Waarom de ziekenfonds Punto?

tantepoes
Junior Stato
Berichten: 224
Lid geworden op: za jun 24, 2006 20:57
Locatie: Beverwijk

Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door tantepoes »

Een van de leukste draadjes die hier lopen, is die met de titel 'Wat reden jullie voor de GP'.

Daar zie ik af-en-toe auto's voorbij komen, ook hele gave (NSU Prinz!), die niet helemaal of helemaal niet in dezelfde klasse vallen als de GP en dan speciaal de MultiJet 85, in de autopers ook wel eens ziekenfonds Punto genoemd. Dat was overigens nog in de tijd dat de Punto er nog allen was met de ziekenfonds Polo.

Tijden veranderen, maar is het geldelijk voordeel voor jullie de enige reden om een overstap te maken naar de MJ85?

Voor mij wel, samen met het knagende spijtgevoel over het inruilen van mijn mooie donkerrode GP 1.2 Dynamic voor een beresterke en met luxe overladen Datsun Primera met de duvel en z'n ouwemoer aan boord. Noem het op, of het zat er bij wijze van spreken in.

Maar met de Nissan had ik helemaal niets......... dat ding reed heerlijk, maar was foeilelijk....... dus dat was reden 2 om over te stappen naar het Italiaanse wonder op wielen!

Ben benieuwd naar jullie redenen!
....::: Fiat Punto 1.3MJ Dynamic :::....

Afbeelding
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door Giovanni Tutore »

1500 inruil bonus :mrgreen:
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door Kars »

De voornaamste reden voor mij om over te stappen naar de punto evo was dat ik een kleinere auto wou rijden. Hiervoor heb ik een citroenXM gehad, een heerlijke auto met veel ruimte die ik nooit echt benutte. Een groot probleem werden de onkosten die ik aan die auto kreeg. Er zat ergens "lekstroom" en heb dat "lek" nooit boven kunnen krijgen maar had er wel een paar 100 euries ingestopt in onderzoek en vervangen van oa de deurveregrendeling die haperde. Als de auto langer dan 24 uur stilgestaan had (bv in het weekend) was de accu nagenoeg leeg en bij warm weer was starten meestal nog net mogelijk. Bovendien had een vandaal met waarschijnlijk een sleutel een kras getrokken over mijn motorkap. Niet erg diep en met poetsen kon roesten tegengegaan worden, maar toch een behoorlijk litteken.

Al maanden voordat ik de fiat gekocht heb was ik aan het zoeken naar een andere auto, in eerste instantie naar een tweede-hands en al zoekende kwam ik ook de belastingvrije nieuwe auto's tegen. De VW's en de hele groep trouwens
(de seat/skoda) viel voor mij snel af, ik heb er via internet wel van alles over bekeken en ook de folders/prijslijsten etc.
Mijn grootste bezwaar bleef steeds de 3-pitter die die auto in het vooronder hebben.

Omdat autorijden toch wel een fijne hobby is.. .) bleef ik zoekende naar een niet al te kleine en leuk uitziende 4-pitter die in aanschaf en verbruik mijn maandlasten toch zou doen verminderen. Dus het geldelijke voordeel begon mij toch steeds meer aanspreken. Bovendien ben ik altijd een dieselfan geweest. Ooit heb ik een peugeot 304 break gehad met een dieselmotor en dat was toen de kleinste dieselmotor ooit ingebouwd in een auto(volgens mij was dat een 1.2l motor) en daar heb ik jaren heerlijk mee rondgereden!!

Maar goed mijn zoektocht naar een andere auto was nog bezig en ik reedt weg bij de citroen-dealer met een offerte voor een C4 1.6 benzine, want ik wilde toch goedkoper gaan rijden. Zo'n C4 rijdt goedkoper dan een XM maar ik had toch zoiets van dit is het toch niet , ik had bij die C4 qua model wel een goed gevoel, maar wou toch verder kijken.

Met de offerte van de citroendealer op zak reedt ik nog een beetje rond en ineens bedacht ik me dat ik nog helemaal niet bij de fiat gekeken had en ben toen direkt naar de fiat-dealer gereden. Daar aangekomen ben ik eerst even wezen rondkijken, omdat de verkoper met een klant bezig was. En toen zag ik de punto evo staan!!!! ~~
Toen de verkoper, hij bleek achteraf de eigenaar te zijn van die garage, mijn wensen had gehoord en een redelijk bod deed op mijn XM, was ik er eigenlijk al zeker van dat ik die "pevo" zou kopen. Hij heeft een offerte gemaakt met de inruil van de XM.
Thuis heb ik beide offertes en de voor en nadelen nog eens op een rijtje gezet en diezelfde middag getekend voor de fiat!

