Led verlichting ipv dagrijverlichting

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Jarnoootje »

Als het allemaal werkt wil ik wel als tussenpersoon dienen om dit alles aan meerdere mensen te leveren :)
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Jarnoootje »

Hierbij even mijn verslang m.b.t. de LED verlichting, wellicht handig om dit hier te zetten in verband met eventuele mensen die op zoektermen gaan kijken.

Hopla, gisteren de LED lampjes binnen gekregen voor de stadsverlichting en gelijk maar even gemonteerd.

Lampjes:
Afbeelding

Plug&Play weerstandkabel:
Afbeelding

Wazige sticker op heatsink van de weerstand:
Afbeelding


De weerstand in de kabel is voorzien van een heatsink en wordt daardoor niet belachelijk warm. Vanochtend een half uur gereden en even gevoeld aan de weerstand, deze is wel warm maar valt nog in je hand te houden. Valt alleszins mee dus!

Het installeren stelde op zich niet zo heel erg veel voor. Het LED lampje past prima in de houder, maar zit niet erg strak. Bij het installeren dus goed opletten dat het lampje niet los raakt.
De pasvorm van de houder in de lichtunit is niet helemaal perfect. Zoals op de uiteindelijke foto's te zien is, zit het lampje er niet erg ver in. Dit komt doordat er een verdikking zit in de houder waardoor hij er niet ver in gedrukt kan worden, dat ga ik later nog aanpassen zodat het gehele LED lampje er goed in zit.

Belangrijker, het resultaat!

Oud sorry voor mijn vinger in beeld
Afbeelding

NIEUW!
Afbeelding


Hoe ziet dat er nou bij de aansluiting uit?
Afbeelding


Al met al ben ik er zeer tevreden over! Ik ga kijken of ik de houder nog iets aan kan passen zodat de LED lampjes er wat verder in steken en meer licht aan de zijkant geven, daar post ik dan weer foto's van :)

Het aller belangrijkste is dat ik (tot nu toe) geen melding heb gekregen op mijn boardcomputer dat er iets mis is met mijn lampen, het lijkt te gaan werken dus!


Inmiddels zijn de T20 lampen en T20 kabel ook besteld, deze hoop ik volgende week binnen te krijgen, dan uiteraard weer een update :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hopla, waar een schilmesje al niet handig voor is! Ik heb de T10 aansluiting wat bij-gesneden en nu past het als een bus! Hierbij het resultaat na het snijden.

Na het snijden van de andere aansluiting post ik resultaat als de lampen er goed in zitten :)

Slijpsel
Afbeelding

Boven: Schilmesjes versie - Onder: Originele versie
Afbeelding

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ze passen nu zoals het hoort. Helaas is het erg zonnig dus niet heel erg duidelijk op de foto te krijgen. Vanavond bij schemer/donker volgen nieuwe foto's :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu is het wachten tot de set voor de Dagrijverlichting binnen is, dan volgt er een update!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Gisteravond toch nog even wat foto's gemaakt van de lampjes 's avonds in het donker. Het valt nu pas echt goed op hoe 'geel' het originele licht is van de dagrijlampen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door meloenie »

Jarnoootje schreef:Als het allemaal werkt wil ik wel als tussenpersoon dienen om dit alles aan meerdere mensen te leveren :)
Zat net te denken aan een samenkoop actie! Dus wat mij betreft prima idee. Liefst icm lampjes. Dan misschien een inbouw meeting met biertjes :D
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Madhouse
Membre D'Oro
Berichten: 1889
Lid geworden op: do sep 15, 2011 19:08
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Madhouse »

Ik wil alleen LED in de dagrijverlichting, niet in mijn stadslichten, die worden 's avonds toch overschaduwd door de Philips lampen. Dagrijverlichting heb ik best veel aan. Ik heb geduld :mrgreen:
Beheerder van het GPC forum.

Ik adverteer op http://www.hifi-markt.nl, jij ook?
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Jarnoootje »

Jij hebt geduld, ik niet :) kan niet wachten tot de lampjes binnen zijn maar zal wel volgende week ergens worden.
Middelsluis
Nuovo Arrivato
Berichten: 114
Lid geworden op: di dec 27, 2011 12:50
Locatie: Numansdorp

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Middelsluis »

Samenkoopaktie prima idee (samen monteren met wat biertjes nog beter). Doe ik ook mee
Savali 100pk+
Radio/GPS/(rear)camera
Pioneer Speakers + actieve (sub) woofer
Zwarte snor / Midden armsteun
Parkeer sensoren
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Thegroov »

Ik vraag me af hoeveel ruimte je hebt om de dagrijlamp te monteren, hoe groot het lampje kan zijn, want persoonlijk zou ik voor de dagrijverlichting voor de hoogst mogelijke lichtopbrengst gaan, bijvoorbeeld met deze lampen:

Afbeelding

In dit geval gevonden op DX.com, T20 5W 460LM 6500K 102-SMD LED White Light, voor ca. € 15,- per set inclusief bezorgen. Maar ze zijn 65 bij 22 bij 22mm en de vraag is of dat gaat passen....
Zou mooi samen gaan met de stekkertjes met weerstand van jou.

