TwinAir 85 tweecilindermotor

Kijk hier voor nieuws over Fiat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door tonyvandenbroek »

Laagste CO2-uitstoot en zuinigste benzinemotor
Revolutionaire TwinAir 85 tweecilindermoto
r

Op de derde verjaardag van de Fiat 500 introduceert Fiat een revolutionaire en innovatieve tweecilindermotor voor het model; de TwinAir 85 pk.

De nieuwe TwinAir tweecilinder motor beleeft zijn primeur in de Fiat 500. Het is een compleet nieuw concept voor de wereldwijde auto-industrie en bevestigt opnieuw de toonaangevende rol van de Fiat Group op dit gebied. Dankzij het gebruik van de allernieuwste technologieën combineert de nieuwe motor het revolutionaire MultiAir-systeem met speciale vloeistofdynamica voor een maximale brandstofefficiency. Door het concept van downsizing en de tuning van de basismechanica tot in het extreme door te voeren, stoot de nieuwe motorenfamilie – die een vermogen van 65 tot 105 pk levert – 30% minder CO2 uit dan een motor met gelijkwaardige prestaties.

De Fiat 500 TwinAir 85 staat medio september bij de Nederlandse Fiat dealer en is het eerste Fiat-model dat beschikt over deze nieuwe motor die een voorbode is van een nieuwe motorenfamilie: een 85 pk (900cc) sterke turbo tweecilinder met de laagste CO2-uitstoot voor een benzinemotor (92 g/km met een gerobotiseerde Dualogic versnellingsbak en 95 g/km met de handgeschakelde bak), zonder de prestaties en het rijplezier te beïnvloeden. Dat is te danken aan het compacte formaat van de turbine die in combinatie met zorgvuldige klepmanagementstrategieën, die de responsetijd minimaliseren en tegelijkertijd het maximumvermogen hoog houden. Op deze manier, en ondanks het compacte formaat, zorgt de motor voor uitstekende prestaties en een aangename beperking van het brandstofverbruik. Ten opzicht van de 1.2 8v levert de nieuwe 85 turbo 23% meer vermogen en een 30% betere prestatie-index. Sterker nog, niet alleen zijn de prestaties van de tweecilinder gelijk aan de 1.4 16v, het verbruik ligt ook nog eens een aanzienlijke 30% lager.

Laagste CO2-uitstoot voor benzinemotor
Met deze motor bereikt de Fiat 500 een topsnelheid van 173 km/u en accelereert in elf seconden van 0 naar 100 km/u. Deze prestaties worden gecombineerd met een aanzienlijk lager brandstofverbruik en dito emissies: respectievelijk 4,1 l/100 km en 95 g/km in de stadcyclus (met handgeschakelde versnellingsbak), cijfers die dankzij de gerobotiseerde Dualogic-versnellingsbak zelfs uitkomen op 4,0 l/100 km en 92 g/km. Verder is de Fiat 500 met TwinAir 85 motor voorzien van een ECO-knop op het dashboard, voor het verder reduceren van het verbruik in de stad, met milieuvriendelijke prestaties tot gevolg. Er is keus uit twee rijmodi: Normal en ECO. In de eerste stand is de ECO-functie uitgeschakeld en levert de motor het maximumkoppel (145 Nm), directe en indrukwekkende reacties en een sportiever gevoel. Ook de stuurbekrachtiging heeft in de Normal-stand een speciale afstelling. Met deze instelling verschijnt er geen indicatie op het dashboard (City is niet geselecteerd).
Deze stand wordt dan ook aanbevolen voor maximale prestaties en volop rijplezier dankzij het volledige koppel.
In de ECO-stand ligt de nadruk juist op ‘ecovriendelijke’ motorprestaties. Het koppel wordt beperkt tot 100 Nm bij 1.750 tpm om het verbruik te minimaliseren en om een rijstijl te stimuleren die beter geschikt is voor het stadsverkeer. Het stuurwiel stuurt lichter (de CITY-stand wordt automatisch ingeschakeld). De bestuurder hoeft enkel de speciale knop op het dashboard in te drukken om de ECO-functie te activeren. De letters ECO verschijnen in het instrumentarium (in het geval van de Dualogic-versnellingsbak enkel de letter ‘E’). Daarnaast schakelt de Dualogic schakelstrategie ook over naar de ECO-stand voor een geoptimaliseerd brandstofverbruik.

