Start / Stop systeem
Start / Stop systeem
Ik vraag me af, wat zijn de gevolgen voor de startmotor, bij het Start/Stop systeem want bij een stadsrit wordt er wel heel vaak gestart.
Ik weet dat je het op het dashbord kunt uitzetten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van dat systeem.
Misschien weten jullie hier meer over te vertellen?
Groetjes BEN
Ik weet dat je het op het dashbord kunt uitzetten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van dat systeem.
Misschien weten jullie hier meer over te vertellen?
Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Re: Start / Stop systeem
Heb zelf in een 500 gereden met zo'n systeem. Het was maar voor een paar dagen, maar het was me niet helemaal duidelijk. Versnelling in zijn vrij, koppeling los en motor slaat aan. Zodra je de koppeling weer intrapt, dan slaat de motor af. Alleen het kan volgens mij niet kort achter mekaar.
Laatst gewijzigd door AFOL op ma mar 01, 2010 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Kymco Agility 50 scooter (45km/h) - 250km
Re: Start / Stop systeem
Klopt helemaal. Wanneer je de versnelling in zijn vrij zet en de koppeling los laat, gaat de motor af. Druk je de koppeling in, en schakel je naar zn 1 dan gaat de motor weer bliksemsnel aan, voordat je ook maar de koppeling op hebt laten komen. Wanneer je in de stad rijd met zeer veel stoplichten zit je hem dus NIET in de vrij en blijft ie lekker lopen.
Re: Start / Stop systeem
Dat snap ik allemaal, maar de vraag is........wat heeft het voor gevolgen van de startmotor, want ondanks alles gebruik je die toch meer als voorheen!!!EaGler schreef:Klopt helemaal. Wanneer je de versnelling in zijn vrij zet en de koppeling los laat, gaat de motor af. Druk je de koppeling in, en schakel je naar zn 1 dan gaat de motor weer bliksemsnel aan, voordat je ook maar de koppeling op hebt laten komen. Wanneer je in de stad rijd met zeer veel stoplichten zit je hem dus NIET in de vrij en blijft ie lekker lopen.
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
- Sunrise
- Dedito
- Berichten: 7609
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
- Locatie: Het mooie Brabantse Land
- Contacteer:
Re: Start / Stop systeem
...ander/zwaarder type om alles goed te laten verlopen ~]P-EVO schreef:Dat snap ik allemaal, maar de vraag is........wat heeft het voor gevolgen van de startmotor, want ondanks alles gebruik je die toch meer als voorheen!!!
Re: Start / Stop systeem
een keertje in een 500 gereden met start/stop systeem.
Je hoort de startmotor ook niet, de motor draait gelijk weer.
Je hoort de startmotor ook niet, de motor draait gelijk weer.
GP2 T-jet Sport 3d, Ambient White, getinte zijruiten, skydome open dak, 17" Take off, Cruise control, sportpedalen, Tuned by Squadra.
Re: Start / Stop systeem
Mike schreef:een keertje in een 500 gereden met start/stop systeem.
Je hoort de startmotor ook niet, de motor draait gelijk weer.
dat is juist dat heb ik ook bij mijn Pevo geconstateerd, je hoort inderdaad niet het gebruikelijke geluid van een startmotor.
Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4980
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31
Re: Start / Stop systeem
Start&Stop is based on a starting procedure (battery and cranking system) able to perform a fast engine restart and deal with a far higher number of starts than a standard system. Several sensors and control strategies are employed to manage stop and restart operations, to guarantee safety, driveability and energy balance of the car with a minimum impact on heating and other services in the car. Engine stop is only allowed once a speed of 6 mph has been achieved after pulling away. To restart the engine the clutch pedal must be depressed. The Start&Stop system can be manually activated or deactivated using a button switch.
Start&Stop will not activate in certain cases, including engine still cold, battery in low charge state, heated rear window active, front wiper at maximum speed or reverse gear engaged (in a parking manoeuvre). If the engine has been stopped and the clutch pedal has not been depressed for more than three minutes, the engine can only be restarted using the ignition key. Similarly, if the engine has been stopped and the driver’s seat belt has been unfastened, or a door has been opened, engine restart will only be achieved with the key.
Het is van Bosch...