Overigens is het altijd maar weer de vraag wat je krijgt als je iets uit China haalt, want dit schrijft iemand over de lampjes die ik net gevonden had:

I waited a long time for these to ship; and had really been looking forward to significantly increased light output when I was backing up with my car.
Most unfortunately, I was to be really disappointed, as the light output of these units is far less than the claimed 460 Lumens/bulb.
As I have indicated in my earlier comment posted below, their light output appears to be actually less than that of my stock/OEM tungsten filament bulbs (50-60 lumens)


schiet dus ook niet op...
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Jarnoootje »

Staar je niet blind op de hoeveelheid led lampjes, dit zegt helemaal niets over de lichtopbrengst van deze lampen :)

Bovendien, maar dat is mijn mening, vind ik deze lampen niet mooi staan in je lichtunit, het oogt wat goedkoop als ze niet aan staan, dat is voor mij de reden geweest om andere te nemen. Komt ook omdat de T20 lamp licht omhoog wijzend is in de lichtunit, hoe langer je lamp is, hoe meer dit opvalt.

De lamp die jij hier 'showt' geeft 460LM terwijl de lamp die ik gekocht heb, met veel minder LED's 450LM afgeeft.
Het belangrijkste, voor de lichtopbrengst, is het type gebruikte LED. ik kan alleen zo niet meer de uitleg daar over vinden.

//edit:
van DX.com:

Code: Selecteer alles

I waited a long time for these to ship; and had really been looking forward to significantly increased light output when I was backing up with my car.
Most unfortunately, I was to be really disappointed, as the light output of these units is far less than the claimed 460 Lumens/bulb.
Dat is wel wat ik vaker merk van DX.com, de kwaliteit laat te wensen over. Wil niet zeggen dat mijn lampen beter zullen presteren, dat moeten we ook eerst nog maar zien.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Thegroov »

Je kan inderdaad beter lampjes hebben met enkele powerleds erin, die zijn 1W per stuk en geven veel licht. Dat is beter dan een heleboel SMD-LED-jes, want die geven relatief weinig licht. Nadeel van de lampjes met powerleds, dat die meestal niet alle kanten op schijnen, omdat er maar een paar LED's in ztten. Het is dus inderdaad zoeken naar de beste oplossing. Hopelijk heb jij die en kunnen wij die straks allemaal kopiëren :P

Was net even bij Roskamp automaterialen, om te kijken of ze ruitensproeierkopjes hadden (nee dus) en daar hadden zo ook dit soort lampen. Die van DX hingen er ook.... € 38,- per stuk! bij DX ongeveer € 15,- per set. Ze hebben van Pilot ook dat soort fittingen met ingebouwde weerstandjes. Alleen niet voor de 21W halogeen lampen die we hiermee vervangen.... Ik koop ze toch maar gewoon bij de elektronicawinkel, voor € 0,80 per stuk. Moet ik ze wel zelf in elkaar solderen, maar da's geen probleem voor mij, gelukkig :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Jarnoootje »

Die van Pilot met weerstandjes geven net zo goed een foutmelding als die goedkope van DX.com.

De lampjes die ik besteld heb hebben aan de voorkant 1 powerled, voor mooi licht naar voren en 12smd ledjes rondom voor de 'vulling' van je licht gat. Ben erg benieuwd hoe ze straks ogen in de auto. Maar slechter dan de standaard gele verlichting wordt het niet dacht ik zo!

//edit:
Dat is raar, ik dacht dat ik al ergens gepost had welke T20 dagrijlampen ik besteld heb ... maar kan de post nergens meer vinden? even opnieuw dan maar :)

2xT20 7443 w21-5w cree q5+12smd5050 LED light
[*] 450-Lumen
[*] Color: White 6000k

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De powerled is een cree Q5, dat is een van de sterkste LED lichtjes op dit moment, alleen de R-serie zit er boven maar die is voor een schappelijke prijs nog niet te krijgen.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Thegroov »

Zier er fraai uit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Jarnoootje »

Mooie bende!

De kabels en de LED'jes zijn binnen. De Ledjes doen het prima maar de kabel past niet.

Afbeelding

De 'aansluitdop' is anders dan de huidige van de Evo, ik weet nog niet hoe ik dat moet gaan oplossen ... iemand een idee?

Oud
Afbeelding

Nieuw
Afbeelding

Moet zeggen dat de lampen wel extreem vel zijn, ben benieuwd of tegenliggers daar last van gaan krijgen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard20
Membre D'Oro
Berichten: 1267
Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Richard20 »

Dat meen je niet!!

Hoe heb je hem nou bevestigd want ik zie dat hij er in zit

Ik wacht nog steeds op mijn lampjes
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Jarnoootje »

Had ze even in de normale stekker gedaan :)
Gebruikersavatar
Richard20
Membre D'Oro
Berichten: 1267
Lid geworden op: wo nov 09, 2011 21:00
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Re: Led verlichting ipv dagrijverlichting

Bericht door Richard20 »

Mijn lampjes zijn net binnen gekomen

Ik Zal zo wat fototjes plaatsen van de ledjes in Actie -]

Afbeelding
Punto Evo My Life 5dr Multijet 85 Acid Jazz Blue
Punto Evo My Life 3dr Multijet 85 Glory White
Plaats reactie