Ik begreep gisteren van de dealer dat juist de 1.4 8v de gemiddelde motor is. Sterker nog, de 1.4 16v is best lastig om te vinden voor een proefrit. De meeste demo's zijn 1.4 77pk of 1.2joedelta schreef:Dat heeft ook te maken met milieueisen bij nieuwe auto's. Een nieuw ontwikkelde auto moet weer aan strengere eisen voldoen dan een auto die al weer een tijdje op de markt is.LaTiNo schreef:Ik denk dat het gewoon niet reeel is om topprestaties te verwachten van een 1.4 motor, 16V of niet. Zeker niet als ze in grotere (en dus zwaardere) auto's gestopt worden.
Wat ik echt niet begrijp is waarom er niet meteen een 1.6 of 1.8 beschikbaar is gekomen. 120 a 130pk, DAAR heb je wat aan....
Op zich is een 1.4 16V gewoon een mooie motor voor een auto van dit formaat, maar inderdaad geen racemonster. Uiteraard is dit wel de benzinemotor die ook op termijn het meest verkocht zal blijven worden.
Dus wordt deze "gemiddelde motor" het eerste ontwikkeld en van daaruit weer zwaardere motoren. Maar ook die zwaardere motoren zullen nieuw ontwikkeld moeten worden om aan de milieueisen te voldoen, wat voor die motoren een langer ontwikkelingstraject met zich mee brengt.
De situatie in de markt speelt hier trouwens ook sterk in mee. Wij zijn hier op het forum op de een of andere manier redelijk verwende automobilisten, maar wij vertegenwoordigen niet de gemiddelde koper van een auto in Europa.
Acceleratie sport 1.4 16v niet volgens brochure
er komt een panda sport met een 1.4 16v motor op de markt.
is dit dezelfde motor als nu in de GP ligt ? :roll:
Fiat presenteert binnenkort de snelle Panda Sport. Bij een Duitse dealer staat hij altijd al gewoon te koop.
Iedereen wacht tot op de Autosalon van Parijs het doek van de Fiat Panda Sport wordt gehaald om een eerste blik op het snelle model te kunnen werpen. AutoWeek-lezer Erik-Jan Noltus uit Almelo ging een stuk doortastender te werk: die zag ‘m op internet al gewoon te koop staan bij een Duitse dealer.
De Fiat Panda Sport is voorzien van een 1,4-liter 16V motor die een vermogen heeft van 101 pk. Hij weegt 935 kilo en kan 185 km/u. De sprint van 0 naar 100 km/u legt de gespierde Panda af in 9,6 seconden. Verder is de Panda Sport voorzien van een zesversnellingsbak, een sportonderstel, sportstoelen, een met leder bekleed stuurwiel en schijfremmen aan de achterkant.
De Duitse Fiat-dealer Scheider uit Helmbrechts heeft ‘m voor 12.900 euro in de showroom staan. Dat betekent dat hij inclusief de Nederlandse belastingen zo’n 15.500 euro gaat kosten. Fiat Nederland is niet bereikbaar voor commentaar.
is dit dezelfde motor als nu in de GP ligt ? :roll:
Fiat presenteert binnenkort de snelle Panda Sport. Bij een Duitse dealer staat hij altijd al gewoon te koop.
Iedereen wacht tot op de Autosalon van Parijs het doek van de Fiat Panda Sport wordt gehaald om een eerste blik op het snelle model te kunnen werpen. AutoWeek-lezer Erik-Jan Noltus uit Almelo ging een stuk doortastender te werk: die zag ‘m op internet al gewoon te koop staan bij een Duitse dealer.
De Fiat Panda Sport is voorzien van een 1,4-liter 16V motor die een vermogen heeft van 101 pk. Hij weegt 935 kilo en kan 185 km/u. De sprint van 0 naar 100 km/u legt de gespierde Panda af in 9,6 seconden. Verder is de Panda Sport voorzien van een zesversnellingsbak, een sportonderstel, sportstoelen, een met leder bekleed stuurwiel en schijfremmen aan de achterkant.
