FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Gebruikersavatar
Harrie45
Nuovo Arrivato
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 20, 2006 20:49

FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Harrie45 »

Als software ontwikkelaar vond ik het een uitdaging om eens verder te kijken in de data die door de eco:Drive applicatie wordt gelogd. Dit heeft geresulteerd in het programma 'FiatTripData'. Met dit programma is het mogelijk om van elke reis een grafiek te tonen waarin snelheid, toerental en gebruikte versnelling tegen de tijd uitgezet is. Als extraatje kunnen grafiekjes van snelheid versus toerental gemaakt worden, en als geintje kan de maximaal gereden snelheid bepaald worden.

Wat me opviel was dat de snelheid zoals die in de database staat, veel nauwkeuriger is dan wat de toerenteller aangaf. Ik heb blue&me Nav, misschien wordt de GPS ontvanger gebruikt??? In ieder geval komen de opgenomen snelheden erg sterk overeen met die aangegeven door de navigatiesoftware op mijn PDA.

Het programma is een eerste versie. Bij voldoende belangstelling, reacties en suggesties komt er wellicht een vervolg.

Hier wat plaatjes:
main window
maximum speed
speed-toerental
trip data
trip data ingezoomd

Voor de techneuten is hier het datamodel:
Datamodel

En uiteindelijk het setup programma:
FiatTripData setup

Mocht je onverhoopt het programma willen verwijderen dan kan dat via "Control Panel" - "Add/remove programs". (Configuratiebeheer in het Nederlands??)

Ik heb geprobeerd om het programma "zelfuitleggend" te laten zijn. Ik ben gewend in het Engels te programmeren, daarom is het in het Engels. .NET framework 3.5 SP1 moet geinstalleerd zijn. Indien niet geinstalleerd geeft het setup programma een link naar Microsoft. (Gratis download, kan ook via Windows Update)

Veel plezier ermee!

Problemen zover:
-AppData is een verborgen map op Vista. Om ecoDriveJourney.db te kopieeren moet die map dus zichtbaar gemaakt worden.
-Bij XP staat de ecoDriveJourney.db in "C:\Documents and Settings\<user>\Application Data\com.fiat.convergence.<hex>.1\Local Store". (Ook Application Data is een verborgen map en moet dus zichtbaar gemaakt worden.)
-ecoDriveJourney.db moet gekopieerd worden, NIET VERPLAATST.
Laatst gewijzigd door Harrie45 op zo jul 19, 2009 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
ruben
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: vr nov 14, 2008 17:57

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door ruben »

super gaaf!! ik ga dit echt leuk bekijken! bedankt voor alle moeite!
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Bennink »

Nice! Dat heb je mooi gemaakt :-D Ik zou er gelijk mee aan de slag gaan... (als ik een GP had)
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Hellfire »

Leuk gemaakt! C#?
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
Bikkeltje
Senior Stato
Berichten: 540
Lid geworden op: zo jul 01, 2007 21:44
Locatie: Zuidplas

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Bikkeltje »

Erg leuk!!

Bedankt voor de moeite, het werkt bij mij perfect.

~~
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Joland »

Kan t hier niet installeren, maar ga t thuis wel proberen. Ziet er iig goed uit! .)
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Giovanni Tutore »

Vooral die speed toerental is echte kunst .)
NeoS
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di mei 12, 2009 7:45
Locatie: Sassenheim

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door NeoS »

weer jammer dat ik dan geen B&M heb,... :S
Gebruikersavatar
Harrie45
Nuovo Arrivato
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 20, 2006 20:49

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Harrie45 »

Hellfire schreef:Leuk gemaakt! C#?
Yep. Normaal programmeer ik altijd in C++ maar voor dit hobbyprojectje leek me C# wel eens leuk.
Verder heb ik gebruik gemaakt van open source software System.Data.SQLite en van de chart controls van Microsoft. Als ontwikkelomgeving heb ik Visual Studio 2008 gebruikt.
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Gebruikersavatar
Nick85
Junior Stato
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 20, 2009 18:38
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Nick85 »

Super gaaf dat je het programmatje ontwikkeld hebt. Maar ik heb een vraag. Ik heb de file naar de map verplaatst. Het programma start ook op maar ik zie nergens gegevens. Doe ik iets fout?
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet sport 5drs Exotica Red
Site met foto's www.nickmeuwissen.nl
Gebruikersavatar
ripeba
Junior Stato
Berichten: 364
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:11

