Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Na veel rondvraag, controleren van de banden, uitlijnen en balanceren weet ik het niet meer.
Onlangs heb ik voor de PE 17 inch velgen gekocht.
Na montage bleek dat de auto tussen de 110 en de 130 trilt.
Boven de 130 voel je het ook maar dan wordt het trillen minder heftig.
Dit doet hij niet constant maar met een tussenpoos.
Ik weet dat hij een trilling heeft door de versnellingsbak die er in zit maar deze trilling is het niet.
Wanneer er niemand naast zit kan je het ook zien aan de stoelen.
De wielen zijn inmiddels al 4 keer gebalanceerd, de auto is ook al uitgelijnd.
Ik heb voor morgen maar een afspraak gemaakt bij de dealer.
Hij weet kon het zo ook niet vertellen, misschien iets met de aandrijfas zei hij.
Misschien heeft iemand tips of het zelfde probleem een keer gehad dan hoor ik dat graag.
Onlangs heb ik voor de PE 17 inch velgen gekocht.
Na montage bleek dat de auto tussen de 110 en de 130 trilt.
Boven de 130 voel je het ook maar dan wordt het trillen minder heftig.
Dit doet hij niet constant maar met een tussenpoos.
Ik weet dat hij een trilling heeft door de versnellingsbak die er in zit maar deze trilling is het niet.
Wanneer er niemand naast zit kan je het ook zien aan de stoelen.
De wielen zijn inmiddels al 4 keer gebalanceerd, de auto is ook al uitgelijnd.
Ik heb voor morgen maar een afspraak gemaakt bij de dealer.
Hij weet kon het zo ook niet vertellen, misschien iets met de aandrijfas zei hij.
Misschien heeft iemand tips of het zelfde probleem een keer gehad dan hoor ik dat graag.
Punto evo 1.3 Multijet.
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Ik heb de zelfde velgen, maar heb dat probleem niet. Dieselprobleem misschien?
Ben benieuwd wat het is!!
Ben benieuwd wat het is!!
- Azerion
- Membre D'Oro
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: wo mei 11, 2011 20:31
- Locatie: Zedelgem, West-Vlaanderen, België
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
misschien centreerringen?
Fiat Punto EVO 1.3 Mjet RACING 70 Pk, grigio impeccabile
P-tronic powerbox + BMC Airfilter, 18" velgen, AP Suspension, dectanes 8000k
P-tronic powerbox + BMC Airfilter, 18" velgen, AP Suspension, dectanes 8000k
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Zijn de banden wel goed? Niet gecupt?
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Heb jende velgen nieuw gekocht? Of gebruikt?
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Banden zijn niet gecupt daar heb ik zelf nog naar gekeken.
Daar is ook al door meerdere naar gekeken.
Centreer ringen zijn het ook niet. er zit geen speling op de naaf en het zijn originele velgen ( 433 ).
De velgen zijn 2e hands gekocht, gebruikt dus.
Ook heb ik ze al naar de velgendokter gebracht om te kijken of ze krom zijn, ook dit is niet het geval.
Daar is ook al door meerdere naar gekeken.
Centreer ringen zijn het ook niet. er zit geen speling op de naaf en het zijn originele velgen ( 433 ).
De velgen zijn 2e hands gekocht, gebruikt dus.
Ook heb ik ze al naar de velgendokter gebracht om te kijken of ze krom zijn, ook dit is niet het geval.
Punto evo 1.3 Multijet.
- Wesley Abarth
- VIP Membro
- Berichten: 4227
- Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
- Locatie: dongen
- Contacteer:
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Dat zou dan mijn worden inderdaad, succes bij de dealer
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Alle 4 de wielen zijn 4 keer gebalanceerd?
Ik had tot voor kort ook een trilling bij die snelheden. Standaard metalen velgen. Bij het omzetten van de wielen voor/achter heb ik de bandenboer gevraagd de banden (michelins) nauwkeurig uit te balanceren. Trilling weg.
Mocht met je huidige setupmniks lukken dan raad ik je aan even naar de originele wielen/banden terug te gaan. Je kunt dan een aantal zaken uitsluiten.
Of is het probleem ontstaan op het moment dat je de nieuwe velgen/banden monteerde?
