Start / Stop systeem

P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Start / Stop systeem

Bericht door P-EVO »

Ik vraag me af, wat zijn de gevolgen voor de startmotor, bij het Start/Stop systeem want bij een stadsrit wordt er wel heel vaak gestart.
Ik weet dat je het op het dashbord kunt uitzetten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van dat systeem.
Misschien weten jullie hier meer over te vertellen?

Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Gebruikersavatar
AFOL
Nuovo Arrivato
Berichten: 97
Lid geworden op: do jan 14, 2010 7:57
Locatie: Fryslan boppe

Re: Start / Stop systeem

Bericht door AFOL »

Heb zelf in een 500 gereden met zo'n systeem. Het was maar voor een paar dagen, maar het was me niet helemaal duidelijk. Versnelling in zijn vrij, koppeling los en motor slaat aan. Zodra je de koppeling weer intrapt, dan slaat de motor af. Alleen het kan volgens mij niet kort achter mekaar.
Laatst gewijzigd door AFOL op ma mar 01, 2010 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Kymco Agility 50 scooter (45km/h) - 250km
EaGler
Junior Stato
Berichten: 208
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 17:13
Locatie: Bennekom

Re: Start / Stop systeem

Bericht door EaGler »

Klopt helemaal. Wanneer je de versnelling in zijn vrij zet en de koppeling los laat, gaat de motor af. Druk je de koppeling in, en schakel je naar zn 1 dan gaat de motor weer bliksemsnel aan, voordat je ook maar de koppeling op hebt laten komen. Wanneer je in de stad rijd met zeer veel stoplichten zit je hem dus NIET in de vrij en blijft ie lekker lopen.
P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Re: Start / Stop systeem

Bericht door P-EVO »

EaGler schreef:Klopt helemaal. Wanneer je de versnelling in zijn vrij zet en de koppeling los laat, gaat de motor af. Druk je de koppeling in, en schakel je naar zn 1 dan gaat de motor weer bliksemsnel aan, voordat je ook maar de koppeling op hebt laten komen. Wanneer je in de stad rijd met zeer veel stoplichten zit je hem dus NIET in de vrij en blijft ie lekker lopen.
Dat snap ik allemaal, maar de vraag is........wat heeft het voor gevolgen van de startmotor, want ondanks alles gebruik je die toch meer als voorheen!!!
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Sunrise »

P-EVO schreef:Dat snap ik allemaal, maar de vraag is........wat heeft het voor gevolgen van de startmotor, want ondanks alles gebruik je die toch meer als voorheen!!!
...ander/zwaarder type om alles goed te laten verlopen ~]
Mike
Junior Stato
Berichten: 413
Lid geworden op: wo nov 01, 2006 23:13

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Mike »

een keertje in een 500 gereden met start/stop systeem.
Je hoort de startmotor ook niet, de motor draait gelijk weer.
GP2 T-jet Sport 3d, Ambient White, getinte zijruiten, skydome open dak, 17" Take off, Cruise control, sportpedalen, Tuned by Squadra.
P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Re: Start / Stop systeem

Bericht door P-EVO »

Mike schreef:een keertje in een 500 gereden met start/stop systeem.
Je hoort de startmotor ook niet, de motor draait gelijk weer.

dat is juist dat heb ik ook bij mijn Pevo geconstateerd, je hoort inderdaad niet het gebruikelijke geluid van een startmotor.
Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Giovanni Tutore »

Start&Stop is based on a starting procedure (battery and cranking system) able to perform a fast engine restart and deal with a far higher number of starts than a standard system. Several sensors and control strategies are employed to manage stop and restart operations, to guarantee safety, driveability and energy balance of the car with a minimum impact on heating and other services in the car. Engine stop is only allowed once a speed of 6 mph has been achieved after pulling away. To restart the engine the clutch pedal must be depressed. The Start&Stop system can be manually activated or deactivated using a button switch.

