onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door efcee »

ik begrijp dat bij leasemaatschapijen het normaal is dat je auto niet voor de 1e jaar beurt mag gaan, maar alleen bij het bereiken van de kilometerstand van de onderhoudsinterval.

nu heb ik hem zelf particulier gekocht, maar vroeg me af of het niet slimmer was om toch de beurt te doen nu ie ongeveer 1 jaar oud is. of te wachten tot de onderhoudsinterval (35.000)

iemand anders ervaring hier mee?
Olebrum
Nuovo Arrivato
Berichten: 25
Lid geworden op: za apr 02, 2011 18:04

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door Olebrum »

Efcee,

Wat is je km stand? In verband met garantie is het volgens mij verstandig om de onderhoudstermijnen van dealer aan te houden. Dus na een jaar of het bereiken van de 35.000 km.
Afbeelding Afbeelding
DaDragon

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door DaDragon »

efcee schreef:ik begrijp dat bij leasemaatschapijen het normaal is dat je auto niet voor de 1e jaar beurt mag gaan, maar alleen bij het bereiken van de kilometerstand van de onderhoudsinterval.

nu heb ik hem zelf particulier gekocht, maar vroeg me af of het niet slimmer was om toch de beurt te doen nu ie ongeveer 1 jaar oud is. of te wachten tot de onderhoudsinterval (35.000)

iemand anders ervaring hier mee?
Fait schrijft het volgende voor:

35.000 km of eens per 2 jaar.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door alfawiel »

Welke beurt wil je de dealer dan laten doen?
auto heeft beurt nodig na 35000 km of 2 jaar.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door Thegroov »

Kan je bijvoorbeeld twee of drie jaar met dezelfde olie blijven rijden als je 10.000km per jaar rijdt?
Ik vraag me ook afwat de beurt in houdt die de dealer doet. Ook de dealer waar ik hem besteld heb heeft het over één beurt per jaar. Dan moet ik natuurlijk wel weten dat de beurt zin heeft en dat het geen fake beurt is...
Sweetnl
Nuovo Arrivato
Berichten: 81
Lid geworden op: za sep 04, 2010 14:18

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door Sweetnl »

De dealer ziet je het liefst iedere 3 maanden voor een beurt. Daar moeten ze het van hebben.

Er is maar één regel waar je je oor een geldige garantietermijn aan hoeft te houden. Het instructieboekje van Fiat zelf.
DaDragon

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door DaDragon »

Thegroov schreef:Kan je bijvoorbeeld twee of drie jaar met dezelfde olie blijven rijden als je 10.000km per jaar rijdt?
Ik vraag me ook afwat de beurt in houdt die de dealer doet. Ook de dealer waar ik hem besteld heb heeft het over één beurt per jaar. Dan moet ik natuurlijk wel weten dat de beurt zin heeft en dat het geen fake beurt is...
Eens per 2 jaar is voldoende. Ze verdienen bakken met geld aan de 1e jaars beurtjes. Want daar gebeurt namelijk nauwelijks wat.
Misschien beetje vloeistoffen (zoals ruitenvloeistof) o.i.d. bijvullen. Verder is het alleen checken van remmen, banden e.d.

Als je het mij vraagt kan je dan beter je geld ergens anders aan besteden en gewoon een jaar later een beurt doen zoals fiat voorschrijft.
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door efcee »

alfawiel schreef:Welke beurt wil je de dealer dan laten doen?
auto heeft beurt nodig na 35000 km of 2 jaar.
22.000 zit ik nu aan na een jaar :)
met mijn vorige auto alfa 156 diesel moest ik wel elk jaar trouw onderhoud plegen :)
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door alfawiel »

ja, de tijden veranderen, ook wat onderhoud betreft.
Vroeger moest je om de 5000 km olie wisselen en eens per halfjaar een beurtje laten doen.
Ja. ik weet het, ben al een een jaartje ouder.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door efcee »

ik zal ook maar niet zeggen dan dat ik nog nooit een auto gehad heb zonder stuurbekrachtiging, airco en electrische ramen :P
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door alfawiel »

ja, vroeger had je alleen arko in plaats van airco.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door BartCCC »

De onze (1.3 multijet) wordt over twee weken ook één jaar. Inmiddels ongeveer 27.000km erop staan. Nu wou ik eigenlijk al de afspraak maken zoals de dealer me ook heeft uitgenodigd, maar eigenlijk hebben jullie gelijk. Twee jaar is te lang gezien de kilometers, maar ik wacht nog even die paar maanden tot ik aan de 35.000km ben denk ik....
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door RaydeJee »

Mijn dealer zegt ook 1 jaar, maar het boekje inderdaad 35k of 2 jaar. Dat houd ik dus mooi aan.
Voor de rest krijgt de auto ongeveer maandelijks 'een beurt': vloeistoffen checken en bijvullen en controle banden en dergelijke. Fijn zo'n broertje als monteur bij een merkdealer.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door Thegroov »

efcee schreef:ik zal ook maar niet zeggen dan dat ik nog nooit een auto gehad heb zonder stuurbekrachtiging, airco en electrische ramen :P
Mijn tweede auto was een ford granada zonder stuurbekrachtiging. Ik kan de pijn in mijn armen nog goed herinneren, de eerste weken. Dat was echt werken om een bocht door te komen en vooral om in te parkeren.
Dat was 25 jaar geleden.... Ik ben dus ook geen 18 meer :?
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: onderhoud 1e jaar of kilometerstand ?

Bericht door tonyvandenbroek »

Hihi had ik met mijn eerste auto ook. een Ford Taunus (in 1991)....brrr wat een bakken om file te parkeren. Lang leve de stuur bekrachtiging.
Afbeelding
Plaats reactie