Ik had tot voor kort ook een trilling bij die snelheden. Standaard metalen velgen. Bij het omzetten van de wielen voor/achter heb ik de bandenboer gevraagd de banden (michelins) nauwkeurig uit te balanceren. Trilling weg.
Mocht met je huidige setupmniks lukken dan raad ik je aan even naar de originele wielen/banden terug te gaan. Je kunt dan een aantal zaken uitsluiten.
Of is het probleem ontstaan op het moment dat je de nieuwe velgen/banden monteerde?
- OlafH
- Junior Stato
- Berichten: 423
- Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Even voor en achterwielen omwisselen, dan weet je in elk geval of het aan de wielen/banden of aan het onderstel ligt. Zoals je nu omschrijft zit het in de achterwielen. Als er onbalans in de voorwielen zit voel je het in het stuur, als er onbalans in de achterwielen zit voel je het in je kont.
Als je de wielen hebt gewisseld en het voelt anders aan (in het stuur dus i.p.v. in de stoel), dan weet je dat het je wielen/banden zijn. In dat geval moet balanceren helpen, tenzij er een hele vreemde onbalans in je band of velg zit. Blijft het hetzelfde, dan is er iets met je wielophanging mis.
Mijn inschatting is toch dat het in het balanceren van je wielen zit.
Als je de wielen hebt gewisseld en het voelt anders aan (in het stuur dus i.p.v. in de stoel), dan weet je dat het je wielen/banden zijn. In dat geval moet balanceren helpen, tenzij er een hele vreemde onbalans in je band of velg zit. Blijft het hetzelfde, dan is er iets met je wielophanging mis.
Mijn inschatting is toch dat het in het balanceren van je wielen zit.
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Dank jullie wel voor de tips!
Vandaag als eerste bij de dealer geweest.
Deze heeft verteld dat er een hoogteslag in de banden achter zat.
Ik heb gevraagd of er speling zat op de naaf.
Wanneer dit het geval zou zijn, dan zou het probleem verholpen zijn met centreer ringen.
De chef werkplaats heeft verteld dat dit niet nodig is, omdat het originele velgen zijn.
Terug gegaan naar de bandenboer waar ze vandaan zijn gekomen, en de achterbanden om laten ruilen voor andere.
Hij heeft gezegd dat er niets mis is met de banden, toch heeft hij deze omgeruild.
Eenmaal op de snelweg was er niets veranderd.
Ik heb vervolgens een andere bandenboer gebeld en daar naartoe gegaan.
Hij stelde voor om de banden op de auto te laten balanceren, zo neemt hij ook onregelmatigheden in de as mee.
Na de banden gedemonteerd te hebben kwam hij er achter dat er wel speling op de naaf zit.
Met centreer ringen zou dit dus het probleem oplossen.
Ook bleek er 1 velg niet helemaal recht zijn maar dit zou geen probleem moeten zijn.
Het verschil is namelijk nihil.
Hij heeft voorgesteld eerst dit te proberen en daarna verder te kijken.
Ik heb de dealer weer gebeld en hij vind het vreemd, een kleine speling op de naaf zou geen probleem zijn.
De velg zou namelijk gecentreerd worden met de bouten werd er gezegd.
Ik ga toch opzoek naar centreer ringen en hopen dat het probleem zich dan toch oplost.
Wordt vervolgt
Vandaag als eerste bij de dealer geweest.
Deze heeft verteld dat er een hoogteslag in de banden achter zat.
Ik heb gevraagd of er speling zat op de naaf.
Wanneer dit het geval zou zijn, dan zou het probleem verholpen zijn met centreer ringen.
De chef werkplaats heeft verteld dat dit niet nodig is, omdat het originele velgen zijn.
Terug gegaan naar de bandenboer waar ze vandaan zijn gekomen, en de achterbanden om laten ruilen voor andere.
Hij heeft gezegd dat er niets mis is met de banden, toch heeft hij deze omgeruild.
Eenmaal op de snelweg was er niets veranderd.
Ik heb vervolgens een andere bandenboer gebeld en daar naartoe gegaan.
Hij stelde voor om de banden op de auto te laten balanceren, zo neemt hij ook onregelmatigheden in de as mee.
Na de banden gedemonteerd te hebben kwam hij er achter dat er wel speling op de naaf zit.