Start&Stop will not activate in certain cases, including engine still cold, battery in low charge state, heated rear window active, front wiper at maximum speed or reverse gear engaged (in a parking manoeuvre). If the engine has been stopped and the clutch pedal has not been depressed for more than three minutes, the engine can only be restarted using the ignition key. Similarly, if the engine has been stopped and the driver’s seat belt has been unfastened, or a door has been opened, engine restart will only be achieved with the key.

Het is van Bosch...

Afbeelding
Start-stop-startmotor

Start/Stop Starter

Starten met een zuinige rijstijl en een schone stop
Met behulp van de start-stop-motor die in het start-stop-systeem gebruikt wordt, kunnen zowel de CO2-uitstoot als het brandstofverbruik in het stadsverkeer tot 8 % verlaagd worden (ECE15 meetcyclus). In het reële stadsverkeer kunnen de verschillen nog groter zijn.

Automobilisten kunnen geld besparen en steden kunnen opnieuw ademen
De manier waarop deze innovatie van Bosch werkt, is niet alleen eenvoudig, maar ook efficiënt: wanneer het voertuig tot stilstand komt, wordt de verbrandingsmotor automatisch uitgeschakeld - op voorwaarde evenwel dat de accu voldoende geladen is. Als hij opnieuw wil verder rijden, moet de bestuurder alleen op het gas- of het koppelingspedaal duwen om de motor opnieuw te doen starten. Zolang het voertuig stilstaat (bijvoorbeeld in een file of voor een rood verkeerslicht), wordt geen brandstof verbruikt en wordt geen CO2 geproduceerd. En het lawaai valt al helemaal weg.


Technische gegevens

* Hoger vermogen met kortere starttijden
* Versterking van lagers onderworpen aan zware belasting
* Verder verbeterde planeetaandriving
* Tandheugelmechanisme
* Optimalisatie van de stroomwisselaar voor langere levensduur
P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Re: Start / Stop systeem

Bericht door P-EVO »

Giovanni Tutore schreef:Start&Stop is based on a starting procedure (battery and cranking system) able to perform a fast engine restart and deal with a far higher number of starts than a standard system. Several sensors and control strategies are employed to manage stop and restart operations, to guarantee safety, driveability and energy balance of the car with a minimum impact on heating and other services in the car. Engine stop is only allowed once a speed of 6 mph has been achieved after pulling away. To restart the engine the clutch pedal must be depressed. The Start&Stop system can be manually activated or deactivated using a button switch.

Start&Stop will not activate in certain cases, including engine still cold, battery in low charge state, heated rear window active, front wiper at maximum speed or reverse gear engaged (in a parking manoeuvre). If the engine has been stopped and the clutch pedal has not been depressed for more than three minutes, the engine can only be restarted using the ignition key. Similarly, if the engine has been stopped and the driver’s seat belt has been unfastened, or a door has been opened, engine restart will only be achieved with the key.

Het is van Bosch...

Afbeelding
Start-stop-startmotor

Start/Stop Starter

Starten met een zuinige rijstijl en een schone stop
Met behulp van de start-stop-motor die in het start-stop-systeem gebruikt wordt, kunnen zowel de CO2-uitstoot als het brandstofverbruik in het stadsverkeer tot 8 % verlaagd worden (ECE15 meetcyclus). In het reële stadsverkeer kunnen de verschillen nog groter zijn.

Automobilisten kunnen geld besparen en steden kunnen opnieuw ademen
De manier waarop deze innovatie van Bosch werkt, is niet alleen eenvoudig, maar ook efficiënt: wanneer het voertuig tot stilstand komt, wordt de verbrandingsmotor automatisch uitgeschakeld - op voorwaarde evenwel dat de accu voldoende geladen is. Als hij opnieuw wil verder rijden, moet de bestuurder alleen op het gas- of het koppelingspedaal duwen om de motor opnieuw te doen starten. Zolang het voertuig stilstaat (bijvoorbeeld in een file of voor een rood verkeerslicht), wordt geen brandstof verbruikt en wordt geen CO2 geproduceerd. En het lawaai valt al helemaal weg.