De Duitse Fiat-dealer Scheider uit Helmbrechts heeft ‘m voor 12.900 euro in de showroom staan. Dat betekent dat hij inclusief de Nederlandse belastingen zo’n 15.500 euro gaat kosten. Fiat Nederland is niet bereikbaar voor commentaar.
- Señor Sjon
- Membre D'Oro
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
- Locatie: Hellevoetsluis
Die motor schijnt hetzelfde te ziijn. Ik wil dan die ECU wel, want volgens mij is dat het enige wat anders is. Qua zuinigheid heb ik de GP wel een beetje opgegeven, dan maar wat meer vermogen.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders.
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders.
Misschien dat dat bij jouw dealer de gemiddelde motor is, of zelfs de gemiddelde motor op de Nederlandse markt, maar in Europa als geheel zal dat niet zo zijn; in Nederland zijn we wat bescheidener wat dat betreft.GPO schreef:Ik begreep gisteren van de dealer dat juist de 1.4 8v de gemiddelde motor is. Sterker nog, de 1.4 16v is best lastig om te vinden voor een proefrit. De meeste demo's zijn 1.4 77pk of 1.2
Ik heb bij mijn dealer overigens niet het idee dat dat zo is. Als ik zie wat er afgeleverd wordt, dan zit daar veel 1.4 16V spul bij.
- Joh@n
- Junior Stato
- Berichten: 459
- Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
Klopt ja. Hoewel de 1.4 16v nog relatief nieuw is natuurlijk een demo gaat wel iets langer mee dan 6 weken. Tenminste, op mn werk wel. Sinds 2 maanden hebben we een 1.4 16V Sport als demo en dan moet je weer veel mensen die wat ouder zijn gaan uitleggen dat een 1.2 of 1.4 8V wat trager zijn. Veel mensen kiezen toch voor de middle of the road en dat is de 1.4 8V. Voldoet ook prima als je geen Schumacher aspiraties hebt.GPO schreef: Ik begreep gisteren van de dealer dat juist de 1.4 8v de gemiddelde motor is. Sterker nog, de 1.4 16v is best lastig om te vinden voor een proefrit. De meeste demo's zijn 1.4 77pk of 1.2
Waar ik zelf van sta te kijken is het feit dat er op 1 dealer na _niemand_ een 1.3 16V JTDm 90pk heeft. Sowieso in het algemeen is er bijna nergens een diesel te krijgen en moet dat allemaal via de importeur geregeld worden, wat een dealer meteen 200 euro kost. Terwijl er best veel GP's in de lease rondrijden.. Ik zou best eens in een 1.3 willen rijden maar het kan gewoon niet, of ik moet naar Breda :roll:
Seat Leon 1.9 TDi
Precies, mijn dealer (autobedrijf Otten) heeft inderdaad een 1.3 Multijet 16V van 90 pk staan.Joh@n schreef: Waar ik zelf van sta te kijken is het feit dat er op 1 dealer na _niemand_ een 1.3 16V JTDm 90pk heeft. Sowieso in het algemeen is er bijna nergens een diesel te krijgen en moet dat allemaal via de importeur geregeld worden, wat een dealer meteen 200 euro kost. Terwijl er best veel GP's in de lease rondrijden.. Ik zou best eens in een 1.3 willen rijden maar het kan gewoon niet, of ik moet naar Breda :roll:
Ja, die 130 pk sport demo, daar heb ik een dag in gereden, dus die zou ik niet kopenJoh@n schreef:Klopt ja, en een 130. Alleen heb ik die gister al gereden bij Falco Zuidoost. Beviel prima overigens, alleen nog even kijken wat het verschil in maandlasten is. Ik wil een 1.3 16V Sport zoals in Belgie
In België hebben ze geloof ik ook een 1.3 MultiJet 16V Emotion, die hebben we hier ook niet, best jammer.
