Rij-impressie EVO op

Plaats reactie
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Rij-impressie EVO op

Bericht door Giovanni Tutore »

Gebruikersavatar
black GP
Junior Stato
Berichten: 309
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 14:17
Locatie: België- Gent

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door black GP »

interessant artikel :!:
1.4 8.v Dynamic Crossover Black Gp (bj: 2008) : SOLD new car: Ford Fiesta titanium 1.6 TDi (bj: 2010)
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door jpkramer »

Het artikel:

Met behoedzame uiterlijke wijzigingen is de Fiat Grande Punto voorzichtig geëvolueerd tot de Punto Evo. Onderhuis is echter eerder sprake van een kleine revolutie: dankzij de nieuwe MultiAir-benzinemotoren zonder gasklep en vernieuwde diesels werd Fiats compact milieuvriendelijker.

Het gebeurt niet vaak dat autofabrikanten een naamswijziging doorvoeren bij de tussentijdse facelift van een model. Fiat echter nam de Grande Punto bij zijn kladden en doopte hem om tot Punto Evo. Voor een deel heeft dat overigens ook te maken met het feit dat de vorige generatie Punto nu naar de eeuwige jachtvelden is, waardoor de term ‘Grande’ niet meer nodig is om het onderscheid aan te duiden. ‘Evo’ verwijst uiteraard naar evolutie, en als je de Fiat eens nader bekijkt lijkt daarvan inderdaad sprake. De Italiaan kreeg een facelift in de klassieke betekenis, waarbij we aan u overlaten of de operatie geslaagd is. Wij moeten in ieder geval even wennen aan de hertekende voorkant met zijn dikke onderlip. Een en ander is overigens heel kleurafhankelijk: bij een donkere lakkleur valt het nauwelijks op, in lichtere tinten krijgt de Punto er een overdreven grote muil door die aan Peugeot doet denken. Tussen de koplampen prijkt voortaan een grote chromen strip à la 500, die wat gezocht overkomt en het geheel wat rommelig maakt. Gelukkig heeft Fiat het elegante profiel onaangetast gelaten. Ook de achterzijde werd niet al te drastisch gewijzigd, hier zijn voortaan zwartomrande achterlichten met LED-techniek te vinden. In zijn totaliteit beschouwd is de Fiat nog altijd een sportief en elegant ogend karretje.
Hoewel de Punto in onze ogen zijn neus enigszins heeft geschonden, is het aangezicht behouden gebleven.

Frivoler
Zodra je instapt, zijn de wijzigingen overigens een stuk groter. Het tot op heden wat saai ogende dashboard werd afgelost door een frivoler gelijnd exemplaar, waarbij het bovenste gedeelte op fraaie wijze om de nieuw vormgegeven middenconsole heen buigt. Bovendien kun je dit middelste gedeelte in een afwijkende kleur bestellen, waardoor het dashboard optisch in tweeën wordt gedeeld. Fraai is eveneens de pianolakafwerking op de middenconsole, die alleen als nadeel heeft dat het behoorlijk spiegelt. Het hardkunststof bovenste deel doet dat trouwens ook in de voorruit. In zijn geheel kan de materiaalkeuze er echter best mee door, hoewel het niveau van de nieuwe Volkswagen Polo niet wordt gehaald. Daarnaast valt ook de interieurruimte nogal tegen, zeker als je bedenkt dat hij met zijn 4,06 meter voor een auto uit het B-segment flink aan de maat is. Ten opzichte van zijn voorganger Grande Punto werd hij namelijk nog eens drie centimeter langer, wat overigens geheel voor rekening van de forse bumpers komt. Desondanks valt de beenruimte op de achterbank tegen. De achterbank is net als voorheen 275 liter groot en uit te breiden tot 1.030 liter. De tildrempel is helaas nogal hoog en een handgreep schittert door afwezigheid. Je moet de klep aan de onderkant opentrekken.
Voorin vind je meer dan voldoende ruimte, alleen jammer dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is en wat hoog staat. Het zitmeubilair is aan de zachte kant, maar zijdelingse steun is er voldoende en de zitting is lekker lang.

