Fiat komt met cilinderuitschakeling
Geplaatst: do nov 10, 2011 21:39
Cilinderuitschakeling wordt ook bij Fiat de volgende stap om de CO2-uitstoot te verminderen. Na Volkswagen komt ook Fiat binnen afzienbare tijd met zo’n systeem, aldus motorenontwikkelaar Aldo Marangoni.
De Italiaanse chef van Fiat/Chrysler Powertrain zegt dat er niet alleen een duidelijke verbetering van de inmiddels breed toegepaste MultiAir-techniek (waarbij de inlaatkleppen volledig variabel elektro-hydraulisch worden gestuurd) komt, maar dat die modificaties het ook mogelijk maken om onder deellast twee cilinders van een viercilinder motor geheel en al uit te schakelen.
Volkswagen introduceerde in september het ZAS-systeem (ZylinderAbSchaltung) voor een nieuwe reeks 1.4 TSI-motoren, waarmee volgend jaar onder meer de Audi A3, VW Golf en VW Polo zullen worden uitgerust. Daarmee wordt een CO2-reductie van 8 gram per kilometer gerealiseerd. Ook op V8-motoren van Audi en Mercedes wordt cilinderuitschakeling toegepast. Fiat geeft nog niet aan welke auto’s het systeem krijgen of wat de besparing zal zijn, maar logischerwijs zijn dat alle modellen met viercilinder MultiAir-techniek, zoals de Fiats Punto en Bravo, Alfa’s Mito en Giulietta, alsmede de Lancia Delta.
Bron: Autovisie
De Italiaanse chef van Fiat/Chrysler Powertrain zegt dat er niet alleen een duidelijke verbetering van de inmiddels breed toegepaste MultiAir-techniek (waarbij de inlaatkleppen volledig variabel elektro-hydraulisch worden gestuurd) komt, maar dat die modificaties het ook mogelijk maken om onder deellast twee cilinders van een viercilinder motor geheel en al uit te schakelen.
Volkswagen introduceerde in september het ZAS-systeem (ZylinderAbSchaltung) voor een nieuwe reeks 1.4 TSI-motoren, waarmee volgend jaar onder meer de Audi A3, VW Golf en VW Polo zullen worden uitgerust. Daarmee wordt een CO2-reductie van 8 gram per kilometer gerealiseerd. Ook op V8-motoren van Audi en Mercedes wordt cilinderuitschakeling toegepast. Fiat geeft nog niet aan welke auto’s het systeem krijgen of wat de besparing zal zijn, maar logischerwijs zijn dat alle modellen met viercilinder MultiAir-techniek, zoals de Fiats Punto en Bravo, Alfa’s Mito en Giulietta, alsmede de Lancia Delta.
Bron: Autovisie