Deels heb ik dus uit financiele overwegingen deze punto evo gekocht, maar ook zeker om de (vind ik) mooie verschijning.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door RaydeJee »

Voor mij eigenlijk ook meerdere redenen. Ik woon pas samen, ben meer kilometers gaan maken en dat werd qua benzinegeld niet leuk met de Alfa 155 3.0 V6 (verbruik 1 op 8,5). Ik had er een kleine Clio op G3 naast. Maar daar maak je dan de meeste kilometers dus ook in en dat was nou niet echt fijn (1.2, 58 pk :roll: ). Het reed zo sloom. Toen heb ik besloten om zowel de Alfa als de Clio weg te doen en 1 leuke auto terug te kopen, de Evo dus. Buiten de kosten is het gewoon een hele mooie auto. Een Polo zou ik nooit kopen, maar de Fiat is net een Alfa en een Alfa net een Fiat tegenwoordig. Kortom dat zit goed. :D Zo had ik de kans mijn maandlasten drastisch omlaag te brengen en tegelijk een nieuwe auto te rijden, wat voor mij de eerste keer is geweest.

De Punto met MJet 85 is gewoon een heerlijke complete auto. Die motor is gewoon top, zoals een moderne diesel rijdt tegenwoordig (koppel). Ik heb er echt plezier mee en dat vind ik toch erg belangrijk bij het maken van kilometers.
Gebruikersavatar
GP Sportivo
Nuovo Arrivato
Berichten: 182
Lid geworden op: wo nov 10, 2010 15:20

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door GP Sportivo »

Mijn voornaamste reden was eigenlijk de sterke vermindering in woon-werk km's. Ik reed een AR 147 JTDm 16V, heerlijk snelle diesel, maar ook heerlijk voor de belastingdienst per maand. Voor mij reden om weer terug naar benzine te stappen en wel in een 'kleinere' hatchback. Het scheelt me 70 euro per maand aan wegenbelasting, al zal ik wel iets hogere brandstofkosten hebben. Toch scheelt het me geld!
Grande Punto 1.4 16V T-Jet Sport Nero Provocatore

Pipercross paneelfilter / MW Motorsport grille / Abarth koplampen
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door alfawiel »

Waarom de Punto Evo MJ85.
De laatste 10 jaar Alfa Romeo gereden, eerst een GTV 2.0 en later een 156SW 1.9JTD.
Aangezien ik minder km maakte was de wegenbelasting van de 156 stukken hoger dan de brandstofkosten.
In het verleden heel veel Opels gehad, entoen ik een heel mooie Astra SW 1,6 Easytronic zag staan voor een mooie prijs, ben ik tot aankoop overgegaan.
Echter, het is Duitse degelijkheid. Op zich niets mis mee,maar als je het Italiaanse Design gewend bent ga je dat toch weer missen, Met name de stoelen van de Astra zaten domweg niet fijn, je schoof erop van links naar rechts, dus weinig steun.
Toen de belastingvrije diesels kwamen, ben ik toch weer gaan rondkijken, mede omdat het dieselrijden met de 156 mij prima was bevallen. Na een proefrit met een poloBM een proefrit met een Punto gemaakt.
Het verschil was enorm, zowel wat motor als stoelen betreft.
Bovendien een veel luxere uitstraling en betere standaard uitrusting voor een lagere prijs.
De motor van de Polo viel me echt zwaar tegen, waardoor de Seat en de Skoda voor mij ook gelijk afvielen.
Ergo, ik was erg gecharmeerd van de Punto, toen daar ook nog eens de gunstige 0% financiering bijkwam, was voor mij de keuze voor de Punto Evo gemaakt, en heb ik het koopcontact getekend op 12 augustus 2010.
Op 5 november heb ik de auto kunnen ophalen bij de dealer. ~~
Ik heb er nu zo'n 2000 km mee gereden, en ben helemaal happy met deze auto. :-]
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Dave
Nuovo Arrivato
Berichten: 161
Lid geworden op: wo mei 26, 2010 21:27
Locatie: Stiphout

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door Dave »

Ben nogal van de centennojken:

We rijden samen (ik en vrouw) zo'n 50.000km op jaarbasis.
Daarvan krijg ik woon-werk, zo', 18.000km per jaar vergoed tegen zo'n 25cent de kilometer.

Onze Honda kost ongeveer 60 cent de kilometer, dus dat zou snel richting de 25.000 euro aan autokosten gaan.
Dus reden we daarnaast een stervende Corolla. Die was goed voor ongeveer 16 cent de kilometer.

Stervende, en dus op zoek naar wat nieuwers of nieuws met ongeveer gelijk blijvende kilometer kosten.
Polo vond de vrouw spuuglelijk, Punto kon er mee door.

Mocht ik weer kiezen was ik waarschijnlijk toch voor een Mito gevallen, hoewel duurder en kleiner wel stuk fraaier.
Afbeelding / Afbeelding
DaDragon

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door DaDragon »

Dave schreef:Ben nogal van de centennojken:

We rijden samen (ik en vrouw) zo'n 50.000km op jaarbasis.
Daarvan krijg ik woon-werk, zo', 18.000km per jaar vergoed tegen zo'n 25cent de kilometer.

