Inbouwen van subwoofer / versterker

j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door j3r03ntj3 »

Hoi allen,

Ik verwacht over 2,5 week mijn PEVO en nu ben ik zeer benieuwd naar het volgende:

Ik heb in mijn auto niet de Interscope optie zitten en ook geen Blue & Me pakket en toch wil ik graag een versterker+sub inbouwen (in kofferbak).

Ben ik hierdoor verplicht om het mooie interieur te ontdoen van haar radio en een inbouwframe + eigen radio in te bouwen? Of bevat de radio de mogelijkheid om er een subwoofer op aan te sluiten?

Ook zag ik in het topic van Bennink, dat ondanks geen 12V optie in de kofferbak de kabel er al lag? Kan ik hier dankbaar gebruik van maken of dien ik hier een aparte kabel voor te trekken?

Ik ben nog vrij onervaren op dit gebied en zou graag wat advies willen..

Thanks alvast!
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door Giovanni Tutore »

Wat je zegt, als de kabel er ligt kun je er fijn gebruik van maken -]

Radio heeft GEEN uitgang voor sub. Die moet je dus aftakken van de boxen en mbv een actieve sub je dosis lage tonen verhogen, of zoals je al schrijft, HU vervangen. ~]
DaDragon

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door DaDragon »

Het ligt eraan hoeveel vermogen versterker en subwoofer je erin wil leggen.
N.a.v. het vermogen zul je ook een dikkere voedingskabel moeten leggen. Doe je dit niet dan mis je vermogen, slaat de versterker elke keer in z'n veiligheid en kan je dus net zo goed geen sub erin leggen.

Heb je een subwoofer van 250 watt rms heb je afdoende met een 25mm2 kabel. Let erop dat je ook de aarde met dezelfde dikte op de auto aansluit.
j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door j3r03ntj3 »

Dank iedereen!

Denk dat het dan toch een separate kabel wordt.. Zijn er echt geen mogelijkheden mbt het houden van de standaard radio? Ik vind het zo zonde van het interieur als er een alternatieve radio in komt :(..
Andries_Be
Nuovo Arrivato
Berichten: 79
Lid geworden op: ma dec 27, 2010 13:03

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door Andries_Be »

je kan perfect je originele radio behouden. door middel van een extra kastje(klein aparraat) aan te sluiten achter de 2 normale box uitgangen. deze maakt van deze 2 uitgangen dus 3 versterker uitgangen. ik heb dit in mijn Pevo en moet zeggen het speelt fantastisch. wel heb ik nog een klein probleem met mijn bleu en me maar dat word morgen hopelijk opgelost. door het aansluiten van de geluidsinstal is er ergens een foutmelding gekomen. hoogstwaarschijnlijk is dit gewoon ergens een kabeltje dat los is.

hoe dat apparaat juist noemt weet ik niet maar weet wel dat het mij 100€ gekost heeft.

Groeten.
j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door j3r03ntj3 »

Andries_Be schreef:je kan perfect je originele radio behouden. door middel van een extra kastje(klein aparraat) aan te sluiten achter de 2 normale box uitgangen. deze maakt van deze 2 uitgangen dus 3 versterker uitgangen. ik heb dit in mijn Pevo en moet zeggen het speelt fantastisch. wel heb ik nog een klein probleem met mijn bleu en me maar dat word morgen hopelijk opgelost. door het aansluiten van de geluidsinstal is er ergens een foutmelding gekomen. hoogstwaarschijnlijk is dit gewoon ergens een kabeltje dat los is.

hoe dat apparaat juist noemt weet ik niet maar weet wel dat het mij 100€ gekost heeft.

Groeten.
Thanks voor de tip! Klinkt als de ideale oplossing voor mij! :)

Heb je toevallig ook een extra voedingskabel van voor naar achter gelegd? Zo ja, ging dat een beetje gemakkelijk?
DaDragon

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door DaDragon »

Klopt helemaal.
Maar als je een electrisch schema erop nakijkt spreken ze meestal van "aarde".
In het engels ook wel "Ground" of "GND" aangeduid op de versterker.

