Handleiding raammechanisme vervangen (fotos)

Plaats reactie
robertv
Nuovo Arrivato
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mar 21, 2011 13:57

Handleiding raammechanisme vervangen (fotos)

Bericht door robertv »

Sinds enkele dagen had ik last van een raam dat niet meer open en dicht kon en een ratelend geluid uit me deur. Gisteren de deur eens open gegooid om te kijken wat er nu aan de hand was. Nu bleek dat de ijzeren kabel van het raammechanisme van de katrollen was afgelopen en klem is komen zitten. Direct bij verschillende dealers en handelaars nagevraagd wat een nieuw raammechanisme kost en uiteindelijk toch bij Tuynders besteld om toch te weten dat ik het juiste onderdeel heb en vergeleken met de dealers goedkoop uit ben.

Hieronder zal ik de handelingen beschrijven die ik heb uitgevoerd om het mechanisme te vervangen van de bestuurderszijde.

Eerst het console van de raambediening en spiegelbediening eruit halen. Dit is makkelijk te doen met een kleine schroevendraaier bovenaan het console te plaatsen en deze op te lichten. Onder deze console zitten 2 stekkers, 1 ervan moet je inknijpen (raam) en lostrekken en de andere werkt met een hefboom die je los moet maken.
Afbeelding

Vervolgens kun je het paneel los gaan maken. Deze zit vast met 5 kruiskop schroeven aan de onderzijde en onder de handgreep met 2 imbus schroeven en bij de handgreep om de deur open te doen nog 1 onder het kapje. Dit kapje kun je weer verwijderen met een kleine schroevendraaier
Afbeelding
Vervolgens heb ik vanuit rechts onder proberen de deur los te krijgen. Dit moet met redelijk veel kracht gebeuren omdat het paneel op verschillende plaatsen nog zit vast geklemd. Wanneer de klemmetjes los zijn kun je het paneel omhoog tillen om het raamrubber los te krijgen. Hou de deur nog wel vast want de handgreep kabel zit nog vast (kabel uit houder trekken) en er zit nog een kabel vast naar een speaker (deze stekker heeft een kleine borging).
Afbeelding

Vervolgens moet je de witte bekleding losmaken. Dit is vastgekit en erg lastig om een begin te maken, pas op dat je het niet kapot trekt (wat mij wel is gelukt, beetje tape plakken dan maar).
Wanneer je er nu onder zit, moet je wel wat handig zijn om het raam van het mechanisme los te krijgen. In het raam zit een gat en het mechanisme heeft een palletje wat aan de andere kant van het raam geborgen is. Je moet proberen aan de buitenzijde van het glas te komen met je hand en daar aan een stuk plastic te trekken. Hiermee trek je de borging van het palletje af. Dit mag ook kapot, op het nieuwe mechanisme zit deze ook (het beste naar rechts/links onder te trekken).
Afbeelding

Nu het raam helemaal naar boven doen, wanneer niemand je helpt een stuk plakband pakken en het raam vastplakken bovenin. en de 3 moeren losdraaien waarmee het mechanisme vast zit. Zorg ook dat je door het kleine gat, de stekker van het raammechanisme los maakt (borging zit aan de onderkant, inknijpen en lostrekken).
Via het grote gat links kun je dmv wat hen en weer bewegen het mechanisme eruit halen.
Afbeelding

Het plaatsen gaat precies hetzelfde alleen omgekeerd. Je zal wel wat kracht op het raam moeten zetten om het palletje van het raammechanisme door het oog van het raam te laten gaan.

Korte uitleg het terugplaatsen van alles:
-Raammechanisme terug bevestigen
-Raam laten zakken en palletje door oog van het raam laten gaan (borgen van het raam)
-3 moeren van mechanisme aandraaien
-Stekker van raammechanisme terug aansluiten
-Wit folie terug op de plaats plakken
-Deurpaneel pakken en speaker en deurhandgreep kabel terug aansluiten
-Zorg ervoor dat de 2 kabels van spiegel/raambediening zichtbaar zijn zodat je deze kunt aansluiten aan het eind
-Deurpaneel terugplaatsen (eerst bovenaan zodat het hij bij het raam aansluit)
-Rondom het deurpaneel terug aanslaan zodat hij weer vast zit
-3 imbusschroeven terugschroeven
-5 schroeven onderaan de deur terug vastdraaien
-raam/spiegel console aansluiten en terugplaatsen
-Uitproberen of het allemaal werkt
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Handleiding raammechanisme vervangen (fotos)

Bericht door Wesley Abarth »

Top :-] bedankt voor je handleiding.
Plaats reactie