Geen gasklep
De grootste wijzigingen zijn bij de Punto zonder twijfel onder de motorkap te vinden. Daar doet namelijk de MultiAir-motor zijn intrede die we inmiddels kennen uit de Alfa Mito. De rol van de gasklep is bij de 1,4 liter MultiAir overgenomen door een elektro-hydraulisch klepmanagementsysteem dat de lucht direct door de inlaatkleppen stuurt. Hierdoor zijn het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen lager. De MultiAir komt begin volgend jaar beschikbaar in twee varianten, die goed zijn voor 105 en 135 pk. Hoewel we helaas niet met dit nieuwe type motor konden rijden, durven we de stelling aan dat laatstgenoemde de beste keus is. Waar je bij de minst krachtige variant namelijk door moet halen tot 4.000 tpm voor een bescheiden koppel van 130 Nm, heeft de 135 pk-versie al bij 1.750 toeren 206 Nm te vergeven. Daarnaast levert hij (volgens de fabrikant tenminste) uitstekende prestaties bij een verbruik van 5,6 liter op 100 km. Verder blijft de Fiat leverbaar met een 65 pk sterke 1.2 en een 1.4 met 77 pk, waarvan ook een versie op de markt komt die voorzien is van een start-/stopsysteem en mede daardoor aan de Euro 5-emissienorm voldoet.
Ook over de diesels valt overigens nieuws te melden. Alle Multijets krijgen namelijk een nieuwe generatie inspuitsysteem mee, dat nog gefaseerder werkt. Volgens Fiat zouden de motoren daardoor wederom zuiniger en tien procent stiller zijn geworden. Desondanks is de door ons gereden 1.3 Multijet niet bepaald een fluisterstille motor, vooral bij accelereren manifesteert zich een redelijke zware brom. Eenmaal op constante tempi valt er overigens prima mee te leven.

Kunstmatige besturing
In tegenstelling tot de 90 pk-versie van de 1.3-diesel, die overigens gewoon leverbaar blijft, voldoet de nieuwe 1.3 Multijet 95 pk aan de Euro 5-norm en hij krijgt tevens een start-/stopsysteem mee. Dankzij een riant koppel van 200 newtonmeter bij slechts 1.500 tpm weet het kleine dieseltje uitstekend raad met de Punto. Je hoeft niet veel te schakelen om de gang erin te houden en dat is een zegen, want er zit een behoorlijke speling op de pook en de bak is bovendien niet erg nauwkeurig. Het onderstel van de Fiat geeft weinig reden tot klagen. Ondanks de relatief forse 16 inch wielen van onze testauto werkt het hobbels en gaten prima weg en desondanks is ook de wegligging uitstekend. Het overhellen wordt keurig binnen de perken gehouden en de achterkant is lekker ‘los’ als je eens zin hebt om te spelen, maar sportieve ambities worden niettemin snel de kop in gestoken door de gevoelloze en kunstmatige besturing, die rond de middenstand ook nog eens behoorlijk doods is. Echt een misser, de hyperlichte ‘City’-stand is bovendien zelfs bij parkeren geen feest. De Italiaan maakt weer een hoop goed met zijn indrukwekkende veiligheidsuitrusting. Zo zijn er maximaal liefst zeven airbags aan boord, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder. Verder maken ook een hill hold (die het wegrijden op hellingen vergemakkelijkt) en ESP deel uit van het standaardpakket en dat is keurig te noemen. Als optie kun je kiezen voor Fiats nieuwe Blue&Me-bedieningssysteem, waarbij je een TomTom krijgt met touchscreen voor de bediening van het navigatiesysteem, een mp3-speler en de boordcomputer. Hoewel de ‘knoppen’ op het beeldscherm wat aan de kleine kant zijn en er wel erg veel menu’s op het display prijken, is de bediening goed voor elkaar. Jammer dat het systeem met zijn grote beugel nogal ‘aftermarket’ oogt, maar het is een betaalbaar alternatief voor dure ingebouwde systemen.
Alle Punto’s krijgen in Nederland een A- of B-label mee en op de 1.6 Multijet-diesel na vallen ze allemaal in de categorie van 20 procent bijtelling. Eind november staat de Punto Evo bij de dealer voor circa 3 procent hogere prijzen ten opzichte van de Grande Punto, waarvan de basisversies overigens als ‘prijspakker’ nog even leverbaar blijven.
Bron: Autoweek
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door Dupje »