Vergeleken met een gemiddelde viercilindermotor met vergelijkbare prestaties is de nieuwe krachtbron aanzienlijk korter (-23%) en lichter (-10%), wat de weg vrijmaakt voor aanvullende ontwikkelingen, zoals aardgasaandrijving of hybridecombinaties, opnieuw met een grotere ecovriendelijkheid in het achterhoofd. Vooral een aardgasversie van de TwinAir wordt snel leverbaar voor een extra CO2-beperking, dankzij de toevoeging van een set speciale injectoren naast de benzine-injectoren op de inlaatspruitstukkanalen. Een verdere verbetering van deze brandstofbesparende resultaten via het gebruik van interne verbrandingsmotoren wordt moeilijk en alternatieve technologieën dienen te worden ontwikkeld. De combinatie van traditionele motoren en elektromotoren ziet er veelbelovend uit. Vanwege zijn compacte afmetingen is de TwinAir erg geschikt om gekoppeld te worden aan een elektromotor en in het algemeen met een systeem tussen de motor en de versnellingsbak om energie terug te winnen en op te slaan die normaliter tijdens het remmen wordt verspild.

De TwinAir 85 wordt standaard met ‘Start&Stop’ geleverd. Dit systeem zet tijdelijk de motor af en start hem weer wanneer nodig, om zo het brandstofverbruik en het geluid in het interieur verder te reduceren. De Gear Shift Indicator (GSI) die gekoppeld is aan het Start&Stop-systeem vormt een echte copiloot die op discrete wijze aangeeft wanneer er geschakeld dient te worden, wat resulteert in een efficiënter gebruik van de motor met betrekking tot het brandstofverbruik. Zo kan de GSI bijvoorbeeld aangeven om op te schakelen, door middel van een signaal in het instrumentarium, zodat de motor een minder rijk mengsel kan verbranden met minder brandstof, of terug te schakelen om optimaal gebruik te kunnen maken van het beschikbare koppel.

MultiAir
De tweecilinder beschikt over de revolutionaire MultiAir-technologie die werd ontwikkeld en gepatenteerd door FPT – Fiat Powertrain Technologies – en afgelopen jaar voor het eerst werd geïntroduceerd op de FIRE-motoren. Het hart van MultiAir wordt gevormd door een nieuw elektrohydraulisch klepmanagementsysteem dat de brandstofconsumptie verlaagt door de lucht rechtstreeks via de inlaatkleppen te sturen (zonder de gasklep te gebruiken). MultiAir beperkt schadelijke emissies (dankzij de verbrandingscontrole) en verbetert tevens de prestaties aanzienlijk door de ‘driveability’ te vergroten ten opzichte van traditionele benzinemotoren met een vergelijkbare cilinderinhoud.

Kortweg biedt MultiAir-technologie op benzinemotoren de volgende voordelen:
• Maximumvermogen met 10% verhoogd ten opzichte van traditionele motoren met een vergelijkbare inhoud;
• 15% meer koppel bij lage toerentallen wordt bereikt door het vroegtijdig afsluiten van het inlaatspruitstuk om de luchttoevoer in de cilinders te maximaliseren;
• Een lager brandstofverbruik en overeenkomstig lagere CO2-emissies, met zo’n 10% door pompverliezen te elimineren en dankzij een precieze kalibrering voor een optimale verbranding;
• Minder vervuilende emissies van de motor door de klepbedieningstrategieën te optimaliseren tijdens de ingaande slag;
• Een snellere reactie op het gaspedaal dankzij de continue luchtdruk doorstroming van de cilinders gecombineerd met de extreem snelle bediening van de inlaatkleppen.

Ook voert de nieuwe TwinAir-motor het concept van downsizing tot in het extreme door. Door een compacte motor te combineren met een turbocharger van de volgende generatie worden prestaties verkregen die vergelijkbaar zijn – of zelfs beter dan – die van een grotere motor, maar met een lager brandstofverbruik en lagere emissies. Bovendien verhoogt de turbo het maximumkoppel aanzienlijk, waardoor dat al vanaf zeer lage toerentallen beschikbaar is, resulterend in een grotere flexibiliteit en een ongekend reactievermogen vergeleken met conventionele motoren. Desondanks blijft de constructie van de techniek eenvoudig, met positieve gevolgen voor de sterkte en betrouwbaarheid.

Tot slot werd de nieuwe motor tot in het kleinste detail geoptimaliseerd en getuned. Op het gebied van frictie kan deze motor bijvoorbeeld als de beste ter wereld worden gezien, dankzij het basis tweecilinderconcept en de lage frictie van de inwendige onderdelen. Verder zijn doordachte simulaties gebruikt om tot de meest ideale cilinderinhoud te komen met betrekking tot de thermodynamische efficiency, en de beste vloeistofdynamica samenstelling om het MultiAir-systeem te optimaliseren en er het maximale uit te kunnen halen. Speciale aandacht werd tot slot besteed aan de NVH-kenmerken (Noise, Vibration & Harshness) om er voor te zorgen dat de vibratieprestaties ten minste gelijkwaardig zijn aan die van een viercilinder, met vergelijkbare prestaties maar met een karakteristiek geluid. Voor dit doel werd een tegengesteld draaiende balansas gebruikt om optimale vibratieniveaus onder alle motorcondities te garanderen, van een stationaire loop tot aan het maximale toerental.

