Grande Punto 1.4 T-jet start niet

FastForward
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 06, 2008 9:11

Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door FastForward »

Gisteren na boodschappen gedaan te hebben wilde m'n Grande Punto 1.4 T-jet (2008) niet meer starten. Contactsleutel draait om, dan begint hij te ratelen alsof er ergens sluiting zit, alle verlichting, incl. dashboard gaat uit, wijzers trillen en gaan terug naar nul. Na terugdraaien van de contactsleutel komt het display weer terug maar geeft afwisselend verschillend foutcondities, b.v. 'airbag error'. Daarna werken alle elektrische systemen weer gewoon, maar starten geeft elke keer hetzelfde probleem.

Ik heb de zekeringen nagelopen, de negatieve accuklem losgehad en een aantal minuten los laten liggen, proberen te starten met startkabels en een andere (volle) accu, maar hij start niet.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn? De auto staat nu noodgedwongen op de parkeerplaats bij de lokale bouwmarkt en ik ga morgen even bellen met de Fiat dealer. Ik heb de eLearn iso voor de Grande Punto, maar in 't Italiaans en ik kan d'r geen wegwijs uit worden.

Ben benieuwd naar de reacties!

FastForward.
Always going forward, never in reverse
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door Deantjuh »

Misschien dat je accu dood is? Wnnr is die voorlaatst vervangen?
Groetjes dean
Afbeelding
Kubusje
Nuovo Arrivato
Berichten: 122
Lid geworden op: zo aug 07, 2011 18:24

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door Kubusje »

Auto aanduwen en stukje rijden, dan proberen opnieuw te starten. Waarschijnlijk start die dan gewoon.

Ik heb dit probleem ook al een aantal keer gehad, tenminste jouw beschrijving van het probleem lijkt erg op wat ik een aantal keer heb meegemaakt.
FastForward
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 06, 2008 9:11

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door FastForward »

Deantjuh schreef:Misschien dat je accu dood is? Wnnr is die voorlaatst vervangen?
Groetjes dean
Nee, met een volle accu aangesloten via een paar startkabels hetzelfde probleem, dat noemde ik specifiek in m'n eerste post.

FastForward
Always going forward, never in reverse
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door Deantjuh »

Kubusje schreef:Auto aanduwen en stukje rijden, dan proberen opnieuw te starten. Waarschijnlijk start die dan gewoon.

Ik heb dit probleem ook al een aantal keer gehad, tenminste jouw beschrijving van het probleem lijkt erg op wat ik een aantal keer heb meegemaakt.
Als je t vaker hebt gehad lijkt het mij dat je accu opsterven ligt. :P. Kapotte accus laden niet helemaal op waardoor jij mss dan vaker hebt aangeduwd. Mss effe met voltagemeter kijken hoeveel volt van je accu afkomt ;)
Afbeelding
FastForward
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 06, 2008 9:11

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door FastForward »

Kubusje schreef:Auto aanduwen en stukje rijden, dan proberen opnieuw te starten. Waarschijnlijk start die dan gewoon.

Ik heb dit probleem ook al een aantal keer gehad, tenminste jouw beschrijving van het probleem lijkt erg op wat ik een aantal keer heb meegemaakt.
De symptomen komen je bekend voor? Ratelend geluid, display en alle electrische systemen die uitvallen als je probeert te starten? Ik zal dan even wat mensen moeten regelen die willen duwen, want in m'n eentje gaat dat wat lastig :D

D'r zit wel een startonderbreker op, kan ik hem dan wel op die manier starten?

FastForward
Always going forward, never in reverse
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door Deantjuh »

FastForward schreef:
Deantjuh schreef:Misschien dat je accu dood is? Wnnr is die voorlaatst vervangen?
Groetjes dean
Nee, met een volle accu aangesloten via een paar startkabels hetzelfde probleem, dat noemde ik specifiek in m'n eerste post.

FastForward
Dan heb ik er iets te snel overheen gelezen. Dat is inderdaad raar dan.
Afbeelding
Phantom
Junior Stato
Berichten: 299
Lid geworden op: vr apr 06, 2012 19:13

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door Phantom »

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn GP.

Heb toen de startmotor vervangen omdat ik dacht, en ook de dealer dat het daar aan lag.

Maar niks is minder waar, want het was een massa probleem.

Probeer eens een kabel tussen de motor en het chassis te leggen en start eens een keer.

Ik heb toendertijd een kabel tussen de motor en het chassis gelegd en een kabel tussen de min pool van de acuu en het chassis.

Heb het probleem nooit weer gehad.

Het ratellen wat je hoort is waarschijnllijk de startmotor die niet genoeg spanning krijgt door een slechte verbinding.
FastForward
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 06, 2008 9:11

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door FastForward »

Goeie tip, da's eenvoudig even te proberen met een set startkabels. Is dit probleem bij jou ook spontaan ontstaan?

FastForward
Always going forward, never in reverse
Roberto Uno
Nuovo Arrivato
Berichten: 16
Lid geworden op: di mei 08, 2012 11:58

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door Roberto Uno »

Klinkt idd als een massa probleem
peter1968
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: ma apr 30, 2012 7:40

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door peter1968 »

Roberto Uno schreef:Klinkt idd als een massa probleem
inderdaad dat gaat het zijn
Phantom
Junior Stato
Berichten: 299
Lid geworden op: vr apr 06, 2012 19:13

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door Phantom »

FastForward schreef:Goeie tip, da's eenvoudig even te proberen met een set startkabels. Is dit probleem bij jou ook spontaan ontstaan?

FastForward
Ja, van het ene op het andere moment. Daarvoor had ik nog nooit last van start problemen.
FastForward
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 06, 2008 9:11

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door FastForward »

Dealer zojuist even gebeld, die heeft geen idee, hij dacht eerst aan de accu maar dat heb ik uiteraard al geprobeerd en dat was het probleem niet. Ik ga zo even met een stel startkabels proberen een goed massacontact te maken met het chassis en het motorblok en de negatieve pool van de accu.

FastForward
Always going forward, never in reverse
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door OlafH »

Zeker weten massakabel! Beste even losmaken, opschuren en met vaseline weer vastzetten.
Phantom
Junior Stato
Berichten: 299
Lid geworden op: vr apr 06, 2012 19:13

Re: Grande Punto 1.4 T-jet start niet

Bericht door Phantom »

Ik moest de dealer ook het antwoord geven, want die had nooit aan een massa probleem gedacht.

Gelukkig heb ik op mijn werk iemand die in roemenie heeft gewerkt. En wel in de fabriek die GP's maakt.
Die kon me al vertellen dat dit wel vaker voorkomt.
Plaats reactie