Nog even terugkomend op de volgende vraag of je je radio kunt gehouden: Ja dat kan zeker.
Van de achterspeakers kan je het geluidssignaal halen. Hier zit vaak een speciale ingang op de versterker. Dat wordt ook wel "High Input" genoemd.

Wellicht kan je heel specifiek zeggen wat je wil met je geluid? Dus wat je erop wilt hebben kwa vermogen, andere boxen e.d.
Dan wil ik wel even voor je kijken wat je nodig hebt en hoe je het het makkelijkste aan kunt sluiten.

Ik weet waar ik over praat.
Hieronder een voorbeeld van auto's waar ik een setje subwoofers en versterkers heb ingebouwd:

Afbeelding

Afbeelding
DaDragon

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door DaDragon »

Was het niet zo dat de mini-iso op je radio juist een ingang is?
Zag laatst namelijk een schema en ik meende dat dat een ingang is en geen uitgang.
Maar kan het mis gezien hebben. Zal het vanavond even nakijken.
j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door j3r03ntj3 »

Hey DaDragon :)

Momenteel heb ik in mijn 206 een heel standaard setje zitten.. ik zou de specs niet echt weten.. echter vind ik het altijd fijn om goed de lage tonen te kunnen horen.. dus het liefst zou ik alleen een subwoofer + versterker plaatsen, niet te groot, maar groot genoeg om de klanken/lage tonen in mijn PEVO te verbeteren..
DaDragon

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door DaDragon »

j3r03ntj3 schreef:Hey DaDragon :)

Momenteel heb ik in mijn 206 een heel standaard setje zitten.. ik zou de specs niet echt weten.. echter vind ik het altijd fijn om goed de lage tonen te kunnen horen.. dus het liefst zou ik alleen een subwoofer + versterker plaatsen, niet te groot, maar groot genoeg om de klanken/lage tonen in mijn PEVO te verbeteren..
Kijk of je ergens een originele Pevo subwoofer kan vinden. Of een Interscope origineel.
Dan is het perfect pas te maken, neemt nagenoeg geen ruimte in en geeft een goed geluid.

Enige wat je dan moet doen is een versterker ertussen zetten want die mis je nu.
DaDragon

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door DaDragon »

Giovanni Tutore schreef:De subs van FIAT hebben hun eigen versterker :roll:
Ok dat wist ik niet. Ik dacht namelijk dat de sub aangestuurd werden door een versterker. Had dat in een ander topic gelezen waarbij ook een foto erbij stond.

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 75#p154175

Meende uit bovenstaande post op te maken dat dat de versterker was die de sub aanstuurde.
Verkeerd begrepen dus.
j3r03ntj3
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: wo feb 16, 2011 8:52

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door j3r03ntj3 »

Desondanks ben ik DaDragon dankbaar hoor.. is me nu een stuk duidelijker en weet nu wat ik moet doen zodra mn wagentje binnen is ;)
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door Bennink »

Ff opruiming gehouden. Topic is weer netjes zo.
woubert schreef:Afbeelding

Afbeelding

Na dit zielige gedoe de kleine foto's, is me ff niet meer waard
Mooi dat de dealer een dergelijke kabel kan leveren. Ideaal als je geen Interscope hebt.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door Giovanni Tutore »

Lastig met Blue en Me :wink:
Gebruikersavatar
Lacoste220988
Junior Stato
Berichten: 372
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 15:23

Re: Inbouwen van subwoofer / versterker

Bericht door Lacoste220988 »

wat doet dit kabeltje nu juist?
zorgt dit ervoor dat je van je radio kabel naar versterker kan leggen? Dat zou ideaal zijn om dan zo een sub aan te sluiten..

En wat is de exacte naam van dit kabeltje? Dan ga ik daar ook eens naar vragen bij mijn dealer.

Groeten Mathieu
Plaats reactie