T-jet motor kapot

Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

T-jet motor kapot

Bericht door Ernst »

Goedendag allemaal

Afgelopen maandag reed ik terug naar huis toen ik vreemde geur rook. Ik ben gelijk naar de kant gegaan en heb de motorkap geopend. Wat ik aantrof was een peilstok dat uit het carter was geblazen plus natuurlijk dat alles onder de olie zat. De ANWB is langs geweest maar die konden uiteraard ook weinig meer doen. De auto is toen af gesleept naar een Fiat dealer.

Ik heb een diagnose laten stellen en er wordt mij nu verteld dat het kosten technisch het beste is om er een ruil motor erin te lepelen. Ze kunnen niet exact zeggen wat de oorzaak is, maar het probleem is ontstaan bij cilinder 1 en/of 2. Om een oorzaak vast te stellen moeten ze de motor demonteren, en dat gaat gepaard met de nodige kosten. In Maart 2009 is er ook al een nieuwe zuiger erin gezet. zie topic: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... et+betalen

Het kosten plaatje komt op 3200 euro.

Ik vind het bespottelijk dat een auto van 3 jaar oud met 62 k op de klok kapot gaat. Ik heb ook het gevoel dat de Fiat dealer ook niet echt de intentie heeft om mij als consument te helpen. Samengevat: Je zoekt het maar uit.

Beste mensen, wat voor advies kunnen jullie mij nu geven wat te doen nu.
Ik word zo langzamerhand gestoord van dit Fiat avontuur.

Het ironische is nog dat de auto over 2 weken de deur uit zou gaan.

Maar goed ik laat dit natuurlijk niet zomaar over mij heen komen.

Ik hoor graag van jullie.

Mvg,

Ernst
Laatst gewijzigd door Ernst op wo feb 02, 2011 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Gebruikersavatar
ulti
Senior Stato
Berichten: 752
Lid geworden op: zo jul 22, 2007 11:08
Locatie: lelystad

Re: T-jet motor kapot

Bericht door ulti »

Zo das niet niks.. extra garantie heb je waarschijnlijk ook niet?

Van een motor van amper 3 jaar en 60.000 km mag je toch wel verwachten dat hij dit makkelijk moet halen.

Echt schande als fiat je hiermee niet gaat helpen..
Grande Punto sport - > Abarth Evo ->500S
Gebruikersavatar
ulti
Senior Stato
Berichten: 752
Lid geworden op: zo jul 22, 2007 11:08
Locatie: lelystad

Re: T-jet motor kapot

Bericht door ulti »

ulti schreef:Zo das niet niks.. extra garantie heb je waarschijnlijk ook niet?

Van een motor van amper 3 jaar en 60.000 km mag je toch wel verwachten dat hij dit makkelijk moet halen.

Echt schande als fiat je hiermee niet gaat helpen..

kan je hierop geen soort van aanspraak maken : http://www.plusonline.nl/geldenrecht/vo ... e-verlopen
Grande Punto sport - > Abarth Evo ->500S
Soni
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 12:02

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Soni »

Ernst schreef:Goedendag allemaal

Afgelopen maandag reed ik terug naar huis toen ik vreemde geur rook. Ik ben gelijk naar de kant gegaan en heb de motorkap geopend. Wat ik aantrof was een peilstok dat uit het carter was geblazen plus natuurlijk dat alles onder de olie zat. De ANWB is langs geweest maar die konden uiteraard ook weinig meer doen. De auto is toen af gesleept naar een Fiat dealer.

Ik heb een diagnose laten stellen en er wordt mij nu verteld dat het kosten technisch het beste is om er een ruil motor erin te lepelen. Ze kunnen niet exact zeggen wat de oorzaak is, maar het probleem is ontstaan bij cilinder 1 en/of 2. Om een oorzaak vast te stellen moeten ze de motor demonteren, en dat gaat gepaard met de nodige kosten.
Het kosten plaatje komt op 3200 euro.
Kan je auto dan niet meer starten? Heb je gemerkt dat je minder power had voor dat dit gebeurde?

