Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

brend
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 20:49

Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door brend »

Ik heb een 1.3Mjet Pevo. De auto ben ik erg tevreden mee, alleen als ik 130 of harder rij begint de auto te trillen. Meerdere malen naar de dealer geweest, en uiteindelijk een proefrit met monteur gemaakt nadat de banden meerdere malen waren gebalanceerd en gecontroleerd op hoogteverschil (allebei uiteindelijk niet aanwezig).

Tijdens het rijden is het probleem vastgesteld als er opgetrokken wordt. Als de auto bij 130 in zijn vrij staat is de trilling niet aanwezig. De motor was dus uitgesloten, waarschijnlijk dus tussen de versnellingsbak en de schijfrem.

Omdat dit een garantiekwestie lijkt heeft de garage een "ticket" aangemaakt bij Fiat om te vragen wat ze mogen doen. Ik heb de volgende reactie terug gekregen:
"Zoals besproken geeft u aan dat deze klacht bij verschillende auto is op te merken
We kunnen dus stellen dat we hier praten over een producteigenschap en niet over een specifiek probleem.

Een homokinetische of tripode koppeling is een mechanische koppeling waarbij de rotatiesnelheid van de aandrijvende as dezelfde is als die van de aangedreven as,
Tripode koppelingen bieden uiterst lage schuifweerstand en een grotere doeltreffendheid terwijl ze met grotere hoeken werken.
Fiat heeft gekozen beide koppelingen te gebruiken in een aandrijfas. Aan de buitenzijde van de aandrijfas zit de homokinetische koppeling terwijl aan de binnenzijde een tripodekoppeling is gemonteerd.
Belangrijkste voordelen van deze toepassing:
" Gewichtsreductie door geoptimaliseerd materiaal en selectie van koppelingen
" Lawaai-, trilling-, hardheidanalyse en aanpassing ervan
" Geoptimaliseerde hogesnelheids- duurzaamheid
" Torsiestijfheid
" Optimaal 'crash' gedrag
Naast deze voordelen is er echter ook nadelen te noemen. Omdat aan de ene zijde een koppeling met 6 kogels en aan de andere zijde een koppeling met 3 kogels treedt er wat oneenparigheid in de aandrijfas op. Onder bepaalde omstandigheden en belasting is deze oneenparigheid te voelen als ligt schudden. Wanneer de belasting wijzigt is het schudden niet meer voelbaar. We willen benadrukken dat het hier een producteigenschap van de aandrijfassen betreft en geen tekortkoming is aan het voertuig.
Ik heb het gevoel dat ik hier met een kluitje het riet in gestuurd wordt. Ze hebben namelijk andere banden onder de auto gezet en daar ging de trilling niet bij weg. Een andere punto bij mijn garage die in dezelfde week geproduceerd heeft lijkt wel hetzelfde probleem te hebben. Ik ben op dit moment erg teleurgesteld in deze prestaties. Ik geloof niet dat een auto van deze prijsklasse "hoort" te trillen bij 130.. Ik weet alleen niet goed hoe ik het nu verder moet aanpakken met mijn garage.

Zijn er meerdere mensen met een trilling boven de 130 kmpu? Het begint als de teller rechts onder in de 0 komt van 130.
DaDragon

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door DaDragon »

Nee ik kan rustig 170 rijden zonder trilling.
Maar als de motor in z'n vrij staat en de trilling is NIET aanwezig dan is het juist wel iets met de motor of aandrijving. Of begrijp ik dat nou verkeerd?
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door evotaxfree »

ik heb hetzelfde probleem.
bij mij doet het zich enkel voor bij optrekken en versnellen.
het probleem is bij mij echter pas ontstaan na het verlagen.
voor het verlagen waren er geen trillingen waarneembaar.
ik spreek uit eigen ervaring met 2 verschillende evo's waarbij het trillen begon na het verlagen.

de oorzaak is 100% zeker de tripode,dit is eigenlijk een minderwaardige homokineet.
schijnt een algemeen probleem te zijn bij zowel fiat als alfa.

