Fiat 500 Coupé Zagato concept in Geneve
Geplaatst: di mar 01, 2011 12:41
De concept ‘500 Coupé Zagato’ debuteert in Genève
De ‘500 Coupé Zagato’ concept is ontworpen door één van de meest fameuze automotive designnamen ter wereld in samenwerking met Fiat Group Automobiles’ Centro Stile en beleeft zijn debuut tijdens de International Autoshow van Genève 2011.
Het prototype op de Fiat-stand valt op door zijn ronde en toch beduidend sportieve en eigentijdse contouren. Het model is geïnspireerd op zijn voorganger met dezelfde naam uit de jaren vijftig. Deze was ontworpen door de fameuze carrosserier op het chassis van de 500. Hoewel Zagato toen het uiterlijk van het basismodel volledig had gerestyled, hebben bij de nieuwste uitvoering de ontwerpers de nadruk gelegd op het silhouet van de Fiat 500. Dit model heeft al de vormgeving van een coupé en krijgt nu een agressievere aantrekkingskracht. Daarnaast vertoont de unieke vorm van het dak de karakteristieke ‘dubbele bult’, het echte kenmerk van Zagato, waardoor de auto lager is geworden zonder dat is ingeboet aan comfort in het interieur.
Net zoals zoveel historische ‘custom-built’ auto’s hanteert de conceptauto de klassieke 2+2 zits formule, waarbij de compacte afmetingen van de auto behouden zijn gebleven. Het prototype is 355 centimeter lang, 163 centimeter breed en heeft een hoogte van 149 centimeter. De wielbasis is 230 centimeter. Het is een compacte auto met onder de motorkap de revolutionaire TwinAir motor van 105 pk die het rijplezier van deze auto nog groter maakt. De trend van ‘downsizing’ gaat gepaard met uitstekende prestaties en zeer lage verbruiks- en emissiecijfers. Om deze doelstelling te realiseren heeft de motor een speciale ‘turbomatching’ voorziening (motor-turbocharger koppeling).
De 105 pk TwinAir-motor, tot nu nog niet eerder gebruikt, heeft een koppel van 155 Nm bij 2.500 tpm en het absolute wereldrecord op het gebied van topvermogen (105 pk bij 5.500 tpm). Daarnaast is door de vermogens/pk-verhouding van 124 pk/liter deze motor wereldwijd toonaangevend op het gebied van specifiek vermogen. Het brandstofverbruik en de CO2-emissies voor deze categorie zijn ongekend laag: 95 g/km.
Hoewel met de ‘500 Coupé Zagato’ wordt gemikt op een jeugdige en dynamische mannelijke doelgroep, zullen ook vrouwelijke automobilisten zich aangetrokken voelen tot dit model dankzij zijn stijlvolle design, kleuren en materialen. Zo is de uitvoering van het prototype ‘Pop Yellow’, een specifieke, drielaags carrossiekleur die neigt naar wit. Deze kleurstelling benadrukt de contouren van de auto. Hetzelfde stijleffect is terug te vinden in het interieur, met name bij de stoelen. Deze zijn geïnspireerd op de traditionele sportieve ‘diamond’ stoelen met high-tech stof en geel leer en zwartlederen buitenkanten. Het sportieve stuurwiel is ook afgewerkt met leer en contrasterend stiksel, dat overeenkomt met het gele leer van de stoelen. Het dashboard is afgewerkt in een kleur die overeenstemt met de carrosseriekleur en is gladgemaakt met ‘eco-chrome’ voor een agressievere uitstraling. De hemelbekleding is, typisch voor coupé’s, gemaakt van donkere, high-tech stof dat is verfraaid door een transparante draad van textiel voor een fraaie glans.
Het sportieve karakter van de ‘500 Coupé Zagato’ wordt versterkt door chromen exterieurelementen, 17 inch ‘chrome shadow’ wielen met dubbele spaken en synthetische inserts (gemaakt van APP-TECH), 205/40 R17 banden en vier geperforeerde schijfremmen.
Dit prototype is volledig in lijn met Fiat's geschiedenis en visie: onderscheidende auto’s maken door een originele styling en met voor iedereen bereikbare geavanceerde en intelligente technologieoplossingen die het leven aan boord vereenvoudigen en aangenaam maken. Een voorbeeld? Net zoals het basismodel heeft ook de ‘500 Coupé Zagato’ de praktische multimedia connectie ‘my-port’ in het dashboard waardoor de bestuurder in staat is verbonden te worden met de wereld via de meest recente smartphone en toegang heeft tot het internet en satellietnavigatie.
