terugroepactie Grande Punto (bj 2009)

Plaats reactie
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

terugroepactie Grande Punto (bj 2009)

Bericht door ExTaxi »

De airbag van de bijrijder in een Grande Punto kan door een elektronische defect spontaan uitklappen.

Om deze reden zal Fiat een grote terugroepactie organiseren voor de Grande Punto. Bezitters van het vorige model Punto kunnen een dergelijke onaangename verrassing alvast voorkomen door de airbag middels het slot aan de zijkant van het dashboard te deactiveren. Dit systeem is zoals in bijna elke auto aanwezig i.v.m. het eventuele gebruik van kinderzitjes op de voorste stoel.

Het probleem kan voor komen op alle Grande Punto modellen van 2009 die in Europa zijn verkocht. De terugroepactie zal de komende dagen van start gaan. Of dit ook zal gelden voor de nieuwe Punto Evo is nog niet bekend. Het is niet de eerste keer dat de Grande Punto in aanmerking komt voor een noodingreep. Hetgeen absoluut geen slecht teken is overigens. Maandelijks roepen tientallen fabrikanten van over de hele wereld duizenden auto’s terug voor nodige wijzigingen.

(bron Auto Edizione)
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: terugroepactie Grande Punto (bj 2009)

Bericht door Sunrise »

ExTaxi schreef:De airbag van de bijrijder in een Grande Punto kan door een elektronische defect spontaan uitklappen.
Om deze reden zal Fiat een grote terugroepactie organiseren voor de Grande Punto. Bezitters van het vorige model Punto kunnen een dergelijke onaangename verrassing alvast voorkomen door de airbag middels het slot aan de zijkant van het dashboard te deactiveren. Dit systeem is zoals in bijna elke auto aanwezig i.v.m. het eventuele gebruik van kinderzitjes op de voorste stoel.

Het probleem kan voor komen op alle Grande Punto modellen van 2009 die in Europa zijn verkocht. De terugroepactie zal de komende dagen van start gaan.
:shock: ...ben'k benieuwd wanneer er dan een mail of brieffie vollught, want onze Abarth is van 03-'09 :roll:
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Re: terugroepactie Grande Punto (bj 2009)

Bericht door Dupje »

Vreemd bericht.
Mijn GP heeft geen slot om de airbag uit te schakelen, moet in het menu (die is dan ook wel van 2007). En ik ben echt wel al eens naar de dealer moeten gaan voor een terugroepactie (moment van stuurhuis).
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: terugroepactie Grande Punto (bj 2009)

Bericht door Bennink »

Understatement van de dag: dat is wel schrikken, als je airbag ineens uitklapt!
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: terugroepactie Grande Punto (bj 2009)

Bericht door scoop »

Dupje schreef:Vreemd bericht.
Mijn GP heeft geen slot om de airbag uit te schakelen, moet in het menu (die is dan ook wel van 2007). En ik ben echt wel al eens naar de dealer moeten gaan voor een terugroepactie (moment van stuurhuis).
Er staat bij dat dit geldt voor bezitters van het "vorige model Punto". Misschien bedoelen ze hiermee de Punto Classic's die nog in 2009 zijn gemaakt? Een beetje onduidelijk is het wel, omdat het "vorige" model Punto nu natuurlijk de GP is. Tevens staat er dat het niet de eerste keer is. De eerste keer zal inderdaad het stuurhuis probleem wel zijn geweest.
Gebruikersavatar
Puntoevo
Junior Stato
Berichten: 314
Lid geworden op: di jan 12, 2010 12:52
Locatie: Zuidland

Re: terugroepactie Grande Punto (bj 2009)

Bericht door Puntoevo »

Ik ben ook al teruggeroepen met de evo, het scheen dat wanneer ik de airbag aan passagierskant uit zou zetten (voor een kinderstoel oid) en daarna het contact uit en aan zou zetten, de airbag weer in werking zou zijn.
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Re: terugroepactie Grande Punto (bj 2009)

Bericht door Dupje »

scoop schreef:
Dupje schreef:Vreemd bericht.
Mijn GP heeft geen slot om de airbag uit te schakelen, moet in het menu (die is dan ook wel van 2007). En ik ben echt wel al eens naar de dealer moeten gaan voor een terugroepactie (moment van stuurhuis).
Er staat bij dat dit geldt voor bezitters van het "vorige model Punto". Misschien bedoelen ze hiermee de Punto Classic's die nog in 2009 zijn gemaakt? Een beetje onduidelijk is het wel, omdat het "vorige" model Punto nu natuurlijk de GP is. Tevens staat er dat het niet de eerste keer is. De eerste keer zal inderdaad het stuurhuis probleem wel zijn geweest.
Ohja klopt, woordje mislezen ;).
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: terugroepactie Grande Punto (bj 2009)

Bericht door jpkramer »

Niets mis met airbag van de Grande Punto

Fiat laat in een perscommunicatie weten dat er geen enkele terugroepactie zal zijn voor de Grande Punto.
Er is volgens FGA geen sprake van een defect. Om precies te zijn was er volgens Fiat enkel een elektronisch defect op eerste exemplaren van de nieuwe Punto Evo, die vanaf 18 november vorig jaar reeds verholpen zijn. Het zou niet om een structureel probleem zijn gegaan. In enkele gevallen bestond slechts een kans dat de bijrijders-airbag niet meer zou functioneren, indien herhaaldelijk met de sleutel de auto zou worden gestart en worden uitgedaan (bijvoorbeeld als de auto niet wil starten). Op het dashboard zou dan het lampje branden dat aangeeft dat de bijrijders-airbag gewoon functioneert, terwijl dit niet meer het geval is. Hierdoor zou je als bestuurder de illusie kunnen hebben dat er niets aan de hand is.
Geruchten over airbags die plots afgaan zijn dus niets anders dan in de loop der tijd vervormde verhalen over dit gegeven.
Bron: http://www.autoedizione.nl/
Plaats reactie