Ik was even aan het surfen (tijdens werktijd
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
De vraag is of ik daar veel winst mee kan halen? Is het de 200 euro + moeite om het in te bouwen waard?
Rij nu in de (nog) standaard GP 1.9 120 mJTD.
dit is op deze manier getest zo...voor de liefhebbers heb ik wel de testbank kromme ter inzage...Carlo Abarth schreef:Wat ook even belangrijk is dat ze meten met de motorkap dicht. Heb een paar jaar geleden voor Auto&Tuning een test gedaan met luchtfilters op de testbank. Open luchtfilter gaf een winst van een aantal pk, filter was van een A-merk. Toen getest met de motorkap dicht, zoals het hoort dus. Weg winst, zelfs een verlies van 2 pk tov origineel.
Wordt vaak verkeerd gedaan. Origineel getest, openluchtfilter erop, grote fan ervoor en blazen maar. Ja, met de motorkap open krijgt'ie genoeg koude lucht dan ja...
Sporting raymon schreef:Mensen ben vandaag naar K&N research and development geweest voor de 57i KIT....wat een fantastich mooi bedrijf ,vermogensbank .....alles hyper de chique ..
nou ben vanmorgen om 06.00u uit de nachhtdienst gekomen 06.15 u in het mandje en 07.30u ging het wekkertje.....beetje brakjes maar geod het ging hier om verfraaiing van mijn GP ...dus met goede moed naar Eindhoven,ik had daar om 10.00u een afspraak Met Patrick Jacobs ,developer van K&N ,kreeg als 1e een kop koffie aangeboden en daarna kreeg ik een rondleiding van het bedrijf..
Er werd me wel verteld dat ik tijdens het testen niet aanwezig mocht zijn (met het oog op verzekering) en kreeg daarom een redelijk nieuwe Suzuki Swift mee natuurlijk met het neusje vd zalm van K&N erop en een remus uitlaat ....moet zeggen hij klonk echt lekker zwaar ....brrr heerlijk..
ik ben op pad gegaan en een beetje wezen touren in Eindhoven ,kwam uiteindelijk bij een heel groot meer en heb daar maar geparkeerd (natuurlijk hardstikke mooi weer) mooi even de tijd genomen om de swift onder de loep te nemen en een paar foto's te schieten.
een uur en vijftien minuten later werd ik gebeld dat de auto klaar was ,de test was prima verlopen en de kit was nu goedgekeurd voor de t-jet en kon nu in produktie gaan..
ze hebben de Gp voor het plaatsen op de vermogensbank gezet,en na montage vd kit wederom (helaas willen ze niet dat ik de grafiek hier plaats,welk ik daarvan natuurlijk heb ontvangen)
hij legde ook uit dat de 120 pk die fiat opgeeft voor de T-jet ,een vermogen gemeten is op de krukas (daarbij komt nog een heleboel verlies van de kracht door bv uitlaat katalysator krukas...e.d)
het meeste effekt van het filter(waarbij het koppel zijn hoogtepunt bereikt) laat zich zien bij mij ongeveer:
2600 toeren waarbij ik nu 88 pk beschikbaar heb bij 208 NM
Dat was met het originele filter:
81 pk bij 196nm koppel voor mijn auto(bij 2600 toeren idem)
Kortom eindresultaat voor mijn auto en dus gemeten over de wielen :
119 PK bij 208 nm ..
overigens laat de grafiek zien dat boven de 2600 toeren de PK's omhoog vliegen en de de NM's inkakken![]()
*let wel dat aan deze gegevens geen rechten aan ontleend kunnen worden*
Wil niet zeggen dat elke GPt-jet met een 57i kit deze waardes tevoor schijn tovert,het ligter bv ook aan hoe een auto is ingereden ,daar kan een dag en nacht verschil in zitten.. dus voor elke T-jet een andere waarde
Sporting raymon schreef:De Leenauto:
De vermogensbank met mijn GP:
Een filmpje van tijdens de run/test:
http://tinypic.com/player.php?v=23wtpwo&s=3
Het eindresultaat:de 1e T-jet met een 57i kit![]()