Fiat Panda Hydrogen

Kijk hier voor nieuws over Fiat.
Admin GPC
Junior Stato
Berichten: 464
Lid geworden op: di feb 07, 2006 12:46
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Fiat Panda Hydrogen

Bericht door Admin GPC »

Fiat Panda Hydrogen

Met de Fiat Panda Hydrogen zet Fiat Auto een nieuwe stap in de ontwikkeling van de ultieme eco-auto. De Panda Hydrogen is een conceptcar, voorzien van een brandstofcel-technologie. De prestaties van de Fiat Panda Hydrogen, maar ook de interieurruimte, zijn volledig vergelijkbaar met de kwaliteiten van de reguliere Fiat Panda versies.

Fiat?s nieuw Fuel Cell systeem (brandstofcel die elektrische energie produceert) levert continu het vereiste vermogen aan de elektromotor. In tegenstelling tot eerdere prototypen functioneert de Panda Hydrogen anno 2006 dus zónder gebruikmaking van accu?s voor de opslag van energie. De nieuwe configuratie bestaat uit drie brandstofcellen. Voor de toevoer van zuurstof naar de brandstofcellen zorgt een innovatieve turbo.

Afbeelding

In de Fiat Panda Hydrogen is het brandstofcel-systeem onder de vloer geïnstalleerd. De brandstofcellen bestaan uit meerdere, in serie geschakelde cellen waarin de waterstof- en zuurstof-moleculen met elkaar reageren. De productie van energie geschiedt op een dusdanig efficiente wijze dat 60% van het benodigde vermogen reeds beschikbaar is bij slechts 20% van de maximale capaciteit.

Maximaal levert de brandstofcel in de Panda Hydrogen een vermogen van 60 kW (80 pk), waardoor een acceleratie van 0-50 km/u in 5 seconden en een topsnelheid van meer dan 130 km/u mogelijk is. Met een volle waterstof-tank kan de Fiat Panda Hydrogen meer dan 200 (stedelijke) kilometers afleggen. Het tanken vergt weinig tijd: in minder dan 5 minuten geeft de meter ?vol? aan.

De elektromotor en transmissie zijn geplaatst op exact dezelfde plek waar normaliter de benzine- of dieselmotor zijn te vinden. De benodigde waterstof wordt onder een druk van 350 bar opgeslagen in een tank die gemaakt is van extreem sterk composiet materiaal. Deze tank bevindt zich onder de vloer aan de achterzijde van de auto. Hierdoor blijft de ongekend ruime cabine van de Fiat Panda volledig intact.

In de loop van dit jaar wordt gestart met een experimentele vloot van Panda?s Hydrogen. Dit initiatief wordt door de Europese Gemeenschap, evenals verschillende Italiaanse Ministeries en regio?s ondersteund. De doelstelling is om binnen 15 tot 20 jaar deze technologie beschikbaar te hebben voor marktintroductie.


Bron:
www.Fiat.nl
Houd het rubber tussen de lijnen en de glimmende kant boven.
Plaats reactie