13K Motor defect maar geen garantie?

hotswank
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jun 08, 2009 22:34

13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door hotswank »

Hallo, een vriend van mij heeft 10 maanden geleden een gloednieuwe GP gekocht en heeft er sindsdien nog geen 13K km mee gereden en vorige week is de motor in de soep gedraaid door een gebroken krukas... De dealer beweerd nu hoog en laag dat dit te wijten is aan het feit dat er geen olie in het carter zat en verwijd vervolgens nalatigheid en weigert fabrieksgarantie... Maar is dit nou wel zo? Is het normaal dat een nieuwe motor zoveel olie verbruikt? De eerste 'geplande' beurt is pas bij 30K FFS!!! Dan hoor je toch niet eens te DENKEN aan te laag oliepeil bij 13K ???

Kan de dealer/FIAT zich werkelijk juridisch ontrekken aan het feit dat de motor (abnormaal) veel olie heeft verbruikt waardoor de krukas is gebroken, maar omdat het oliepeil blijkbaar nooit is gecontroleerd, nu volledig de kosten op de consument verhaalt? Speelt de dealer een vuil spelletje of is het echt nalatigheid? Ik bedoel, als de olie op is, dan moet er toch een lichtje gaan branden (letterlijk)?
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door scoop »

Afgezien van de diesels met DPF (roetfilter) heeft de GP enkel een oliedruk indicator volgens mij. Deze waarschuwt niet voor te weinig olie.

Ik ben verder geen jurist, maar het lijkt me dat - ondanks de nalatigheid van de gebruiker - ook FIAT hierin aansprakelijk gesteld kan worden, aangezien het duidelijk is dat zij geen deugdelijk product geleverd hebben. Uiteraard ligt de verantwoordelijkheid voor de tussenbeurtse controles bij de gebruiker zelf, iets wat net zo belangrijk is als de reguliere beurten - zodat gebreken voortijdig geconstateerd kunnen worden. Je kunt je dus niet louter beroepen op het onderhoudsinterval.

De schuld ligt m.i. dan ook bij twee partijen, die elkaar nu de schuld proberen te geven. (Logisch hoor, zou ik ook doen als het mijn auto was). Maar volgens mij ligt het zwaartepunt toch uiteindelijk bij FIAT en niet bij die vriend van je. Ik hoop dat ie een rechtsbijstandverzekering heeft.

Sterkte toegewenst voor je vriend.
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door buxol »

Pagina 193 van het instructieboekje:
Iedere 3.000 km controleren en eventu-
eel bijvullen: motorolieniveau.
Gebruik bij voorkeur producten van FL
Seleniaomdat die speciaal zijn afgestemd
op de Fiat modellen (zie de “Vullingstabel”
in het hoofdstuk “Technische gegevens”).
Dat je 30k kunt rijden zonder uberhaubt de olie te controleren vind ik redelijk naief.
Ik kan me voorstellen dat Fiat in dit geval de schuldvraag ter sprake stelt, ik ben benieuwd hoe het af loopt.
Wel aardig van je dat je dit hier vraagt voor je vriend. :)
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door Ernst »

dat het niet zo slim is om je olie niet te checken is een feit.. Ik check het elke week.. Maar dat een motor na 13k in puin loopt is ronduit belachelijk.. Dat is onacceptabel.. Ik heb enkele maanden terug ook motor schade gehad met 25 k en 1 jaar oud.. Eerst wilde fiat nl ook niet betalen..ze proberen het eerst. Nergens mee akkoord gaan..fiat moet sowieso een heel groot gedeelte betalen..ps was dat echt de oorzaak.. Een leeg carter..
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door swans »

ik check elke 5.000 km om bovenstaande problemen te voorkomen!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door ExTaxi »

ik moet eerlijk bekennen dat ik in de 125.000 km dat ik met mijn GP heb gereden misschien 5 keer olie heb gecheckt en het is altijd goed.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door tonyvandenbroek »

ExTaxi schreef:ik moet eerlijk bekennen dat ik in de 125.000 km dat ik met mijn GP heb gereden misschien 5 keer olie heb gecheckt en het is altijd goed.

Ik kan er nog één!
Wel geen 125000 op het klokje, maar peilen is nu niet iets wat ik wekelijks/2 wekelijks of met regelmaat doe. Als ik er aan denk wil ik het nog wel eens doen.
Laatste keer was zo'n 3 maanden geleden. Hoefde maar een klein half litertje bij. Vorige week heeft de dealer er compleet nieuwe in gedaan tijdens haar beurtje.
Ik weet dat het niet goed is, maar veel verbruiken doet mijn starjet niet.
Afbeelding
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door swans »

ff tussen 2 haakjes (de mijne verbruikt eigenlijk geen olie, is hij nu kapot?)
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
old school
Junior Stato
Berichten: 239
Lid geworden op: wo dec 17, 2008 20:35
Locatie: Leke

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door old school »

nog een ander vraagje heeft deze motor dan geen olieindicator????????
1.3 mjet diesel 90 pk 6,4l/100
to be continued....
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door scoop »

old school schreef:nog een ander vraagje heeft deze motor dan geen olieindicator????????
Zie 7 posts terug. ;-)
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door Joland »

Ik check ook echt te weinig :oops: Ga m morgen over de 20k heenrijden en heb nu geloof ik 4x gekeken. Elke keer exact hetzelfde niveau. Daar wordt je lui van...
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
Jelte
Junior Stato
Berichten: 362
Lid geworden op: zo dec 10, 2006 18:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door Jelte »

Elke auto geeft een signaal als de olie bijna op is.
De GP (JTD) ook nog als de olie te smerig wordt.

Groeten,

Jelte
Grande Punto Sport 1.3 16V JTD
Caribean Orange, skydome, privacy glass, cruise control, radio mp 3 speler
old school
Junior Stato
Berichten: 239
Lid geworden op: wo dec 17, 2008 20:35
Locatie: Leke

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door old school »

hoe kan je dan zonder olie rijden moet je er toch echt om doen of de sensor is kappot
1.3 mjet diesel 90 pk 6,4l/100
to be continued....
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door Joland »

Als t lampje gaat branden, dan ben je eigenlijk al te laat... Dan zit r nl. zo weinig in dat de druk wegvalt en is er dus geen smering meer. Een oliepeilindicator is wel heel handig, maar zit niet in veel auto's.
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
sedicivalvole
Nuovo Arrivato
Berichten: 21
Lid geworden op: di apr 28, 2009 18:28

Re: 13K Motor defect maar geen garantie?

Bericht door sedicivalvole »

een diesel verbruikt altijd veel olie als deze nieuw is maar er moet wel een waarschuwingslampje gaan branden.
ik heb op mijn 13 multijet de eerste keer aan 15000 km olie moeten bijdoen (1l ) en nu op 49000km (1l).
als ik dat vergelijk met de golf 5 van mijn vriendin verbruikt de punto bijna geen olie op de golf heb ik op 55000km al 5x olie bijgedaan en is naar de garage gegaan om de koppeling en het vliegwiel te vervangen ( Dan zeggen ze Duitse kwaliteit )
Plaats reactie