omdat bij mij het probleem zich voordoet na het verlagen heb ik geen reden to claimen van garantie.
zonder verlaging is het trillen immers weg.

ik zou zeker niet akkoord gaan met het standpunt van fiat.
produkteigenschap of niet,trillen/resonantie hoort niet bij een nieuwe auto.
natuurlijk als voorwaarde dat de auto in dezelfde staat is als bij fabrieksaflevering.

misschien heb je geluk en is het bij jou net andersom als bij mij.
zonder verlaging trillen,met verlaging trillingsvrij?
brend
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 20:49

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door brend »

En hoe pak ik dat aan? Zelf naar Fiat bellen dat ik het er niet mee eens ben? Of moet ik gelijk mijn juridische bijstand uit de kast trekken? Uiteindelijk moet mijn dealer het toch gaan oplossen...

Is er ergens een regel of wet waar ik naar kan refereren (iets waar staat dat de auto in aflever status goed moet werken oid?)
DaDragon

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door DaDragon »

Gewoon terug naar de dealer en zeggen dat het aan de tripode ligt. En dat ze em dus gaan fixen zodat de trillingen niet meer is.

En anders idd rechtsbijstand erbij trekken.
Gebruikersavatar
sportsound
Nuovo Arrivato
Berichten: 126
Lid geworden op: za jun 24, 2006 17:46

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door sportsound »

Vaak ligt het indirect aan de tripoide's,dwz dat de assen onder een te grote hoek komen te staan en dan kun je trillingen in de aandrijvingen krijgen.Tripoide vervangen wil wel is wat helpen maar meestal maakt het geen tot weinig verschil.
Gp T-jet Sport 5Drs.New Orleans Blue.Abarth verlichting,Abarth turbo,Colombo Barianni cams,modified software,175PK 270Nm
http://abarth-vddungen.nl
DaDragon

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door DaDragon »

Maar het kan niet zo zijn dat de meesten geen last hebben en een enkeling wel.
dan klopt er iets niet.
brend
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 20:49

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door brend »

Fiat zegt in haar reactie dat trillen bij 130 een eigenschap is van dit product. Ik heb alleen geen bewijs van auto's die niet trillen.. (hoewel je dit wel mag verwachten van zo'n product) Ik wil volgende week een proefrit maken in een showroom model om te kijken of daar geen trilling in zit. In dat geval is het makkelijk, maar als die ook last heeft van trilling is het lastiger en zegt de garage gelijk zie je wel...

Ik wil graag dat de garage tussen mij en Fiat blijft, en niet dat ik dat zelf op moet gaan lossen...
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door evotaxfree »

sportsound schreef:Vaak ligt het indirect aan de tripoide's,dwz dat de assen onder een te grote hoek komen te staan en dan kun je trillingen in de aandrijvingen krijgen.Tripoide vervangen wil wel is wat helpen maar meestal maakt het geen tot weinig verschil.

je zou toch zeggen dat wanneer je de auto verlaagd,de hoek van de assen juist kleiner word!?
het kan anno 2011 toch niet zo zijn dat het trillen van de auto een eigenschap is van gebruikte techniek?

het kan wel anders,onze 500 is ook verlaagd en die trilt niet in de aandrijving.
heeft een 500 geen tipode in de aandrijfas?

ik vind het officieele standpunt van fiat ronduit schandalig.
voor het geld dat een evo kost mag je toch minstens verwachten dat de auto zonder trillingen rijd.
DaDragon

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door DaDragon »

brend schreef:Fiat zegt in haar reactie dat trillen bij 130 een eigenschap is van dit product. Ik heb alleen geen bewijs van auto's die niet trillen.. (hoewel je dit wel mag verwachten van zo'n product) Ik wil volgende week een proefrit maken in een showroom model om te kijken of daar geen trilling in zit. In dat geval is het makkelijk, maar als die ook last heeft van trilling is het lastiger en zegt de garage gelijk zie je wel...

