Skydome tot welke snelheid

Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Skydome tot welke snelheid

Bericht door Speedy »

Ik weet het niet, het is er niet echt het weer voor, maar kijk uit naar de dag dat ik m'n Skydome kan gebruiken. Nu vroeg ik me af tot welke snelheden kan dit geopend worden / open blijven? Vond er zo niks over in de handleiding, maar kan me voorstellen dat bij bepaalde snelheden het mechaniek best wat te voorduren krijgt als de wind er achter staat. (niet dat de mtjd nu zo hard gaat maar toch ... ). Bedoel dan uiteraard de volledig geopende stand (of het comfortabel is is een 2e, maar dat kan ik uitproberen zonder risico :D)
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Gebruikersavatar
BennieGTA
Nuovo Arrivato
Berichten: 185
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 8:07

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door BennieGTA »

Speedy schreef:Ik weet het niet, het is er niet echt het weer voor, maar kijk uit naar de dag dat ik m'n Skydome kan gebruiken. Nu vroeg ik me af tot welke snelheden kan dit geopend worden / open blijven? Vond er zo niks over in de handleiding, maar kan me voorstellen dat bij bepaalde snelheden het mechaniek best wat te voorduren krijgt als de wind er achter staat. (niet dat de mtjd nu zo hard gaat maar toch ... ). Bedoel dan uiteraard de volledig geopende stand (of het comfortabel is is een 2e, maar dat kan ik uitproberen zonder risico :D)
Heb er wel een 120 mee gereden, maar dan maakt het toch wel redelijk geluid hoor, ik vind het meer wat voor op de binnenwegen om hem helemaal open te gooien. Wel een heel fijn open dak!
Grande Punto Tjet Lusso - Skydome - Novitec verlagingsveren - Squadra getuned - 17 inch BBS Lemans replica antraciet - FK logoloze grill - FK donkere koplampen - Abarth ventieldopjes :)
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door Sunrise »

:oops: ...hebben een keer de 150km aangetikt met dakje helemaal open :oops: , was alleen bang een stuk te verliezen dus maar gauw op de "kiepstand" gezet. En dan is het te doen tot +200km -]
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door E34 »

Bij snelheden boven de 80-90kmh vind ik dat ie behoorlijk gaat resoneren/wind vangen.
Kan me ook niet voorstellen dat het mechaniek dat fijn vind, want dat staat behoorlijk te flapperen dan.
Maar verder zoals Sunrise al zegt, klapstand kan tot hoge snelheid gewoon :wink:
GP T-Jet Sport Cross Over Black
Gebruikersavatar
Ben_91
Nuovo Arrivato
Berichten: 103
Lid geworden op: za aug 22, 2009 19:13
Locatie: Obbicht

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door Ben_91 »

Boven de 80 is helemaal open idd niet meer zo fijn.
En als het op kiepen staat kan het gewoon tot 150+
GP 1.4 8v NeroBianco | Glory White | 16" Lichtmetaal | Achterspoiler + Zijskirts | Sky-Dome | Zwarte Spiegels | Blue&Me |
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door Speedy »

Ja had ook al het vermoeden dat het mechaniek 120+ niet zou waarderen, zal het ook maar niet uitproberen ... je weet maar nooit dan he :)
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door Sunrise »

Speedy schreef:Ja had ook al het vermoeden dat het mechaniek 120+ niet zou waarderen, zal het ook maar niet uitproberen ... je weet maar nooit dan he :)
:mrgreen: ...zou niet degene willen zijn die z'n dak verliest :oops: :wink:
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door blackEVO85 »

Sunrise schreef:
Speedy schreef:Ja had ook al het vermoeden dat het mechaniek 120+ niet zou waarderen, zal het ook maar niet uitproberen ... je weet maar nooit dan he :)
:mrgreen: ...zou niet degene willen zijn die z'n dak verliest :oops: :wink:
Achja, of je 'm nu verliest of dat ie je spontaan in 1000 stukjes knalt...

Vanochtend op de snelweg is mij dat overkomen met 130km/h na een enorme klap. Spontaan het hele achterste gedeelte van het skydome kapotgeknapt. :x
Heb hem net anderhalve maand en staat nu bij de garage. Als vervanger een GP1.4 sport, niks mis mee, maar ik prefereer de MultiJet in de EVO :!:
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door Sunrise »

blackEVO85 schreef:Vanochtend op de snelweg is mij dat overkomen met 130km/h na een enorme klap. Spontaan het hele achterste gedeelte van het skydome kapotgeknapt. :x
:shock: ...da's de eerste keer da'k da hoor . Enig idee waardoor het kwam :?:
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door blackEVO85 »

Sunrise schreef:
blackEVO85 schreef:Vanochtend op de snelweg is mij dat overkomen met 130km/h na een enorme klap. Spontaan het hele achterste gedeelte van het skydome kapotgeknapt. :x
:shock: ...da's de eerste keer da'k da hoor . Enig idee waardoor het kwam :?:
Kan niet anders dan dat ie gewoon onder spanning erin zat. Rondom de randen was allemaal glas weggesprongen. Door het 'folie' in het veiligheidsglas bleef het gebarsten glas nog wel zitten. Kan geen hard voorwerp zijn dat op het dak terecht is gekomen.

Maar het zit me niet lekker dat dit zo spontaan kan gebeuren :cry:
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door Sunrise »

blackEVO85 schreef:...Maar het zit me niet lekker dat dit zo spontaan kan gebeuren :cry:
:shock: ...kan me heel goed voorstellen, hoop nie dat het bij ons een keer gebeurd :roll: . Suc-6 met de afhandeling ~]
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door Bennink »

Reed je onder een viaduct door? Misschien dat er wat van het viaduct af gevallen is?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
blackEVO85
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 28, 2010 15:56
Locatie: Zwolle

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door blackEVO85 »

Bennink schreef:Reed je onder een viaduct door? Misschien dat er wat van het viaduct af gevallen is?
Nee, echt helemaal spontaan. Mocht er wat op het raam vallen dan ligt het raam er niet langs de randen uit.
Het lijkt erop dat hij echt langs de randen is geknapt:
Afbeelding
Het was donker en ik had haast toen ik de auto bij de garage neer had gezet, excuus voor de fotokwaliteit
use_it_or_lose_it
Nuovo Arrivato
Berichten: 120
Lid geworden op: di apr 29, 2008 19:53
Locatie: Rotterdam

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door use_it_or_lose_it »

Ik heb het zelfde gehad met mijn Fiat Panda. Alleen was het volledige dak versplinterd en door de hele auto terug te vinden.
Gelukkig was het zonnescherm uit anders waren de gevolgen denk helemaal niet meer te overzien. Tevens zat de hele(!) auto onder de lak schade. Zelfs op de motorkap terwijl er 100 km/h op de snelweg gereden werd!

Uiteindelijk is alles volledig vergoed door Fiat Nederland! :-]

Had laatst wel toen mn dak van de GP vol met sneeuw lag, het angstvallig kraakte. Gelukkig was t vrij snel weg toen ik aan het rijden was.
Helaas niet meer in het bezit van..
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Skydome tot welke snelheid

Bericht door RaydeJee »

Damn niet fijn als dat gebeurt zeg. :shock: Ik hoop dat de oorzaak wordt gevonden en dat het goed wordt opgelost.
Plaats reactie