T-jet op LPG is er nog steeds. De GP heeft inmiddels 40k op de teller en heeft bij 30k een beurt gehad. De banden moeten dus binnenkort vervangen worden. Het rijdt nog steeds als de brandweer. De LPG installatie heeft nog geen kik gegeven. Het olieverbruik is minimaal, zeg maar niks. Als ik uit mijn auto stap (MB 6 cylinder E320) in de GP dan is het maar even wennen en ik geniet weer van de wendbaarheid. de autoradio en het vermogen bij lage toerentallen. Ik rij dagelijks snelwegen, maar heb nog geen GP op LPG zien rijden. Dus toch wel uniek. De monteur vd dealer vroeg zich af of de olie soms nog nieuw was bij het verversen, die was nog volledig blank. Nee, alles bij elkaar opgeteld is het geen verkeerde keuze geweest om er een G3 installatie in te laten bouwen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
T-Jet Sport - Black - Landi LSI/LPG
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4980
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31
Re: 22000 km op LPG
Hoe heb je het kleppenprobleem opgelost? Laten harden of speciale olie om ze extra te smeren? En wat kostte het om LPG in te bouwen? Ben ook zeer benieuwd naar het verbruik hiervan.
Kymco Agility 50 scooter (45km/h) - 250km
- Maxximum
- Membre D'Oro
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
- Locatie: NL, Sint Jansteen
Re: 22000 km op LPG
Welk kleppenprobleem? er is niet echt een probleem!AFOL schreef:Hoe heb je het kleppenprobleem opgelost? Laten harden of speciale olie om ze extra te smeren? En wat kostte het om LPG in te bouwen? Ben ook zeer benieuwd naar het verbruik hiervan.
Fiat motoren hebben (naar horen zeggen) keiharde kleppen!
Maar je kan er ook nog een Klepbeschermer (valvecare) laten inbouwen
Prins schreef:Valvecare
Zodra de auto overschakelt naar het rijden op LPG/CNG wordt de ValveCare doseerpomp ingeschakeld en wordt de ValveCare vloeistof onder druk geïnjecteerd. ValveCare is uniek omdat de gedoseerde hoeveelheid vloeistof wordt berekend aan de hand van de motorlast/belasting. Gevolg hiervan is dat de motor te allen tijde door de juiste hoeveelheid additieven wordt beschermd, zelfs bij drukgevulde motoren. Zodra de voorraad ValveCare vloeistof te laag wordt schakelt de doseerpomp automatisch uit en stuurt een signaal naar de VSI- computer. De computer schakelt de auto terug naar benzine om de motor te beschermen. Een zoemend geluid alarmeert de bestuurder wanneer de vloeistof voorraad te laag wordt, zodat de berijder de vloeistof tijdig kan vervangen.
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Re: 22000 km op LPG
Heb zelf ook LPG in een Fiat gehad, ondanks dat er harde kleppen inzitten werd wel geadviseerd om de kleppen te laten harden (of klepseals) of smeerolie hiervoor te gebruiken. En cylinderkop sleet wel hard, ook 1 v/d redenen geweest om over te stappen op diesel. Prijs LPG is ook behoorlijk gestegen tov diesel en benzine......
Wat is je gemiddelde verbruik op LPG?
Wat is je gemiddelde verbruik op LPG?
Kymco Agility 50 scooter (45km/h) - 250km
- Maxximum
- Membre D'Oro
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
- Locatie: NL, Sint Jansteen
Re: 22000 km op LPG
het is een feit dat het "slechter" is voor je motor...
maar denk dat het toch een kwestie is van onderhoud....
maar denk dat het toch een kwestie is van onderhoud....
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
Re: 22000 km op LPG
Ja en nee denk ik dan... ze gaan natuurlijk niet bij elke beurt de kleppen controleren etc.
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time
- Ferreman
- Junior Stato
- Berichten: 346
- Lid geworden op: vr jun 01, 2007 13:56
- Locatie: Ubach-Palenberg (Duitsland)
Re: 22000 km op LPG
Er werd mij geadviseerd om de kleppen iig iedere beurt te laten stellen.
Voor smering wordt er ook om de zoveel tijd benzine in de cilinders gspoten.
Voor smering wordt er ook om de zoveel tijd benzine in de cilinders gspoten.
-Live fast. Die young in a nice pair of pants-
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
![Afbeelding](http://i206.photobucket.com/albums/bb267/ferreman/012700235pre.gif)
Punto-loos
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
![Afbeelding](http://i206.photobucket.com/albums/bb267/ferreman/012700235pre.gif)
Punto-loos
- Maxximum
- Membre D'Oro
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
- Locatie: NL, Sint Jansteen
Re: 22000 km op LPG
Heb jij een Valve protector dan?
Want je start zoiezo elke keer op benzine!? toch?
Want je start zoiezo elke keer op benzine!? toch?
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
![Afbeelding](http://i290.photobucket.com/albums/ll246/mvanhoute/signature_GP2.jpg)
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
- Ferreman
- Junior Stato
- Berichten: 346
- Lid geworden op: vr jun 01, 2007 13:56
- Locatie: Ubach-Palenberg (Duitsland)
Re: 22000 km op LPG
Geen valve protector, de auto start idd op benzine, maar tijdens het rijden verbruikt hij +- 1 liter benzine per tank LPG, hij staat bi-fuel ingesteld. Dit zorgt voor smering.
-Live fast. Die young in a nice pair of pants-
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
![Afbeelding](http://i206.photobucket.com/albums/bb267/ferreman/012700235pre.gif)
Punto-loos
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
![Afbeelding](http://i206.photobucket.com/albums/bb267/ferreman/012700235pre.gif)
Punto-loos