Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Gebruikersavatar
Mr. Giugiaro
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: zo mar 05, 2006 15:27
Locatie: Dedemsvaart

Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Mr. Giugiaro »

Hallo,

Ik zit na 2,5 jaar al met motorschade van mijn GP sport, 1.4 16V.
Had namelijk een tik in de motor zitten, heb dus de auto bij de dealer langs gebracht (zie onderwerp dealers. Bijker)
Auto staat nu bij Fiat Jan binnenmars in Den Ham, waar ik de auto ook vandaan had.
Eerste instantie dachten ze dat het om een kapotte kleppen stooter ging, maar bleek toch iets meer aan de hand.
Na het uit elkaar halen van de motor bleek dat de twee zuigers die het verst van de koeling vandaan waren versleten waren.
geen olie meer aan de zijkanten, en de zuiger ringen zaten veel te los.
Ik gevraagd hoe dit zo snel kan, en volgens de monteurs daar, kan het wanneer je lekker door rijdt op de snelweg en opeens bij bijv. een tankstation stopt. De zuiger geen koeling meer krijgt, en dus gaat uitzetten in het blok, als je dan hebt getankt en je rijdt weer weg, dan trekt ie de zuiger uit zijn blok, en daardoor kunnen dus die slijtingen ontstaan.
(Ik tank nooit bij een tankstation aan de snelweg). Maar okay.
Dealer heeft Coulance aangevraagd bij Fiat Nederland, na foto's sturen en volgens mij een expert op bezoek, willen ze niet tot een financiele oplossing komen.

De kosten zijn dus voor de gebruiker, omdat er waarschijnlijk te hard mee gereden is, en er geen aantoonbaar defect is.
(dus geen fabrieks fout) Maar jah dat zullen we nooit weten.
Kosten € 1750, -.
Mijn vraag zijn er al mensen die met soort gelijke problemen te maken hebben gehad?, of misschien tips of oplossingen hebben.


Groeten Mathijs
Exclusive driving is a statement made to the world.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door tonyvandenbroek »

Pffff niet misselijk, na 2,5 jaar zo'n onkosten plaatje. Zeker hoe je er dan ook nog eens behandeld wordt.
Mijn GP is bijna 3 jaar oud (14. 16v) en heb dergelijke onkosten zeker nog niet gehad.
Ook ik heb wel eens plank-gas gereden tijdens de vakantie van POMP naar POMP (figuurlijk). Maar moest regelmatig tanken met die snelheden (1:6).
Dan zou ook mijn GP deze slijtage moeten hebben. Nou ik hoor geen tik! Maar als ik dit zo lees, dan ben ik toch blij met 3 jaar garantie.

Hopelijk komen ze alsnog met een oplossing, maar leuk is anders. Da's een bak geld wat je daar neer moet leggen.
Succes verder
Afbeelding
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Giovanni Tutore »

Wat een gel*l :!: er staat toch nergens in het boekje dat je de motor niet mag gebruiken als je naar een tankstation op de snelweg gaat? :shock:
Wat een reclame voor FIAT :(
En bij de weg, bij onze oosterburen, al zonder limiet in snelheid en dus toeren zou dit volgens de redenatie van FIAT aan de orde van de dag moeten zijn.
Ik wordt een beetje heel erg misselijk. Ik dacht dat PEUGEOT (zie voorzitter) of NISSAN (fijne ervaring :wink: ) of een incidentele dealer (zie HANNES) ... maar dit is BIZAR.
1750 euro na 2,5 jaar da's 10% van de aanschaf :shock:

JA hoor, ik ruil vast in voor een ander FIAT :idea:

Heb je rechtsbijstand? IK hoop het wel...
Laatst gewijzigd door Giovanni Tutore op zo feb 01, 2009 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
puntosport
Nuovo Arrivato
Berichten: 92
Lid geworden op: vr okt 10, 2008 10:07
Locatie: Heemstede

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door puntosport »

ai ai dat klinkt niet best allemaal.... ik houd ook wel eens van lekker gassen, ik hoop niet dat mij dit ook overkomt!!

wel heb ik een vraagje, hoeveel kilometers had je GP erop zitten??
al met al moet dit niet kunnen gebeuren, iedereen rijd op zijn eigen manier. als de motoren van tegenwoordig al niet meer tegen een beetje scheuren kunnen.... geen beste zaak... toch maar weer de o zo degelijke toyota starlet (of iets dergelijks) allemaal??

