Tijdens het rijden is het probleem vastgesteld als er opgetrokken wordt. Als de auto bij 130 in zijn vrij staat is de trilling niet aanwezig. De motor was dus uitgesloten, waarschijnlijk dus tussen de versnellingsbak en de schijfrem.
Omdat dit een garantiekwestie lijkt heeft de garage een "ticket" aangemaakt bij Fiat om te vragen wat ze mogen doen. Ik heb de volgende reactie terug gekregen:
Ik heb het gevoel dat ik hier met een kluitje het riet in gestuurd wordt. Ze hebben namelijk andere banden onder de auto gezet en daar ging de trilling niet bij weg. Een andere punto bij mijn garage die in dezelfde week geproduceerd heeft lijkt wel hetzelfde probleem te hebben. Ik ben op dit moment erg teleurgesteld in deze prestaties. Ik geloof niet dat een auto van deze prijsklasse "hoort" te trillen bij 130.. Ik weet alleen niet goed hoe ik het nu verder moet aanpakken met mijn garage."Zoals besproken geeft u aan dat deze klacht bij verschillende auto is op te merken
We kunnen dus stellen dat we hier praten over een producteigenschap en niet over een specifiek probleem.
Een homokinetische of tripode koppeling is een mechanische koppeling waarbij de rotatiesnelheid van de aandrijvende as dezelfde is als die van de aangedreven as,
Tripode koppelingen bieden uiterst lage schuifweerstand en een grotere doeltreffendheid terwijl ze met grotere hoeken werken.
Fiat heeft gekozen beide koppelingen te gebruiken in een aandrijfas. Aan de buitenzijde van de aandrijfas zit de homokinetische koppeling terwijl aan de binnenzijde een tripodekoppeling is gemonteerd.
Belangrijkste voordelen van deze toepassing:
" Gewichtsreductie door geoptimaliseerd materiaal en selectie van koppelingen
" Lawaai-, trilling-, hardheidanalyse en aanpassing ervan
" Geoptimaliseerde hogesnelheids- duurzaamheid
" Torsiestijfheid
" Optimaal 'crash' gedrag
Naast deze voordelen is er echter ook nadelen te noemen. Omdat aan de ene zijde een koppeling met 6 kogels en aan de andere zijde een koppeling met 3 kogels treedt er wat oneenparigheid in de aandrijfas op. Onder bepaalde omstandigheden en belasting is deze oneenparigheid te voelen als ligt schudden. Wanneer de belasting wijzigt is het schudden niet meer voelbaar. We willen benadrukken dat het hier een producteigenschap van de aandrijfassen betreft en geen tekortkoming is aan het voertuig.
Zijn er meerdere mensen met een trilling boven de 130 kmpu? Het begint als de teller rechts onder in de 0 komt van 130.