Storing verlichting.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
evo
Nuovo Arrivato
Berichten: 58
Lid geworden op: do mar 04, 2010 17:58
Locatie: Nederland

Storing verlichting.

Bericht door evo »

Hallo,

Ik heb een probleem met de verlichting van de GP, ik gebruik de auto alleen privé dus rij er niet veel in(+/- 15000 pj)
Als ik in het donker rij gaan soms de koplampen aan en uit, heb dit nu 6x gehad, soms gaan ze snel aan en uit (als of je aan het seinen bent) en de andere x gewoon aan en weer uit..

Ik ben hiervoor bij de dealer geweest en die kon niks vinden, ze hebben wel de lampen afgesteld en de schakelaar vervangen, opgelost dacht ik..

Maar het het inmiddels weer gehad.. het lijkt te gebeuren op het moment dat ik richting aan geef maar weet dit niet zeker, ik rij dus erg weinig in de wagen(alleen in het weekend) maar het is wel irritant en heb nog maar een paar maanden garantie..

Iemand tips? wat kan ik doen? wat moet ik tegen de dealer zeggen?
Fiat Grande Punto NeroBianco.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Storing verlichting.

Bericht door Xander »

evo schreef: Ik ben hiervoor bij de dealer geweest en die kon niks vinden

Iemand tips? wat kan ik doen? wat moet ik tegen de dealer zeggen?
Dat 'ie blijft zoeken totdat het wel gevonden is?

Dit lijkt me toch een erg gevaarlijk probleem. Daar mogen ze best even hun best voor doen...

Btw, je dealer gaat het er vast niet mee eens zijn, maar voor de garantie is het enkel relevant dat je het probleem gemeld hebt binnen de garantietermijn. Hoe lang ze er vervolgens over doen om het op te lossen is hun probleem.
JeTeDe
Nuovo Arrivato
Berichten: 93
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 19:30

Re: Storing verlichting.

Bericht door JeTeDe »

Dit heb ik afgelopen maandagavond ook gehad. Ik rij in een Grande Punto Actual Multijet van dec 2010. Ik reed bij Den Haag en dacht plots, wast is het donker. In een reflex voelde ik aan de bedieningshendel. Deze stond gewoon aan, wel voelde ik even een speling van misschien 1 a 2 mm op de schakelaar. De verlichting was ervoor goed, aangezien ik al 150 km gereden had met de verlichting gewoon aan.
Dus ook maar weer naar de dealer. Ik denk overigens dat veel meer dit euvel hebben, het valt echter zeer slecht op. Je moet echt op een donkerstuk rijden . Je ziet namelijk niet op het dashboard een melding.
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Storing verlichting.

Bericht door ADRIE »

Af en toe komt het voor dat de stuurschakelaar een slecht contact heeft waardoor de verlichting uit gaat.
Probeer maar eens wat de verlichting doet als je een beetje frunnikt aan de schakelaar naar boven en beneden of naar voren en naar achteren.
Grote kans dat de verlichting er op reageert, zo ja dus gewoon de stuurkolomschakelaar laten vervangen.
JoostMeij
Berichten: 7
Lid geworden op: vr okt 07, 2011 13:18
Locatie: Zwolle

Re: Storing verlichting.

Bericht door JoostMeij »

Ik heb dit dus ook. Met alle toeval reed ik zojuist met de rdio uit en de airco ook en terwijl mijn lichten knipperde hoorde ik ook een getik achter de knoppen waarmee je je lichten kunt stellen(links van je stuur). iemand enig idee wat het is? Stuurkolomschakeaarr is het bij mij niet.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Storing verlichting.

Bericht door Xander »

JoostMeij schreef:Ik heb dit dus ook. Met alle toeval reed ik zojuist met de rdio uit en de airco ook en terwijl mijn lichten knipperde hoorde ik ook een getik achter de knoppen waarmee je je lichten kunt stellen(links van je stuur). iemand enig idee wat het is?
Dat getik wat je hoort is het relais. Maar waarom dat relais gaat tikken, dat is nog maar de vraag. Dat je het relais hoort als de lampen in of uit schakelen is niet meer dan normaal.
Stuurkolomschakeaarr is het bij mij niet.
Hoe weet je dat zo zeker?
JoostMeij
Berichten: 7
Lid geworden op: vr okt 07, 2011 13:18
Locatie: Zwolle

Re: Storing verlichting.

Bericht door JoostMeij »

Omdat als ik aan mn stuurkolomschakelaar frunnik het licht niet flikkert. Hier is dus geen slecht contact. Ga vanavond het relais vervangen, denk dat dat het is
Gebruikersavatar
skippy47
Junior Stato
Berichten: 378
Lid geworden op: ma nov 03, 2008 18:33
Locatie: Den Bosch Het Mooiste Stad Van Brabant

Re: Storing verlichting.

Bericht door skippy47 »

JoostMeij schreef:Omdat als ik aan mn stuurkolomschakelaar frunnik het licht niet flikkert. Hier is dus geen slecht contact. Ga vanavond het relais vervangen, denk dat dat het is
kan het niet zijn dat de bedrading los zit :?: kijk dat eff naar voor dat jij de relais vervangt
~] ~~
GP. bwj..2006 12.8v dynamic, airco(stuk), elec spiegels, blu Azzuro, lm 16" velgen.
nu 190500km gereden
JoostMeij
Berichten: 7
Lid geworden op: vr okt 07, 2011 13:18
Locatie: Zwolle

Re: Storing verlichting.

Bericht door JoostMeij »

Ik heb het net voor donker het eens bekeken met een collega. Wat een veelvoorkomend probleem is bij Fiat Grande Punto's is de massakabel, en inderdaad die was volledig verroest. Deze heb ik eventjes netjes opgeschuurd, en het ophangpuntje ook en nu maar hopen dat hij het niet weer doet. Mocht hij het weer doen ga ik het relais vervangen.

De bekabeling zit absoluut niet los want ik heb elk stekkertje nagetrokken en heb deze bewogen en aan getrokken maar het licht reageert hier niet op.
Plaats reactie