grt,
Mark
rode Grande Punto sport 1.4 16v bluetooth 2006
Gebruikersavatar
Mr. Giugiaro
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: zo mar 05, 2006 15:27
Locatie: Dedemsvaart

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Mr. Giugiaro »

puntosport schreef:ai ai dat klinkt niet best allemaal.... ik houd ook wel eens van lekker gassen, ik hoop niet dat mij dit ook overkomt!!

wel heb ik een vraagje, hoeveel kilometers had je GP erop zitten??
al met al moet dit niet kunnen gebeuren, iedereen rijd op zijn eigen manier. als de motoren van tegenwoordig al niet meer tegen een beetje scheuren kunnen.... geen beste zaak... toch maar weer de o zo degelijke toyota starlet (of iets dergelijks) allemaal??

grt,
Mark
Hey Mark,

Ik heb er nu 74.000 km op staan, en een beetje. Ik heb mijn auto in April ook 3 jaar.
En volgens mijn dealer, zelfs had ik nog garantie gehad, hadden ze nog niks uitgekeerd, omdat dit volgens hun
te wijten is aan de eigenaar. Terwijl hij al zijn beurt gehad heeft.
Ik ben nog bezig met correspondentie naar Fiat Nederland, maar daar moet ik nog bericht van krijgen, maar vrees het ergste.

Groeten
Exclusive driving is a statement made to the world.
Gebruikersavatar
Peli
Junior Stato
Berichten: 437
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 10:26
Locatie: Almere

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Peli »

Klote zeg, ik heb ooit met mijn Brava een probleem gehad was ook na de garantieperiode en dit is toen heel netjes opgelost. Distributieriem gebroken en veel schade aan de motor. Onderdelen zijn vergoed door Fiat Nederland en de garagekosten hebben we door drie gedeeld. Zo hoort het toch ! Veel sterkte en ik hoop dat je nog wat kan verwachten van Fiat NL.
GP 1.4 STARJET 16V EMOTION CHIARO AZUUR MET.
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door walpunto »

ZE MOETEN GEWOON DE KOSTEN VERGOEDEN.
dit mag niet gebeuren met z n jonge auto met normaal gebruik en zoweinig kilometers.
al;s je iets van rechtbijstand heb zou ik die maar inschakelen.

s6 ermee en geen cent betaslen hoor dit is gewoon een fout in de motor.
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Joland »

Ben bang dat je niet echt veel aanspraak kunt maken op coulance of id. Misschien dat je er een ruilmotor in kan (laten) zetten? Is denk ik goedkoper dan een volledige revisie.
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Douwe »

Ik kan me bij Gio aansluiten.

Snap dit echt niet van Fiat NL, slechtere reclame als dit kan je gewoon niet hebben. Je moet nu wel heel erg Fiat verslaafd zijn wil je nog Fiat rijder blijven.
Nou kan je daar wel van afkicken, althans dat is mij redelijk gelukt. (lag bij mij meer aan de dealer dan importeur)

Maar ook ten tijde dat ik Stilo reed werd je doodziek van dat gedoe van Fiat NL over die veerschotels. Dingen kosten mij (want ik heb ze toen gewoon zelf besteld en gemonteerd) 25 euro. Dus waar praten we over.
Wat ik heel netjes vond van Fiat Dealer Bovenkamp, dat ze me belde met de vraag naar mijn rekeningnr want Fiat vergoede het nu wel en wilde ze mij dat geld terugstorten.
Met deze dealer heb ik ook hele goede ervaringen, maar was me te ver weg om daar mijn GP te kopen (Vledder in Drenthe).

Al zouden ze bij Fiat NL vinden dat het aan de rijstijl ligt, vergoed dit dan gewoon. Het blijft trouwens een sterk verhaal, maagoed theoretisch zou je als kunnen stukkrijgen, maar wie doet dat nou met zijn auto.
Als je hiermee naar de Telegraaf of Radar stapt kost het ze veel meer. (Ze weten natuurlijk ook dat bijna niemand dat doet, maar de kans is er wel)
Bewijzen kunnen ze het niet dat het aan jouw ligt, maar jij kan ook niet makkelijk het tegendeel bewijzen.