Onze Honda kost ongeveer 60 cent de kilometer, dus dat zou snel richting de 25.000 euro aan autokosten gaan.
Dus reden we daarnaast een stervende Corolla. Die was goed voor ongeveer 16 cent de kilometer.

Stervende, en dus op zoek naar wat nieuwers of nieuws met ongeveer gelijk blijvende kilometer kosten.
Polo vond de vrouw spuuglelijk, Punto kon er mee door.

Mocht ik weer kiezen was ik waarschijnlijk toch voor een Mito gevallen, hoewel duurder en kleiner wel stuk fraaier.
60 cent per kilometer? en dan 50.000 per jaar?
Dat is € 30.000 euro per jaar :S

Hoe kom je in godsnaam aan zo'n bedrag?


Gelukkig reken ik nooit per kilometerprijs. Ik bespaar flink geld per jaar (aan verzekering, belasting en brandstof) en heb binnen 5 jaar de complete aanschafprijs bespaard.
Dave
Nuovo Arrivato
Berichten: 161
Lid geworden op: wo mei 26, 2010 21:27
Locatie: Stiphout

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door Dave »

DaDragon schreef:Hoe kom je in godsnaam aan zo'n bedrag?
Moet toegeven, bij 50.000 zou de km prijs naar zo'n 50cent/km zakken.
Maar goed, da's dus de reden om naast een sportwagen een Punto te rijden.
Afbeelding / Afbeelding
tomi
Junior Stato
Berichten: 231
Lid geworden op: di aug 10, 2010 8:22

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door tomi »

Na aanschaf van een Piaggio MP3 (3-wielig motorscooter te berijden met autorijbewijs) werd er nog zeer weinig gereden met de Alfa GT. Ik reed 14.000 km per jaar op de driewieler en ongeveer 6.000 km met de GT.

Toen de Mjet op de markt kwam dacht ik: ach, als die voor de deur stilstaat kost het mij niet zoveel. Blijkt dat de Mjet financieel gunstiger in gebruik is dan die MP3 :shock:.

Dus is de km stand nu sinds 02-09: Mjet 7.000 (absoluut geen ziekenfonds :mrgreen:) km en is met MP3 sindsdien 750 km afgelegd :lol:.
Evo Mjet Bi Colore
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door Bennink »

Mijn voornaamste reden om voor de Evo te kiezen was de GPC -] Door samenloop van omstandigheden was het een goed moment om gebruik te maken van de zuinigheid van de Evo en als er een auto in deze klasse moet komen... dan wordt het natuurlijk een GP/Evo.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door tonyvandenbroek »

Bennink schreef:Mijn voornaamste reden om voor de Evo te kiezen was de GPC -] Door samenloop van omstandigheden was het een goed moment om gebruik te maken van de zuinigheid van de Evo en als er een auto in deze klasse moet komen... dan wordt het natuurlijk een GP/Evo.

Het enigste juiste antwoord! ~~
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roberto-NL
Nuovo Arrivato
Berichten: 38
Lid geworden op: di dec 28, 2010 15:00
Locatie: Zierikzee

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door Roberto-NL »

De voornaamste reden bij mij is de zuinigheid en geen wegenbelasting.
Had hiervoor een Renault Clio 1.2 TCE (100pk) uit 2009, die zoop nogal en per tankbeurt was ik altijd rond de 70 euro kwijt.
Nu in de Evo heb, scheelt het mij wel 200 euro per maand aan brandstof!!!
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door Maarten »

Ik had een Citroën ZX waar ik al 8,5 jaar heel erg tevreden mee was. Maar een auto van 16 jaar oud begint ook gebreken te vertonen en ik stond voor de keus: grote beurt met APK waar ik een paar honderd euro voor mocht aftikken of de auto toch eens vervangen.
En dan blijkt dat nieuwere auto's niet of slechts marginaal goedkoper in gebruik zijn. Maar een belastingvrije diesel is opeens wel een stuk goedkoper. Het scheelt me nu € 1200 per jaar. Wegenbelasting voor deze auto zou € 1008 per jaar zijn, dus dan is dat voordeel bijna weg.

Dus ja: als er geen belastingvrije diesels waren geweest had ik waarschijnlijk nog doorgereden met mijn ZX.
coco
Berichten: 6
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 17:52

Re: Waarom de ziekenfonds Punto?

Bericht door coco »

Na jaren fiat te hebben gereden (uno - cinquecento 2x - marea sw) vreemd gegaan met een mitsibishi colt.

maar gelukkig weer terug bij fiat

binnen 2 weken wordt hij geleverd mijn evo diesel
Plaats reactie