K&N Luchtfilter + 57i Kit of BMC CDA

DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

K&N Luchtfilter + 57i Kit of BMC CDA

Bericht door DigitalPunk »

Beste GPC'ers,

Ik was even aan het surfen (tijdens werktijd ;-)) en kwam een K&N luchtfilter + 75i intake kit tegen. Samen zou het net boven de 200 euro uitkomen.
De vraag is of ik daar veel winst mee kan halen? Is het de 200 euro + moeite om het in te bouwen waard?

Rij nu in de (nog) standaard GP 1.9 120 mJTD.
Laatst gewijzigd door DigitalPunk op ma nov 17, 2008 9:18, 1 keer totaal gewijzigd.
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door Sporting raymon »

ik heb ook een 57i kit erop zitten......verschil is er wel(rollerbanktest) maar niet echt merkbaar...geeft wel een dik afblaas (lees vacuum) geluid bij gas loslaten
ik heb een 120 pk t-jet benzine overigens
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door DigitalPunk »

He Raymon,

Over hoeveel verschil praten we dan? Eigenlijk is het dus meer voor de leuk/mooi geluid dan een echte vermogenswinst.
Heb je de inbouw zelf gedaan?
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
punto6
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: ma nov 03, 2008 15:28
Locatie: Purmerend

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door punto6 »

Hoi Raymon

Kwam dit tegen op de Suzuki tuning club

http://www.suzukituningclub.nl/forum/sh ... ?tid=12343

Is geen Punto maar.

Gropet R.
GP sport 1.4 T-jet 120 pk, crossover black, Take off velgen
killer
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: do aug 14, 2008 20:32

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door killer »

Houdt er rekening mee dat je bij een open of vervangingsfilter (wat je olied) sneller kans hebt op een kapotte luchtmassameter.

Als de olie niet helemaal droog is van het filter kunnen er spatjes langs de sensor van de LMM gaan waardoor deze kapot gaat.

Verder is een openfilter vaak meer voor het geluid dan voor het vermogen. Belangrijkste is om koude lucht aan te zuigen, dat kan nog wel eens een probleem zijn met een open filter.
Gebruikersavatar
Raptor
Junior Stato
Berichten: 355
Lid geworden op: wo jan 16, 2008 15:42

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door Raptor »

Hey! Ik heb ook een keer gekeken naar een K&N57i voor mijn GP maar zie ervan af.
In mijn vorige kar, de Brava, was de plek ruim genoeg en goed afgeschermd.
In de GP zou zo'n luchtfilter veel (motor)warme lucht aanzuigen en daardoor zelfs een minderend effect geven.
Tenzij je echt in de verbouwing gaat, en de GP voorziet van een extra air-intake die direct naar het filter leid.

Bram Ockeloen van SaVaLi denkt er net zo over. Jammer, want het geluidje is echt helemaal goed :mrgreen:
Ik had het samen met de remap willen laten uitvoeren.
ABARTH Punto Evo.
BMC CDA
G-Tech Shortshifter
G-Tech GT560-cup S (black) uitlaat
Tuning door SAVALI
The big J
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 06, 2008 8:45

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door The big J »

Op het engelse fiat form (fiatforum.com) gaan ze massaal voor de GSR induction kit (en in mindere mate voor de BMC CDA) Deze worden dusdanig ingebouwd dat ze dus wel koude lucht aanzuigen (volgens de mensen daar) Hierbij zou wel een vermogenswinst zijn.
1.4T-jet 16V Sport, Ambiant white, 17" Take off, privacy glass, skydome, NFS alu pedalen, witte sleutelcover, Lineaccessori alu instaplijsten en Lineaccessori mattenset met metalen Punto-logo.
Gebruikersavatar
Carlo Abarth
Junior Stato
Berichten: 396
Lid geworden op: ma jun 23, 2008 14:16
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door Carlo Abarth »

Wat ook even belangrijk is dat ze meten met de motorkap dicht. Heb een paar jaar geleden voor Auto&Tuning een test gedaan met luchtfilters op de testbank. Open luchtfilter gaf een winst van een aantal pk, filter was van een A-merk. Toen getest met de motorkap dicht, zoals het hoort dus. Weg winst, zelfs een verlies van 2 pk tov origineel.

Wordt vaak verkeerd gedaan. Origineel getest, openluchtfilter erop, grote fan ervoor en blazen maar. Ja, met de motorkap open krijgt'ie genoeg koude lucht dan ja...
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door swans »

inductie kit erop is vele malen beter dan een constant warme lucht aanzuigende filter!

bmc of gsr zijn daar vooral goed in!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
DigitalPunk
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 9:35
Locatie: Voorburg

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door DigitalPunk »

Ik heb die kits inderdaad gezien op het Fiat Forum, maar zijn ze ook in NL te krijgen?
GP 1.9 Emotion mJTD 120 - EGR klep vervangen - Pioneer Subwoofer - Eibach verlaging 3cm - BMC CDA Box - Zwarte grille - Dorpellijsten - LED Achterlichten - Achterspoiler - Zwarte mistlampen - iPod interface - Alu pedalen - Madeno remap - Uitlaatsierstuk
The big J
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: ma okt 06, 2008 8:45

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door The big J »

