Pagina 2 van 4

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: zo okt 24, 2010 21:23
door RaydeJee
Het kan niet anders dan de koppelingscilinder zijn. Maar ben ook wel benieuwd hoe het er nu mee voor staat voor deze auto.

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: wo okt 27, 2010 20:27
door sapmans
sapmans schreef:
sapmans schreef:
sapmans schreef:Afgelopen vrijdag de Punto Evo 1.3 MultiJet 16v 85 opgehaald. Keek er erg naar uit.
De teleurstelling slaat echter toe, wat is namelijk het geval.
Al een keer of vijf is zonder aanleiding na het koppelen het pedaal blijven hangen (komt niet meer terug).
Gelijktijdig kan de versnellingsbak niet worden bediend en blijft het gas hangen.
Pas nadat de auto is stilgezet en opnieuw is gestart is het probleem (voorlopig) over.
Dit kan (heel) gevaarlijke situaties opleveren.
Wie heeft dit eerder bij de hand gehad en kan mij vertellen wat er loos is.
Graag een reactie (mag ook naar mij mailadres sapmans@quicknet.nl).
Alvast mijn dank, sapmans.
In de loop van de middag FIAT Assistence gebeld.
Anderhalf uur later was de Wegenwacht aanwezig om het probleem op te lossen.
Zoals het er nu naar uitziet is dat ook gebeurd.
Het werd veroorzaakt door lucht in de leiding (wel gek bij een gloednieuwe auto) van het koppelingspedaal.
Ik ben geen techneut maar dit heb ik van de wegenwachter heb begrepen.
Bedankt voor de reacties. Sapmans.
Vandaag deed het probleem zich weer voor.
Herhaling van zetten, dus FIAT Assitence en de wegenwacht.
Vermoedelijk kapotte koppelingscilinder.
Nu snel naar de dealer.
De auto is een aantal dagen bij een dealer geweest.
Daar is eerst weer het hele systeem ontlucht, echter zonder resultaat.
Daarna een cilinder vervangen en dit lijkt het probleem te hebben opgelost.
Afgelopen donderdag de auto weer opgehaald en tot op dit moment geen problemen meer gehad.
Nu maar hopen dat dat het ook is geweest.
Sapmans.

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: wo okt 27, 2010 21:18
door willumpie
We duimen met je mee.... ~~
Heb zelf met een van onze vorige auto's ook zoiets gehad.... verholpen door dealer en daarna noooooit meer last van gehad... :mrgreen:

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: do okt 28, 2010 13:42
door RaydeJee
Oke dan, hopelijk blijft het weg! :D

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: vr okt 29, 2010 17:42
door Sunrise
~~ hopelijk is het dan nu opgelost en kun je weer genieten van je P-Evo ~~

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: za dec 04, 2010 15:17
door Athos
Vandaag heb ik dit probleem met mijn Fiat Grande Punto Actual 1.3 TDI Multijet ook twee maal ervaren. Koppeling kwam bij mij ook niet meer omhoog en heb ook via de mobiliteitshulp de ANWB laten komen. (Stond voor een stoplicht op een 100km/h weg). Er zat bij mij ook lucht in de leidingen (of iets dergelijks). Maandag moet ik me om 08.00 uur melden bij de dealer voor nader onderzoek.

FIAT, het wordt tijd voor een terugroepactie!

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: di dec 21, 2010 19:49
door Athos
Update:

Afgelopen donderdag is ook bij mijn auto de koppelingscilinder vervangen. Ben mijn auto daarvoor overigens twee dagen kwijt geweest. Vrijdagavond ben ik er mee naar Antwerpen gereden zonder problemen en maandag naar mijn werk. Vandaag was het echter weer raak! Vanmorgen hing het pedaal er al losjes bij en 's avonds heb ik vijf keer moeten stoppen omdat de koppeling niet meer omhoog kwam. LEVENSGEVAARLIJK! Nadat ik hem teruggetrokken had kon ik er weer een paar kilometer tegen aan..

Morgen gooi ik mijn auto dus voor de tweede keer met het dezelfde klachten! Hoop dat Fiat het nu wel op kan lossen. Je koopt geen gloednieuwe auto van €15.000 om er vervolgens binnen drie maanden twee keer stukken aan te hebben (en dan nog te zwijgen over het start-stop systeem).