Ik wil graag dat de garage tussen mij en Fiat blijft, en niet dat ik dat zelf op moet gaan lossen...
Fiat zegt helemaal niet dat dit een eigenschap is. Of heb je dat op papier van Fiat gekregen?
Anders is het de garage die lulkoek ophangt.

Tijd voor een andere garage om je probleem daar voor te leggen lijkt mij.
Gebruikersavatar
sportsound
Nuovo Arrivato
Berichten: 126
Lid geworden op: za jun 24, 2006 17:46

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door sportsound »

Sorry maar ik had het over Gp's die verlaagd zijn.Vaak staan de assen onder een kleine hoek en ga je verlagen word de hoek waaronder deze staat groter.
Gp T-jet Sport 5Drs.New Orleans Blue.Abarth verlichting,Abarth turbo,Colombo Barianni cams,modified software,175PK 270Nm
http://abarth-vddungen.nl
brend
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 20:49

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door brend »

DaDragon schreef:
Nee ik kan rustig 170 rijden zonder trilling.
Maar als de motor in z'n vrij staat en de trilling is NIET aanwezig dan is het juist wel iets met de motor of aandrijving. Of begrijp ik dat nou verkeerd?
Je hebt gelijk, ik had het verkeerd opgeschreven. Trilling is OOK aanwezig als hij in zijn vrij staat, dus het zit buiten de motor.. Dat was de conclusie. Hiernaast begint de trilling voelbaar te worden rond de 120, het ergst bij 133 en boven de 150 merk je het niet zo erg meer omdat andere trillingen (wegdek ed.) de overhand gaan nemen

Laatste reactie garage:
Volgens ons is er geen aanwijzing om aan te nemen dat er een probleem met uw auto is.
Men spreekt dan inderdaad over een producteigenschap en niet over een defect.
Helaas kunnen we nu niets voor u betekenen m.b.t. het technisch oplossen van uw klacht.
Ofwel, cash is binnen en aju paraplu..
Vin_cent
Junior Stato
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 21:33

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door Vin_cent »

Je auto hoort trillingsvrij te rijden, als je dealer niet wil meewerken naar een oplossing kan je wellicht de importeur vragen voor een oplossing. Als dat niet gaat kan je altijd een onafhankelijke partij inschakelen.

Mij lijkt het niet normaal dat de auto trilt, dan is er een onbalans aanwezig. Omdat ik nog weinig km heb gereden met de onze GP heb ik nog niet hard gereden. Maar ik heb regelmatig met andere auto's snelheden tot 200+ gereden en dan trilt er niks als alles in orde is.
DaDragon

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door DaDragon »

brend schreef:Je hebt gelijk, ik had het verkeerd opgeschreven. Trilling is OOK aanwezig als hij in zijn vrij staat, dus het zit buiten de motor.. Dat was de conclusie. Hiernaast begint de trilling voelbaar te worden rond de 120, het ergst bij 133 en boven de 150 merk je het niet zo erg meer omdat andere trillingen (wegdek ed.) de overhand gaan nemen
Heb nog even bekeken vanmiddag of mijn auto ergens trillingen heeft. Heb vanaf 70 km/h elke 10 km harder even bekeken of ik iets van trilling merk.
Ik merk bij geen enkele snelheid iets van trilling.

Wat voor een soort trilling voel je?
brend
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: vr mar 11, 2011 20:49

Re: Trilling in auto boven 130, ook met andere banden/wielen

Bericht door brend »

De trilling begint bij 120. Op zeer gladde wegdekken (bijv. de nieuwe A2) voel je een harmonische trilling. Elke keer komt de trilling opzetten en dan verdwijnt hij weer. Zo'n cyclus duurt een seconde of 4. Dus langzaam komt de trilling op, en na 2 seconden neemt hij weer af. Na 4 seconden is het weer weg en dan komt het weer...

Ik heb mijn winterbanden verwisseld voor zomerbanden (iets dikker, meer vering, standaard velgen vanaf fabriek). Hier is het iets minder, maar je voelt het nog steeds. Of ruwe wegdekken (slecht asfalt, bijv. in het buitenland). merk je het bijna niet door de grote andere trillingen.
Plaats reactie