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door ripeba »

Hier hetzelfde probleem.
Tot 6-7-2012: FIAT GRANDE PUNTO 1.4 T-JET 16V SPORT 120, 2008, Crossover Black, Take Off lm-velgen/Dezent A lm-velgen, cruise control en parkeersensoren
Nu: Hyundai I30 1.6 GDI i-Vision Aqua Blue
Gebruikersavatar
Harrie45
Nuovo Arrivato
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 20, 2006 20:49

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Harrie45 »

Nick85 schreef:Super gaaf dat je het programmatje ontwikkeld hebt. Maar ik heb een vraag. Ik heb de file naar de map verplaatst. Het programma start ook op maar ik zie nergens gegevens. Doe ik iets fout?
ropeba schreef:Hier hetzelfde probleem.
Wat zie je wel?

Hoe groot is "ecoDriveJourney.db"?

Wat staat er allemaal in de map (folder) waar ook FiatTripData.exe staat?

Heb je wel gekopieerd? Een link (shortcut) werkt niet!

Je moet echt kopieeren anders werkt ecoDrive niet meer, en dat heb je nodig om de USB stick uit te lezen.
"ecoDriveJourney.db" moet naast FiatTripData.exe in dezelfde map (folder) staan.

Probeer eens op te starten door te dubbelklikken op FiatTripData.exe i.p.v. de link op het Bureaublad (Desktop) of StartMenu.

Laat even weten of het nu lukt.
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Gebruikersavatar
sportsound
Nuovo Arrivato
Berichten: 126
Lid geworden op: za jun 24, 2006 17:46

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door sportsound »

Ik kan ecoDriveJourney.db niet vinden op mijn USB stick.
Groeten Mark
Gp T-jet Sport 5Drs.New Orleans Blue.Abarth verlichting,Abarth turbo,Colombo Barianni cams,modified software,175PK 270Nm
http://abarth-vddungen.nl
Gebruikersavatar
Harrie45
Nuovo Arrivato
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 20, 2006 20:49

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door Harrie45 »

sportsound schreef:Ik kan ecoDriveJourney.db niet vinden op mijn USB stick.
Groeten Mark
Die staat ook niet op de USB-stick.

Je moet eerst ecoDrive starten, dat programma haalt de data van de USB-stick en plaatst de data in een database bestand met de naam ecoDriveJourney.db. Als ecoDrive klaar is met importeren kun je ecoDrive afsluiten. Vervolgens kopieer je ecoDriveJourney.db naar de map die je bij installatie van FiatTripData hebt opgegeven. (Standaard C:\Program Files\FiatTripData) Het bestand ecoDriveJourney.db kun je normaal gesproken vinden in de map "<user>\AppData\Roaming\com.fiat.convergence.<hex>.1\Local Store" waarbij <user> de aangemelde gebruiker is en <hex> een lange reeks karakters. Zoniet even zoeken...
Overigens wel kopieeren en NIET verplaatsen want dan werkt ecoDrive niet meer. Ook geen link maken want dan werkt FiatTripData niet.

Als voorbeeld, mijn ecoDriveJourney.db stond in: C:\Users\Harrie\AppData\Roaming\com.fiat.convergence.385E4263E7379A5D22A7076E99B02868EFF10711.1\Local Store
Laatst gewijzigd door Harrie45 op zo jul 19, 2009 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Gebruikersavatar
ripeba
Junior Stato
Berichten: 364
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:11

Re: FiatTripData: bekijk de ecoDrive data

Bericht door ripeba »

Dit zijn de bestanden:
FiatTripData.exe
FiatTripData.exe.config
System.Data.SQLite.dll
System.Windows.Forms.DataVisualization.dll
ecoDriveJourney.db
Dit laatste bestand is 19kb groot en komt uit de map c:\Program Files\Fiat\ecodrive\db_templates, elders is dit bestand niet te vinden op mijn hd.
Rechtstreeks klikken op FiatTripData.exe helpt ook niet.
Het programma start op maar ik zie geen Recorded Trips.
Tot 6-7-2012: FIAT GRANDE PUNTO 1.4 T-JET 16V SPORT 120, 2008, Crossover Black, Take Off lm-velgen/Dezent A lm-velgen, cruise control en parkeersensoren
Nu: Hyundai I30 1.6 GDI i-Vision Aqua Blue
Plaats reactie