Technische gegevens

* Hoger vermogen met kortere starttijden
* Versterking van lagers onderworpen aan zware belasting
* Verder verbeterde planeetaandriving
* Tandheugelmechanisme
* Optimalisatie van de stroomwisselaar voor langere levensduur
Bedankt voor deze volledige info het is mij nu een stuk duidelijker. Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Gebruikersavatar
Puntoevo
Junior Stato
Berichten: 314
Lid geworden op: di jan 12, 2010 12:52
Locatie: Zuidland

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Puntoevo »

Wat ik me dan nog afvraag, als de auto binnen nog niet op de gewenste warmte is of als de motor langer als 3 minuten uitstaat slaat deze automatisch weer aan. Wat als de motor is afgeslagen en ik zet m in zn 1e versnelling en de motor wil starten? Is hier een beveiliging voor of schiet ik dan weg : :roll:
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: Start / Stop systeem

Bericht door jpkramer »

Puntoevo schreef:Wat ik me dan nog afvraag, als de auto binnen nog niet op de gewenste warmte is of als de motor langer als 3 minuten uitstaat slaat deze automatisch weer aan. Wat als de motor is afgeslagen en ik zet m in zn 1e versnelling en de motor wil starten? Is hier een beveiliging voor of schiet ik dan weg : :roll:
Na 3 minuten stopt de motor helemaal en moet je op de normale manier starten met de sleutel, de motor slaat nooit automatisch weer aan.
...the engine can only be restarted using the ignition key...
Onder bepaalde omstandigheden werkt sart/stop systeem niet. De motor blijft dan dus gewoon lopen als je de versnelling in z'n vrij zet en de koppeling los laat. Dit wordt ook aangegeven in het display (start/stop logo met een streep er doorheen)
Gebruikersavatar
Puntoevo
Junior Stato
Berichten: 314
Lid geworden op: di jan 12, 2010 12:52
Locatie: Zuidland

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Puntoevo »

Dat begrijp ik, ik gebruik het ook dagelijks :)
Maar als de wagen in zn 1 staat en hij wil starten, wat dan?
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Xander »

Puntoevo schreef:Dat begrijp ik, ik gebruik het ook dagelijks :)
Maar als de wagen in zn 1 staat en hij wil starten, wat dan?
Hij start alleen vanzelf als je de koppeling intrapt toch? Dan is er niets aan de hand lijkt me? :)

Kun je het start&stop systeem trouwens ook gebruiken om te herstarten als je de motor af laat slaan bij het wegrijden? Koppelingspedaal weer intrappen en opnieuw proberen? :P
P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Re: Start / Stop systeem

Bericht door P-EVO »

Xander schreef:
Puntoevo schreef:Dat begrijp ik, ik gebruik het ook dagelijks :)
Maar als de wagen in zn 1 staat en hij wil starten, wat dan?
Hij start alleen vanzelf als je de koppeling intrapt toch? Dan is er niets aan de hand lijkt me? :)

Kun je het start&stop systeem trouwens ook gebruiken om te herstarten als je de motor af laat slaan bij het wegrijden? Koppelingspedaal weer intrappen en opnieuw proberen? :P
Nee dat kan niet dan moet je een her start met de sleutel maken.
Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Gebruikersavatar
Puntoevo
Junior Stato
Berichten: 314
Lid geworden op: di jan 12, 2010 12:52
Locatie: Zuidland

Re: Start / Stop systeem

Bericht door Puntoevo »

Xander schreef:
Puntoevo schreef:Dat begrijp ik, ik gebruik het ook dagelijks :)
Maar als de wagen in zn 1 staat en hij wil starten, wat dan?
Hij start alleen vanzelf als je de koppeling intrapt toch? Dan is er niets aan de hand lijkt me? :)
Nope, hij start ook wanneer de motor te veel afkoeld en wanneer de binnentemperatuur te veel daalt.
Anders was er idd geen probleem geweest, het is erg makkelijk, je bent sneller weg als je de wagen al in zn versnelling zet :mrgreen:
Plaats reactie