Met centreer ringen zou dit dus het probleem oplossen.
Ook bleek er 1 velg niet helemaal recht zijn maar dit zou geen probleem moeten zijn.
Het verschil is namelijk nihil.
Hij heeft voorgesteld eerst dit te proberen en daarna verder te kijken.
Ik heb de dealer weer gebeld en hij vind het vreemd, een kleine speling op de naaf zou geen probleem zijn.
De velg zou namelijk gecentreerd worden met de bouten werd er gezegd.
Ik ga toch opzoek naar centreer ringen en hopen dat het probleem zich dan toch oplost.
Wordt vervolgt
Punto evo 1.3 Multijet.
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen.
Ik heb het zelfde probleem ook al van alles geprobeerd maar niets helpt.
Zo trilt die wel en dan weer niet, soms trilt hij heel erg bij het doortrekken tussen 110 en 130 blijf je daar tussen een constante snelheid rijden(bijv. 120) dan word het trillen minder of verdwijnt helemaal.
Bij laatste bezoek aan de dealer hebben ze mijn originele LM velgen waar mijn winterbanden op zitten vervangen voor 4 nieuwe LM velgen met Michelin zomerbanden. Toen was het trillen zo goed als weg bandenspanning was 2.3 bar rond om. Daarna zijn mijn winterbanden op nieuw gebalanceerd en ook op 2.3 bar gezet, hij trilde daar na wel minder. Nu zitten mijn Michelin zomerbanden en 16 inch velgen er weer onder die ook al 4 x uitgebalanceerd zijn en het trillen is weer regelmatig terug.
Ze willen de aandrijf assen wel vervangen maar dan krijg je ruil assen en dan zijn ze bang dat het alleen nog maar erger word.
Ik heb de moed maar opgegeven het blijft een bibber bakkie. Dus nog een jaartje of 5 niet aan ergeren
en dan maar weer naar wat anders kijken. Het is dus de eerste en tevens de laatste Fiat.
Niet alleen Fiat, ook Kia en Suzuki en Ford komen niet meer in aanmerking.
Misschien bied SKF nog een uitkomst homokineten met 8 kogels zijn er alleen nog niet voor onze auto.
http://www.amt.nl/Nieuws/SKFhomokineten ... kogels.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb het zelfde probleem ook al van alles geprobeerd maar niets helpt.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Zo trilt die wel en dan weer niet, soms trilt hij heel erg bij het doortrekken tussen 110 en 130 blijf je daar tussen een constante snelheid rijden(bijv. 120) dan word het trillen minder of verdwijnt helemaal.
Bij laatste bezoek aan de dealer hebben ze mijn originele LM velgen waar mijn winterbanden op zitten vervangen voor 4 nieuwe LM velgen met Michelin zomerbanden. Toen was het trillen zo goed als weg bandenspanning was 2.3 bar rond om. Daarna zijn mijn winterbanden op nieuw gebalanceerd en ook op 2.3 bar gezet, hij trilde daar na wel minder. Nu zitten mijn Michelin zomerbanden en 16 inch velgen er weer onder die ook al 4 x uitgebalanceerd zijn en het trillen is weer regelmatig terug.
Ze willen de aandrijf assen wel vervangen maar dan krijg je ruil assen en dan zijn ze bang dat het alleen nog maar erger word.
Ik heb de moed maar opgegeven het blijft een bibber bakkie. Dus nog een jaartje of 5 niet aan ergeren
![Cheerleader :-]](./images/smilies/cheerleadersmiley.gif)
Niet alleen Fiat, ook Kia en Suzuki en Ford komen niet meer in aanmerking.
Misschien bied SKF nog een uitkomst homokineten met 8 kogels zijn er alleen nog niet voor onze auto.
http://www.amt.nl/Nieuws/SKFhomokineten ... kogels.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
- OlafH
- Junior Stato
- Berichten: 423
- Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Da's mooi spul! Zal ook wel duurzamer zijn bij verlaagde auto's omdat de krachten in de hoek van de homokineet beter verdeeld worden.
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Beste Dick,
Ook jij hebt geen geluk met je Pevo.
Het is erg jammer te horen dat ook jij er zo veel last van hebt en de hoop op hebt gegeven.