Samenvattend verwoordt de Fiat 500 op perfecte wijze de toewijding van Fiat op het gebied van milieubescherming. Hij stimuleert gebruikers om een meer verantwoord, ecovriendelijk gebruik van de auto te adopteren. Het is geen toeval dat Fiat voor het derde achtereenvolgende jaar het meest milieuvriendelijke merk van de tien bestverkochte automerken in Europa is, met een gemiddelde CO2-uitstoot van 127,8 g/km, in vergelijking tot een markgemiddelde van 145,8 g/km (onderzoek uitgevoerd door het onafhankelijke instituut Jato Dynamics).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sander_Sonja
Senior Stato
Berichten: 852
Lid geworden op: ma mei 25, 2009 12:17
Locatie: Almere

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door Sander_Sonja »

The future is now. Je vraagt je af wanneer de verbrandingsmotor uitontwikkeld is, knap staaltje techniek als ik dat zo lees.
- :) Ik begrijp alleen wat je zegt, niet wat je bedoeld :) -
#93 Sander_Sonja, Dynamic, Duallogic, Psychedelic Azure.

Afbeelding
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door nelis h »

Gebruikersavatar
Patrick155
Nuovo Arrivato
Berichten: 168
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 17:53
Locatie: Eindhoven

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door Patrick155 »

Bij Van Deursen staat nu een Matzwarte 500 twinair klaar om afgeleverd te worden,klinkt niet slecht dat motortje en rijd aardig door voor een 2cylinder. :mrgreen:
Fiat Punto TwinAir Easy 2012
Alfa 155 2.0 16v---> 2.0 20VT Project
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door walpunto »

kan jullie vertellen het rijdt niet verkeerd en geeft een leuk geluid heb er een week of 6 geleden een stukkie mee gereden
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
willumpie
Junior Stato
Berichten: 475
Lid geworden op: zo okt 10, 2010 22:43
Locatie: Hellevoetsluis

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door willumpie »

:shock: Zo'n matzwarte zag ik ook bij Swemmer in Hellevoetsluis staan..... :-]
Zal niet makkelijk zijn dat matzwart... in onderhoud....
:wink:
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door scoop »

Wat mij betreft mogen ze die TwinAir wel in de GPA/PE hijsen!
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door tonyvandenbroek »

Afbeelding


De TwinAir zegeviert tijdens de “International Engine of the Year Awards”


Een scala aan overwinningen voor de revolutionaire TwinAir-motor van Fiat Powertrain tijdens de “International Engine of the Year 2011” verkiezing. De krachtbron kreeg maar liefst vier onderscheidingen toegekend, waarmee hij in alle categorieën waarin hij deelnam de motoren van de concurrentie versloeg.

De jury, bestaande uit 76 journalisten en experts uit de industrie afkomstig uit 36 landen, beloonde niet alleen het succes van de TwinAir-motor in zijn eigen cilinderinhoudcategorie (minder dan 1.000 cm3), maar riep hem tevens uit tot “International Engine of the Year 2011”. Daarmee kreeg de motor de hoogste onderscheiding in deze verkiezing toebedeeld. De TwinAir-krachtbron van Fiat Powertrain won tevens de awards in de categorieën “Best New Engine 2011” en “Best Green Engine 2011”.

Een ongeëvenaarde prestatie en een passend vervolg op de “Best New Engine 2010” award die de 1.4 MultiAir Turbo afgelopen jaar ontving. En tevens een bevestiging van de leidende positie van Fiat Powertrain op het gebied van de ontwikkeling en productie van motoren met een kleine cilinderinhoud, een hoog technologisch niveau en een lage impact op het milieu.

Van de TwinAir, die momenteel leverbaar is in de 85 pk Turbo uitvoeringen van de Fiat 500 en 500C, en binnenkort in de nieuwe Lancia Ypsilon, worden binnenkort tevens een ongeblazen versie met 65 pk en een high-performance 105 pk Turbo geïntroduceerd. Daarmee behoort hij wat specifiek vermogen(120 pk/liter) tot de absolute top in dit segment. Tevens volgt op termijn een ecologische 80 pk Turbo bi-fuel variant. De zuinige motoren binnen de TwinAir-familie zijn het toonbeeld van ‘downsizing’ en beschikken over de geavanceerde MultiAir-technologie voor de slimme besturing van de inlaatkleppen. Die techniek staat borg voor uitstekende prestatieniveaus en tegelijkertijd voor een extreem laag brandstofverbruik met overeenkomstig lage CO2-emissies.