zie Schumacher niet in een 1.4 16v GP rond rijden.Joh@n schreef:Klopt ja. Hoewel de 1.4 16v nog relatief nieuw is natuurlijk een demo gaat wel iets langer mee dan 6 weken. Tenminste, op mn werk wel. Sinds 2 maanden hebben we een 1.4 16V Sport als demo en dan moet je weer veel mensen die wat ouder zijn gaan uitleggen dat een 1.2 of 1.4 8V wat trager zijn. Veel mensen kiezen toch voor de middle of the road en dat is de 1.4 8V. Voldoet ook prima als je geen Schumacher aspiraties hebt.GPO schreef: Ik begreep gisteren van de dealer dat juist de 1.4 8v de gemiddelde motor is. Sterker nog, de 1.4 16v is best lastig om te vinden voor een proefrit. De meeste demo's zijn 1.4 77pk of 1.2
kan me niet voorstellen dat die aan zijn aspiraties zal voldoen
Er hoeft niet een hele nieuwe motor ontwikkeld te worden. Die motoren kunnen ze zo uit de schappen trekken want die zitten in de Croma's, Stilo's, Barchetta's etc.
joedelta schreef:Dat heeft ook te maken met milieueisen bij nieuwe auto's. Een nieuw ontwikkelde auto moet weer aan strengere eisen voldoen dan een auto die al weer een tijdje op de markt is.LaTiNo schreef:Ik denk dat het gewoon niet reeel is om topprestaties te verwachten van een 1.4 motor, 16V of niet. Zeker niet als ze in grotere (en dus zwaardere) auto's gestopt worden.
Wat ik echt niet begrijp is waarom er niet meteen een 1.6 of 1.8 beschikbaar is gekomen. 120 a 130pk, DAAR heb je wat aan....
Op zich is een 1.4 16V gewoon een mooie motor voor een auto van dit formaat, maar inderdaad geen racemonster. Uiteraard is dit wel de benzinemotor die ook op termijn het meest verkocht zal blijven worden.
Dus wordt deze "gemiddelde motor" het eerste ontwikkeld en van daaruit weer zwaardere motoren. Maar ook die zwaardere motoren zullen nieuw ontwikkeld moeten worden om aan de milieueisen te voldoen, wat voor die motoren een langer ontwikkelingstraject met zich mee brengt.
De situatie in de markt speelt hier trouwens ook sterk in mee. Wij zijn hier op het forum op de een of andere manier redelijk verwende automobilisten, maar wij vertegenwoordigen niet de gemiddelde koper van een auto in Europa.
- Joh@n
- Junior Stato
- Berichten: 459
- Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
Het blok in de Croma is niet gelijk aan het blok uit de Barchetta en eerste types Stilo hoor. Het blok in de Barchetta en Punto HGT/Abarth heeft variabele kleptiming en valt wat mij betreft in de categorie meest breekbare motor in jaren. De blokken in de croma en nu ook de stilo zijn ism GM gemaakt.
Seat Leon 1.9 TDi
Klopt Joh@n. De 1.8 uit de Croma is wel een nieuwe die nog net stamt uit de samenwerkingsperiode met GM. De 1.6 16V en oude 1.8 16V VVT uit de Stilo (welke ook te vinden waren in de Barchetta, de Coupé en nog wat andere auto's) zijn motorblokken die aan het eind van hun leven zitten, die stammen nog van de blokken uit de jaren '90.Joh@n schreef:Het blok in de Croma is niet gelijk aan het blok uit de Barchetta en eerste types Stilo hoor. Het blok in de Barchetta en Punto HGT/Abarth heeft variabele kleptiming en valt wat mij betreft in de categorie meest breekbare motor in jaren. De blokken in de croma en nu ook de stilo zijn ism GM gemaakt.
Je moet ook rekening houden met de vraag of een bepaalde motor in een bepaalde auto is in te bouwen op economisch rendabele wijze.
Bij de ontwikkeling van een nieuwe auto worden er keuzes gemaakt, die ook weer hun weerslag hebben op bepaalde technische aspecten van de auto.
Bovendien worden dan ook de overeenkomsten gesloten met toeleveranciers en andere autoconcerns waar een samenwerkingsverband mee is. Dit is een complexe kwestie. Het is niet zomaar een kwestie van het er in gooien van een motor die je in het schap hebt liggen. Er spelen allerlei economische, juridische en technische belangen en aangezien FIAT nog maar net uit de rode cijfers aan het komen is, moeten ze voorzichtig zijn met het gaan produceren van uitvoeringen waar maar weinig exemplaren van verkocht gaan worden.