Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Ik kan er de klok op gelijk zetten: elke ochtend heb ik, in de eerste kilometer, minstens 1x dat de versnelling niet helemaal op de juiste plek terecht komt. Een hoop geknars is het gevolg. Vaak van de 2 naar de 3, maar soms ook andere versnellingen. Eigenlijk alleen met een koude motor dus.
En wat misschien wel vervelender is: van vrij naar de eerste versnelling gaat vaak moeilijk: de versnelling valt niet in de 1, ik moet de pook dan terughalen naar de vrij of 2 en opnieuw proberen. Dan gaat het wel goed. Er lijkt iets van een blokkade in te zitten ofzo. Is best lastig, als je altijd met stop-start rijdt en je vooraan in de rij staat Dit heb ik vooral met een warme motor.
Ik rijd een 1.3 multijet 16v 85, met handgeschakelde vijfbak. Ik zou graag willen weten of meer Punto-rijders dit ervaren?
En wat misschien wel vervelender is: van vrij naar de eerste versnelling gaat vaak moeilijk: de versnelling valt niet in de 1, ik moet de pook dan terughalen naar de vrij of 2 en opnieuw proberen. Dan gaat het wel goed. Er lijkt iets van een blokkade in te zitten ofzo. Is best lastig, als je altijd met stop-start rijdt en je vooraan in de rij staat Dit heb ik vooral met een warme motor.
Ik rijd een 1.3 multijet 16v 85, met handgeschakelde vijfbak. Ik zou graag willen weten of meer Punto-rijders dit ervaren?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Oh... en ja: ik gebruik wèl de koppeling.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Ik verwacht dat de schakelstangen niet helemaal goed zitten.
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Kan dat ook na verloop van tijd gebeuren?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Ik merk hetzelfde bij de T-Jet: de derde versnelling heeft soms niet helemaal gepakt voordat ik de koppeling laat opkomen --> geknars. En in het begin had ik er last van dat ik 'm niet goed in de 1 kreeg. Oplossing: de pook fatsoenlijk naar links trekken. Als hij niet wil en je geeft 'm een kort rukje naar links, dan gaat hij er alsnog gewoon in.
Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
En een Prius...
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
En een Prius...
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Ja dat kan zeker.
Kan zijn dat er wat losgeraakt is waardoor de schakeling naar z'n 1 niet meer lekker gaat.
Is vaak een klusje van 10 minuutjes. Dus even terug naar de dealer.
Kan zijn dat er wat losgeraakt is waardoor de schakeling naar z'n 1 niet meer lekker gaat.
Is vaak een klusje van 10 minuutjes. Dus even terug naar de dealer.
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Dat zal ik eens proberen, morgenmiddag. De Evo blijft nog even op z'n plek staan.Hellfire schreef:Als hij niet wil en je geeft 'm een kort rukje naar links, dan gaat hij er alsnog gewoon in.
Klinkt goed, ik ga het nog even aanzien en dan een ritje naar de dealer plannen.DaDragon schreef:Is vaak een klusje van 10 minuutjes. Dus even terug naar de dealer.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
-
- Senior Stato
- Berichten: 515
- Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Hmm..kan me nog niet vinden in je verhaal, maar ik ervaar wel dat ie soms niet lekker in z'n 3 gaat, en hetzelfde van 4 naar 5... Hij haakt soms behoorlijk!
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
typisch fiat....
versnellingsbakken en electronica zijn niet 100%.
al jaren last van en altijd mee geleefd..
helaas....
versnellingsbakken en electronica zijn niet 100%.
al jaren last van en altijd mee geleefd..
helaas....
- alfawiel
- Membre D'Oro
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
- Locatie: Budel Dorplein
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Wat een onzin,waarop bazeer je dit.
Als ik al jaren last had van elektronica en versnellingsbakken die niet 100% waren zou ik al lang naar een ander merk zijn overgestapt.
Als ik al jaren last had van elektronica en versnellingsbakken die niet 100% waren zou ik al lang naar een ander merk zijn overgestapt.
Punto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Moet je gelijk geven. In mijn GP T-Jet voelt het schakelen soms net alsof je met een stok in een grabbelton zit te roeren en dat je maar geluk moet hebben om de juiste versnelling te pakken.
Ook versnellingsbakken van andere Fiats die ik heb gereden (panda, 500 etc.) zijn niet zo trefzeker als ik zou verwachten.
Qua elektronica ben ik het niet eens. Alles werkt prima. Alleen nieuwe digitale systemen zoals bijvoorbeeld Blue & Me kunnen nog wel eens vreemd reageren. Maar dat is dan meestal met MP3's afspelen. En tja, daar geef ik eerder windows mobile (waarop B&M gebaseerd is) de schuld van dan Fiat.
Ook versnellingsbakken van andere Fiats die ik heb gereden (panda, 500 etc.) zijn niet zo trefzeker als ik zou verwachten.
Qua elektronica ben ik het niet eens. Alles werkt prima. Alleen nieuwe digitale systemen zoals bijvoorbeeld Blue & Me kunnen nog wel eens vreemd reageren. Maar dat is dan meestal met MP3's afspelen. En tja, daar geef ik eerder windows mobile (waarop B&M gebaseerd is) de schuld van dan Fiat.
"Shaven, not furred"
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
bij elk merk is altijd wel iets hoor. Persoonlijk geen probleem met de versnellingsbak enkel de achterruit-versnelling durft al eens te kraken.
bij mijn vorige peugeots waren de versnellings-bakken ook niet zo top hoor, heel hakerig en eerste versnelling durfde al eens niet te werken (moeilijk in te krijgen).
Bij Renault megane was het dan weer de 3de versnelling die soms moeilijk ging en bij MG/Rover de eerste en achteruit.
Is maar wat je gewoon bent natuurlijk ~]
@ Bennink: in jouw geval zou ik wél bij de dealer langsgaan, als het regelmatig knarst is dat niet gezond. Op den duur gaan je tandjes slijten en komt er metaal vrij in je versnellingsbak-olie.
bij mijn vorige peugeots waren de versnellings-bakken ook niet zo top hoor, heel hakerig en eerste versnelling durfde al eens niet te werken (moeilijk in te krijgen).
Bij Renault megane was het dan weer de 3de versnelling die soms moeilijk ging en bij MG/Rover de eerste en achteruit.
Is maar wat je gewoon bent natuurlijk ~]
@ Bennink: in jouw geval zou ik wél bij de dealer langsgaan, als het regelmatig knarst is dat niet gezond. Op den duur gaan je tandjes slijten en komt er metaal vrij in je versnellingsbak-olie.
Life is better on 2 wheels
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Is ook meer iets van vroeger.
Mijn stilo abarth (2002), heeft ook regelmatig spookmelding qua electronica.
Bak van mijn GP is ook vaak (meestal naar 3) slecht in te zetten
Mijn stilo abarth (2002), heeft ook regelmatig spookmelding qua electronica.
Bak van mijn GP is ook vaak (meestal naar 3) slecht in te zetten
Re: Versnellingsbak: niet naar 1 en misschakelen
Ik snap niet dat sommige mensen accoord gaan met een auto waarbij het net lijkt of je met een stok in een grabbelton zit te roeren.
Mijn punto heeft daar absoluut geen last van en is erg trefzeker. Het voelt solide en gewoon aan.
Mijn punto heeft daar absoluut geen last van en is erg trefzeker. Het voelt solide en gewoon aan.