De BMC is in ieder geval in Nederland te koop (verschillende webwinkels) De GSR is zo ver ik weet alleen in Engeland te bestellen maar misschien willen ze wel naar Nederland versturen.
Misschien iets voor een groupbuy om de verzendkosten te drukken (alhoewel ik voor mezelf dan een beetje voorbarig ben aangezien m'n GP pas eind januari verwacht wordt)
1.4T-jet 16V Sport, Ambiant white, 17" Take off, privacy glass, skydome, NFS alu pedalen, witte sleutelcover, Lineaccessori alu instaplijsten en Lineaccessori mattenset met metalen Punto-logo.
Gebruikersavatar
jeroengt
Junior Stato
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 10:31
Locatie: Ede

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door jeroengt »

zo'n luchtfilter van bmc is dan ook wel een heel stukje duurder dan een van k&n
ik heb er zelf een bmc cda opzitten en klinkt goed, maar of je het merkt in vermogenswinst eigenlijk niet
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door swans »

gsr verstuurt wel naar nederland geloof ik maar 199 pond is best veel!

beste resultaat van een gsr-inductie is icm een re-map van gsr
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door Sporting raymon »

Carlo Abarth schreef:Wat ook even belangrijk is dat ze meten met de motorkap dicht. Heb een paar jaar geleden voor Auto&Tuning een test gedaan met luchtfilters op de testbank. Open luchtfilter gaf een winst van een aantal pk, filter was van een A-merk. Toen getest met de motorkap dicht, zoals het hoort dus. Weg winst, zelfs een verlies van 2 pk tov origineel.

Wordt vaak verkeerd gedaan. Origineel getest, openluchtfilter erop, grote fan ervoor en blazen maar. Ja, met de motorkap open krijgt'ie genoeg koude lucht dan ja...
dit is op deze manier getest zo...voor de liefhebbers heb ik wel de testbank kromme ter inzage...

zie verder mijn verhaal betreffende test en inbouw van de 57i kit op mijn T-jet hieronder
Sporting raymon schreef:Mensen ben vandaag naar K&N research and development geweest voor de 57i KIT....wat een fantastich mooi bedrijf ,vermogensbank .....alles hyper de chique ..

nou ben vanmorgen om 06.00u uit de nachhtdienst gekomen 06.15 u in het mandje en 07.30u ging het wekkertje.....beetje brakjes maar geod het ging hier om verfraaiing van mijn GP ...dus met goede moed naar Eindhoven,ik had daar om 10.00u een afspraak Met Patrick Jacobs ,developer van K&N ,kreeg als 1e een kop koffie aangeboden en daarna kreeg ik een rondleiding van het bedrijf..

Er werd me wel verteld dat ik tijdens het testen niet aanwezig mocht zijn (met het oog op verzekering) en kreeg daarom een redelijk nieuwe Suzuki Swift mee natuurlijk met het neusje vd zalm van K&N erop en een remus uitlaat ....moet zeggen hij klonk echt lekker zwaar ....brrr heerlijk..

ik ben op pad gegaan en een beetje wezen touren in Eindhoven ,kwam uiteindelijk bij een heel groot meer en heb daar maar geparkeerd (natuurlijk hardstikke mooi weer) mooi even de tijd genomen om de swift onder de loep te nemen en een paar foto's te schieten.

een uur en vijftien minuten later werd ik gebeld dat de auto klaar was ,de test was prima verlopen en de kit was nu goedgekeurd voor de t-jet en kon nu in produktie gaan..

ze hebben de Gp voor het plaatsen op de vermogensbank gezet,en na montage vd kit wederom (helaas willen ze niet dat ik de grafiek hier plaats,welk ik daarvan natuurlijk heb ontvangen)

hij legde ook uit dat de 120 pk die fiat opgeeft voor de T-jet ,een vermogen gemeten is op de krukas (daarbij komt nog een heleboel verlies van de kracht door bv uitlaat katalysator krukas...e.d)

het meeste effekt van het filter(waarbij het koppel zijn hoogtepunt bereikt) laat zich zien bij mij ongeveer:
2600 toeren waarbij ik nu 88 pk beschikbaar heb bij 208 NM

Dat was met het originele filter:
81 pk bij 196nm koppel voor mijn auto(bij 2600 toeren idem)

Kortom eindresultaat voor mijn auto en dus gemeten over de wielen :
119 PK bij 208 nm ..

overigens laat de grafiek zien dat boven de 2600 toeren de PK's omhoog vliegen en de de NM's inkakken :wink:


*let wel dat aan deze gegevens geen rechten aan ontleend kunnen worden*

Wil niet zeggen dat elke GPt-jet met een 57i kit deze waardes tevoor schijn tovert,het ligter bv ook aan hoe een auto is ingereden ,daar kan een dag en nacht verschil in zitten.. dus voor elke T-jet een andere waarde :wink:
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: K&N Luchtfilter + 57i Kit

Bericht door Sporting raymon »

Sporting raymon schreef:De Leenauto:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vermogensbank met mijn GP:
Afbeelding

Een filmpje van tijdens de run/test:
http://tinypic.com/player.php?v=23wtpwo&s=3

Het eindresultaat:de 1e T-jet met een 57i kit :P
Afbeelding
Afbeelding
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Plaats reactie