Het beloofd voor mij immers weinig goeds
.
Voor mij wordt de volgende ook niet snel meer een Fiat.
Hij is zonder 't velgen verhaal al ruim 9 keer bij de garage geweest.
Dat was bijna een maandelijks uitje.
Ik ga vandaag op pad om te kijken voor centreerringen in de hoop dat dit de oplossing is.
De chefwerkplaats heeft mee gereden en vind het trillen niet normaal.
Ik herken de punten die jij opnoemt volkomen.
Wanneer ik de oplossing heb laat ik het weten!
Ik heb al geroepen dat een kannetje benzine wonderen doet.![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ook jij hebt geen geluk met je Pevo.
Het is erg jammer te horen dat ook jij er zo veel last van hebt en de hoop op hebt gegeven.
Het beloofd voor mij immers weinig goeds
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Voor mij wordt de volgende ook niet snel meer een Fiat.
Hij is zonder 't velgen verhaal al ruim 9 keer bij de garage geweest.
Dat was bijna een maandelijks uitje.
Ik ga vandaag op pad om te kijken voor centreerringen in de hoop dat dit de oplossing is.
De chefwerkplaats heeft mee gereden en vind het trillen niet normaal.
Ik herken de punten die jij opnoemt volkomen.
Wanneer ik de oplossing heb laat ik het weten!
Ik heb al geroepen dat een kannetje benzine wonderen doet.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Punto evo 1.3 Multijet.
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
Vandaag weg geweest voor centreerringen.
Helaas deze zijn niet verkrijgbaar in de maat die nodig is.
Wat nu?
Na lang brainstormen en zoeken ben ik op het idee gekomen om naar de bouwmarkt te gaan.
Kijken of het mogelijk is om provisorisch iets te maken.
Het is gelukt, de trilling is na genoeg weg.
Het klinkt amateuristisch maar het heeft wel geholpen.
Ik heb 2 rolletjes teflon tape gekocht voor gasleidingen.
Deze is namelijk geschikt voor -20 tot 130 graden.
Ik heb de teflon om de naaf heen gewikkeld en de wielen erop gemonteerd.
Na een proefrit merkte ik dat het al stukken minder was.
Ik heb dit alles nog een keer herhaald, de wielen eraf gehaald, extra teflon om de naaf en de velgen er weer op.
Nu was de tape op dus morgen weer even naar de bouwmarkt.
Aan het begin van de winter gaan de velgen er weer af en de winterset er weer op.
Dan kan ik passende centreerringen laten maken.
Dick, misschien is dit een optie ook voor jou.
Vreemd maar waar, originele velgen die niet precies om de naaf passen.
Gelukkig is de oorzaak gevonden.
Wanneer de nieuwe centreerringen binnen zal ik de wielen op de auto laten balanceren.
Helaas deze zijn niet verkrijgbaar in de maat die nodig is.
Wat nu?
Na lang brainstormen en zoeken ben ik op het idee gekomen om naar de bouwmarkt te gaan.
Kijken of het mogelijk is om provisorisch iets te maken.
Het is gelukt, de trilling is na genoeg weg.
Het klinkt amateuristisch maar het heeft wel geholpen.
Ik heb 2 rolletjes teflon tape gekocht voor gasleidingen.
Deze is namelijk geschikt voor -20 tot 130 graden.
Ik heb de teflon om de naaf heen gewikkeld en de wielen erop gemonteerd.
Na een proefrit merkte ik dat het al stukken minder was.
Ik heb dit alles nog een keer herhaald, de wielen eraf gehaald, extra teflon om de naaf en de velgen er weer op.
Nu was de tape op dus morgen weer even naar de bouwmarkt.
Aan het begin van de winter gaan de velgen er weer af en de winterset er weer op.
Dan kan ik passende centreerringen laten maken.
Dick, misschien is dit een optie ook voor jou.
Vreemd maar waar, originele velgen die niet precies om de naaf passen.
Gelukkig is de oorzaak gevonden.
Wanneer de nieuwe centreerringen binnen zal ik de wielen op de auto laten balanceren.
Punto evo 1.3 Multijet.
- OlafH
- Junior Stato
- Berichten: 423
- Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Trilling tussen de 110 en de 130 in de PE
http://www.centreerringen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;