De juryleden lieten een aantal zeer vleiende commentaren over de TwinAir-motor horen. “Dit is het bewijs dat agressieve ‘downsizing’ niet hoeft te resulteren in beperkte prestaties. Verrassend veel koppel, indrukwekkend en betaalbaar zuinig; deze kleine tweecilinder beschikt over volop karakter” – John Carey, Wheels.

“Vier prijzen in één jaar? Een opmerkelijke prestatie! TwinAir heeft zich gevestigd in de geschiedenis van de International Engine of the Year Awards” - Dean Slavnich, Engine Technology International

De onderscheidingen werden in ontvangst genomen door Ing. Aldo Marangoni, Product Engineering Vice President, en door Ing. Dario Sacco, Engines Platform Vice President. “Dit succes is de kroon op al het werk dat we hebben verzet bij het onderzoeken van innovatieve technologische oplossingen en het ontwerpen van alsmaar zuinigere motoren. Onze motoren dragen bij aan het continueren van de leidersrol van de Fiat S.p.A. groep in de rangschikking van meest ecovriendelijke autofabrikanten,” verklaarden de managers van Fiat Powertrain aan het einde van de prijsuitreiking.
Afbeelding
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door jpkramer »

Productie Fiat TwinAir fors omhoog

Fiat geeft gas met de TwinAir-motor. De productie van de karakteristieke tweecilindermotor, gisteren uitgeroepen tot International Engine of the Year 2011, gaat dit jaar fors omgoog, terwijl voor komend jaar een ruime verdubbeling staat gepland.
De TwinAir- motor, die afgelopen jaar in de 500 debuteerde, verliet in zijn eerste levensjaar 14.000 maal de fabriek. Voor dit jaar staat al een output van 100.000 stuks op de agenda. De tweepitter zal in 2012 liefst 250.000 maal geproduceerd worden. De groei komt niet alleen op conto van de 500's populariteit, Fiat breidt de TwinAir-familie flink uit. Naast een 95 pk sterke versie komen er een iets krachtigere uitvoering met turbo en een zwakkere variant. Ook zal Fiat het blokje in meerdere modellen lepelen, waaronder eind dit jaar in de Punto en binnenkort in de Lancia Ypsilon. De 105 pk sterke TwinAir Turbo debuteert volgend jaar in de opvolger van de Fiat Idea. De Panda heeft de eer om te starten met de zwakste telg. Beide komen eind dit jaar al.
Bron: Autovisie
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door tonyvandenbroek »

Vandaag gelijk even gebruik gemaakt van het feit....kind aan huis. Mijn verkoper van gaf me de gelegenheid om eens met de twin-air turbo te gaan rijden. Wat een aangename verrassing. Ik had zeker gedacht dat deze op de snel een hoop herrie en toeren zou maken, maar in tegendeel. Bij 130 in 5, maakt deze niets meer geluid en toeren dan mijn 6-bak. Ongeveer 3100 á 3200 toeren.
Ook het optrekken is best geinig in de twin air. Voldoende power in de 825cc en je rijdt in mum van tijd een dikke 100.

Nogmaals zeer aangename verrassing had de twin air in mijn ogen. De verkoper wist nog te vertellen dat de twin air ook in de GP/EVO en PANDA komt te liggen. Zelfs een versie van 105PK (uit twee cilinderssss)
Afbeelding
Arendsoog
Junior Stato
Berichten: 244
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 2:38

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door Arendsoog »

Lekker zuinig.
Niet teveel MRB.
Deze karretjes gaan nog heeeeeeel populair worden met de nieuwe belastingregels na 2012, 2013 en 2014.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door tonyvandenbroek »

Arendsoog schreef:Lekker zuinig.
Niet teveel MRB.
Deze karretjes gaan nog heeeeeeel populair worden met de nieuwe belastingregels na 2012, 2013 en 2014.

Laat dat zuinig er maar af. In ECO is ie niet vooruit te branden. ECO uit is ie weer een lekkere zuip schuit
Afbeelding
Arendsoog
Junior Stato
Berichten: 244
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 2:38

Re: TwinAir 85 tweecilindermotor

Bericht door Arendsoog »

tonyvandenbroek schreef:Laat dat zuinig er maar af. In ECO is ie niet vooruit te branden. ECO uit is ie weer een lekkere zuip schuit
Da's dan weer jammer.
Is 'ie alleen geschikt voor de echte "alles-uit-een-liter-perser-die-het-niet-uitmaakt-hoe-traag-'ie-rijdt" :wink:
Of je moet een kick krijgen van zoveel mogelijk power uit zo min mogelijk cilinderinhoud. :mrgreen:
Plaats reactie