Start-stop-startmotor
Start/Stop Starter
Starten met een zuinige rijstijl en een schone stop
Met behulp van de start-stop-motor die in het start-stop-systeem gebruikt wordt, kunnen zowel de CO2-uitstoot als het brandstofverbruik in het stadsverkeer tot 8 % verlaagd worden (ECE15 meetcyclus). In het reële stadsverkeer kunnen de verschillen nog groter zijn.
Automobilisten kunnen geld besparen en steden kunnen opnieuw ademen
De manier waarop deze innovatie van Bosch werkt, is niet alleen eenvoudig, maar ook efficiënt: wanneer het voertuig tot stilstand komt, wordt de verbrandingsmotor automatisch uitgeschakeld - op voorwaarde evenwel dat de accu voldoende geladen is. Als hij opnieuw wil verder rijden, moet de bestuurder alleen op het gas- of het koppelingspedaal duwen om de motor opnieuw te doen starten. Zolang het voertuig stilstaat (bijvoorbeeld in een file of voor een rood verkeerslicht), wordt geen brandstof verbruikt en wordt geen CO2 geproduceerd. En het lawaai valt al helemaal weg.
Technische gegevens
* Hoger vermogen met kortere starttijden
* Versterking van lagers onderworpen aan zware belasting
* Verder verbeterde planeetaandriving
* Tandheugelmechanisme
* Optimalisatie van de stroomwisselaar voor langere levensduur
Start&Stop will not activate in certain cases, including engine still cold, battery in low charge state, heated rear window active, front wiper at maximum speed or reverse gear engaged (in a parking manoeuvre). If the engine has been stopped and the clutch pedal has not been depressed for more than three minutes, the engine can only be restarted using the ignition key. Similarly, if the engine has been stopped and the driver’s seat belt has been unfastened, or a door has been opened, engine restart will only be achieved with the key.
Het is van Bosch...
Start-stop-startmotor
Start/Stop Starter
Starten met een zuinige rijstijl en een schone stop
Met behulp van de start-stop-motor die in het start-stop-systeem gebruikt wordt, kunnen zowel de CO2-uitstoot als het brandstofverbruik in het stadsverkeer tot 8 % verlaagd worden (ECE15 meetcyclus). In het reële stadsverkeer kunnen de verschillen nog groter zijn.
Automobilisten kunnen geld besparen en steden kunnen opnieuw ademen
De manier waarop deze innovatie van Bosch werkt, is niet alleen eenvoudig, maar ook efficiënt: wanneer het voertuig tot stilstand komt, wordt de verbrandingsmotor automatisch uitgeschakeld - op voorwaarde evenwel dat de accu voldoende geladen is. Als hij opnieuw wil verder rijden, moet de bestuurder alleen op het gas- of het koppelingspedaal duwen om de motor opnieuw te doen starten. Zolang het voertuig stilstaat (bijvoorbeeld in een file of voor een rood verkeerslicht), wordt geen brandstof verbruikt en wordt geen CO2 geproduceerd. En het lawaai valt al helemaal weg.
Technische gegevens
* Hoger vermogen met kortere starttijden
* Versterking van lagers onderworpen aan zware belasting
* Verder verbeterde planeetaandriving
* Tandheugelmechanisme
* Optimalisatie van de stroomwisselaar voor langere levensduur
Re: Start / Stop systeem
Bedankt voor deze volledige info het is mij nu een stuk duidelijker. Groetjes BENGiovanni Tutore schreef:Start&Stop is based on a starting procedure (battery and cranking system) able to perform a fast engine restart and deal with a far higher number of starts than a standard system. Several sensors and control strategies are employed to manage stop and restart operations, to guarantee safety, driveability and energy balance of the car with a minimum impact on heating and other services in the car. Engine stop is only allowed once a speed of 6 mph has been achieved after pulling away. To restart the engine the clutch pedal must be depressed. The Start&Stop system can be manually activated or deactivated using a button switch.
Start&Stop will not activate in certain cases, including engine still cold, battery in low charge state, heated rear window active, front wiper at maximum speed or reverse gear engaged (in a parking manoeuvre). If the engine has been stopped and the clutch pedal has not been depressed for more than three minutes, the engine can only be restarted using the ignition key. Similarly, if the engine has been stopped and the driver’s seat belt has been unfastened, or a door has been opened, engine restart will only be achieved with the key.
Het is van Bosch...