De ‘500 Coupé Zagato’ concept is ontworpen door één van de meest fameuze automotive designnamen ter wereld in samenwerking met Fiat Group Automobiles’ Centro Stile en beleeft zijn debuut tijdens de International Autoshow van Genève 2011.
Het prototype op de Fiat-stand valt op door zijn ronde en toch beduidend sportieve en eigentijdse contouren. Het model is geïnspireerd op zijn voorganger met dezelfde naam uit de jaren vijftig. Deze was ontworpen door de fameuze carrosserier op het chassis van de 500. Hoewel Zagato toen het uiterlijk van het basismodel volledig had gerestyled, hebben bij de nieuwste uitvoering de ontwerpers de nadruk gelegd op het silhouet van de Fiat 500. Dit model heeft al de vormgeving van een coupé en krijgt nu een agressievere aantrekkingskracht. Daarnaast vertoont de unieke vorm van het dak de karakteristieke ‘dubbele bult’, het echte kenmerk van Zagato, waardoor de auto lager is geworden zonder dat is ingeboet aan comfort in het interieur.
Net zoals zoveel historische ‘custom-built’ auto’s hanteert de conceptauto de klassieke 2+2 zits formule, waarbij de compacte afmetingen van de auto behouden zijn gebleven. Het prototype is 355 centimeter lang, 163 centimeter breed en heeft een hoogte van 149 centimeter. De wielbasis is 230 centimeter. Het is een compacte auto met onder de motorkap de revolutionaire TwinAir motor van 105 pk die het rijplezier van deze auto nog groter maakt. De trend van ‘downsizing’ gaat gepaard met uitstekende prestaties en zeer lage verbruiks- en emissiecijfers. Om deze doelstelling te realiseren heeft de motor een speciale ‘turbomatching’ voorziening (motor-turbocharger koppeling).
De 105 pk TwinAir-motor, tot nu nog niet eerder gebruikt, heeft een koppel van 155 Nm bij 2.500 tpm en het absolute wereldrecord op het gebied van topvermogen (105 pk bij 5.500 tpm). Daarnaast is door de vermogens/pk-verhouding van 124 pk/liter deze motor wereldwijd toonaangevend op het gebied van specifiek vermogen. Het brandstofverbruik en de CO2-emissies voor deze categorie zijn ongekend laag: 95 g/km.
Hoewel met de ‘500 Coupé Zagato’ wordt gemikt op een jeugdige en dynamische mannelijke doelgroep, zullen ook vrouwelijke automobilisten zich aangetrokken voelen tot dit model dankzij zijn stijlvolle design, kleuren en materialen. Zo is de uitvoering van het prototype ‘Pop Yellow’, een specifieke, drielaags carrossiekleur die neigt naar wit. Deze kleurstelling benadrukt de contouren van de auto. Hetzelfde stijleffect is terug te vinden in het interieur, met name bij de stoelen. Deze zijn geïnspireerd op de traditionele sportieve ‘diamond’ stoelen met high-tech stof en geel leer en zwartlederen buitenkanten. Het sportieve stuurwiel is ook afgewerkt met leer en contrasterend stiksel, dat overeenkomt met het gele leer van de stoelen. Het dashboard is afgewerkt in een kleur die overeenstemt met de carrosseriekleur en is gladgemaakt met ‘eco-chrome’ voor een agressievere uitstraling. De hemelbekleding is, typisch voor coupé’s, gemaakt van donkere, high-tech stof dat is verfraaid door een transparante draad van textiel voor een fraaie glans.
Het sportieve karakter van de ‘500 Coupé Zagato’ wordt versterkt door chromen exterieurelementen, 17 inch ‘chrome shadow’ wielen met dubbele spaken en synthetische inserts (gemaakt van APP-TECH), 205/40 R17 banden en vier geperforeerde schijfremmen.
Dit prototype is volledig in lijn met Fiat's geschiedenis en visie: onderscheidende auto’s maken door een originele styling en met voor iedereen bereikbare geavanceerde en intelligente technologieoplossingen die het leven aan boord vereenvoudigen en aangenaam maken. Een voorbeeld? Net zoals het basismodel heeft ook de ‘500 Coupé Zagato’ de praktische multimedia connectie ‘my-port’ in het dashboard waardoor de bestuurder in staat is verbonden te worden met de wereld via de meest recente smartphone en toegang heeft tot het internet en satellietnavigatie.