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: vr nov 30, 2012 12:28
door Sergio79
Helaas lijkt de 1.4 T-Jet van mijn vriendin dit probleem ook te hebben. Ben net ff naar een Bosch autogarage geweest in de buurt en die geven aan dat een reparatie circa 620 euro zou kosten? Dat is nogal wat. Hij adviseerde om dan meteen ook de koppeling te vervangen, omdat alles toch open ligt. Dan zou er nog 220 euro bij komen. Auto heeft 100k op de teller staan, dus is een optie.

Zijn dit echt de kosten, of kan het goedkoper?

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: vr nov 30, 2012 12:39
door Jarre
vind dat relatief goedkoop zelfs... mijn koppelingen heb ik altijd tegen de 1000€ betaald!

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: vr nov 30, 2012 12:55
door Tjeerd1992
De Grande Punto heeft een hydraulische koppeling, dus euvel is niet makkelijk te verhelpen. Of zelf slave of master verwijderen, dan is toch het probleem verholpen of niet? Misschien niet goed nieuwe remolie door de gedaan, maar dat lijkt me erg onprofessioneel...
Hoe kan dat bij zo'n nieuwe auto? Veel stadsritjes? Veel kilometers? Hoor het graag, ben benieuwd!

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: vr nov 30, 2012 13:20
door Sergio79
Tjeerd1992 schreef:De Grande Punto heeft een hydraulische koppeling, dus euvel is niet makkelijk te verhelpen. Of zelf slave of master verwijderen, dan is toch het probleem verholpen of niet? Misschien niet goed nieuwe remolie door de gedaan, maar dat lijkt me erg onprofessioneel...
Hoe kan dat bij zo'n nieuwe auto? Veel stadsritjes? Veel kilometers? Hoor het graag, ben benieuwd!
Kijk, daar zeg je wat. Recent is er tijdens een grote beurt wel nieuwe remolie in gedaan door de FIAT dealer. Ongeveer 1,5 maand daarna is dit probleem ontstaan. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

Verder wel veel korte ritjes ja, maar daar zou zo'n auto (en koppelingscilinder) toch wel bestand tegen moeten zijn?

Dat zelf slave of master verwijderen begrijp ik niet. Gaat waarschijnlijk mijn petje te boven.

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: zo dec 09, 2012 14:41
door Tjeerd1992
Haha, dat kan. Slave is de hulpkoppelingscilinder en de master is de hoofdkoppelingscilinder.
Als de fiatdealer nieuwe er nieuwe remolie in heeft gedaan, moet het gewoon werken of niet werken. Dit is erg vreemd als je er perikelen mee krijgt. Een gloedjenieuwe koppelingscilinder zou inderdaad niks geen problemen moeten geven. Al helemaal niet in zo'n korte tijd. Heel raar.
Ik kan niets anders bedenken dan dat de remolie er niet goed in gegaan is wat ik me bijna niet kan voorstellen.
Misschien is het probleem niet het echte probleem, misschien dat iets anders ervoor zorgt.
Zo goed als nieuwe auto's zouden dit niet mogen doen dacht ik zo. Versnellingsbak zou het ook niet aan kunnen liggen dan...
Ik ben geen autodokter sorry :D
Als je korte ritjes maakt, zijn de koppelingscilindertjes van de fiat erg druk aan t werk, maar zoals ik al zei bij zo'n nieuwe auto....

Ik hoor graag weer :wink:

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: wo dec 12, 2012 17:52
door eBoonstra
Afgelopen donderdag heb ik mijn GP (1.9 JTD) opgehaald met een niet-werkend cruise control system. Vrijdagmiddag bij de dealer geweest en deze hebben geconstateerd dat mijn hulpkoppelingcilincer defect was. Deze hebben ze deze week vervangen en kostte me €272. Ik vond het al opmerkelijk dat ze dit onderdeel op voorraad hadden, maar als ik dit topic zo doorlees weet ik al waarom dus.
Mijn auto is van 2006 dus garantie of coulance kon ik schudden, en als het zo'n bekend probleem is had ik ook wel een kleine tegemoedkoming van Fiat NL verwacht..

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: wo dec 12, 2012 19:35
door jpkramer
Had je geen 6 maanden Bovag garantie?
Als je een auto bij een dealer koopt moet die gewoon technisch in orde zijn...

Re: Koppelingspedaal blijft hangen.

Geplaatst: wo dec 12, 2012 19:37
door Wesley Abarth
Je kunt er als klant ook voor kiezen om een ocassion zonder garantie te kopen, vaak is dit een stuk voordeliger.