Ik wil rijdennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn met die nieuwe 1.3!
Turbogat zou een pak kleiner geworden zijn als ik het zo lees...
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
Gebruikersavatar
marcopunto
Junior Stato
Berichten: 413
Lid geworden op: wo aug 15, 2007 11:16
Locatie: Kalmthout

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door marcopunto »

... en dat men altijd blijft zagen over die stuurbekrachtiging ... ik ben aan mijn tigste Fiat/Lancia met dat systeem en heb er nog geen minuut moeite mee gehad .. zijkerds ...
10e Fiat, 3e Punto: GP 3d 1.3jtd 90pk emotion dualogic-chemical grey-leder-skydome-17"-skirts-dakspoiler-esp-subwoofer-park-en regensensor-donkere zijruiten,
2e Lancia: Delta 1.6jtd sixtronic platino - grigrio tempesta/nero lava opaco
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door Sunrise »

marcopunto schreef:... en dat men altijd blijft zagen over die stuurbekrachtiging ... ik ben aan mijn tigste Fiat/Lancia met dat systeem en heb er nog geen minuut moeite mee gehad .. zijkerds ...
SPAM! Zeikerds :wink:
Jelte
Junior Stato
Berichten: 362
Lid geworden op: zo dec 10, 2006 18:44
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door Jelte »

Qua motoren een vooruitgang, maar wat is die lelijk geworden zeg.
Fiat weet wel hoe ze liefhebbers naar een ander merk moeten jagen.

Gelukkig komt de Milano volgend jaar.

Groeten,

Jelte
Grande Punto Sport 1.3 16V JTD
Caribean Orange, skydome, privacy glass, cruise control, radio mp 3 speler
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door Señor Sjon »

marcopunto schreef:... en dat men altijd blijft zagen over die stuurbekrachtiging ... ik ben aan mijn tigste Fiat/Lancia met dat systeem en heb er nog geen minuut moeite mee gehad .. zijkerds ...
Probeer eens een Renault artikel te lezen, altijd lopen ze te bitchen over de cruise control, terwijl dit één van de fijnste is om te gebruiken. Maar ja, geen VAG hè...
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door Hellfire »

Señor Sjon schreef:Maar ja, geen VAG hè...
Ik zou het eerder "niet Duits" noemen. Van Opel, BMW, Mercedes, Audi en Ford worden ze ook wild bij Autoweek.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
Italia
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: ma mei 22, 2006 8:23
Locatie: Noord-Holland

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door Italia »

Gek he, het is een duits blad.
Abarth GP Wit, spiegels in de Italiaanse kleuren, veel plezier ///// Non parole, ma fatti !..
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door JB2 »

Heeft er hier overigens al iemand echt zelf gereden in een Punto Evo met de nieuwe 1.3 16V MultiJet II motor van 85 pk?

Hij is pas een paar weken op de markt, maar misschien staat er al ergens een echte rijdende demo. :roll:
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door jpkramer »

JB2 schreef:Heeft er hier overigens al iemand echt zelf gereden in een Punto Evo met de nieuwe 1.3 16V MultiJet II motor van 85 pk?

Hij is pas een paar weken op de markt, maar misschien staat er al ergens een echte rijdende demo. :roll:
Volgens mij zijn er nog geen demo's bij de dealers, die zitten zelf ook nog te wachten op de eerste levering.
Sommige dealers zullen wel de 75 pk Multijet als demo hebben, kun je wel het diesel gevoel ervaren....
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door JB2 »

jpkramer schreef:
JB2 schreef:Heeft er hier overigens al iemand echt zelf gereden in een Punto Evo met de nieuwe 1.3 16V MultiJet II motor van 85 pk?

Hij is pas een paar weken op de markt, maar misschien staat er al ergens een echte rijdende demo. :roll:
Volgens mij zijn er nog geen demo's bij de dealers, die zitten zelf ook nog te wachten op de eerste levering.
Sommige dealers zullen wel de 75 pk Multijet als demo hebben, kun je wel het diesel gevoel ervaren....
Ik had wel een dealer gevonden (Preuninger) die de oude 90 pk variant had staan, maar inderdaad nog geen met de 85 pk MultiJet II.
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
DaDragon

Re: Rij-impressie EVO op

Bericht door DaDragon »

kan ook nog niet aangezien ze pas ergens rond week 28 in productie gaan.
dus vandaar dat de dealers geen demo hebben staan nog.
Plaats reactie