Ik had dit half jaar geleden met mijn Fiat Seicento (0,9 en 11 jaar oud rond 130000km).
Zag tijdens het rijden rook vanuit mijn motorkap komen... en binnen begon te stinken! Gestopt, motorkap open en alles zat onder de olie. Olie peilstok was ook wegeblazen.
Ik weet wel dat peilstok naar carterpan gaat. Maar dat de druk in de cilinders iets mee te maken kan hebben....!? ANWB is gekomen en de monteur wist het meteen op te lossen. Er was een zeefje verstopt. Naam ben ik kwijt. Hierdoor ontstond druk en die heeft dan ook alles eruit geblazen! Zeefje is schoon gemaakt, beetje olie erin en ik kon weer rijden.

Maar idd dit kan doch niet zijn bij een auto van drie jaar oud en 62k op de teller!
Succes!
Laatst gewijzigd door Soni op wo feb 02, 2011 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
GP 1.4 8v, feb 2007
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: T-jet motor kapot

Bericht door swans »

das K*T,... rechtsbijstand erbij?!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Ernst »

*update*

nog steeds niks gebeurd. Maar ik weiger om het volledige herstel bedrag te betalen.
Dan laat ik de auto daar staan. Iemand nog belang bij een donor auto? :lol:

Ik ben op zoek naar het type nr van de motor. Waar kan je dat vinden?
Omdat de dealer waar de gp nu staat niks voor mij wil doen, heb ik maandag de Importeur gebeld, en naar drie dagen niks gehoord te hebben zelf gebeld. En wat denk je, ze hebben natuurlijk nog niks gedaan.

Het ligt eraan hoe dit afloopt, maar als ik nu kijk hoe de weegschaal staat
word mijn nieuwe auto waarschijnlijk een opel corsa OPC.
Nogmaals dat is afhankelijk hoe FIAT dit oplost..

Mensen, alvast bedankt voor de input

Mvg,

Ernst
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Hellfire »

Alweer? Had jij niet ook problemen toen je 'm net had?
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Giovanni Tutore »

Ernst schreef: Ik ben op zoek naar het type nr van de motor. Waar kan je dat vinden?
Op het typeplaatje. Het web is niet erg scheutig met gegevens. Verder dan 88 kW kom ik niet. Normaal zou ik even aangeven, via de instructieboekjes link van FIAT waar je dat plaatje vindt, maar die link is geupdate en geeft alleen gegevens voor de actual.

Ook een zoektocht op ruilmotor maakte me niks wijzer :oops: ~]

editje..
Afbeelding
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Ernst »

Hellfire schreef:Alweer? Had jij niet ook problemen toen je 'm net had?
Hallo Hellfire,

ja klopt, maart 2009 is er een nieuwe zuiger ingezet..
Nu maar wachten hoe het afloopt..

Mvg,

Ernst
Laatst gewijzigd door Ernst op do feb 10, 2011 0:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Ernst »

Giovanni Tutore schreef:
Ernst schreef: Ik ben op zoek naar het type nr van de motor. Waar kan je dat vinden?
Op het typeplaatje. Het web is niet erg scheutig met gegevens. Verder dan 88 kW kom ik niet. Normaal zou ik even aangeven, via de instructieboekjes link van FIAT waar je dat plaatje vindt, maar die link is geupdate en geeft alleen gegevens voor de actual.

Ook een zoektocht op ruilmotor maakte me niks wijzer :oops: ~]

in ieder geval bedankt voor het meedenken..
Thx..

Mvg,

Ernst
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: T-jet motor kapot

Bericht door RaydeJee »

Flink waardeloos in ieder geval. Hopelijk is het gauw op orde!
Giordino
Membro del Consiglio
Membro del Consiglio
Berichten: 1867
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:49
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Giordino »

Eigenlijk behoort FIAT je in dit geval tegemoet te komen aangezien het natuurlijk belachelijk is dat een auto van 3 jaar oud zo snel al een kapotte motor heeft !
Heb je niet zoiets als rechtsbijstand ?