In ieder geval veel succes hiermee en ben benieuwd hoe dit afloopt.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Sunrise »

Hoop dat ze je alsnog tegemoet willen komen. Mijn GP is deze maand 3 jaar geworden, maar gelukkig nog geen problemen. Hoop ook dat dit zo blijft want ik heb met mijn GP toch ook echt weleens gas gegeven (in elke versnelling zit er een toerenbegrenzer :shock: :wink: )
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Bennink »

Ook in de (je hebt de 1.4 8v toch?) vijfde versnelling? Volgens mij is de begrenzer in de vijf vooral de lucht en niet de toeren... :|
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Giovanni Tutore »

Soms Bennink, heb jij toch best last van humor :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :-] :-]
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Peter »

Mr. Giugiaro schreef:... Na het uit elkaar halen van de motor bleek dat de twee zuigers die het verst van de koeling vandaan waren versleten waren.
geen olie meer aan de zijkanten, en de zuiger ringen zaten veel te los.
Ik gevraagd hoe dit zo snel kan, en volgens de monteurs daar, kan het wanneer je lekker door rijdt op de snelweg en opeens bij bijv. een tankstation stopt. De zuiger geen koeling meer krijgt, en dus gaat uitzetten in het blok, als je dan hebt getankt en je rijdt weer weg, dan trekt ie de zuiger uit zijn blok, en daardoor kunnen dus die slijtingen ontstaan.
(Ik tank nooit bij een tankstation aan de snelweg). Maar okay. ...
Hoop voor jou dat het allemaal in orde komt.

Toch kan een en ander wel érgens een verband hebben met een mogelijk technisch wilde rijstijl - het is denk ik inderdaad voor eender welke motor (ook één zonder turbo) altijd goed om na een rit de motor niet ogenblikkelijk af te zetten maar nog even stationair te laten doordraaien, en om na het starten niet gelijk volgas weg te racen (ook niet met warme motor).

Als ik zie hoe onze buurvrouw met haar Corsa'tje (of de buurman met zijn Volvo S60 2.4D) bij ons de wijk in komt racen (terwijl je er maar 30 mag), het Corsa'tje wordt dan vlak voor de deur haaks op de weg gezet, kontje naar achteren, volgas achteruit de oprit op, en ze heeft de motor al uit en de deuren op slot, staat al aan de voordeur, als het autootje nog moet beseffen dat het op de oprit staat :shock: , bij wijze van spreken.
Ook als één van hen wegrijdt met de Volvo - het ding mag ijskoud staan - starten en ze laten de koppeling al quasi opkomen om weg te rijden wanneer de motor nog aan het aanslaan is.
"Vreselijk", hoe zenuwachtig die mensen met hun wagens omgaan.... .


Je zou wel eens veel moeite kunnen hebben om Fiat te "bewijzen" dat de schade aan jouw blok niet aan je eigen rijstijl te wijten zou zijn.
Blijkbaar wijst het ergens op een koeling-probleem, dat de zuigers het verst verwijderd van de koeling het meest versleten zijn.
Ook de gebruikte motorolie kan zijn invloed hebben - hoe dunner de olie (kleiner getal vóór de W - bv. 5W40 ipv 10W40) hoe sneller in het blok verspreid na een koudstart, ik noem maar iets.

Succes in ieder geval.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
Gios
Junior Stato
Berichten: 365
Lid geworden op: di jan 22, 2008 1:38

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door Gios »

Rechtsbijstand inschakelen ! Geloof me, s6 verzekerd. Er is nog zoiets dat een produkt veel langer dan de garantietermijn
moet mee kunnen gaan. En zeker de zuigers. En FAN zal absoluut hierin meegaan, ze kunnen op dit moment geen negatieve reclame gebruiken. Het kan allemaal wel even duren.
Mito 1.3 Jtd - Bianco spino - Nav - Bose - 115 pk by Savali
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Re: Versleten Zuigers na 2, 5 jaar, (net buiten de garantie)

Bericht door hannes »

net als Gios zeg ik, als je RBS hebt.... inschakelen, en niet de importeur aanspreken maar de dealer waar je hem gekocht hebt.
ze proberen nu dus de zwarte piet naar jou te schuiven maar dat is lulkoek.
er zijn er op het forum die de GP echt van katoen geven en niks aan de hand hebben, dus maw binnen nu en een jaar gaan meer GP-ers dit probleem krijgen als het verhaal van de monteur klopt.

leve Fiat :wink:
Plaats reactie