Start-stop-startmotor
Start/Stop Starter
Starten met een zuinige rijstijl en een schone stop
Met behulp van de start-stop-motor die in het start-stop-systeem gebruikt wordt, kunnen zowel de CO2-uitstoot als het brandstofverbruik in het stadsverkeer tot 8 % verlaagd worden (ECE15 meetcyclus). In het reële stadsverkeer kunnen de verschillen nog groter zijn.
Automobilisten kunnen geld besparen en steden kunnen opnieuw ademen
De manier waarop deze innovatie van Bosch werkt, is niet alleen eenvoudig, maar ook efficiënt: wanneer het voertuig tot stilstand komt, wordt de verbrandingsmotor automatisch uitgeschakeld - op voorwaarde evenwel dat de accu voldoende geladen is. Als hij opnieuw wil verder rijden, moet de bestuurder alleen op het gas- of het koppelingspedaal duwen om de motor opnieuw te doen starten. Zolang het voertuig stilstaat (bijvoorbeeld in een file of voor een rood verkeerslicht), wordt geen brandstof verbruikt en wordt geen CO2 geproduceerd. En het lawaai valt al helemaal weg.
Technische gegevens
* Hoger vermogen met kortere starttijden
* Versterking van lagers onderworpen aan zware belasting
* Verder verbeterde planeetaandriving
* Tandheugelmechanisme
* Optimalisatie van de stroomwisselaar voor langere levensduur
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Re: Start / Stop systeem
Wat ik me dan nog afvraag, als de auto binnen nog niet op de gewenste warmte is of als de motor langer als 3 minuten uitstaat slaat deze automatisch weer aan. Wat als de motor is afgeslagen en ik zet m in zn 1e versnelling en de motor wil starten? Is hier een beveiliging voor of schiet ik dan weg : :roll:
Re: Start / Stop systeem
Na 3 minuten stopt de motor helemaal en moet je op de normale manier starten met de sleutel, de motor slaat nooit automatisch weer aan.Puntoevo schreef:Wat ik me dan nog afvraag, als de auto binnen nog niet op de gewenste warmte is of als de motor langer als 3 minuten uitstaat slaat deze automatisch weer aan. Wat als de motor is afgeslagen en ik zet m in zn 1e versnelling en de motor wil starten? Is hier een beveiliging voor of schiet ik dan weg : :roll:
Onder bepaalde omstandigheden werkt sart/stop systeem niet. De motor blijft dan dus gewoon lopen als je de versnelling in z'n vrij zet en de koppeling los laat. Dit wordt ook aangegeven in het display (start/stop logo met een streep er doorheen)...the engine can only be restarted using the ignition key...
Re: Start / Stop systeem
Dat begrijp ik, ik gebruik het ook dagelijks
Maar als de wagen in zn 1 staat en hij wil starten, wat dan?
Maar als de wagen in zn 1 staat en hij wil starten, wat dan?
Re: Start / Stop systeem
Hij start alleen vanzelf als je de koppeling intrapt toch? Dan is er niets aan de hand lijkt me?Puntoevo schreef:Dat begrijp ik, ik gebruik het ook dagelijks
Maar als de wagen in zn 1 staat en hij wil starten, wat dan?
Kun je het start&stop systeem trouwens ook gebruiken om te herstarten als je de motor af laat slaan bij het wegrijden? Koppelingspedaal weer intrappen en opnieuw proberen?
Re: Start / Stop systeem
Nee dat kan niet dan moet je een her start met de sleutel maken.Xander schreef:Hij start alleen vanzelf als je de koppeling intrapt toch? Dan is er niets aan de hand lijkt me?Puntoevo schreef:Dat begrijp ik, ik gebruik het ook dagelijks
Maar als de wagen in zn 1 staat en hij wil starten, wat dan?
Kun je het start&stop systeem trouwens ook gebruiken om te herstarten als je de motor af laat slaan bij het wegrijden? Koppelingspedaal weer intrappen en opnieuw proberen?
Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Re: Start / Stop systeem
Nope, hij start ook wanneer de motor te veel afkoeld en wanneer de binnentemperatuur te veel daalt.Xander schreef:Hij start alleen vanzelf als je de koppeling intrapt toch? Dan is er niets aan de hand lijkt me?Puntoevo schreef:Dat begrijp ik, ik gebruik het ook dagelijks
Maar als de wagen in zn 1 staat en hij wil starten, wat dan?
Anders was er idd geen probleem geweest, het is erg makkelijk, je bent sneller weg als je de wagen al in zn versnelling zet