Hoop voor je dat het allemaal snel in orde komt.
Mijn Abarth Punto Evo
Volg ons op Instagram Afbeelding
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Ernst »

---> update

We zijn nu ongeveer een maand verder. Ik heb geen enkel goed woord over de behandeling die Fiat mijn gegeven heeft. Ik heb op een maandag mijn verhaal gedaan met de mededeling dat ik niet gelijk mijn rechtsbijstand in zou schakelen. Ik heb gezegd dat ik eerst met fiat tot een oplossing wou komen. Leek mij wel zo netjes, omdat dit toch niet dagelijks voor komt. Ik heb mijn gegevens achter gelaten , en ze zouden mij terug bellen als er nieuws was.

1 week later heb ik ZELF terug gebeld met de vraag of er nieuws was, ''we wachten nog op terugkoppeling van diverse partijen'' kreeg ik als antwoord.
Zo heb ik dus nog 2 weken lang meerder malen zelf de telefoon gepakt, totdat men met een conclusie kwam dat ze niks voor mij konden betekenen omdat er nog geen feitelijke conclusies waren wat er nu precies kapot was aan de motor...........

DUH!! dat snap ik ook wel, maar ik wilde dit samen met Fiat oplossen, en dan komen ze na DRIE weken met dit antwoord. Ik vind dit een regel rechte belediging in mijn gezicht. Fiat heeft toch ook mensen rond lopen die dit kunnen onderzoeken. Ik dacht dat ik wel genoeg geduld begrip naar de zijde fiat had getoond, maar ik krijg geen enkel maar dan ook geen enkel stukje medeleven mijn kant op.

Het is een complex verhaal.

1 ik ben de eerste eigenaar maar heb de auto gekocht bij een niet Fiat dealer
2 In Deventer bij de Snipperling is 13 maanden terug een nieuwe zuiger met bijbehorende onderdelen geplaatst. Zuiger nr 2 is toen vervangen en het probleem bevindt zich nu ook weer bij die zijde. Ik heb bij de Snipperling mijn verhaal gedaan en zij gooide nog net niet de telefoon op de haak.
3 de auto stond bij een fiat dealer die net 2 maanden het dealerschap op zich heeft genomen, en waar ik verder geen relatie mee heb.


Toen wilde ik een schade vaststelling met oorzaak laten uitvoeren door de DEKRA . Komt Fiat met het verhaal dat het enkel en alleen door Fiat mag worden onderzocht. Is dit niet zo iets van: wij van WC eend adviseren WC eend?

De kosten van een dergelijk onderzoek zijn dermate hoog dat het kosten technisch weinig nut heeft. Ik denk dat ik uit eindelijk met een dergelijk rapport naar heel lang procederen wel recht kan krijgen op een coulance regeling. Nu ik daar geen zin in heb en helemaal klaar ben met dit gezeik (sorry) heb ik besloten, nadat ik zelf wat belletjes heb gepleegd om een andere motor uit een schade auto te laten monteren.

De auto is vanmorgen opgehaald en richting en zuiden des lands gebracht.

Ik vind dit allemaal heel beschamend van Fiat. Ik ben mij ervan bewust dat het mij sowieso geld ging kosten. Ik begrijp heus wel dat er geen 100% vergoeding in zit en dat is logisch. Maar is geen enkel maal begrip of advies mijn kant op gekomen.

Ik hoop dat de auto binnen een aantal dagen klaar is en weer normaal ''loopt''. Dan begint het grote zoeken naar een andere auto.
Want deze auto hoef ik niet meer voor mijn deur te hebben.

Het verhaal is misschien nog niet helemaal volledig maar ik heb geen zin meer om een nog langer verhaal te typen.
In ieder geval is de rode draad in het verhaal wel duidelijk.


Prettige nacht en tot later

Mvg,


Ernst
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Bennink »

Wat een rampenverhaal zeg :| Slecht dat Fiat er echt helemaal niks aan lijkt te doen...
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: T-jet motor kapot

Bericht door Ernst »

Bennink schreef:Wat een rampenverhaal zeg :| Slecht dat Fiat er echt helemaal niks aan lijkt te doen...
Ja het is allemaal wel vervelend, ondanks dat ik binnenkort de Fiat familie ga verlaten heb ik toch wel 3 jaar plezier gehad. Dit was mijn eerste auto dus die vergeet je nooit meer inclusief de ellende :lol:
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Plaats reactie