Airco

Plaats reactie
Joop
Berichten: 7
Lid geworden op: za apr 10, 2010 10:56

Airco

Bericht door Joop »

Hallo beste mensen

Ik ben in het bezit van een GP uit 2006 en nu heb ik een probleem met de airco.
De ene keer doet hij het wel en de andere keer niet, :evil: ik ben bij de dealer geweest en die zeggen even een dag of wat aankijken want er kan wel een klep verkeerd staan of even niet werken,is er ook iemand van jullie die weet wat dat kan zijn, het filter ofzo.

mvg Joop
Gebruikersavatar
skippy47
Junior Stato
Berichten: 378
Lid geworden op: ma nov 03, 2008 18:33
Locatie: Den Bosch Het Mooiste Stad Van Brabant

Re: Airco

Bericht door skippy47 »

woubert schreef:
Joop schreef:Hallo beste mensen

Ik ben in het bezit van een GP uit 2006 en nu heb ik een probleem met de airco.
De ene keer doet hij het wel en de andere keer niet, :evil: ik ben bij de dealer geweest en die zeggen even een dag of wat aankijken want er kan wel een klep verkeerd staan of even niet werken,is er ook iemand van jullie die weet wat dat kan zijn, het filter ofzo.

mvg Joop
Wat is de buitentemperatuur?? Beneden de 5 graden werkt een airco niet namelijk.
Raar want in de winter doet mijn airco het wel !! ik gebruikt hem wel om de ruiten schoon te krijgen als alles is aangeslagen....... ~~ ~]
GP. bwj..2006 12.8v dynamic, airco(stuk), elec spiegels, blu Azzuro, lm 16" velgen.
nu 190500km gereden
Joop
Berichten: 7
Lid geworden op: za apr 10, 2010 10:56

Re: Airco

Bericht door Joop »

Dat maakt niet uit toch hij doet het toch altijd ook als ik de verwarming op warm zet, vorige winter deed hij het ook wel.
Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Airco

Bericht door BartCCC »

Een airco is niet temperatuur gebonden en doet wanneer jij het wil...

Wordt eenvoudig aangedreven via de multiriem en werkt wanneer jij wilt / niet wilt met behulp van een magneetkoppeling. Voel en hoor je de airco wel inschakelen als je deze aanzet? Zit er nog genoeg koudemiddel in?

Allemaal dingen die de dealer na je klacht hopelijk wel even bekeken heeft. Soms is niet 1 2 3 à la minute een verklaring voor het probleem te geven en moet er natuurlijk verder worden gezocht (afspraak), dus hopelijk hebben ze dit wel kort bekeken en je niet meteen het bos ingestuurd dat je wat klepjes in de gaten moest gaan houden ;)
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Airco

Bericht door Bennink »

Joop, wat voor airco heb je? Ik kon in je eerdere berichten niet opmaken welke GP je rijdt met welke airco. Handbediend of climate control?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Airco

Bericht door BartCCC »

Thanks voor je toelichting, maar niet bedoelt als tegenspraak enkel ter discussie, toch vind ik het een half antwoord.

Er staat dat dit in een aantal gevallen terzake is, niet bij elke airco, en zover ik weet (en merk) doet de airco in mijn Grande Punto nog altijd flink zijn best beneden de genoemde temperaturen. Ook afgelopen week 's avonds toen de temperatuur rond het vriespunt lag. Ik kan me voorstellen dat de koeling bij sommige aircomodellen uit wordt geschakeld, maar de pomp,- filter,- droger combinatie blijft m.i. gewoon zijn werk doen. Dat merk je doordat je de pomp ook onder de genoemde temperaturen voelt inschakelen en dat de vochtige lucht in de auto sneller verdwijnt..

Just my 0,02 euro he :mrgreen:
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Airco

Bericht door Xander »

Ik dacht dat de airco bij die temperaturen uitschakelde omdat de condensafvoer anders zou kunnen bevriezen...
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Airco

Bericht door evotaxfree »

airco's werken niet bij een temperatuur rond of onder het vriespunt.
dat is een veiligheid die ingebouwd is om het systeem te beschermen.
in een uiterst geval bij erge vrieskou zou het systeem kunnen bevriezen,wat denk je wat er gebeurd wanneer de magneetkoppeling probeert de "meenemer" te grijpen waneer je het airco-kopje indrukt?

daarom en om nog andere redenen werkt een airco niet onder een bepaalde temperatuur.

je kunt het knopje indrukken,het lampje zal gaan branden,maar de magneetkoppeling zal niet inschakelen.
Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Airco

Bericht door BartCCC »

Mmm interessant.

Maar ben ik nou gek (ja), maar toch springt vrolijk de pomp aan wanneer ik de airco indruk, óók rond het vriespunt :|
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Airco

Bericht door evotaxfree »

iedere airco is voorzien van een vorstbeveiligings-schakelaar die bepaald of de airco wel of niet word ingeschakeld bij lage temperaturen.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Airco

Bericht door swans »

wel gek dan dat de ruiten wel ontwasemen als het rond het vriespunt (+2graden) is en ik de airco aanzet!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Airco

Bericht door evotaxfree »

swans schreef:wel gek dan dat de ruiten wel ontwasemen als het rond het vriespunt (+2graden) is en ik de airco aanzet!

e.e.a. hangt natuurlijk af van de nauwkeurigheid van je temperatuurmeter en die van de vorstbeveiliger.
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: Airco

Bericht door Goose »

Hallo mede GPC'ers

ben hier nog eens met een vraagje,

na 2 jaar ging mijn airco niet meer, maakte enkel nog lawaai, toen werd de gas bijgevuld , airco gereinigd, etc, ...

dit was eind 2009

moest enkele maanden later nog eens terug voor een ander euveltje, en tegen dan ging de airco terug niet meer, bleek dat het "enkel maar wat blaadjes" waren die voor de airco zaten, want hij ging terug, nu ondertussen is het weer al een geruime tijd dat hij niet meer gaat (geen koude lucht meer blaast)

Nu mijn vraag naar jullie toe, waar zit ergens de luchtinlaat dan naar die airco toe ? waar die blaadjes voor zouden gezeten hebben vorige keer ? Als ik de motorkap opendoe zie ik toch nergens blaadjes of vuil of zo, maar mss kijk ik niet op de juiste plaats

Dan kijk ik zelf wel even, is anders de derde keer op een jaar tijd dat er naar die airco moet gekeken worden, en heb geen zin om weer een smak geld kwijt te zijn.
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Airco

Bericht door alfawiel »

Instructieboekje Punto Evo blz.57

De aircocompressor schakeld alleen in bij draaiende motor als de buitentemperatuur hoger is dan 4º C.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: Airco

Bericht door Goose »

Het is een gewone GP, geen Pevo

Het is warmer dan 4 graden de afgelopen dagen

dus waar zouden die blaadjes kunnen zitten ?? dat was m'n initiele vraag
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Plaats reactie